Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77883

Hankkeen nimi: Reilu kilpailutuspalvelun rakentaminen ja lanseeraaminen

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 17.6.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: NORDIC INSURANCE SOLUTIONS OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 3131760-9

Jakeluosoite: Koivistonkatu 15

Puhelinnumero: +358505649296

Postinumero: 49400

Postitoimipaikka: HAMINA

WWW-osoite: www.nordicinsurancesolutions.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Haikonen Arto

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tj & Partneri

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: arto.haikonen(at)nordicinsurancesolutions.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358505649296

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Rakennamme yksityisasiakkaille ilmaisen kilpailutuspalvelun, missä yhteistyökumppaneidemme asiakkaille tarjotaan ilmainen palveluiden kilpailutus. Näin varmistetaan, että asiakkailla on aina sopivin ja edullisin palvelu käytössä. Tyypillisiä kilpailutettavia palveluita ovat esimerkiksi vakuutukset, sähkö sekä lukitus- ja turvapalvelut.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 61 300

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 22 069

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 61 300

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 22 069

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Kymenlaakso

Seutukunnat: Kotkan-Haminan

Kunnat: Hamina

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Koivistonkatu 15

Postinumero: 49400

Postitoimipaikka: HAMINA

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Sukupuoli, etninen tausta, tms. ei ole merkityksellinen busineksen näkökulmasta. NIS palkkaa pätevimmät saatavilla olevat henkilöt sukupuoleen, taustaan, tms. katsomatta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Sukupuoli, etninen tausta, tms. ei ole merkityksellinen busineksen näkökulmasta. NIS palkkaa pätevimmät saatavilla olevat henkilöt sukupuoleen, taustaan, tms. katsomatta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuoli, etninen tausta, tms. ei ole merkityksellinen busineksen näkökulmasta. NIS palkkaa pätevimmät saatavilla olevat henkilöt sukupuoleen, taustaan, tms. katsomatta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 6
Palvelut pystyy hankkimaan keskitetysti kotoa tietokoneella. Vähentää välillisesti paperin kulutusta ja autoilua
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 7
Välillisesti vähentää paperin kulutusta ja liikkumista vakuutusasioiden ja muiden palveluiden takia.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 8
Alueelta puuttuu startup:a/kasvuryrityksiä, jotka toimivat miljoonaluokassa ja luovat uutta yritystoimintaa
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 8
Tehdään aivan uusi liiketoimintamalli vakuutuspuolelle ja kilpailutuspalvelu yksityisasiakkaiden palveluiden hankintaan.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 6
Palvelu tekee asioinnin huolettomaksi ja kuluttajan henkilökohtaiset riskit on vakuutettu.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 7
Sama palvelu ja kilpailutus, riippumatta asiakkaan varallisuudesta, statuksesta ja asemasta yhteiskunnassa.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Suomessa ja Euroopassa on näkemyksemme mukaan tapahtumassa aikaperusteisten palveluiden jakelumallien murros. Kuluttaja haluaa palveluita (vakuutus, sähkö/kaasu, telepalvelut, vartiointi/turvallisuus, erilaiset vuokrat jne.) yhä enemmän yhdeltä luukulta. Lisäksi palveluiden hankinta sitoutuu yhä enemmän kuluttajan kulloiseenkin tilanteeseen. Tarjoomat muuttuvat tilanneperusteisiksi. Tilanneperusteisuus tarkoittaa, että esimerkiksi huoneiston vakuutus ja sähkö, tai leasingajoneuvon rahoitus, vakuutus, huolto ja sähkö, ovat kaikki samaan aikaan kuluttajan hankintalistalla. Esimerkiksi autoa ostettaessa ostetaan samalla hetkellä vakuutukset ja leasing-rahoitus, jotka ovat käsitteellisesti aikaperusteisia palveluita. Nykyisin esim. vakuutukset tuotetaan ja ostetaan vakiintuneesti erikseen. Kutsumme näitä vertikaalisia tuotesiiloja alkuperäismarkkinoiksi (vertikaalinen siilo = palvelut ostetaan erikseen eri toimittajilta). Hanke oli erittäin onnistunut niiltä osin, jotka olivat NIS:n omissa käsissä. Tämä tarkoittaa sitä, että hankkeen avulla saimme mm. analysoitua kilpailutilannetta, kartoitettua yhteistyökumppaneita ja -malleja, määriteltyä liiketoiminnan vaatimat operatiiviset prosessit ja järjestelmävaatimukset sekä liiketoiminnan alkuvaiheessa (BtoBtoC) että seuraavassa kehitysversiossa (oma suora BtoC-tarjonta asiakkaille). Hankkeen avulla toteutettiin kaksi go-to-market pilottia: 1) Väre kotivakuutus, jota myytiin 2021-2022 yhdessä Väre sähkösopimusten kanssa sekä 2) Reilumetsävakuutukset, jotka ovat edelleen markkinoilla. Väre-pilotti osoitti, että toimintamallimme on huomattavasti vakuutusyhtiöiden jakelua tehokkaampi ja tuotti erittäin kannattavaa businesta myös vakuuttajalle (korvausmeno n. 25 % vs. normaali 50-80 % vakuutuslajista riippuen). Reiluvakuutus-pilotti on myös erittäin onnistunut (vakuutettua metsää on lähes 40 000 ha ja vahinkomeno = 0 %) siitäkin huolimatta, että jakelu kärsii yksipuolisesta tarjonnasta: saisimme merkittävästi enemmän myyntiä, jos meillä olisi muutakin vakuutustarjoomaa tarjolla, kuten koti- ja muita omaisuusvakuutuslajeja, kuten ajoneuvoja, sekä tapaturmavakuutuksia.