Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77992

Hankkeen nimi: Kansainvälisten urheilutapahtumien Jyväskylä - Elinvoimaa tapahtuma- ja matkailualalle urheilutapahtumien ekosysteemillä

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Jyväskylän kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0174666-4

Jakeluosoite: Kilpisenkatu 1

Puhelinnumero: 014 266 0000

Postinumero: 40100

Postitoimipaikka: Jyväskylä

WWW-osoite: http://www.jyvaskyla.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ruponen Jaana Kaarina

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Markkinointipäällikkö, tapahtumatoiminta

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jaana.ruponen(at)jyvaskyla.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503446496

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Kansainvälisten urheilutapahtumien Jyväskylä -hankkeen päätavoitteena on luoda digitaalisuuden mahdollisuuksia hyödyntämällä kestävä pohja Jyväskylän ja sen välittömän vaikutusalueen urheilutapahtumien uudelle kasvulle sekä tapahtuma-alan ja tapahtumamatkailun elpymiselle. Tavoitteena on saada yritykset ja muu toimijakenttä aktiivisesti mukaan yhteisiin elvytystoimiin ja varmistaa riittävän ajoissa yrittäjien reagointi muuttuneeseen postkoronamaailmaan ja asiakaskysyntään. Läpileikkaavana tavoitteena on vastuullisten toimintatapojen edistäminen sekä digitaalisuuden vahvistaminen tapahtumien järjestämisessä.

Hankkeen ensimmäisessä työpaketissa kirkastetaan, miksi Jyväskylä on merkittävä ja kiinnostava kansainvälisten suurtapahtumien järjestäjä sekä luodaan laaja-alainen tapahtumakonsepti, jolla kilpailussa erotutaan ja herätetään kiinnostusta tapahtumien houkuttelemiseksi Jyväskylään. Työssä tunnistetaan kaupungin ainutlaatuiset vahvuudet urheilutapahtumien järjestämisessä sekä tarjotaan työkalut, joilla paikalliset yritykset ja toimijat voivat tuoda esille palveluitaan tapahtumamatkailijoiden laaja-alaisen kokonaiselämyksen löytämiseksi vierailunsa aikana.

Tapahtumien ympärille rakentuva kokonaiselämys syntyy hankkeen aikana muodostettavan ekosysteemin toimijoiden yhteistyönä. Hankkeessa rakennettava digitaalinen alusta mahdollistaa sen, että urheilutapahtumien järjestäminen on sujuvaa verkostoyhteistyötä ja tapahtumatuotannossa on käytössä tulevaisuuden vaatimuksiin soveltuvat, hybriditapahtumat mahdollistavat fasiliteetit ja yhteistyömallit eri toimijoiden kesken.

Kuten edellä jo viitattiin, hankkeen toinen työpaketti keskittyy urheilutapahtumien ekosysteemin, yhteistyömallin ja digitaalisen alustan luomiseen. Jyväskylässä toimivaa urheilun toimijaverkostoa tullaan hankkeen aikana laajentamaan ja kehittämään urheilutapahtumien ekosysteemiksi. Avoimiin ekosysteemitapaamisiin kutsutaan mukaan urheilun toimijaverkoston lisäksi tapahtumakentän toimijoita, digitaalisia palveluita tarjoavia yrityksiä sekä muita tapahtumajärjestelyihin liittyviä yrityksiä erilaisen osaamisen yhdistämiseksi. Ekosysteemityöllä varmistetaan se, että eri toimijoiden osaamista voidaan törmäyttää nykyistä paremmin ja luoda uudenlaisia toimintamalleja perinteisen tapahtumajärjestelyn rinnalle. Ekosysteemin toimijoiden yhteistyönä voidaan järjestää mahdollisimman laadukkaita ja nykyaikaisia tapahtumia, jotka vastaavat koronan jälkeisenä aikana kuluttajien tarpeisiin.

Ekosysteemin toimijoille, fasiliteeteille ja palveluille luodaan yhteinen digitaalinen alusta, jossa suunnitteilla oleva tapahtuma voidaan yhteisesti suunnitella ja konseptoida toimijoiden yhteistyönä. Alustan kautta toteutetaan myös tapahtumien hakeminen ja markkinointi sekä tuetaan varsinaisen tapahtuman tuotantoa. Digitaalisessa alustan käyttöönotossa panostetaan tiedolla johtamiseen ja luodaan työkalut tapahtumien arviointiin ja seurantaan, jotta tapahtumien vaikuttavuutta voidaan seurata avoimesti ekosysteemiin kuuluvien toimijoiden kesken.

Vastuullisuus on teema, johon hankkeessa ja tapahtumajärjestelyissä kiinnitetään erityistä huomioita. Ekosysteemin toimijoiden yhteistyönä luodaan kestävästi toteutettujen tapahtumien toimintamalli, jota voidaan hyödyntää tulevaisuudessa koko liikuntapääkaupungissa. Malli varmistaa vastuullisten toimintatapojen soveltamisen koko urheilutapahtumien ekosysteemissä.

Kolmannen työpaketin teemana on urheilutapahtumien ja matkailun yhteistyön vahvistaminen mahdollisimman kokonaisvaltaisen kävijäkokemuksen saavuttamiseksi. Urheilutapahtumiin osallistuville halutaan tarjota paikallistasolla mahdollisimman kokonaisvaltainen matkailullinen elämys, joka hyvin konseptoituna ja digitaalisella alustalla esille tuotuna on tapahtumia haettaessa kansainvälisessä kontekstissa myös yksi erottuvuustekijä Jyväskylälle.

Työn aikana matkailu- ja urheiluekosysteemin yritysten ja 3. sektorin toimijoiden kanssa toteutetaan tiivistä kehittämisyhteistyötä. Sisällöt jalostetaan yhteiselle digitaaliselle alustalle ja palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen ne laaditaan vastaamaan muuttuneeseen kysyntään sekä vastaamaan toimintaympäristön vaateisiin. Yhteistyö on olennainen osa vastuullisen tapahtumajärjestämisen ja matkailualueen kehittämistä.

Hankkeen keskeisenä tuloksena on Jyväskylän seudun ja erityisesti Liikuntapääkaupunki Jyväskylän tapahtuma- ja matkailualan pk-yritysten elpyminen sekä perustan rakentuminen uudelle, kestävälle kasvulle haasteellisessa tilanteessa. Hankkeessa luodaan Jyväskylään pysyvä urheilutapahtumien ja laajemmin myös matkailutoimijoiden ekosysteemi sekä kestävät toimintamallit ja työkalut, joiden avulla toteutetaan tapahtumatoiminnan jälleenrakennusta sekä nostetaan Jyväskylä merkittäväksi ja kiinnostavaksi kansainvälisten suurtapahtumien järjestäjäksi. Ekosysteemityön avulla luodaan ja tehdään näkyväksi uusia liiketoimintamahdollisuuksia kasvuhakuiselle ja työllistävälle yritystoiminnalle urheilutapahtumien ekosysteemissä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Varsinaiset kohderyhmät

• Urheilutapahtumien ja urheiluliiketoiminnan ympärillä toimivat yritykset
• Matkailu- ja tapahtuma-alan pk-yritykset
• Tutkimus- ja koulutusorganisaatiot (kehittäminen, tki-teemat)
• Urheiluseurat ja lajiliitot (toiminta-alusta, kehittämismahdollisuudet)
• Muut matkailu- ja tapahtumasidonnaiset palveluyritykset

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välilliset kohderyhmät

• Muut alueen yritykset ja teollisuus (ekosysteemisynergia)
• Kunnat (elinvoima, verotulot, työpaikat)
• Asukkaat (työmahdollisuudet, vireä tapahtumatoiminta, liikuntafasiliteetit)

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 238 274

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 231 535

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 297 842

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 289 418

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Keski-Suomi

Seutukunnat: Jyväskylän

Kunnat: Jyväskylä

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen ytimessä olevat URHEILU- JA LIIKUNTATAPAHTUMAT ovat lähtökohtaisesti tasa-arvoisia; tapahtumat ovat avoimia ja kilpailuissa molemmille sukupuolille on omat sarjansa – moottoriurheilu tässä poikkeuksena. Kun toimialaa tarkastellaan laajemmin, eniten sukupuoleen liittyviä eroja on analyysimme mukaan eri lajien harrastajamäärissä sekä tapahtumatuotannon teknisellä puolella, esim. valo- ja äänitekniikkaan liittyvistä yrittäjistä ja ammattilaisista valtaosa on nykyisin vielä miehiä. Tasa-arvovaltuutetun liikuntaa ja urheilua koskevia lausunnoissa nousevat esille mm. miesten etumatka medianäkyvyydessä, avustuksissa ja palkitsemiskäytännöissä sekä esim. harjoitteluvuorojen saatavuudessa ja olosuhteissa. Lajiliittojen johdossa miesten osuus on suurempi (OKM 2018, https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160521/OKM_6_2018.pdf). Muita tutkimuksia ovat esim. Tutkimus Helsingin Sanomien urheilu-uutisoinnista tammikuussa 2017: Naisten toissijaisuus urheilumediassa; Aikio 2017: Suomalainen liikuntatalous sukupuolinäkökulmasta ja resurssien jakautuminen. MATKAILU on toimialana naisvaltainen, ja koronapandemian vaikutukset ovat kohdistuneet rajusti erityisesti naisiin. Vuonna 2020 majoitus- ja ravitsemistoiminnassa oli keskimäärin 19 000 työllistä vähemmän kuin vuotta aiemmin, ja siitä lähes 74 % eli yhteensä 14 000 oli naisia.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolinäkökulma otetaan huomioon hankkeen toimenpiteiden tarkemmassa suunnittelussa ja viestinnässä. Käytännössä se tehdään niin, että suunnittelupalavereissa tarkastellaan tapauskohtaisesti, onko sukupuolinäkökulmalla vaikutusta ja jos on, miten se vaikuttaa toimenpiteisiin – ja onko hankkeella mahdollisuuksia vaikuttaa esim. viestinnän tai kehitettävien uusien avausten kautta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena on luoda pohja Jyväskylän seudun tapahtuma- ja matkailualan elpymiselle ja urheilutapahtumien kestävälle kasvulle.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 7 8
Kestävät toimintamallit ja kestävyyden huomioiminen tapahtumissa ja fasiliteeteissa. Varmistetaan mahdollisimman vähähiilinen palveluketju (tapahtumien koko elinkaaren tarkastelu, ml. tehokkaammat matkaketjut digitaalisuuden kautta).
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 2
Pieni välillinen vaikutus (digitaalisuus ja vähäisempi matkustustarve, hybriditapahtumat).
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 2
Pieni välillinen vaikutus (digitaalisuus, kestävyys).
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 1 4
Pieni myönteinen vaikutus (kestävyys tapahtumien järjestämisessä).
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei suoranaista vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 7
Kestävyys tapahtumien järjestämisessä ja rakenteissa painottuu hankkeessa. Vähähiilisyys, vastuullisuus ja ympäristöarvot punaisena lankana toimintatavoissa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 3 5
Rakenteiden energiatehokkuus ja vähähiilisyys olennaisena osana kestävyyttä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen on hankkeen keskeisiä tavoitteita (Liikuntakaupunki Jyväskylä, urheilutapahtumat, urheilutapahtumien ja matkailun tiivistyvä yhteistyö). Tapahtumilla ja matkailulla on merkittävät välilliset vaikutukset monelle elinkeinotoiminnan sektorille. Vipuvoimaa elpymiseen digitalisaatiosta ja toiminnan läpileikkaavasta kestävyydestä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen erityisesti digitaalisuutta hyödyntien urheilutapahtumien sekä niihin liittyvien oheispalveluihin- ja toimintojen saralla yhdessä matkailuyritysten kanssa ovat hankkeen keskeistä toimintaa.
Liikkuminen ja logistiikka 7 8
Elinkaariajattelun ja matka- ja palveluketjujen korostaminen, taustalla digitaalisten alustojen ja työkalujen hyödyntäminen ja MaaS-ajattelu.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 9 10
Elpymisen eväiden etsiminen korona-aikana. Elinvoimaisuuden ja vireyden lisääntyminen paikallisesti tapahtumatoiminnan kautta, uutta kasvua ja työmahdollisuuksia asukkaille.
Tasa-arvon edistäminen 3 5
Urheilutapahtumat tarjoavat tasavertaisia liiketoiminta- ja työmahdollisuuksia sukupuolesta riippumatta. Sukupuolinäkökulma otetaan huomioon hankkeen toiminnassa ja viestinnässä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 6 8
Uusia liiketoiminta- ja työmahdollisuuksia eri taustoista ja kulttuureista tuleville. Maahanmuuttajien osaamisen ja verkostojen hyödyntäminen kansainvälisten tapahtumien järjestämisessä.
Kulttuuriympäristö 8 10
Vireä tapahtumatoiminta, liikunta, urheilu ja kasvava kansainvälisyys vaikuttavat avartavasti henkiseen kulttuuriympäristöön ja luovat vireyttä alueelle. Välillisesti kestävä liiketoiminta tuottaa hyvää, joka näkyy myös kasvavina verotuloina ja sitä kautta mahdollisuutena huolehtia paremmin toiminta- ja kulttuuriympäristöstä.
Ympäristöosaaminen 6 8
Hankkeessa kehitetään toimialan osaamista etenkin digitaalisuuden ja kestävän kehityksen (sis. ympäristönäkökulmat) teemoissa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Tällä hankkeella päästiin tekemään läpileikkaus Jyväskylän urheilutapahtumien tilanteeseen, sen kansainvälisyysasteeseen ja kehittämään urheilutapahtumia hankesuunnitelman mukaisesti kohti kansainvälisyyttä, tukemaan tapahtumia palveluilla (pk-yritysten kytkeminen tapahtumiin), kurkistamaan ympäristövastuullisuuteen mm. infotilaisuuksin ja opinnäytetyön myötä sekä auttamaan tapahtumia kehittämisehdotuksilla ja vinkkipaketeilla. Lisäksi tapahtumajärjestäjiä pystyttiin auttamaan tapahtumien haussa rakentamalla uudet verkkosivut suomeksi ja englanniksi sekä kokoamaan tapahtumien kasvua ja kansainvälisyyttä tukevilla toimintamalleilla ja vinkkipaketeilla, jotka jaettiin verkoton sisäisellä digitaalisella alustalla.

Dataan päästiin pureutumaan Salmi Eventlizer -data-analyysimenetelmällä, josta saa tietoa erilaisten tapahtumien vaikuttavuudesta mm. aluetalouteen. Hankkeella luodut hakumateriaalit päästiin koestamaan oikeaan urheilutapahtumahakuun, kun Jyväskylän kaupunki ja Jyväskylän Kenttäurheilijat hakivat European Masters Athletics -aikuisurheilun EM-kilpailuja Jyväskylään vuodelle 2027. Myös videomateriaalia pystyttiin käyttämään haun pohjana. Tuloksena oli, että kilpailut myönnettiin Jyväskylälle. Yhteistyö tapahtumajärjestäjä JKU:n ja Jyväskylän kaupungin sekä lajiliiton (SUL:n alainen SAUL) kesken oli aivan keskeisessä roolissa, jotta kisat myönnettiin Jyväskylään. Päätös tehtiin Pescarassa 27.9.2023 pidetyssä European Masters (EMA):n yleiskokouksessa. Tätä voitaneen pitää konkreettisimpana onnistumisena, missä hanke pystyi tukemaan kilpailua hakeneita tahoja. Hakumateriaalit ja -video sopivat pohjaksi myös muihin kilpailuhakuihin.

Yhteistyö yrityksiin päin konkretisoituu hankkeen jälkeen pitchaustilaisuuksissa, missä urheilutapahtumajärjestäjät esittelevät tapahtumiaan alueen matkailuyrityksille. Lisäksi digitaaliselle alustalle on koottu erilaisia palveluita, joita voi tarkastella hankkeen jälkeenkin. Alustalle saa pääsyn kaikki halukkaat. Alustan ylläpidosta vastaa Jyväskylän kaupungin liikuntapalvelut.
Kansainvälisyydessä Jyväskylällä on vielä paljon tekemistä tapahtumien saralla. Secto Rally Finland on omassa luokassaan 85 000 kävijällä erittäin kansainvälisenä tapahtumana, joka tuo kaupunkiin n. 17 M euron taloudellisen vaikuttavuuden vuosittain. European Masters Athleticsin 2027 taloudellisen vaikuttavuuden arvio on 4,6 M eur, mikä mahdollistuu 10 päivän kilpailulla. Masters-urheilijat ovat myös joukkoa, jotka tuovat mukanaan perheitä, valmentajia sekä ovat itse myös valmiita käyttämään rahaa matkailuun kilpailuihin tullessaan. Vuodelle 2027 kannattaakin olla suunnitelmat valmiina, kuinka kisamatkailijoita palvellaan parhaalla mahdollisella tavalla niin kilpailussa, mutta myös elämyksissä ja kokemuksissa Keski-Suomessa.

Junioritapahtumat ovat myös tärkeitä Jyväskylälle. Jyväskylässä järjestetään vuosittain useampi junioriturnaus/ -tapahtuma ja Salmi Eventlizerin taloudellisella arviolla ja projektipäällikön yhteistyössä tapahtumajärjestäjien kanssa laskemalla matematiikalla junnuturnausten (n. 3000 osallistujaa) taloudellinen vaikuttavuus voisi olla noin 300 000 – 400 000 euroa. Lisäksi näkyvyys mm. joukkueiden/pelaajien sosiaalisessa mediassa on jo itsessään varsin merkittävä. Jyväskylän maine kyllä kasvaa nuorten sosiaalisen median käytön myötä.

Kansainvälistymisessä tehtiin hankkeessa yksi ”harjoitus”, jossa urheilumanageri Harri Halme oli mukana sparraamassa urheilutapahtumajärjestäjiä ja kaupunkia. Hän kannusti tapahtumien ilmiöittämiseen ja kaupungin satsauksiin niin rahassa kuin resursseissa, mutta toisaalta painotti tapahtumajärjestäjien hyviä suhteita sponsoreihin ja mediaan. Hän muistutti, että asiat ovat usein sitä, miltä näyttävät, eli
hän kehotti lisäämään vähän ”Amerikkaa” tapahtumamarkkinointiin ja unohtamaan turhan vaatimattomuuden. Jyväskylässä on liikuntapääkaupunkina hienot mahdollisuudet onnistua tapahtumissa, joten turha vaatimattomuus joutaa romukoppaan.

Näkisin, että hankkeella päästiin tekemään hyvä alku ja läpileikkaus Jyväskylän urheilutapahtumakenttään, silti paljon tutkittavaa ja kehitettävää jäi. Kiinnostavia uusia kehittämisteemoja voisi tapahtumien osalta nousta esimerkiksi pureutumalla tapahtumien ympäristövastuullisuuteen, tekemällä siinä pilotointeja tapahtumissa ja benchmarkkaamalla parhaita maailmalta. Myös digitaaliset palvelupolut olisi kiinnostava hankeaihio tapahtumien ja matkailun välillä. Olisi mielenkiintoista esimerkiksi tarjota tapahtumakävijälle digitaalinen palvelu, johon matkailija saisi valmiiksi syötteitä tapahtumanaikaisista tarjouksista, muista tapahtumista, kulttuurista ja oheiskohteista Keski-Suomessa.