Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77650

Hankkeen nimi: Loop25 vastuullisen pukeutumisen selvitys

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 11.6.2021 ja päättyy 31.12.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: VALUEMATE OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2833944-4

Jakeluosoite: Syyslahdentie 10 B

Puhelinnumero: +358401799809

Postinumero: 50600

Postitoimipaikka: MIKKELI

WWW-osoite:

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mattila Anna-Mari

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anna-mari.mattila(at)valuemate.io

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358401799809

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Loop25 vastuullisen pukeutumisen selvityksessä tutkitaan ja testataan konkreettisesti markkinan valmiutta vuokrata isommassa mittakaavassa online-palveluna vaatteita ja asusteita. Hankkeessa selvitetään myös toimiva logistinen prosessi, palvelukonseptin investointitarpeet ja selvitetään sekä luodaan pohja yhteistyöverkostolle.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 9 150

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 9 150

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 9 150

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 9 150

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin

Kunnat: Mikkeli

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Syyslahdentie 10 B

Postinumero: 50600

Postitoimipaikka: MIKKELI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hanke suunnataan luonnostaan tasa-arvoisesti, palvelut kohdennetaan tasapuolisesti ja palvelua kehitetään niin, että ei syrji mitään sukupuolta tai ole muuta syrjintää.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke suunnataan luonnostaan tasa-arvoisesti. Kehitystyö suunnataan niin, että sukupuolinäkökulmat tulee huomioitua tasa-arvoisesti ja oikeudenmukaisesti.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke suunnataan luonnostaan tasa-arvoisesti

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 7
Vuokraaminen vähentää uusien tuotteiden ostamista ja niiden valmistuksen tarvetta
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 8
Vuokraaminen vähentää uusien tuotteiden ostamista ja niiden valmistuksen tarvetta
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 2
Tekstiilien valmistuksen tarve vähenee
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 7
Tekstiilien valmistuksen tarve vähenee
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei hankkeen piirissä
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 8
Tekstiilien lainaaminen ostamisen sijaan poistaa väärien ostosten riskin ja sitä kautta harhaostosten päätymisen jätteeksi. Kiertotalous vähentää myös vaihteluhalusta jätteksi päätyvää määrää.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 4
Jatkossa, palvelukonseptin toiminnassa, käytetään uusiutuvia energialähteitä toiminnassa (mm. vaatteiden huolto, toimitilat) sekä logistiikassa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 9
Palvelukonseptin pääpaikka Mikkelissä. Tämä lisää työpaikkoja, kiinnostavuutta sekä yhteistyökumppanien liiketoimintaa alueella. Tunnettu ja käytetty palvelukonsepti lisää myös alueen näkyvyyttä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 3
Palvelukonsepti hoidetaan digitalisuutta jatkuvasti kehittyen. Datan, analytiikan ja keinoälyn mahdollisuuksia hyödynnetään myös jatkossa osana konseptia.
Liikkuminen ja logistiikka 3 4
Palvelukonseptissa kehitetään jatkuvasti logistiikkaa yhteistyössä alan ketterien osaajien kanssa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 4
Hankkeen pohjustama ja tarkentama uusi palvelukonsepti lisää jatkossa ihmisten hyvinvointia ja antaa siihen uusia mahdollisuuksia (esim. retkeilyvaatteet, joogavaatteet)
Tasa-arvon edistäminen 3 5
Palvelu suunnataan tasa-arvoisesti. Vuokraaminen tuo sellaisia tuotteita eri ihmisten saavutettavaksi, joita heillä ei välttämättä olisi mahdollisuus ostaa
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 5
Vuokraaminen tuo tuotteita uudella tavalla eri yhteiskuntaryhmien ja kulttuurien ulottuville
Kulttuuriympäristö 2 3
Hankkeen synnyttämä konsepti on mukana luomassa uudenlaista kiertotalouskulttuuria
Ympäristöosaaminen 6 7
Yrityksen oma ympäristöosaaminen kasvaa ja kehittyy hankkeen myötä

9 Loppuraportin tiivistelmä

Loop25 - vastuullisen pukeutumisen selvitys osoitti, että palvelulle löytyy kiinnostusta ja kysyntää. Toimintamalli vaatii kehitystä ja pilotointia sekä testausta.