Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78041

Hankkeen nimi: Vähähiiliset sähköiset sote-palvelut Lapissa

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lapin hyvinvointialue

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 3221332-6

Jakeluosoite: Rovakatu 3 lt 3

Puhelinnumero: 0403531408

Postinumero: 96100

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.ekollega.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tiina Ylikangas

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: taloussihteeri

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tiina.ylikangas(at)poske.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0403531408

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on lisätä ihmisten tietoisuutta sähköisten sosiaali- ja terveyspalveluiden kasvihuonekaasupäästöistä, jotta käyttäjä pystyy vertailemaan ja valitsemaan vähähiilisiä vaihtoehtoja. Hankkeen toiminnan avulla tuotetaan palveluiden käyttäjille mahdollisuus laskea oman toiminnan ilmastovaikutuksia palvelukohtaisesti sekä saada konkreettisia esimerkkejä siitä, mitä kasvihuonekaasupäästöjen säästö ympäristölle sähköistä palvelua käyttämällä tarkoittaa. Hankkeessa pilotoidaan ja otetaan käyttöön helppokäyttöinen saavutettavuusvaatimukset täyttävä laskuri kasvihuonekaasupäästöjen laskemiseksi. Laskuri julkaistaan myös saamen kielillä, mikä auttaa edistämään Posken kansallista erityistehtävää saamenkielisten ja saamelaiskulttuurin mukaisten palveluiden turvaamisessa.

Hankkeessa tuotetun tiedon avulla tuetaan sosiaali-ja terveyspalveluiden tuottajia lisäämään vähähiilisiä palveluvaihtoehtoja, joilla pystytään vastaamaan käyttäjien tarpeisiin. Hankkeessa tuotetaan tietoa sähköisten palveluiden ilmastovaikutuksista palveluiden tuottajille sekä kehitetään tapoja hyödyntää tietoa kuntien strategiatyössä.

Hankkeessa tiedotetaan sähköisten sosiaali- ja terveyspalveluiden mahdollisuuksista asukkaille ja sosiaali-ja terveydenhuollon ammattilaisille, jotta ilmastoystävälliset tavat käyttää palveluita lisääntyvät ja konkreettiset toimenpiteet esim. nykyisten palveluiden kasvihuonekaasupäästöjen säästöt ja myönteiset ilmastovaikutukset tulevat yleisempään tietoisuuteen. Sähköiset ammattilaispalvelut eKollegassa säilyvät ennallaan hyvinvointialuesiirtymän jälkeen, ja nämä palvelut ovat tärkeässä asemassa, kun sote-alan yhteistyötä tehdään laajasti yli kuntarajojen, mutta koko hyvinvointialueen yhteinen asiakastietojärjestelmä on vielä työn alla. Palveluista tiedottaminen ammattilaisille on tässä tilanteessa tärkeää, jotta yhteinen palveluiden tuotanto onnistuu ja toimii saumattomasti.

Yksi Lapin hyvinvointialueen strategian painopisteistä on vastuullisuus ja kestävä kehitys. Aloittavaa hyvinvointialuetta tiedotetaan vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä sekä niiden edistämismahdollisuuksista hyvinvointialueen toiminnassa.

Hankkeen tuloksena sähköiset palvelut ovat arkipäiväistyneet ja ne ovat muuttaneet ihmisten kulutustottumuksia ilmastomyönteisiksi. Hankkeen tuloksena edistetään myös ilmastonvaikutuksia vähentävien palveluiden tuotantoprosessien käyttöönottoa sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä tuotetaan tietoa toiminnan tuloksista.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita käyttävät lappilaiset asiakkaat sekä sote-palveluita tuottavat organisaatiot. Suurin osa lapin sote-palveluista tuoteaan julkisissa organisaatioissa, kunnissa sekä kuntayhtymissä, mutta osa sosaiali- ja terveyspalveluiden palvelutuotannosta on ulkoistettu yritysten toteutettavaksi.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset, kolmannen sektorin toimijat sekä muut alueella toimivat hiilineutraaleja palveluita kehittävät tahot.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 189 025

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 141 175

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 236 280

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 176 468

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion, Itä-Lapin, Rovaniemen, Pohjois-Lapin, Tunturi-Lapin, Torniolaakson

Kunnat: Kolari, Keminmaa, Sodankylä, Inari, Rovaniemi, Kittilä, Simo, Enontekiö, Muonio, Posio, Salla, Ylitornio, Pelkosenniemi, Pello, Ranua, Savukoski, Tornio, Kemijärvi, Utsjoki, Tervola, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeessa hyödynnetään jo aiemmin virtu.fi palveluportaaliin toteutettua sukupuolinäkökulman valtavirtaistaminen -selvitystyötä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Kehittämistyössä sekä demostraatioiden totetuttamisessa huomioidaan tasa-arvoinen kehittäminen. Kehittämistyöhön osallistamisella pyritään tasapuolisuuteen. Erityisesti markkinoinnin kuvamateriaaleissa pyritään välttämään sukupuolistereotypioita ja vahvistamaan sukupuolten tasa-arvoa, esimerkiksi kuviksi valikoidaan miesten ja naisten kuvia tasapuolisesti edustamaan sekä ammattilaisia että asiakkaita.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeessa kaikissa toimenpiteissa huomioidaan sukupuolten tasa-arvon toteutuminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 1
Ilmastoystävällisten palveluiden kehittäminen vaikuttaa myös luonnonvarojen käyttöön esim. polttoaineen kulutukseeen
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 3 2
Hankkeen toimenpiteillä pyritään torjumaan ilmastonmuutoksen riskejä vähähiilisten palveluiden käyttöä lisäämällä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeella ei ole välittömiä eikä välillisiä vaikutuksia kasvillisuuteen, eliöihin ja luonnon monimuotoisuuteen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 1 2
Hankkeen toimenpiteillä pyritään tuomaaan esille kasvihuonekaasupäästöjen määräät palveluissa ja vaihtoehtoja niiden vähentämiseen.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei ole välittömiä eikä välillisiä vaikutuksia Natura 2000 verkostoon kuuluviin suojeltaviin alueisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 1
Sähköiset palvelut lisää paperitonta asiointia ja vähentää materiaalien kuljetusta arkistointia sekä jätteiden määrää.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeella ei vaikuteta palveluiden tuottajien ja käyttäjien energialähteisiin.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 2 1
Hanke tuottaa tietoa paikallisille yrityksille ja organisaatiolle mahdollisuudesta tuottaa ja kehittää vähähiilisiä sote-palveluita.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 3
Hankkeen tavoitteena on tukea sähköisten palveluiden tuottamista ja käyttöä tuomalla esille niiden ympäristöystävällisyys. Hanke vahvistaa ja mahdollistaa tietosuutta yksittäisten palveluiden kasvihuonekaasupäästöjen säästöistä, sekä yhteisvaikutuksesta erityisesti palveluiden tuotannossa.
Liikkuminen ja logistiikka 1 2
Sähköisten palveluiden käyttäminen ja tuottaminen vähentää liikkumisen tarvetta, koska palveluita voi käyttää kotoa käsin.Lapissa liikkuminen voi olla osin vaikeaa puuttelisten liikenneyhteyksien vuoksi.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 1 2
Sähöiset palvelut edistävät hyvintvointia, koska yhteiskunnastamme saadaan sekä ympäristön että ihmisten kannalta kestävä.
Tasa-arvon edistäminen 2 2
Sähköiset palvelut luovat tasa-arvoiset käyttömahdollisuudet sukupuoleen tai ikään katsomatta. Myös alueellinen tasa-arvoisuus paranee, koska palvelut ovat saavutettavia asuinpaikasta riippumatta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 2
Hankkeella pyritään vahvistamaan kaikkien kuntalaisten mahdollisuuksia käyttää sähköisiä palveluita. Toiminnot mahdollistavat myös saamenkielisen palveluiden laajemman tuottamisen ja käytön.
Kulttuuriympäristö 0 0
Kulttuuriympäristöön hankkeella ei ole vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 3 4
Hankkeella kehitetään ympäristöosaamista, lisätäään tietoisuutta vähähiilisistä palveluista sekä kasvihuonekaasupoäästöjen vähentämisestä palveluiden käytäön yhteydessä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Vähähiiliset sähköiset sote-palvelut Lapissa -hankkeessa on lisätty Lapin sote-ammattilaisten ja asiakkaiden tietoisuutta sosiaali- ja terveyspalveluiden hiilijalanjäljestä. Näin ammattilaisille ja asiakkaille on mahdollistettu oman toiminnan ilmastovaikutusten arviointi. Hankkeessa on pilotoitu ja toteutettu hiilijalanjälkilaskuri, jonka avulla oman toiminnan ilmastopäästöistä ja sähköisten palveluiden käytöstä aiheutuvista kasvihuonekaasusäästöistä saa konkreettisia esimerkkejä. Laskuri on toteutettu myös pohjoissaameksi, inarinsaameksi ja koltansaameksi sekä julkaistu nelikielisenä Virtu.fi-palveluportaalissa.

Hankkeessa on tuotettu tietoa, jonka avulla sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajat voivat arvioida sähköisten palveluiden etuja ja lisätä palveluvalikoimaa Lapin alueella. Vähähiilisyysoppaan muodossa on julkaistu muun muassa kustannushyötymalleja, ilmastovaikutustietoa ja kiertotalouden esimerkkejä Lapin hyvinvointialueen ja muiden palvelunjärjestäjien suunnittelu- ja strategiatyön tueksi.

Hanke on ollut mukana vaikuttamassa Lapin hyvinvointialueen strategiatyöhön ja koko hyvinvointialueen kattavan strategian valmisteluun vastuullisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmasta.

Hankkeessa on tiedotettu sähköisten sote-palveluiden eduista sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkaille ja ammattilaisille, jotta sähköisten palveluiden käyttömäärät saataisiin nousuun ja näin myös myönteiset ilmastovaikutukset lisääntyisivät. Vuoden 2022 Virtu.fi-palveluportaalin koko vuoden käyttömäärät osoittivat selkeää kasvua. Osana toimintaa on yhteistyössä Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen kanssa onnistuttu lanseeraamaan Lapin hyvinvointialueelle myös uusia sähköisiä palveluita, kuten nuorten ja lapsiperheiden Pyydä apua -palvelu.