Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77934

Hankkeen nimi: Fitwood – Kansainvälisen kasvun edistäminen

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 16.8.2021 ja päättyy 1.6.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: FITWOOD OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2693932-3

Jakeluosoite: Hautalankatu 20

Puhelinnumero: +358440937206

Postinumero: 33560

Postitoimipaikka: TAMPERE

WWW-osoite: http://www.fitwood.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hilli Santeri

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: santeri.hilli1(at)gmail.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358440937206

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on muodostaa kuva kansainvälisillä markkinoilla myytävistä perinteisistä lapsille ja aikuisille suunnitelluista liikunta- ja kotikuntoilutuotteista sekä valmistaa vähintään kolme lapsille ja kaksi aikuisille suunnattua liikunnallista design tuotetta. Uusilla tuotteilla pyritään edustamaan kestävää kehitystä käyttämällä kestävästi tuotettua puuta päämateriaalina. Kasvun tukemiseksi kehitetään tuotantoprosesseja ja kv-markkinointia, osallistutaan kansainvälisille messuille, aloitetaan yhteistyö kolmen uuden jälleenmyyjän kanssa viidessä eri maassa ja kehitetään yrityksen kansainvälistymisstrategiaa. Hankkeen toimenpiteissä ja päätöksenteossa otetaan huomioon sukupuolinäkökulma sekä arvioidaan niiden vaikutus eri sukupuolten kannalta.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 76 640

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 76 640

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 76 640

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 76 640

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen

Kunnat: Tampere

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Hautalankatu 20

Postinumero: 33560

Postitoimipaikka: TAMPERE

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Ulkopuolisen tahon puolesta toimintaympäristön analyysiä sukupuolinäkökulmasta ei ole tehty, mutta yritys on tehnyt sisäisesti hankkeen toimintaympäristöanalyysin.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
FitWood Oy:n laatimassa tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa on huomioitu yrityksen toiminnan valtavirtaistaminen. Hankkeessa arvioidaan toteutuksen vaikutusta sukupuolten tasa-arvon kannalta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke toteutetaan niin, että jokainen hankkeeseen liittyvä henkilö ja toimenpide valitaan sukupuoleen katsomatta sekä ottaen sukupuolinäkökulma hankkeen eri vaiheissa huomioon.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 5
FitWoodilla pyritään valmistamaan tuotteet aina kierrätettävistä puumateriaaleista sekä valmistamalla tuotteet sellaisten valmistajien kanssa, jotka lähtökohtaisesti käyttävät kestävästi tuotettua puuraaka-ainetta. Kestävästi tuotettu puuraaka-aine on tuotettu siten, että metsänhoito ja puunkorjuu täyttävät metsän kestävän hoidon ja käytön vaatimukset. Tuotteiden puuosat pyritään valmistaan Euroopassa vähentääksemme hiilijalan jälkeä. Nämä asiat huomioidaan uusien tuotteiden valmistuksessa sekä uusien alihankkijoiden etsinnässä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 3 6
Puutuotteiden valmistuksesta syntyy verrattain vähän hiilidioksidipäästöjä. Jalostettunakin puu sitoo ilmasta peräisin olevaa hiilidioksidia koko elinkaaren ajan, joten puu on ilmaston kannalta paras rakennusmateriaali. Pyrimme valmistamaan suurimman osan tuotteista Euroopasta. Isot lähetykset toimitetaan valmistajalta suoraan vastaanottajalle. Nämä asiat huomioidaan uusien alihankkijoiden valitsemisessa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 2
Pyrimme käyttämään vain vastuullisesti tuotettuja materiaaleja tuotteisamme. Nämä huomioidaan uusien jälleenmyyjien valinnassa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 2
Pyrimme valmistamaan tuotteet Euroopassa vähentääksemme kasvihuonekaasujen määrää. Nämä huomioidaan uusien jälleenmyyjien valinnassa.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei pitäisi olla välitöntä tai välillistä vaikutusta Natura 2000- ohjelman alueisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 5
Tuotteet valmistetaan parhaista puumateriaaleista, jotta ovat pitkäikäisiä ja helposti kierrätettäviä. Vältämme muovin ja muiden ei-kierrätettävien materiaalien käyttöä tuotteissamme. Nämä asiat huomioidaan uusien tuotteiden suunnitelussa ja valmistuksessa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 7 7
Käytämme kierrätettävää puuta päämateriaalina ja pyrimme valitsemaan uudet alihankkijoiksi niitä, jotka käyttävät kestävästi tuotettua puuraaka-ainetta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 3
Pyrimme valmistamaan tuotteet Suomessa tai muissa EU-maissa. Tämä huomioidaan uusien jälleenmyyjien valinnassa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Hankkeessa keskitymme kestävästi tuotetun puuraaka-aineen käyttöä tuotteissa.
Liikkuminen ja logistiikka 5 2
Panostamme lähituotantoon, jonka avulla tavaroiden turhaa liikkumista vältetään. Tämä huomioidaan uusien alihankkijoiden etsinnässä ja valinnassa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 7
Pyrimme lisäämään ihmisten aktiivisuutta tuotteillamme. Tämä huomioidaan uusien tuotteiden suunnittelussa.
Tasa-arvon edistäminen 5 4
Hanke toteutetaan yrityksen tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelman mukaisesti, niin että huolehdimme, että kaikkia kohdellaan tasa-arvoisesti ja oikeudenmukaisesti riippumatta sukupuolesta, iästä, etnisestä taustasta tai muusta henkilökohtaisesta ominaisuudesta. Hankkeen rooleihin on valittu tasapuolisesti eri sukupuolia.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 3
Hankkeeseen osallistuvat ovat valittu sukupuoleen, ikään, etniseen taustaan tai henkilökohtaiseen ominaisuuteen katsomatta. Tarkoituksena on luoda mahdollisimman tasa-arvoinen ja oikeudenmukainen ympäristö hankkeen toteuttamiselle. Tämä huomioidaan myös hankkeen ulkopuolisten tahojen valinnoissa.
Kulttuuriympäristö 2 2
Pyrimme kunnioittamaan pitkäikäisillä tuotteilla skandinaavista designia, jolla olisi pitkäikäinen kulttuurinen arvo.
Ympäristöosaaminen 0 2
Pyrimme alihankkijoiden kautta tukemaan heidän raaka-ainevalintojaan, niin että ne kehittävät ympäristöä. Esim. valitsemalla raaka-aineita mitkä ovat kestävästi tuotettu.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tarkoituksena oli mahdollistaa Fitwood Oy:n kansainvälinen, skaalautuva kasvu koko perheelle suunnattujen design liikuntatuotteiden ja uusien markkina-alueiden avulla.Hankkeen toimenpiteissä ja päätöksenteossa otettiin huomioon sukupuolinäkökulma sekä arvioitiin niiden vaikutus eri sukupuolten kannalta. Hankkeen aikana yritys sai luotua kilpailukykyisen uuden monikäyttöisten lasten tuotteiden valikoiman, joiden avulla yritys teki merkittävää kasvua hankkeen aikana. Hankkeen aikana luotiin 6 uutta tuotetta. Kasvun tukemiseksi uusille markkina-alueille yritys osallistui kansainvälisille messuille, hyödynsi ulkopuolista yritystä Etelä-Euroopan markkinakartoituksessa ja avasi uusia myyntikanavia. Yritys aloitti yhteistyön kahden merkittävän jälleenmyyjän kanssa, jotka ovat Euroopan suurimpia jälleenmyyjiä lastentuotemarkkinalla. Lisäksi hankkeen avulla yritys onnistui laajentumaan EU:n ulkopuolisiin alueisiin, merkittävimpinä Lähi-Itä, Hong Kong, Sveitsi ja Islanti. Hankkeen aikana myös yrityksen brändi-ilme koki valtavan muutoksen, jolla oli huomattava vaikutus yrityksen kuluttajamyynnin ja sosiaalisen medioiden kasvuun.