Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77882

Hankkeen nimi: Monzuun kieliriippumaton call center -optimointi, tuotekehityksen kiihdyttäminen ja toimivuuden kansainvälinen todentaminen asiakaspilotoinnissa.

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 31.5.2021 ja päättyy 31.8.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: MONZUUN OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2640885-6

Jakeluosoite: Takkumäentie 4

Puhelinnumero: +358 43 824 4853

Postinumero: 02880

Postitoimipaikka: VEIKKOLA

WWW-osoite: www.monzuun.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pyykkönen Risto

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: risto.pyykkonen(at)monzuun.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 43 824 4853

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Monzuun optimoi call center & telemarkkinoinnin toimintaa kieliriippumattoman puheenanalytiikan avulla - ensimmäisenä Suomessa suoraan puhutusta audiosta. Monzuun on kehittänyt uniikin koneoppivan mallin, joka analysoi asiakasdialogia yli kielirajojen. perusmetodi on todennettu kieliriippumattomaksi, joten tältä pohjalta kansainväliseen skaalautumiseen on potentiaalia. Tämän hankkeen tavoitteena on parantaa entisestään koneoppivan mallin kyvykkyyttä asiakaskeskustelujen mittaamisessa uusilla tavoilla, mm. sentimenttiluokittelulla. Kehitettäviä uusia sovelluksia pilotoidaan kansainvälisissä asiakkuuksissa mikä avaa yhtiön vientiä. Kansainvälistä skaalautumista vahvistaa myös Salesforcen ja puhelinjärjestelmätarjoajien kanssa kehitettävät integroidut sovellukset.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 23 230

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 9 902

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 23 230

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 19 805

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Uusimaa

Seutukunnat: Helsingin

Kunnat: Helsinki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Lapinlahdenkatu 16

Postinumero: 00180

Postitoimipaikka: HELSINKI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Toistaiseksi tekemättä toiminnan pienuuden vuoksi. Kuitenkin Salesforce -partneruuden puitteissa on tehty ohjelma tasa-arvo- ja ettisistä toimenpiteistä
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Kts. edellä Salesforce -partneruuden puitteissa sukupuolinäkökulma huomioidaan kaikessa toiminnassa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteet ovat liiketoiminnallisia. Tasa-arvo huomioidaan kaikessa päätöksenteossa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 3 4
Tietojemme mukaan olemme ensimmäinen Suomessa joka tekee puheen analyysia tällä metodilla; ilman näitä operaatioita kansainväliset toimijat haukkaavat (myös) tämän sektorin.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 6
Parantaa kohdeasiakkaiden asiakaspalveluhenkilöstön työhyvinvointia selkeämmän mittaamisen kautta
Tasa-arvon edistäminen 0 4
Parantaa tasa-arvoa selkeämmän tekemisen mittaamisen kautta kohdeasiakkaissa
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Monzuun Oy:n kehittämä tekoälypohjainen vuoropuhelun analyysipalvelu tekee läpinäkyväksi puhelinkeskustelujen vuorovaikutuksen ja tyylin. Asiakaslaadun ja tuloksellisuuden syytekijät eivät tule näkyviin nykyisillä tekstipohjaisilla metodeilla. Monzuun metodi on riippumaton tekstistä ja kielimalleista. Monzuun metodin avulla voidaan ohjata call centerin toimintaa käytännön tekemisen tasolla, mihin tekstipohjaiset analyysit eivät pysty. Metodi on kieliriippumaton, siksi se skaalautuu kansainväliseen toimintaan nopeammin kuin tekstipohjaiset mallit. Tämän hankkeen tavoitteina oli: 1. Asiakkuuden haltuunoton nopeuttaminen ja automaation lisääminen 2. Yksityisen lisärahoituksen hankkiminen. 3. Liikevaihdon kasvu: 3 000 000 € v. 2024 4. Asiakasmäärän kasvattaminen 5. Monzuun palvelusovelluksen tuottaminen LeadDesk- ja Salesforce -sovelluskauppoihin. Toteutuksen painopiste oli rajapintojen avaamisessa call center -järjestelmätarjoajien kanssa, asiakkaan onboardingin nopeuttamisessa sekä kansainvälisen myynnin avaamisessa. Tuloksista: -Asiakkaan onboarding on teknologian kehittämisen kautta dramaattisesti nopeutunut. -Yksityisen lisärahoituksen hankinta on käynnissä, aikatauluntavoitteena hankkeen päättyessä on Q1/2023. -Yhtiön liikevaihto on yli kaksinkertaistunut hankkeen aikana ja lisää kasvuvaikutuksia on nähtävissä kun hankkeen tuloksia edelleen hyödynnetään liiketoiminnassa. -Yhtiön asiakasmäärä on yli kaksinkertaistunut hankkeen aikana. -Yhtiö pilotoi hankkeen päättyessä globaalisti toimivan asiakkaan kanssa.