Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78021

Hankkeen nimi: Pikapaja Oy:n kansainvälistymishanke Ruotsin ja Saksan markkinoille

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 18.6.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: PIKAPAJA OY

Organisaatiotyyppi: Pieni yritys

Y-tunnus: 0420523-0

Jakeluosoite: Mirotie 3

Puhelinnumero: +358503698008

Postinumero: 86800

Postitoimipaikka: PYHÄSALMI

WWW-osoite: www.pikapaja.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kalanen Leo

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: leo.kalanen(at)pikapaja.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 503698008

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on vientimahdollisuuksien kartoitus uusilta teollisuus-segmenteiltä, liiketoiminta-alueilta ja markkinoilta Ruotsissa ja Saksassa. Projektin tulosten kautta yritys saa tukea kasvuun ja kansainvälistymiseen. Yrityksellä on projektin myötä strategia kohdemarkkinoille etabloitumista varten ja toimenpidesuunnitelman viennin kehittämistä varten.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 14 400

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 14 336

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 14 400

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 14 336

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Nivala-Haapajärven

Kunnat: Pyhäjärvi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Mirotie 3

Postinumero: 86800

Postitoimipaikka: PYHÄSALMI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 4, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
_
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
_
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
_

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
alihankintatoiminta voi lisääntyä hankkeen tuloksena
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
työllistävä vaikutus
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Kansainvälistymishanke Ruotsin ja Saksan markkinoille toteutettin yhteistyössä ProPrentium Oy:n kanssa. ProPrentium Oy asiakaskontaktointia ja kartoitti potentiaalisia asiakkaita Ruotsissa ja Saksassa. Kontaktointi tapahtui puhelimitse, sähköpostitse, asiakaskäynteinä sekä lisäksi keskitetysti Tanskassa DALO-messuilla, jossa pystyi tapaamaan useampaa asiakasta samalla kertaa. Hankkeen myötä Pikapaja Oy:n Miro-sylinterit sai näkyvyyttä kansainvälisesti ja hankkeen ansiosta Ruotsista ja Saksasta löytyi uusia asiakkaita, joilla on suurta kiinnostusta Pikapaja Oy:n tuotteita kohtaan.