Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78094

Hankkeen nimi: Sähköisen liiketoiminnan kehittäminen kuluttajien ruoan verkkokaupassa

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 28.5.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: FODELIA RETAIL OY

Organisaatiotyyppi: Keskisuuri yritys

Y-tunnus: 1732469-3

Jakeluosoite: Tuotetie 1

Puhelinnumero: +358400138396

Postinumero: 92930

Postitoimipaikka: PYHÄNTÄ

WWW-osoite: www.fodelia.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kittelä Sanna

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: sanna.kittela(at)fodeliaretail.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358451289347

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

FodNet Oy:n (Feelia Ruokakauppa) tavoite on olla johtava asiakaslähtöinen ruoan verkkokaupan yritys Suomessa. Osana kaksivuotiaan ruokaverkkokaupan kasvustrategiaa on digitaalisen sähköisen liiketoiminnan ja sen osaamisen kehittäminen. Tämä onnistuu luomalla digitaalinen ruuan kauppapaikka, josta jokaisella asiakkaalla on mahdollisuus saada ratkaisu päivittäiseen ruokahuoltoon.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 132 910

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 132 910

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 132 910

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 132 910

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Haapavesi-Siikalatvan

Kunnat: Pyhäntä

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Tuotetie 1

Postinumero: 92930

Postitoimipaikka: PYHÄNTÄ

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
tasa-arvoinen ruoan verkkokauppa
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
tasa-arvoinen ruoan verkkokauppa
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
tasa-arvoinen ruoan verkkokauppa

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 6 5
Helppokäyttöiset palvelut myös ikäihmisille. Lämmin kotiruoka kuuluu kaikille.
Tasa-arvon edistäminen 4 4
luodaan verkkokauppa-alusta ja toimintamalli, joka sopii tulotasosta, iästä, asuinpaikasta riippumatta kaikille
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Tavoitteenamme on tehdä Feelia Ruokakaupasta johtava asiakaslähtöinen ruoan verkkokaupan yritys Suomessa. Osana kasvustrategiaamme oli hankkeen hakuvaiheessa digitaalisen sähköisen liiketoiminnan ja sen osaamisen kehittäminen. Näiden tavoitteiden tavoitteiden saavuttamiseksi lähdimme kehittämään digitaalista ruuan kauppapikkaa josta jokaisella asiakkaalla on mahdollisuus saada ratkaisu päivittäiseen ruokahuoltoon. Hankkeen aikana panostettiin erityisesti digitaaliseen kehittämiseen jonka avulla Feelia Ruokakaupasta saatiin kehitettyä helppokäyttöisempi kokonaisuus. Toinen hankkeen kantava teema oli ruuan verkkokaupan kansianvälistymismahdollisuuksien selvittäminen. Hankkeen aikana toteutettiin markkinatutkimus ja luotiin sen pohjalta suunnitelma kansianvälistymisen toteuttamiseksi.