Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78090

Hankkeen nimi: Biohajoavien tuotteiden kehittäminen matkailu- ja älypuhelintarvikkeille

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 31.5.2021 ja päättyy 1.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: HAPPY ORANGE OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2250742-7

Jakeluosoite: Ruosilankuja 6

Puhelinnumero: +358407716404

Postinumero: 00390

Postitoimipaikka: HELSINKI

WWW-osoite: www.happyorange.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Liukkonen Pasi

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: pasi.liukkonen(at)happyorange.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358407716404

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa pyrimme selvittämään olisiko mahdollista käyttää biohajoavaa materiaali muovin sijaan matkailu- ja älypuhelintarvikkeissa, niin että tuotteet ovat turvallisia ja hinnoiltaan kilpailukykyisiä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 44 050

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 41 033

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 44 050

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 41 033

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Uusimaa

Seutukunnat: Helsingin

Kunnat: Helsinki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Ruosilankuja 6

Postinumero: 00390

Postitoimipaikka: HELSINKI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Tuotteet ovat täysin unisex tuotteita.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Ihmisten sukupuolella ei ole väliä hankkeen kannalta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena on saada ympäristöystävällisempiä tuotteita kuluttajille.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 5
Tuotteiden pakkaus tehdään kierätetystä biohajoavasta pahvista ja itse tuotteet biohajoavasta materiaalista
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 10 10
Tuotteiden pakkaus tehdään kierätetystä biohajoavasta pahvista ja itse tuotteet biohajoavasta materiaalista. Muuten elektroniikka komponentit kierätetään, jolloin jätetettä ei synny ja jos ei kuluttaja kierätä jätettä syntyy vähemmän, erityisesti muovijätettä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 5 5
Tuotteet korostavat ympäristöstä välittämistä ja sen huomioimista.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankeen tavoitteena on kehittää ympäristöystävällisempiä ja biohajoavia matkailu- ja puhelintarvikkeita. Hanketta on viivästyttänyt koronapandemia, joka on estänyt matkustamisen tuotekehitykseen liittyvissä toimissa, sekä markkinoiden kehitys on ollut jumissa pandemian ajan. Hankkeen aikana on kuitenkin saatu kehitettyä tuotteiden brändiä, markkinoita on tutkittu, tuotekehitystä ja eri materiaaliosaamista kasvatettu, osaaminen ja tietotaito lisääntynyt merkittävästi ja saatu tehtyä konkreettisia brändin arvojen mukaisia toimia tuotekehityksessä jo olemassa oleviin tuotteisiin. Projekti on edennyt pandemiasta huolimatta niin, että projektista tullutta osaamista, jota on pystytty soveltamaan jo olemassa oleviin tuotteisiin ja samalla voitu viedä eteenpäin täysin uudenlaisten tuotteiden kehitystä.