Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77821

Hankkeen nimi: Kaunissaaren Majan ympärivuotinen, digitaalinen ja kestävä kehitys

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 31.5.2021 ja päättyy 31.12.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: KAUNISSAAREN MAJA OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 1590428-0

Jakeluosoite: Kymenlaaksonkatu 15 B 28

Puhelinnumero: 0504440920

Postinumero: 48100

Postitoimipaikka: KOTKA

WWW-osoite: www.kaunissaarenmaja.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kinnunen Pasi

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: pasi.kinnunen(at)kaunissaari.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0504440920

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Kehittämishankkeessa tuotteistetaan Kaunissaaren Majan uudet investoinnit ja profiloidaan Kaunissaaren uudenlaisena matkailukohteena, kestävän kehityksen mukaisena ja ympärivuotisena palveluntarjoajana. Yrityskehityshanke luo edellytykset yrityksen omalle ja alueen yritysekosysteemin kasvamiselle, kehittymiselle ja myös kansainvälistymiselle. Hanke tukee myös yrityksen kaupallistamis- ja kansainvälistymisosaamista ja edistää uuden teknologian käyttöönottoa ja digitaalista liiketoimintaa. Hankkeella on merkittävä vähähiilinen, vihreää taloutta ja kiertotaloutta edistävä luonne.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 14 750

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 7 900

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 14 750

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 7 900

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Kymenlaakso

Seutukunnat: Kotkan-Haminan

Kunnat: Pyhtää

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: PYHTÄÄ

Postinumero: 48100

Postitoimipaikka: KOTKA

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Kyllä, hankkeen suunnittelun aikana on arvioitu ja kuvattu toimintaympäristö sukupuolinäkökulmasta niin yrityksen sisäisesti kuin asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden/ekosysteemin kannalta. Toimintaympäristö on neutraali sukupuolinäkökulmasta. Matkailu kokonaisuutena on kuitenkin työntekijänäkökulmasta katsottuna hieman painottunut naisvaltaiseksi alaksi.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Kyllä, hankkeen toimenpiteissä huomioidaan valtavirtaistaminen ja sukupuolinen tasa-arvo. Hankkeen toimenpiteet eivät kohdennu sukupuolisiin, eri sukupuolilla on tasavertaiset mahdollisuudet osallistua hankkeen toimenpiteisiin. Hankkeen tuloksista hyötyvät tasapuolisesti molemmat sukupuolet.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena on liiketoiminnan kehittäminen ja kasvun tukeminen, ei sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 9 9
Erittäin merkittävä vaikutus. Kehittämistoiminnan huomioidaan keskeisesti luonnonarvojen kestävä käyttö. Yrityskehityshankkeen painopiste on matkailun kestävässä kehittämisessä ja vastuullisessa matkailupalvelujen tuotteistuksessa ja kaupallistamisessa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 6 6
Myönteinen vaikutus. Hankkeen toimenpiteet ja tulokset eivät suoraan vaikuta ilmastomuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen. Välillisesti Kaunissaaren Majan tuleva brändi, tuotteet ja viestintä edistää kohderyhmien ymmärrystä ilmastomuutoksen vaikutuksista saarelle ja myös alueen matkailuun.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 3 3
Myönteinen, mutta vähäinen vaikutus Hanke edistää välillisesti luonnon monimuotoisuuden huomioimista, esimerkiksi matkailijoiden opastamisessa ja käyttäytymisenä saarella ja kohteessa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 3 3
Myönteinen, mutta vähäinen vaikutus. Hanke ei suoraan vaikuta tähän, välillisesti tiedotuksen ja opastuksen kautta vaikutetaan ihmisten käyttäytymiseen huomioimaan alueen vedet, maaperä ja ilma.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 8 8
Erittäin merkittävä vaikutus. Hankkeen toimenpiteissä huomioidaan Kaunissaaren luontoarvot ja ainutlaatuisuus. Saari ei ole Natura-alueella, mutta Kaunissaaren länsi-, etelä- ja itäpuolella sijaitsee Itäisen Suomenlahden saaristo ja vedet Natura 2000 -alue (FI0408001, SCI ja SPA), joka rajautuu osittain aivan Kaunissaaren rantaviivan läheisyyteen ja siihen sisältyy myös Itäisen Suomenlahden kansallispuisto (AVI Etelä-Suomi 2013: 3; Kaakkois-Suomen ELY-keskus 2013).
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 7 7
Merkittävä vaikutus. Hankkeen toimenpiteissä ja palvelujen tuottamisessa korostetaan ekologisten materiaalien käyttöä ja jätteiden kestävän kehityksen mukaista käsittelyä. Nämä tulevat olemaan myös yksi yritystä ja sen tuotteita profiloivia piirteitä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 7 7
Merkittävä vaikutus. Hankkeen toimenpiteissä ja palvelujen tuottamisessa korostetaan uusien energialähteiden käyttöä. Nämä tulevat olemaan myös yksi yritystä ja sen tuotteita profiloivia piirteitä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Erittäin merkittävä vaikutus. Hanke edistää merkittävästi alueen matkailuekosysteemin kehittymistä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Erittäin merkittävä vaikutus. Hankkeessa kehitetään uusia tuotteita ja palveluja kestävän kehityksen ja vastuullinen liiketoiminta -vetoisesti
Liikkuminen ja logistiikka 6 6
Merkittävä vaikutus. Hanke edistää myös kestävän kehityksen mukaista liikkumista saarella ja yhteysaluskuljetuksin mantereelta saarelle. Hanke edistää liikkumista ja logistiikkaa, koska laajentunut palvelu- ja majoitustarjonta pidentää viipymää Kaunissaaressa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Merkittävä vaikutus. Laajentunut ja tuotteistettava palvelutarjonta lisää asiakkaiden hyvinvointia, mm. majoittumismahdollisuudet ja ryhmätuotteet. Myös uutuutena tullut juokseva vesi Kaunissaaressa lisää saaren asukkaiden ja matkailijoiden viihtyvyyttä ja hyvinvointia hyvin konkreettisesti.
Tasa-arvon edistäminen 3 3
Vähäinen vaikutus. Hankkeen toimenpiteet ja tulokset ovat tasa-arvoneutraaleja.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 3
Vähäinen vaikutus. Toimenpiteillä tähdätään yhteiskunnalliseen ja kulttuurilliseen yhdenvertaisuuteen. Kaunissaaren Maja sopii kaikille kävijöille riippumatta yhteiskunnallisesta tai kulttuurisesta asemasta.
Kulttuuriympäristö 9 9
Erittäin merkittävä vaikutus. Toiminta-alue on ainutlaatuinen ympäristöltään. Ympäristön kestävä kehittäminen on hankkeen avain teemoja.
Ympäristöosaaminen 8 8
Merkittävä vaikutus. Kehitettävissä tuotteissa, brändissä ja viestinnässä korostetaan myös ympäristötekijöitä, jotka lisäävät sekä paikallisten että myös matkailijoiden ympäristöosaamista.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Kehittämishankkeessa tuotteistettiin Kaunissaaren Majan uusia investointeja ja profiloitiin Kaunissaarta uudenlaisena matkailukohteena, kestävän kehityksen mukaisena ja ympärivuotisena palveluntarjoajana ja avaintoimijana Kotka-Pyhtään alueen saaristokohteena. Yrityskehityshankkeen avulla luotiin uusia edellytyksiä yrityksen omalle ja alueen yritysekosysteemin kasvamiselle, kehittymiselle ja myös kansainvälistymiselle. Suomen kansainvälisen matkailun palautumisen viivästyessä koronan ja Ukrainan sodan johdosta yrityksen kehitystoimet kansainvälisille matkailijoille jouduttiin osittain suuntaamaan uudelleen. Yritys varautuu kansainvälisen matkailupotentiaaliin laajempaan hyödyntämiseeen ja tulevaisuudessa tapahtuvaan kehittämistoimintaan matkailun elpyessä ja kriisien laantuessa.