Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77998

Hankkeen nimi: Kansainvälisen myyntikanavan ja markkinoinnin suunnittelu ja pilotointi

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 13.8.2021 ja päättyy 31.3.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: ALPAFINLANDIA OY

Organisaatiotyyppi: Pieni yritys

Y-tunnus: 2472300-0

Jakeluosoite: Vapaaherrantie 2

Puhelinnumero: +358504044305

Postinumero: 40100

Postitoimipaikka: JYVÄSKYLÄ

WWW-osoite: www.alpa.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Penttilä Joona

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Talousjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: joona.penttila(at)alpa.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358504044305

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Alpa hakee kasvua kansainvälisiltä markkinoilta koko EU:n alueelta. Projektissa laaditaan suunnitelma kansainvälisen markkinoinnin toteuttamiseen, suunnitellaan Alpaa varten räätälöity kansainvälinen verkkokauppa-alusta ja pilotoidaan kansainvälistä markkinointia, myyntiä ja toimitusketjua.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 25 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 25 000

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 25 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 25 000

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Keski-Suomi

Seutukunnat: Jyväskylän

Kunnat: Jyväskylä

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Vapaaherrantie 2

Postinumero: 40100

Postitoimipaikka: JYVÄSKYLÄ

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke itsessään on pieni osa Alpan liiketoimintaa. Alpa toteuttaa toiminnassaan sukupuolten välistä tasa-arvoa, ja vaatii sitä niin ikään kaikilta yhteistyökumppaneiltaan. Kts https://alpa.fi/wp-content/uploads/2021/04/Supplier_Code_of_Conduct_Alpa.pdf
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Hankkeessa varsinaisesti ei olla erikseen arvioitu sukupuolinäkökulmaa, mutta Alpa arvioi sukupuolinäkökulmaa ja sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumista laajemmin osana kokonaisliiketoimintaa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole itsessään sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen, mutta yhtiö ottaa liiketoiminnassaan huomioon ja edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 10
Alpan toimintaan liittyy keskeisesti luonnonvarojen vastuullinen käyttö. Yhtiön tuote on pitkäaikainen ja yhtiö pyrkii kaikessa toiminnassaan vastustamaan pikamuotia. Edistämällä myyntikanavia ja vastuullisen vaatetuotantoa Alpan liiketoiminta vaikuttaa välillisesti luonnonvarojen käytön kestävyyteen ja yleiseen tietoisuuteen luonnonvarojen kestävästä käytöstä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 4
Alpan pikamuotia vastustava liiketoimintamalli edesauttaa pitkäaikaisempaa tekstiilien käyttöä, ja vähentää siten pitkällä aikavälillä tekstiilijätettä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 10
Alpan liiketoiminnan kehittäminen ja kasvattaminen työllistää erityisesti Jyväskylän seudulla.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 10
Alpan liiketoimintaan kuuluu olennaisesti vastuullisuudesta viestiminen. Laajentamalla toimintaa Alpan viesti tavoittaa laajempaa asiakaskuntaa ja lisää tietoisuutta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

AlpaFinlandia Oy hakee kasvua kansainvälisiltä markkinoilta koko EU:n alueelta. Projektissa laadittiin suunnitelma kansainvälisen markkinoinnin toteuttamiseen, suunnitellaan AlpaFinlandia Oy:tä varten räätälöity kansainvälinen verkkokauppa-alusta ja pilotoidaan kansainvälistä markkinointia, myyntiä ja toimitusketjua. Hankkeen tavoitteet onnistuivat hyvin, ja hankkeen myötä AlpaFinlandia Oy:llä on erinomaiset edellytykset jatkaa kansainvälisen verkkokauppa-alustan kehittämistä.