Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77804

Hankkeen nimi: React EAKR: Keraaminen purkujäte kiertotaloudessa - KERPUR; investointihanke

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Turun ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2528160-3

Jakeluosoite: Joukahaisenkatu 3

Puhelinnumero: 050 598 5912

Postinumero: 20520

Postitoimipaikka: Turku

WWW-osoite: http://www.turkuamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Järvinen Maarit

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Lehtori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: maarit.jarvinen(at)turkuamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 598 5912

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

KERPUR-hanke tukee systeemistä muutosta lineaaritaloudesta kohti kiertotaloutta yrityksissä, teollisuudessa ja yhteiskunnassa. KERPUR-hanke edistää hiilineutraalisuustavoitteiden toteutumista. Rakennusteollisuuden, rakentamisen sekä purku- ja jätehuoltohuoltoalojen vihreän kasvun varmistamiseksi Covid-19 pandemian jälkeen tarvitaan toimintaympäristön vahvistamista. Hankkeessa vahvistetaan Varsinais-Suomen tutkimus- ja innovaatiotoimintaa tukevaa toimintaympäristöä, missä korkeakoulut, tutkimuslaitokset ja julkinen sektori tekevät yhteistyötä yritysten kanssa edistäen kiertotalousinnovaatioiden syntymistä. Hanke tukee yritysten ja teollisuuden kestävää kasvua kansallisen kilpailukyvyn vahvistamisen, uuden osaamisen hyödyntämisen, digitalisten ratkaisujen ja uusien liiketoimintamallien edistämisen kautta. Ratkaisut pohjautuvat uusiin oivalluksiin, ja uutta tietoa levitetään ja juurrutetaan edelleen yritysten, korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten avulla.

Hankkeen erityistavoite on kierrätyksen laatukriteerien määrittely ja uusien käyttökohteiden tunnistaminen keraamiselle jätteelle. Keraamisten jätteiden kierrättämistä pilotoidaan yhdessä yritysten kanssa. Järjestäytynyt keramiikkajätteen keräys puuttuu Suomesta ja sen hyötykäyttö on vähäistä. Keraamisia materiaaleja menee purkukohteissa usein sekalaiseen purkujätteeseen, jonka hinta on purku-urakoitsijoille kalliimpi kuin erilliskerätyn jätteen. KERPUR-hankkeessa kehitetään purkukohteista saatavan keramiikkajätteen keräystä, esikäsittelyä ja uudelleen käyttöä. Tavoitteena on myös osoittaa korkeamman jalostusasteen ja –arvon uudelleenkäyttöä keramiikkajätteelle ja tukea yrityksiä siirtymään pilottikokeiluista kohti laajamittaisempaa hyödyntämistä.

Hankkeessa hyödynnetään digitaalisia ratkaisuja tunnistamaan keraamisten jätteiden resurssitehokkuus ja materiaalikierto.

Hankkeen toimenpiteet toteutetaan kuudessa työpaketissa, jotka keskittyvät keramiikkajätteiden muodostumiseen, hyödyntämiskohteisiin, mahdollisuuksiin ja ympäristövaikutuksiin. Lisäksi tehdään katsaus jätelainsäädännöstä. Yritysten kanssa valitaan 3–5 pilottikohdetta, jotka kattavat koko ketjun keramiikkajätteen muodostumisesta hyötykäyttöön asti. Pilotointi on jaettu kahteen osaan: 1) keramiikkajätteen keräys, erotus ja esikäsittelytapa (esim. murskaus/jauhatus); 2) keramiikkajätteen hyötykäyttö tuotteissa. Tämän lisäksi tarkastellaan pilottikohteiden hiilijalanjälki ja ympäristökädenjälki.

Hankkeessa tuotetaan uudenlaista tietoa ja osaamista keramiikkajätteen kierrättämiseen ja hyödyntämiseen yrityksille, julkiselle sektorille ja korkeakouluille. Saavutetun tiedon avulla yritykset kehittävät sellaista uutta vihreän kasvun mukaista liiketoiminta, jossa materiaali- ja jätevirtoja uudelleen käytetään neitseellisten luonnonvarojen rinnalla ja sijaan. Tietotaito uudelleenkäyttöratkaisujen hiilijalanjäljestä ohjaa yritysten ja yhteiskunnan päätöksentekoa ja kehitystä kohti hiilineutraalimaa toimintatapaa. Hanke edistää uusien kiertotalouden mukaisten liiketoimintamallien käyttöönottoa, joiden avulla yritykset voivat siirtyä lineaarisesta taloudesta kiertotalouteen. Hanke edistää myös digitaalisten työkalujen hyödyntämistä yrityksissä ja yhteiskunnassa ratkaistaessa kiertotalouden haasteita.

Hankkeessa saavutettava tietotaito edistää keraamisen jätteen hyödyntämistä uusien vihreän kasvun mukaisten tuotteiden ja palvelujen tuottamisessa.

Pilotoidut keramiikkajätteen sovellukset osoittavat uusia tuote- ja palveluideoita yrityksille ja siten tukevat yritysten ja teollisuuden kasvua covid-19 pandemian jälkeen. Pilotit tukevat myös laajamittaisempaa systemaattista muutosta kohti keraamisten rakennusjätteiden kiertotaloutta.

EU:n horisontaaliset periaatteet ovat kestävä kehitys, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus. Kestävän kehityksen tavoitteena on turvata tuleville sukupolville yhdenvertaiset tai paremmat toimintamahdollisuudet kuin nykyisillä sukupolvilla on. Kestävän kehityksen mukainen taloudellinen kasvu on tärkein hyvinvoinnin ja tulevaisuuden toimintaedellytysten turvaaja. KERPUR-hankkeella edistetään kestävää keraamisten materiaalien uudelleenkäyttöä ja rakennusteollisuuden kiertotaloutta mikä kestää myös tuleville sukupolville. Hankkeessa pilotoidaan keraamisten materiaalien kierrätystä ja hyödyntämistä, jolloin säästetään arvokkaita ja ehtyviä luonnonvaroja.

Hankkeessa ollaan tietoisia tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisestä ja hankkeen kohderyhmiä – kaupunkiorganisaatioita ja yrityksiä sekä hankepartnereita kohdellaan tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti. Hankkeen keskeiset toimialat – kemianteollisuus ja rakennusteollisuus ovat melko sukupuolittuneita toimialoja, mutta hankkeen tuodessa toimialat yhteisen asian ympärille edistetään myös näiden välistä yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Suunnitelluissa toimenpiteissä ja hankkeen tarjoamissa liiketoimintamahdollisuuksissa otetaan huomioon laajasti eri yritykset ja toimijat sekä mahdollistetaan kaikkien tasavertainen osallistuminen.

Hankkeen koordinaattori on Turku Science Park Oy. Hankepartnerit ovat Åbo Akademi, Turun AMK ja Suomen ja ympäristökeskus (SYKE).

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

KERPUR-hankkeen varsinainen kohderyhmä ovat kiertotalous- ja cleantech alojen yritykset, jotka kehittävät ja tuottavat vähähiilisiä kiertotalouden mukaisia tuotteita ja palveluita. Teollisuusyritykset, jotka voivat hyödyntää erilliskerättyä ja käsiteltyä purkujätettä kuuluvat hankkeen kohderyhmään.

Kohderyhmään kuuluvat myös purkuyritykset, jotka purkavat rakennuksia sekä lajittelevat purkujätettä, sekä logistiikka-alan yritykset. Korjausrakentamista tekevät yritykset kuuluvat hankkeen kohderyhmään sekä erityisesti jätteen murskausta ja jalostusta tekevät yritykset.

Konsulttiyritykset, jotka konsultoivat rakennusten purkuja ja suunnittelevat materiaalien uudelleenkäyttöä.

Hankkeen aikana tullaan vielä tarkemmin kartoittamaan kohderyhmään sopivia yrityksiä. Hankevalmistevaiheessa on
tunnistettu ainakin seuraavat kohderyhmään kuuluvat yritykset ja teollisuusyritykset:
Purkuyritykset: VS Purku, Recikla, Delete ja Purkupiha
Jätehuoltoyritykset: Lounais-Suomen Jätehuolto, Ekoparnerit, Remoe, Lassila & Tikanoja ja Fortum Waste Solutions Oy
Jätettä hyödyntävät yritykset: Eko-Expert, Renotech, Ecolan ja Tarpaper
Rakennusteollisuus: Paroc, Nordkalk, Saint Gobain Finland ja Finnsementti
Rakennusmateriaaliyritykset: Betonilaatta, Keramia ja Seppälän Tiili
Rakennusyritykset: J Martti & CO Oy, Lunden ja Mangrove, YIT, Skanska Infra
Konsulttiyritykset: Ytekki, Ramboll ja Vahanen
Keramiikan valmistajat: Geberit, Fiskars, Pukkila ym. (omat tuotteet, uudelleenkäyttö)

Kiertotalous haastaa yrityksiä tekemään yhteistyötä uudella tavalla ja yhdessä hakemaan ratkaisuja jätevirtojen uudelleen hyödyntämiseen materiaalina polton tai jätteen loppusijoituksen siasta. KERPUR-hankkeessa kehitetään yhdessä kohdeyritysten kanssa uusia tapoja hyödyntää purkujätettä.

Yllä esitettyjen kohderyhmien tietoisuus keramiikkajätteen hyödyntämisestä kasvaa.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Julkinen sektori/ Kehittämisorganisaatiot
Viranomaiset ja julkinen hallinto, mikä vastaa käynnissä olevista teemaan liittyvistä lakiuudistuksista (mm. MRL uudistus).
Hankkeen rooli julkisten toimijoiden, kaupunkien ja yritysten välillä on tärkeä erityisesti tarpeiden ja haasteiden välittämisessä.
Hankkeen koordinaattori, alueellinen kehittämisorganisaatio, luo sujuvan kommunikoinnin toimijoiden välille.
Hankkeessa kehitettyä uutta osaamista voidaan hyödyntää yrityksissä ja teollisuudessa.

Kaupungit ja kunnat
Kaupungit ja kunnat ovat yksi keskeinen purku-urakoiden tilaaja. Hankkeessa tuotetaan lisää tietoa purkujätteen hyödyntämisestä.

Korkeakoulut
Korkeakoulut pääsevät mukaan kiinteästi biotalouden, cleantechin ja kiertotalouden toimijaverkostoon. Korkeakoulut verkostoituvat uudenlaisiin yrityksiin.
Mielenkiintoiset kestävän kehityksen haasteet motivoivat sekä opettajia että opiskelijoita.
Korkeakoulut voivat kehittää omaa osaamistaan tiiviisti yhdessä kaupunkitoimijoiden ja yritysten kanssa, jolloin myös kiertotalouden osaaminen ja asiantuntijuus vahvistuu.

Tutkimuslaitokset
Tutkimuslaitoksilla on selkeä rooli korkeakoulujen ja yritysten välillä tutkimustiedon soveltamisessa käytäntöön.
Tutkimuslaitokset pääsevät mukaan biotalouden, cleantechin ja kiertotalouden toimijaekosysteemiin. Tutkimuslaitokset verkostoituvat uudenlaisiin yrityksiin.
Tutkimuslaitokset tukevat yrityksiä hyödyntämään kiertotalouden materiaaleja turvallisesti. Tiivis yhteistyö auttaa tutkimuslaitoksia kehittämään tutkimusmenetelmiä yritysten tarpeiden mukaisesti.
Tutkimuslaitokset voivat kehittää omaa osaamistaan yhdessä kaupunkitoimijoiden sekä yritysten kanssa, jolloin kiertotalouden osaaminen ja asiantuntijuus vahvistuu.
Tutkimuslaitokset saavat tietoa ja kokemusta lainsäädännön, menettelytapojen ja ohjeistusten käyttöönotosta ja soveltuvuudesta käytännön tapauksiin.

Koko Suomi
Saadaan tietoa purkukohteissa syntyvistä materiaaleista ja niiden hyödyntämisestä
Saadaan lisää tietoa materiaalien ilmastovaikutuksista
Suomen biotalouden, cleantechin ja kiertotalouden kehitystä viedään eteenpäin.
Regulaatiota voidaan uudistaa kestävän kehityksen tarpeiden suuntaan.
Tiedostavuus kestävän kehityksen uusista ratkaisuista kasvaa kansalaisten keskuudessa.
Hankkeessa saatuja parhaita käytäntöjä ja ratkaisuja voidaan levittää ja toteuttaa koko maassa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 20 300

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 20 300

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 29 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 29 000

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Uusimaa, Varsinais-Suomi

Seutukunnat: Turun, Helsingin

Kunnat: Lieto, Sauvo, Paimio, Espoo, Nousiainen, Mynämäki, Vantaa, Masku, Naantali, Rusko, Turku, Kaarina, Raisio, Helsinki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
KERPUR-hankkeessa tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: www.stat.fi/tup/tasaarvo ja www.thl.fi/fi/web/sukupuolten-tasa-arvo . Hanketta valmistelevilla asiantuntijoilla on kokemusta keskeisistä toimialoista ja niiden rakenteista. Hankkeessa on mukana pääosin kemian ja kiertotalouden yrityksiä ja alan korkeakoulutahoja. Näillä aloilla erikoisasiantuntijoissa on enemmän naisia kuin muuten teollisuudessa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen kaikilla osallistujilla on tasa-arvoinen asema ja mahdollisuus toimia. Sukupuolinäkökulma otetaan huomioon hankkeen toiminnassa ja päätöksenteossa. Toimenpiteiden ja päätösten vaikutusta arvioidaan naisten ja miesten kannalta. Sukupuolinäkökulman huomioimista seurataan, arvioidaan ja raportoidaan hankkeen aikana.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Tämän hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen. Hanke huomioi osallistujat tasapuolisesti ennen kaikkea osaamisen ja tavoitteiden mukaan.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 10 9
Hanke edesauttaa ekologisen kestävyyden periaatteita kaikilla toimillaan ja edistää jätteiden kierrätystä ja siten voidaan myös vähentää neitseellisten luonnonvarojen käyttöä. Tässä kehitettävillä toimintamalleilla ja ratkaisuilla saadaan rakennusten purkukohteiden sivuvirtojen hyödyntämisen kierrätysastetta nostettua ja neitseellisten luonnonvarojen käyttöä vähennettyä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 9 9
Edistämällä jätteiden kierrätystä tyypillisesti vähennetään myös ilmastokuormitusta. Hankeessa tarkastellaan tätä myös hiilidioksidilaskennan näkökulmasta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 8 8
Hanke edesauttaa ekologisen kestävyyden periaatteita kaikilla toimillaan ja edistää jätteiden kierrätystä ja siten voidaan myös vähentää neitseellisten luonnonvarojen käyttöä. Tämä edesauttaa myös luonnon monimuotoisuuden säilyttämistä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 7 7
Hanke edesauttaa ekologisen kestävyyden periaatteita kaikilla toimillaan ja edistää jätteiden kierrätystä ja siten voidaan myös vähentää neitseellisten luonnonvarojen käyttöä. Luonnonvarojen kaivaminen voi aiheutua haittaa myös vesistöille ja ilman laadulle.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 5 5
Hankkeella ei ole haitallisia vaikutuksia Natura 2000 -ohjelman kohteisiin. Kierrätyksen, uudelleenkäytön ja neitseellisten luonnonvarojen säästämisen kautta sen toimenpiteet tukevat välillisesti Natura 2000 -ohjelmaa.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 10 10
Hanke edistää kestävää kehitystä, materiaalien resurssiviisasta käyttöä sekä jätteiden minimoimista ja niiden kierrätystä. Hankkeen tavoitteena ovat kestävät ratkaisut ja pitkäikäiset tuotteet.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 8 8
Jätteiden kierrättämiseen kuluu tyypillisesti vähemmän energiaa kuin vastavan materiaalimäärän valmistamiseen neitseellisistä raaka-aineista.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 9 9
Hankkeen pääpaino on toimintaympäristön kehittämisessä. Toimintaympäristö tulee yrityksiä niiden vihreässä kasvussa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Hankkeessa pilotoidaan ja kehitetään digitaalisia ratkaisuja.
Liikkuminen ja logistiikka 8 8
Sivuvirtojen hyödyntämisessä tulee ottaa aina huomioon niiden siirtämisestä aiheutuvat logistiikka päästöt ja hiilijalanjälki. Hankkeessa pyritään löytämään myös logistiikan kannalta optimaalisia kiertotalousratkaisuja.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
Hanke edistää hyvinvointia. Osallistuvat yritykset ja yhteisöt saavat tukea työhönsä, lisää kontakteja ja tietotaitoa, joka johtaa uusiin ratkaisuihin. Tämä lisää liiketoimintaa ja edesauttaa alueen yritysten hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 8 8
Hankkeessa ollaan tietoisia tasa-arvon edistämisestä ja sukupuolijakauma on lähtökohtaisesti tasapuolinen. Sukupuolinäkökulma otetaan huomioon hankkeen toiminnassa ja päätöksenteossa. Asiantuntijoiden osaamista arvioidaan tasapuolisesti osaamisen ja tavoitteiden mukaan.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 8
Hanke on avoin ja tarjoaa samat mahdollisuudet kaikille toimijoille yhteiskunnalliseen tai kulttuuriseen taustaan katsomatta.
Kulttuuriympäristö 8 8
Hankkeessa kunnioitetaan eri alueiden kulttuuriympäristöä. Hankkeessa tuetaan kestävän kehityksen ja kiertotalouden kulttuuria, joka on yhteiskunnallisesti tärkeää.
Ympäristöosaaminen 10 10
Hanke lisää eri toimijoiden ympäristöosaamista. Vahvalla viestinnällä tätä levitetään myös hankkeen ulkopuolisille ryhmille.

9 Loppuraportin tiivistelmä

-