Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77625

Hankkeen nimi: Lifewide learning Etelä-Savo

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2021 ja päättyy 31.7.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Helsingin Yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0313471-7

Jakeluosoite: Lönnrotinkatu 7

Puhelinnumero: 0294 1911 (yliopiston vaihde)

Postinumero: 50100

Postitoimipaikka: Mikkeli

WWW-osoite: http://www.muc.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Malinen Matti Juhani

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Koordinaattori (Pääsihteeri)

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: matti.j.malinen(at)helsinki.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0504968981

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Lifewide learning Etelä-Savo -hanke on kolmen Mikkelin yliopistokeskuksessa toimivan yliopiston selvityshanke, jossa parannetaan yliopistokeskuksen ja yrittäjille tarjolla olevien toimien vaikuttavuutta ja luodaan uusia tapoja vastata yrittäjien oppimistarpeisiin. Mikkelin yliopistokeskuksen (MUC) toimijoilla (Aalto, HY, LUT) on tarve lisätä yhteistyötä elinkeinoelämän kanssa, selkeyttää Mikkelissä olevien yliopistoyksiköiden keskinäisiä rooleja yritysyhteistyöhön liittyen sekä edistää yritysrajapinnassa tapahtuvaa oppimista. Oppiminen on keskeinen osa yliopistokeskuksen kesäkuussa 2020 hyväksyttyä "Kestävän suunnan rakentaja" - strategiaa. Jatkuvan oppimisen kehittäminen hyödyttää paikallista elinkeinoelämää, Mikkelin kaupunkia ja maakuntaamme.

Hankkeen tavoitteena on edistää niin yrittäjien kuin alueen yritystenkin osaamisen kehittymistä. Käytämme tässä hankkeessa tietoisesti hieman uudenlaista käsitettä ”elämänlaajuinen oppiminen”, jolla tarkoitamme jatkuvan oppimisen vaikuttavuutta yhdistettynä sekä yksilöiden osaamisidentiteetin että samalla heidän työpaikkojensa, yritystensä ja organisaatioidensa kehittymiseen. Elämänlaajuinen oppiminen (Lifewide learning, LWL) on opettamisen ja oppimisen strategia ja lähestymistapa, jossa keskeisiä ovat todellisen elämän kontekstit ja oppimistilanteet. Siinä ajatellaan, että oppimista voi tapahtua ”missä vain”, ei ainoastaan luokkahuoneissa ja järjestetyissä opiskelutilanteissa. Päämääränä on oppijoiden kokonaisvaltainen ja henkilökohtainen kasvu sekä oppimisvalmiuksien kehittyminen. Oppimisen osaamisen kehittäminen on välttämätöntä jatkuvan muutoksen maailmassa. Tässä hanke keskittyy oppimiseen, joka tapahtuu yliopistotoimijoiden ja yritysten välisessä yhteistyössä - toimijarajapinnassa. Se ei ole vain tiedon jakamista yritysten tarpeisiin, vaan ratkaisujen kehittelyä yhdessä, yhteisen tavoitteen suunnassa tavalla, josta kaikki osapuolet hyötyvät.

Yliammatillisten taitojen merkitys korostuu, sillä työelämän jatkuvat muutokset, yksilöiden jatkuvan oppimisen vaatimukset ja osaamisen päivittämisen tarpeet, ovat tehneet perinteisistä ammatti-identiteeteistä aiempaa epävakaampia. Ammatti-identiteetin tilalle on nyt nousemassa osaamisidentiteetin käsite, jossa osaaminen koostuu mosaiikkimaisesta osaamisesta eri elämänalueilta ja koko elämän ajalta. Oman osaamisen uudelleen määrittely on haaste, joka koskettaa yhä useampaa. Osaamisidentiteetti rakentuu työidentiteetin tavoin henkilöhistorian perusteella, mutta siihen sisältyvät myös odotukset tulevaisuuden osaamisen tarpeista niin töissä kuin muillakin elämänalueilla. Osaamisidentiteetti vastaa kysymykseen: Mitä minä osaan? (Ks. Eteläpelto & Vähäsantanen 2006; Hänninen 2006; Eteläpelto, Collin & Saarinen 2007; Eteläpelto 2007.)

Tämä hanke on osa kaksivaiheista hankekokonaisuutta. Ensimmäisessä vaiheessa tehdään selvitys elämänlaajuisen oppimisen toimintamallin rakentamisedellytyksistä sekä siihen liittyvistä elinkeinoelämän oppimistarpeista, jolla tarkoitetaan sekä yrityksissä toimivien yksilöiden että yritysten potentiaalisia oppimismahdollisuuksia. Toisessa vaiheessa kunnianhimoisena tavoitteena on rakentaa, pilotoida ja implementoida uusi malli elämänlaajuiseen oppimiseen Etelä-Savossa.

Hankekokonaisuuden pitkän aikajänteen tavoite on vakiinnuttaa toimintamalli osaksi normaalia tutkimus-, kehittämis- ja koulutustoimintaa. Hanke liittyy tiiviisti Opetus- ja kulttuuriministeriön uusiin loppuvuonna 2020 julkaistuihin jatkuvan oppimisen edistämiseen liittyviin tavoitteisiin. Hankkeen valmistelussa on ollut mukana kaikkien kolmen yliopiston edustajat sekä mukana sparraamassa Etelä-Savon kauppakamarin ja yrittäjien edustajat.

Uusi toimintamalli auttaa yliopistoja tunnistamaan yrittäjien ja yritysten oppimistarpeita, kehittää yliopistokeskuksen vaikuttavuutta ja systematisoi kolmen Mikkelissä toimivan yliopiston yhteistoimintaa yrittäjä- ja yritysrajapinnassa. Lisäksi tavoitteena on laajentaa oppimiskäsitystä muodollista oppimista laajemmaksi sekä lisätä yliopistokeskuksen ratkaisuedellytyksiä alueen yrittäjiltä ja yrityksiltä nouseviin oppimistarpeisiin.

Selvityshankkeen toimenpiteet ovat seuraavat:

Konkreettiset tulokset:
- Elinkeinoelämän kehittämisen haasteisiin, tarpeisiin ja kohteisiin liittyvä selvitys, jossa on kuvattuna keskeiset osaamistarvekärjet sekä parhaat käytännöt.
- Keskeiset osaamistarvesegmentit yliopistokeskuksen tarjonnan parempaa kohdentamista varten.
- Parhaat mallit ja käytännöt yliopistojen ja yritysten osaamisen kehittämisessä esim. Jyväskylän Edufuturassa, Aalto-yliopiston Entrepreneurship Platformilla sekä Lahden oppilaitos-yritysyhteistyössä.
- Lifewide learning pilotin alustava toteutussuunnitelma toimijoineen ja vaiheineen.
- Jatkotoimenpiteet ja sidosryhmäviestintä

Lyhyen aikavälin vaikutuksia ovat:
- Mikkelissä olevien yliopistoyksiköiden keskinäisten roolien selkeytys yritysyhteistyöhön liittyen
- Elämänlaajuisen oppimisen toimintamallin edellytysten selvitys

Pitkän aikavälin vaikutukset ovat:
- Yliopistokeskuksen ja yrittäjille tarjolla olevien toimien vaikuttavuuden parantaminen
- Uusia tapoja vastata yrittäjien oppimistarpeeseen ja sen muutokseen
- Yhteistyön lisääminen yritysten ja elinkeinoelämän kanssa
- Yritysrajapinnassa tapahtuvan oppimisen lisääntyminen

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen tulokset suunnataan ensisijaisesti yrittäjille ja yrityksille. Toissijainen kohderyhmä on yliopistokeskuksen toimijat, henkilökunta ja opiskelijat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Myös muut maakunnan oppilaitokset, Mikkelin kaupunki ja Etelä-Savon maakunta.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 71 424

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 71 424

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 89 280

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 89 280

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan, Pieksämäen

Kunnat: Mikkeli, Pieksämäki, Puumala, Sulkava, Kangasniemi, Pertunmaa, Mäntyharju, Enonkoski, Rantasalmi, Hirvensalmi, Savonlinna, Juva

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Varsinaista analyysiä ei ole tehty, mutta sukupuolinäkökulma on huomioitu ja hankkeelle on tehty Suvauskoneella (http://www.lapinletka.fi/pages/suvauskone.php) sukupuolivaikutusten arviointi. Arvioinnin tuloksena projekti edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti. Projektin toimenpiteiden toteuttamisessa pyritään huomioimaan sukupuolten tasa-arvo ja toimenpiteiden vaikutuksia sukupuolten tasa-arvon kannalta seurataan ja arvioidaan projektin edetessä. Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Molemmilla sukupuolilla on tasa-arvoinen mahdollisuus osallistua hankkeen toimintaan sekä osallistuville yrityksille järjestettävissä toiminnoissa mutta myös ohjausryhmätyöskentelyn ja/tai asiantuntijaroolin kautta. Koska hankkeeseen osallistuu ja se hyödyttää (myös osallistujatahojen ulkopuolella) useita eri toimialoja, jotka sukupuolijakauman kannalta painottuvat eri tavalla, tarjoaa se molemmille sukupuolille tasa- arvoisen mahdollisuuden osallistua hankkeen toimintaan ja tulosten hyödyntämiseen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena on edistää elämänlaajuista oppimista Etelä-Savossa erityisesti rakentamalla monitieteisiä oppimisympäristöjä työelämärajapinnoille.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ei arvioitavissa selvityshankkeessa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ei arvioitavissa selvityshankkeessa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei arvioitavissa selvityshankkeessa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei arvioitavissa selvityshankkeessa.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei arvioitavissa selvityshankkeessa.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei arvioitavissa selvityshankkeessa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei arvioitavissa selvityshankkeessa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 8
Hankkeessa kehitettävät toimintatavat ja prosessit ja hankkeessa saadut kokemukset tulevat olemaan julkisia ja niille pyritään myös hankkeen avulla saamaan julkisuutta. Näin ollen ne ovat hankkeen valmistuttua vapaasti yritysten ja muiden toimijoiden käytettävissä ja hyödynnettävissä. Tukemalla yritysten ja yliopistotoimijoiden verkostoissa tapahtuvaa oppimista tuetaan myös elinkeinorakenteen vahvistumista alueellisesti. Samalla hankkeen tiedotustoiminta tavoittaa yrittäjäjärjestöjen, kauppakamarin, nuorkauppakamarin sekä elinkeinoyhtiöiden kautta yrittäjiä maakunnallisesti kattavasti. Uusien idearikkaiden toimintamallien kehittäminen ja hyödyntäminen yrityksissä mahdollistaa paikallisen elinkeinorakenteen kestävän kehittämisen ja alueellisen toiminnan vahvistamisen. TKItoiminta yliopiston kanssa vahvistaa maakunnallista ja paikallista imagoa ja brändiä sekä alueen vetovoimaisuutta. Moderni ja innovoiva yritys tuottaa motivoituneen työyhteisön, joka voi hyvin ja toimii tuottavasti. Tämä puolestaan lisää yrityksen toiminta-alueen yhteistä hyvää ja mahdollistaa vahvan paikallisuuden sekä maakunnallisen kasvun.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 5
Hankkeen toimenpiteet edistävät innovaatioiden syntyä. Hankkeessa tuotetaan ja välitetään maakunnallista, ylimaakunnallista ja EU-tason kansainvälistä, tutkimukseen pohjautuvaa tietoa tukien osaltaan välillisesti aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittämistä.
Liikkuminen ja logistiikka 1 1
Hankkeessa hyödynnetään liikkumisessa ja logistiikassa aina digitaalisia mahdollisuuksia kokousten ja tapahtumiin osallistumisten osalta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 2
Toimivien monitieteisten oppimisympäristöjen rakentaminen työelämärajapinnoille voi lisätä osaltaan elinvoimaa, joka vaikuttaa positiivisesti alueen hyvinvoinnin kehittymiseen.
Tasa-arvon edistäminen 1 1
Hankkeen toimintaan osallistuminen on tehty mahdolliseksi tasapuolisesti eri sukupuolille
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei arvioitavissa selvityshankkeessa.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei arvioitavissa selvityshankkeessa.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei arvioitavissa selvityshankkeessa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Lifewide learning Etelä-Savo -selvityshanke (1.8.2021 - 31.7.2022) on osa hankekokonaisuutta, jonka tavoitteena on kehittää Etelä-Savon yrittäjien ja Mikkelin yliopistokeskuksen yhteistyötä, lisätä yrittäjien osaamista elämänlaajuisen oppimisen näkökulmasta ja kehittää elämänlaajuisen oppimisen toimintamalli integroitavaksi yliopistokeskuksen toimintaan. Selvityshanke on Helsingin yliopiston, Aalto-yliopiston ja LUT-yliopiston yhteishanke, ja sitä rajoitti Etelä-Savon maakuntaliitto Euroopan aluekehitysrahastosta. Selvityshankkeen jälkeen on tarkoitus laatia hankesuunnitelma varsinaista hanketta varten.

Selvityshankkeessa toteutettiin viisi työpakettia, joista jokaisesta kirjoitettiin raportti. Selvityshankkeessa laadittiin selvitys Etelä-Savon alueen yrittäjien osaamistarpeista ja siitä, miten yliopistokeskus voi osaamistarpeisiin vastata. Lisäksi kartoitettiin laajasti Suomen, Euroopan ja Pohjois-Amerikan yritysten ja yliopistojen välistä yhteistyötä sekä tutustuttiin kolmen kaupungin yritysyhteistyön malleihin. Tutustumiskohteet olivat Jyväskylän EduFutura, Aalto-yliopiston Entrepreneurship Platform Espoossa ja Lahden koulutusorganisaatioiden yritysyhteistyö. Raportteihin kuvattiin Mikkelin yliopistokeskuksen yksiköiden toiminta ja yritysyhteistyö tällä hetkellä. Selvityshankkeessa tutustuttiin eri organisaatioiden hankkeisiin Etelä-Savossa ja Suomessa teemojen mukaisesti.

Näiden toimenpiteiden jälkeen laadittiin toimenpidesuosituksia yliopistokeskuksen ja yrittäjien yhteistyön kehittämiseksi. Ohjaavana teemana selvityshankkeessa oli elämänlaajuinen oppiminen, jolla tarkoitetaan sellaisia yhteistyön muotoja, joita syntyy yrittäjien ja yliopistotoimijoiden yhteistyössä (informaalia ja non-formaalia oppimista). Hankekokonaisuus keskittyy siis uudenalaisten oppimisympäristöjen ja oppimistilanteiden kehittämiseen, eikä koulutuksen järjestämiseen. Elämänlaajuiseen oppimiseen liittyy vahvasti osaamisidentiteetti, jossa yksilö tunnistaa itsessään oman osaamisensa ja pystyy myös sanoittamaan sen. Yritykset voisivat toimia oppimisympäristöinä ja yrityksen haasteisiin haettaisiin ratkaisua yhteistyössä eri toimijoiden kesken. Yliopistokeskuksen rooli on tutkimustiedon tuottaminen yrittäjän käyttöön niin, että yrityksen liiketoiminta tehostuu. Vertaisoppimisella ja arkioppimisella on suuri merkitys osaamisidentiteetin kehittämisessä.

Yhteistyötä voidaan parantaa säännöllisten keskustelujen ja ihmisten kohtaamisten lisäämisenä. Tiedon lisääminen Mikkelin yliopistokeskuksen toiminnasta on tärkeää yrittäjien yhteistyön kehittämisessä. Mikkelin yliopistokeskuksen toimijoiden tietoisuutta alueen yritysten toiminnasta pitää myös lisätä. Yrittäjien ja yliopistokeskuksen henkilöstön yhteistyötä voidaan kehittää monella tapaa, kuten yhteisillä tki-hankkeilla, tapahtumilla, tilaisuuksilla ja alueen verkostoyhteistyön tukemisella. Varsinaisessa hankkeessa tällaisia yhteistyön muotoja mallinnetaan ja haetaan niistä hyviä käytänteitä. Yliopistokeskuksen eri yksiköiden yhteisiä teemoja kartoitetaan. Yksiköiden tutkimusalat ovat keskenään hyvin erilaisia, joten yhteisten teemojen löytäminen on haasteellista. Yrittäjien ja yliopistokeskuksen yhteistyölle määritellään tarve ja sitoutetaan toimijat yhteistyön kehittämiseen.