![]() |
![]() |
Hankekoodi: A77765
Hankkeen nimi: LAB UX Center
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.3.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Lab-ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2630644-6
Jakeluosoite: Yliopistonkatu 36
Puhelinnumero: +358 29 4465000
Postinumero: 53850
Postitoimipaikka: Lappeenranta
WWW-osoite: http://www.lab.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jose Piironen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jose.piironen(at)lab.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 50 345 8478
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Koronapandemian myötä yrittäjillä on kovat paineet viedä perinteistä liiketoimintaa verkkoon. Markkinoilla on tarjolla runsaasti sovelluksia ja palveluntarjoajia, jotka voivat rakentaa yrityksille esim. verkkokaupan, mobiilisovelluksen tai tuottaa A/V -muotoista materiaalia. Nämä tarjotaan usein muokattavina ratkaisuina mutta ratkaisun muokkaaminen asiakkaiden käytettävyyden kannalta jää usein yrittäjän harteille, ja ratkaisujen käytettävyysratkaisut jäävätkin usein oletusarvoasetusten varaan. Käytettävyyden huomioimiselle on markkinoilla muuutenkin kova paine, mikä korostaa käyttäjäkokemuksen merkitystä kilpailutilanteessa. Käytettävyyden ja asiakaskokemuksen riippumaton testaaminen puuttuu kuitenkin markkinoilta lähes täysin.
Hankkeessa rakennetaan sähköisten sovellusten käytettävyyslaboratorio, joka parantaa pk-yrittäjien kykyä digitalisaation hyödyntämisessä sekä verkkokaupan markkinoilla kilpailussa. Sähköisten liiketoimintakonseptien asiakaslähtöinen testausympäristö LAB UX Centerin ideana on, että pk-yrittäjä voi matalalla kynnyksellä testata sähköisen sovelluksen (mobiiliapplikaatio, verkkokauppa, fyysinen laite, ym.) eri käyttöliittymäkonfiguraatioita sekä niiden käytettävyyttä. LAB UX Center tarjoaa testausta varten kokonaisvaltaisen paketin (eye-tracking, motion sensor, videoinnit, verkkoliikenteen analytiikat, opiskelijoiden testiryhmät, palvelumuotoilun ammattilaiset) osaamista ja testausteknologiaa, joiden avulla ratkaisut voidaan tuoda markkinoille optimaalisella käyttäjäkokemuksella.
Rakennettava kokonaisuus toteutetaan tarkasti yritysmaailman tarpeisiin mahdollisimman matalan käyttökynnyksen ollen yksi tärkeimmistä ominaisuuksista. Tätä silmällä pitäen hankkeen toimenpiteet voidaan jakaa seuraavan jaottelun mukaisesti:
-State-of-the-art -katsaus
-Yritystarpeen kartoitus
-LAB UX Centerin konseptointi
-LAB UX Centerin pilotointi
-LAB UX Centerin lanseeraus
Toimiviin verkkoratkaisuihin siirtyminen parantaa osaltaan paikallisten yrittäjien elinvoimaa ja kykyä työllistää, mahdollistaa entistä laajemman paikasta riippumattoman yrittämisen sekä pienentää hiilijalanjälkeä. LAB UX Center tukee aineettomien palveluiden syntyä ja testausta kohdealueella tarjoamalla käytettävyyteen liittyvän matalan kynnyksen testausekosysteemin, ja samalla liikkuminen ja logistiikka palveluiden kehittämisvaiheessa suoraviivaistuu, kun testauspalvelut suunnitellaan mobiiliksi. Samalla tarjoutuu mahdollisuuksia yhteistyöhön LAB:in ja elinkeinoelämän eri aloilla. LAB UX Centerissä voi esimerkiksi testata IT-opiskelijoiden elinkeinoelämälle projektiopinnoissa kehittämiä sovelluksia. Samalla opiskelijat saavat uuden ulottuvuuden ja käytännön kosketuksen UX-kehittämiseen eri kursseilla. Yhteistyö LAB:in muiden hankkeiden ja esim. LUT:in kanssa mahdollistaa myös laadukkaan julkaisutoiminnan aiheesta. LAB UX Center nostaa osaltaan LAB:in vetovoimaa opiskelijoiden ja yrittäjien keskuudessa sekä tuke Etelä-Karjalan digistrategian toteutumista.
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä voidaan pitää toimialariippumattomasti pk-yrityksiä, joiden ansaintamallin eräänä keskeisenä osana ovat joko fyysiset tai virtuaaliset asiakaskohtaamiset. Tästä esimerkkeinä erilaiset verkkokaupat, huollon ja kampaamojen, ym. ajanvaraukset, urheilu- ja kulttuuritapahtumat, fyysisten tuotteiden jälleenmyyntipisteet, kunnalliset liikennelaitokset, ym.
Hankkeen tarkoituksena on auttaa osaamis- tai laiteresursseista kärsiviä yrityksiä, joiden digitalisaation aste on tällä hetkellä heikko, tai joilla ei ole muuten mahdollisuuksia laadukkaaseen kehittämistyöhön tai prototypiointiin, esim. mikroyritykset.
Käyttäjäkokemuksen optimointiin liittyy useita tekijöitä, jolloin useampi kohderyhmä pääsee hyötymään hankkeesta. Verkko- ja mobiiliratkaisujen optimointitoimenpiteet voivat vaatia graafikkoja, valokuvaajia tai ohjelmoijia, kun taas fyysisten tilojen käyttäjäkokemus työllistää esimerkiksi somistajia, puuseppiä ja muita käden taitoja tarjoavia yrittäjiä. Välillisenä kohderyhmänä nähdään myös yritykset, jotka hyödyntävät hankkeessa optimoituja/kehitettyjä palveluita.
Laadukas käytettävyyslaboratorio houkuttelee maakuntaan osaltaan myös yrityksiä, ammattilaisia ja tutkimuslaitoksia tuoden elinvoimaa alueelle.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 226 911
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 215 591
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 324 158
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 307 986
Maakunnat: Etelä-Karjala, Päijät-Häme
Seutukunnat: Imatran, Lappeenrannan, Lahden
Kunnat: Sysmä, Lemi, Kärkölä, Padasjoki, Luumäki, Lahti, Hollola, Savitaipale, Asikkala, Taipalsaari, Rautjärvi, Lappeenranta, Orimattila, Heinola, Parikkala, Iitti, Ruokolahti, Imatra, Hartola
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 9 |
Hankkeen aikana tarjotaan yrityksille mahdollisuus testata ja optimoida jo olemassa olevien palvelukonseptien käyttökokemusta lisäten asiakasarvoa. Osaaminen tulee jäämään kohdealueelle kasvattaen paikallisten yritysten kilpailukykyä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 2 |
Mobiili käytettävyyslaboratorio mahdollistaa käyttökokemuksen tutkimisen ja optimoinnin ilman suuria fyysisiä tiloja tai yhtä suurta keskittymää. Palvelu voidaan viedä sinne, missä asiakaskohtaamiset tapahtuvat. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 3 |
Kasvanut kilpailukyky kansallisilla ja kansainvälisillä markkinoilla luo yrityksille kasvumahdollisuuksia, joka välillisesti edistää myös alueen hyvinvointia | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta |
Koronapandemian myötä yritykset ovat vieneet toimintojaan entistä enemmän verkkoon, ja käyttökokemuksen riippumaton testaamispalvelu on puuttunut markkinoilta lähes täysin. Optimoitu käyttökokemus lisää asiakasuskollisuutta ja kokonaisvaltaista asiakaskokemusta, mikä mahdollistaa yritysten erottautumisen kilpailijoista.Hankkeessa rakennettiin LAB-ammattikorkeakoulun yhteyteen kokonaisvaltaiseen käytettävyyden ja asiakaskokemuksen tutkimiseen ja optimointiin keskittyvä yksikkö ”LAB UX Center”, joka palvelee matalalla kynnyksellä Etelä-Karjalan alueen pk-yrityksiä.
LAB UX Center parantaa alueen toimijoiden tarjoamien niin digitaalisten tuotteiden ja palvelujen kuin fyysisten tilojen laatua sekä yrittäjien mahdollisuuksia kilpailla kansallisella sekä kansainvälisillä markkinoilla käyttökokemuksen optimoinnin kautta sekä proof-of-concept –tyyppisen testauspalvelun avulla. Hankkeessa selvitettiin 31 yrityksen kohtaamat haasteet ja tarpeet teemahaastatteluja hyödyntämällä ja hankkeessa toteutettiin 9 yrityspilottia. Tehty taustatutkimus ja hankkeesta saadut kokemukset antoivat hyvän käsityksen siitä, millainen tarve kohderyhmällä on erityisesti omien digitaalisten palvelujen kehittämisessä.
Hankkeen tehtiin nykyaikaisia teknologiahankintoja, joista katseenseurantaratkaisut ja avoimen ympäristön tutkimusohjelmisto mahdollistavat monipuolisen ja laajan käyttökokemuksen tutkimisen eri toimialoilla. Hankittu teknologia yhdistettynä hankkeen avulla kehitettyihin palveluihin vastaavat myös jatkossa hyvin erityisesti pienten ja mikroyritysten nostamiin kehittämistarpeisiin. Hankkeesta saatujen kokemusten perusteella erityistä tarvetta ja kehittämishalukkuutta yrityksillä on esimerkiksi itse kehitettyjen sovellusten, verkkosivujen ja verkkokauppojen arvioinneissa.
Yhtenä hankkeen tavoitteista oli myös lisätä yritysten ymmärrystä käyttökokemuksen merkityksestä. Tähän tarpeeseen koostettiin UX opus, jossa on esitelty tiiviisti tärkeimmät käyttökokemukseen ja sen kehittämiseen liittyvät termit ja työkalut. Opus on ladattavissa osoitteessa:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-827-432-5