Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77820

Hankkeen nimi: Avea Media Virtual Tours

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 11.6.2021 ja päättyy 31.10.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: PHOTOKRAFIX OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2870340-2

Jakeluosoite: Jouttikankaantie 124

Puhelinnumero: +358407582809

Postinumero: 96700

Postitoimipaikka: ROVANIEMI

WWW-osoite: www.avea.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Simonen Jorma

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yrittäjä

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: info(at)avea.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358407582809

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa kehitetään 360-videoita ja -valokuvia ja interaktiivisuutta yhdistelevä palvelukokonaisuus, niin kutsuttu 3D virtuaalikierros. Virtuaalikierroksilla voidaan toteuttaa uusia digitaalisia elämyksiä erityisesti myynti- ja markkinointialan, matkailualan, koulutusten, kiinteistövälityksen ja tapahtumajärjestäjien tarpeisiin. Virtuaalikierrokset eroavat tavallisista 360-videoista siten, että käyttäjä voi liikkua mallinnetuissa tiloissa ja niihin voidaan lisätä useampia sisäkkäisiä videoita, tilaääntä ja klikattavia elementtejä, jotka voivat kertoa lisätietoja. Virtuaalipalveluita voidaan käyttää tietokoneella, puhelimen selaimella tai VR-laseilla.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 15 410

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 5 091

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 15 410

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 5 091

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Rovaniemen

Kunnat: Rovaniemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Jouttikankaantie 124

Postinumero: 96700

Postitoimipaikka: ROVANIEMI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeessa syntyvä palvelu on sukupuolineutraali, niin palvelun tuottajan kuin asiakkaan näkökulmasta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa luodaan valtavirtaistettu palvelu, jota ei myydä tietylle sukupuolelle tai ikäryhmälle. Virtuaalipalveluiden täytyy olla mahdollisimman laajan yleisön käytettävissä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeessa syntyvä palvelu on sukupuolineutraali, niin palvelun tuottajan kuin asiakkaan näkökulmasta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Toimenpiteillä tai toteutusmallilla ei arvioida olevan vaikutusta luonnonvarojen käytön kestävyyteen ja ympäristön tilaan.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 2
Virtuaalimatkat eivät tule korvaamaan täysin tavallista matkailua, mutta erityisesti pandemiatilanteen aiheuttamien matkustusrajoitusten aikana potentiaaliset matkailijat voivat lykätä matkustamista, tutustua kohteeseen ennakkoon interaktiivisen Virtual Tour -kierroksen kautta. On mahdollista matkustus korvautuu virtuaalisella palvelulla.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeella ei arvioida olevan vaikutusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hankkeella ei arvioida olevan vaikutusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei arvioida olevan vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Hankkeessa syntyvä jätemäärä koostuu pääasiassa laitehankintoihin liittyvistä tuotepakkauksista, jätemäärä on erittäin vähäistä ja kierrätettävää.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeella ei arvioida olevan suoranaista vaikutusta energian käyttöön.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 7
Hankkeessa tuodaan markkinoille Virtual Tour -palvelukonsepti, jolla pyrimme vastaamaan muunmuassa Pohjois-Suomen paikallisen virtuaalipalveluiden kysynnän lisääntymiseen, joihin on selkeästi nähtävissä kysyntää paikallisella tasolla. Avea Virtual Tourit tukevat yritysten korona-ajan aikaista ja jälkeistä markkinointia. Virtuaalipalveluita tuotettaisiin läheisessä yhteistyössä pohjoisen matkailualan, kiinteistövälityksen, tapahtuma- ja näyttelyjärjestäjien ja media-alan kanssa. Virtual Tourien käyttö tuote- ja tilaesittelyissä voi lisätä paikallisten yrittäjien liikevaihtoa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 7
Virtuaalipalvelu on räätälöitävissä oleva aineeton tuote. Virtuaalipalveluiden kehittäminen ei edellytä jokaisella kerralla uuden kohteen kuvaamista, sillä tiettyjä ympäristöjä on mahdollista kierrättää. Visuaalinen ilme Virtual Toureihin luodaan graafisena jälkikäsittelynä. Nämä ominaisuudet tekevät palveluiden kehittämisestä kustannustehokasta ja ympäristöystävällistä, sekä mahdollistavat palveluiden myymisen myös kansainvälisille asiakkaille. Hankkeeseen voi liittyä myös brändäämistä ja tuotemerkkien rekisteröintiä.
Liikkuminen ja logistiikka 5 5
Virtuaalimatkat eivät tule korvaamaan täysin tavallista matkailua, mutta mahdollistaa sen, että matkustus ei ole välttämättömyys päästä tutustumaan matkakohteisiin tai osallistumaan messuille. Virtual Tour -kierrosten ja tietoiskujen avulla voidaan välittää tietoa vastuullisesta matkustuskulttuurista ja vaikuttaa suoraan siihen, millaisia matkailijoita Suomeen tulee. On todennäköistä, että tämä on yksi Virtual Tourien tärkeimmistä käyttötarkoituksista tulevaisuudessa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 3
Virtual Tourit mahdollistavat luovuuden toteuttamisen uusissa. interaktiivisissa videoympäristöissä. Virtuaalipalveluja suunnitellessa otetaan huomioon esteettömyys. Virtual Tourien avulla on mahdollista toteuttaa esimerkiksi selostettuja ja ohjattuja virtuaalikierroksia sisä- ja ulkotiloissa järjestettäville tapahtumille. Virtual Tour -hankkeen seurauksena voi syntyä asiakasprojekteja, joiden tarkoituksena voi olla esimerkiksi tiedon levittäminen, henkilöstön kouluttaminen tai osallistaminen interaktiivisten web-elementtien, kuten chat-ikkunoiden avulla.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Hankkeella ei arvioida olevan vaikutusta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 7
Virtual Tour -hankkeen seurauksena voi syntyä asiakasprojekteja, joiden tarkoituksena voi olla esimerkiksi yhteiskunnallinen tai taiteellinen vaikuttaminen. Interaktiivisuutta ja virtuaalisuutta hyödynnetään kulttuurielämässä ja -palveluissa toistaiseksi vähän, vaikka teknologia tuo uusia tapoja esitellä kulttuuria. Loppukäyttäjät ovat yhteiskunnallisesta asemastaan tai kulttuuritaustastaan riippumatta yhdenvertaisia.
Kulttuuriympäristö 0 3
Virtual Tour -hankkeen seurauksena voi syntyä asiakasprojekteja, joiden tarkoituksena voi olla esimerkiksi kulttuuriperintökohteiden vaaliminen tai maisema- ja kaavamuutosten demonstroiminen virtuaalisessa ympäristössä.
Ympäristöosaaminen 3 3
Hankkeessa luodaan palvelukonsepti virtuaalipalvelulle, jolla voidaan tukea vastuullista ympäristön käyttöä ja matkailua, sekä levittää ympäristöosaamista potentiaalisten asiakasprojektien kautta

9 Loppuraportin tiivistelmä

Avea Median tuottama Virtual Tour -palvelu mahdollistaa visuaalisesti näyttävät interaktiiviset 360-ympäristöt ja virtuaalimallinnukset yritysasiakkaiden tarpeisiin eri business alueille. Kustannustehokkaat ja mukautuvat toteutukset tarjoavat asiakkaiden omiin palveluihin monimuotoisuutta, uudenlaisia mahdollisuuksia verkossa tapahtuvaan myyntiin sekä globaaliutta asiakaskuntaan.