Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77759

Hankkeen nimi: Ohjelmistovientiliiketoiminnan kehitys

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 2.8.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: NORDIC FRIEND OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2800934-9

Jakeluosoite: Kaikukatu 4

Puhelinnumero: +358407741645

Postinumero: 00530

Postitoimipaikka: HELSINKI

WWW-osoite: www.nordicfriend.net

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ketonen Jesse

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: HPJ

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jesse(at)jesseketonen.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358407741645

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen aikana kehitetään ulkomaanvientiin soveltuvia ohjelmistoja yhteistyössä toimialan partnerien ja asiakkaiden kanssa. Hanke työllistää kotimaista osaamista tasa-arvoisesti ja luo edellytyksiä ulkomaanviennin kasvulle.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 31 050

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 20 953

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 31 050

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 20 953

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Uusimaa

Seutukunnat: Helsingin

Kunnat: Helsinki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Sofiankatu 4 C

Postinumero: 00170

Postitoimipaikka: HELSINKI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Teknologia-painotteiset alat ovat tällä hetkellä miesvaltaisia
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Haluamme omalta osaltamme painottaa rekrytoinnissa tasaisempaa jakaumaa sukupuolten välillä
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on kansainvälistyminen ja kasvu

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 6
Digitaalinen mainonta ja digitaalisesti tehostetut prosessit vähentävät luonnonvarojen ylimääräistä käyttöä ja vähentävät kasvihuonepäästöjä
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 4
Digitaalinen mainonta ja digitaalisesti tehostetut prosessit vähentävät luonnonvarojen ylimääräistä käyttöä ja vähentävät kasvihuonepäästöjä
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 2
Digitaalinen mainonta ja digitaalisesti tehostetut prosessit vähentävät luonnonvarojen ylimääräistä käyttöä ja vähentävät kasvihuonepäästöjä
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 3 5
Digitaalinen mainonta ja digitaalisesti tehostetut prosessit vähentävät luonnonvarojen ylimääräistä käyttöä ja vähentävät kasvihuonepäästöjä
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 10 10
Digitaalinen mainonta ja digitaalisesti tehostetut prosessit vähentävät mm. paperin ja muiden perinteiseen markkinointiin tarvittavien materiaalien käyttöä ja toiminnan skaalaaminen ei lisää jätteen määrää.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 3 3
Digitaalinen mainonta ja digitaalisesti tehostetut prosessit vähentävät energiankulutusta ja parantavat edellytyksiä suosia uusiutuvia energiamuotoja
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Uusien työpaikkojen luominen aloille, jossa on kansainvälistä kasvupotentiaalia parantaa merkittävästi alueen tulevaisuuden näkymiä
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Hankkeen aikana tuotetaan merkittäviä aineettomia tuotteita ja palveluita
Liikkuminen ja logistiikka 8 8
Digitaalinen mainonta ja digitaalisesti tehostetut prosessit vähentävät tarvetta liikkumiselle ja logistiikalle, sillä kommunikaatio ja ainestojen toimitus on digitaalista
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 10
Reilu, motivoiva ja tasa-arvoinen työyhteisö luo ympärilleen hyvinvointia ja kasvu kontribuoi alueen talouteen luomalla työpaikkoja ja verotuloja, jotka lisäävät hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 5 10
Pyrimme omalta osaltamme edistämään tasa-arvoa esimerkiksi palkkaukseen ja työsopimuksiin liittyvissä asioissa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 5
Pyrimme omalta osaltamme edistämään tasa-arvoa esimerkiksi palkkaukseen ja työsopimuksiin liittyvissä asioissa.
Kulttuuriympäristö 2 4
Pyrimme omalta osaltamme edistämään tasa-arvoa esimerkiksi palkkaukseen ja työsopimuksiin liittyvissä asioissa.
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Projekti keskittyi seuraaviin päävaiheisiin: Markkinatutkimus ja asiakastarpeiden kartoitus: Projektin alussa suoritettiin markkinatutkimus kansainvälisillä markkinoilla, keskittyen erityisesti mainonnan sisältötuotteisiin. Samalla tunnistettiin asiakkaiden tarpeet ja odotukset tällä alueella. Tuotekehitysideoita ja niiden liiketoimintapotentiaalin arviointi: Projektiryhmä loi useita tuotekehitysideoita, jotka vastasivat havaittuihin asiakastarpeisiin. Ideoiden arvioinnissa kiinnitettiin erityistä huomiota niiden liiketoimintapotentiaaliin Aasian markkinoilla. Tuotekehitysideoiden testaaminen asiakkaiden kanssa ja testitulosten analysointi: Valitut tuotekehitysideat testattiin aktiivisesti kohdeasiakasryhmien kanssa. Testituloksia analysoitiin huolellisesti, ja niiden perusteella tehtiin tarvittavia muutoksia ja parannuksia tuoteideoihin. Parhaiden käytäntöjen dokumentointi: Projektiryhmä dokumentoi projektin aikana oppimansa parhaat käytännöt ja oivallukset, jotka voivat auttaa tulevaisuudessa vastaavissa projekteissa. Tuotekehitysideoiden priorisointi ja jalostaminen osaksi kaupallista tarjoomaa: Lopuksi projektissa priorisoitiin ja jalostettiin parhaimmat tuotekehitysideat osaksi kaupallista tarjoomaa Aasian markkinoilla. Suunniteltiin myös lanseerausstrategia tuotteiden julkaisemiseksi. Tämän lisäksi projektissa laadittiin suunnitelma uuden teknologiaa hyödyntävän mainonnan sisältötuotteen lanseeraamiseksi Aasian markkinoilla. Tämä suunnitelma sisälsi markkinointistrategian, myyntisuunnitelman, jakelukanavien suunnittelun ja budjetin. Projekti oli kokonaisuudessaan onnistunut ja tuotti arvokasta tietoa sekä liiketoimintapotentiaalia uusille tuotteille Aasian markkinoilla.