Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77657

Hankkeen nimi: Bun2Bun - päivittäistavarakauppa

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 25.5.2021 ja päättyy 30.9.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: P&P BURGER OY

Organisaatiotyyppi: Pieni yritys

Y-tunnus: 2894456-4

Jakeluosoite: Itälahdenkatu 20 B

Puhelinnumero: +358503611538

Postinumero: 00210

Postitoimipaikka: HELSINKI

WWW-osoite: https://www.bun2bun.fi/

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Rantanen Tuomo

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hallituksen jäsen

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tuomo.rantanen(at)turanco.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503611538

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hanke jakautuu neljään osa-alueeseen: 1. Konseptointi ja pakkaussuunnittelu ensimmäisille tuotteille joka palvelee ravintolatoiminnan sijaan kuluttajakauppaa päivittäistavarakaupoissa 2. Jälleenmyyjäkartoitukset Pohjoismaissa 3. Tuotannon skaalautuvuuden suunnittelu kansainvälistymisen varmistamiseksi 4. Markkinointistrategian luominen

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 21 140

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 4 860

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 21 140

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 4 860

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Uusimaa

Seutukunnat: Helsingin

Kunnat: Helsinki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Urho Kekkosen katu 1

Postinumero: 00100

Postitoimipaikka: HELSINKI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Yhtiön arvojen mukainen toiminta on sukupuolineutraalia ja arvojen mukaista on kehittää ja tukea tasa-arvoa työ- sekä asiakasympäristössä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Yhtiö pyrkii toiminnassa sukupuolten tasa-arvon kehittämiseen toimintatavoillaan sekä viestinnällään.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolten tasa-arvo on tärkeä osatavoite yhtiön toimintaa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 10 10
Kasvisperäiset tuotteet vaikuttavat positiivisesti luonnonvarojen kestävyyteen
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 10 10
Kasvisperäiset tuotteet vaikuttavat merkittävästi ilmastonmuutoksen vähentämisessä
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 10 10
Kasvisperäiset tuotteet vaikuttavat positiivisesti kasvillisuuden, eliöiden ja luonnon monimuotoisuuden edistämiseen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 10 10
Kasvisperäiset tuotteet vaikuttavat positiivisesti erityisesti kasvihuonepäästöjen vähentämisessä
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
-
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 6
Yhtiön arvojen mukainen materiaalien käyttö sekä jätteiden käsittely suunnitellaan/on suunniteltu taloudellisuuden lisäksi myös ympäristöystävälliseksi. Esimerkkinä esim. käytettävät ruuanvalmistuksen öljyt
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 3 4
Hankkeessa on tarkoitus suunnitella tuotettavat tuotteet, niin että niiden valmistamiseen käytetään mahdollisimman paljon uusiutuvia energialähteitä esim. tuotannon osalta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 4
Päivittäistavarakaupan laajentumistavoitteet lisäävät eri alueiden paikallisten elinkeinorakenteiden kestävyyttä onnistuessaan.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 2
Päivittäistavarakaupan laajentumistavoitteet lisäävät samalla myös aineettomien tuotteiden kehittämistä onnistuessaan.
Liikkuminen ja logistiikka 2 2
Kuljetuksen ja logistiikan suunnittelu on ensi arvoisen tärkeää yhtiön toiminnassa taloudellisen kannattavuuden ja ympäristöystävällisyyden takaamiseksi.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Kasvisperäisillä tuotteilla on todettu tutkitusti olevan positiivisia terveysvaikutuksia
Tasa-arvon edistäminen 5 5
Yhtiön arvona on myös tasa-arvon edistäminen
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 4 5
Yhtiön toiminta tukee yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta ja asioiden valtavirtaistamista
Kulttuuriympäristö 2 2
Yhtiön toiminta tukee yhteiskunnallista kulttuurien yhdenvertaisuutta
Ympäristöosaaminen 10 10
Kasvisperäiset tuotteet ja niiden vaikuttavat ympäristöön positiivisesti tutkitusti.

9 Loppuraportin tiivistelmä

1. EU-tavaramerkki suojaus ok. 2. Markkinointistrategia kesken ja vaatii muokkausta merkittävästi johtuen vaihtuvista raaka-aineista, kustannusnousut vaikuttavat kohderyhmään ja viestintään merkittävästi vielä maksatushakemuksen jättämisen jälkeenkin. Eli osaprojekti tehty, mutta vielä merkittävästi kesken. 3. Tuotantotestejä saatu tehtyä ja laadullisesti testit ovat onnistuneet. Testien jälkeen yhtiö jatkanut kehitystä omin resurssein - ulkopuolisten palveluiden sijaan. Hankkeen rahoitus omanrahoituksen osin toimi suunnitellusti ja yhtiö käytti hankkeeseen omia kassavaroja. Hanke ei toteutunut suunnitellusti ja hanketta joudutaan jatkamaan tukihankkeen jatkohankkeena yhtiön omin kassavaroin vielä H2/2023 alkuun asti ainakin. Vaihtoehtoisten materiaalien saatavuus ja hinnoittelu on hankkeen aikana muuttunut merkittävästi ja yhtiö on joutunut vaihtamaan raaka-aineita ja toimittajia yleisestä markkinatilanteesta johtuen. Kustannuspaine hinnoissa yhdistettynä ostovoiman heikkenemiseen on vaikeuttanut ja pidentänyt hankkeen vaikutusten saamista pidemmälle tulevaisuuteen. Yhtiö näkee kuitenkin että hanketta kannattaa jatkaa yhtiön omin kassavaroin hieman eri aikataululla.