Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78107

Hankkeen nimi: VAU!HAUTOMO

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2021 ja päättyy 31.12.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Nivala-Haapajärven seutu NIHAK ry

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 1057822-8

Jakeluosoite: Pajatie 5

Puhelinnumero: 0444457001

Postinumero: 85500

Postitoimipaikka: Nivala

WWW-osoite: http://www.nihak.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Timo Liimatainen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: timo.liimatainen(at)nihak.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0444457001

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa perustetaan yrityksille ja yrittäjyyttä harkitseville henkilöille yrityskiihdyttämö, VAU!HAUTOMO. VAU!HAUTOMO kokoaa alueen innovaatiot ja yritykset yhteiseen yrityskiihdyttämöön fyysisesti ja digitaalisesti. Yrityskiihdyttämöjen keskeinen toimintaperiaate on yritysten valmentaminen kasvupolulla sekä orastavien ideoiden saattaminen kaupalliseen muotoon. Uutena toimintatapana yrityskiihdyttämön toiminnassa hyödynnetään digitaalisia työkaluja sparrauksissa, työpajoissa, kisaosallistumisissa sekä yrityksien verkostoitumisessa. Tämä lisää yritysten kykyjä ja taitoja operoida verkkoympäristössä.

VAU!HAUTOMO hankkeessa sparrataan alueemme yrityksien innovaatioita alusta asti ”kuin osallistuisimme kisaan” ja siten kiihdyttämö auttaa yritystä kehittämään tuotetta tai palvelua sekä yritystä kokonaisuutena. Kilpailuihin osallistuminen sytyttää yrityksille korostetun positiivisen paineen arvioida ja kehittää omaa tuotetta, palvelukonseptia, taloutta, esiintymistä sekä arvioida positiota muihin kilpailijoihin.

Hankkeessa pilotoidaan digitaalinen valikoima sisältöjä, joiden avulla NIHAKin toiminta-alueen yritykset valmentautuvat yritysideoidensa kehittämiseen, yritystoiminnan aloittamiseen sekä yrityskilpailuihin. Materiaalit jäävät osaksi VAU!HAUTOMOn tarjontaa hankkeen jälkeen. Omatoiminen valmentautumismahdollisuus tukee yrityksien mahdollisuuksia kehittymiseen korona-aikana.

Hankkeessa tuetaan yrityksien kilpailuihin osallistumista ja yrityksille tärkeiden neuvotteluiden onnistumista. Kilpailuihin osallistuminen on yrityksille vapaaehtoista, mutta kannustamme siihen vahvasti.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Varsinainen kohderyhmä ovat NIHAKin toiminta-alueella sijaitsevat yritykset. Hankkeessa ei ole toimialarajausta. Hankkeen toimenpiteet kohdistuvat vahvimmin yrityksiin, jotka kehittävät uusia innovaatioita, tuotteita ja/tai palveluja tai ovat kiinnostuneita uusien innovaatioiden, tuotteiden ja/tai palveluiden kehittämisestä. Tulemme lisäksi kannustamaan korostetusti koronasta pahiten kärsineiden alojen edustajia innovointiin ja mukaan kiihdyttämötoimintaan. Näitä aloja ovat mm. Matkailu, kulttuuri- ja tapahtuma-alat.

Koronan aiheuttama digitalisaation kiihtyminen – pakotettu digiloikka – koskee lähes kaikkia yrityksiä. Yritykset ovat myös aktivoituneet digitalisaation luomien uusien mahdollisuuksien hyödyntämisestä sekä, vihreään talouteen ja hiilineutraalisuuteen liittyvien liiketoimintamahdollisuuksien kehittämisestä. Tarve kiihdyttämötoiminnan perustamiselle on siis kiireinen.

4.2 Välilliset kohderyhmät

VAU!HAUTOMO-hankkeen välillisiksi kohderyhmiksi lasketaan:
- Alueemme yrityskehitysorganisaation henkilöstö. Hankkeen toiminta luo ja tuo uutta osaamista hyvinkin toimialaltaan vaihtelevien innovaatioiden monipuoliseen edistämiseen.
- Yrityksille uusien tuotteiden ja palveluiden kokeilu- ja innovaatioympäristöjä tarjoavat organisaatiot.
- Kisoja järjestävät organisaatiot.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 387 928

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 387 679

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 474 911

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 474 611

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Nivala-Haapajärven, Ylivieskan

Kunnat: Pyhäjärvi, Sievi, Reisjärvi, Kärsämäki, Nivala, Haapajärvi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 5.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Kokemuksemme perusteella tukea innovaatioiden kehittämisen eri vaiheissä tarvitsevat yhtäläisesti molemmat sukupuolet.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen kohderyhmänä ovat kaikki yritykset ja yrittäjät hankkeen toimialueella sukupuoleen tai seksuaaliseen suuntautumiseen katsomatta. Hanke toteutetaan yhdenvertaisuuslakia noudattaen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeessa edistetään sukupuolten tasa-arvoa, mutta se ei ole päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 5
Hankkeessa edistetään digitaalisten välineiden käyttöönottoa, joka puolestaan edesauttaa hiilijalanjäljen pienentymistä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 5
Liikennepäästöjen väheneminen virtuaalisten ratkaisujen hyödyntämisen avulla.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 3 4
Innovaatioiden trendinä ovat yhä useammin kasvit ja luonnonmukaisuus.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 3
Hankkeessa oleva digitaalisuunden hyödyntäminen vähentää kasvihuonepäästöjä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 3
Hyödynnetään paperittomuutta ja verkkopohjaisia ratkaisuja. Rohkaistaan materiaalien uusiokäyttöön yrityksissä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 3 3
Viherryttäminen ohjaa yrityksiä huomioimaan uusiutuvien energialähteiden käytön innovaatioiden kehittämisessä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 6
Osallistuminen hankkeeseen vahvistaa liiketoimintaosaamista ja parantaa kilpailukykyä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 6
Merkittävää välitöntä ja välillistä vaikutusta arvioidaan olevan myös aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittämisessä.
Liikkuminen ja logistiikka 5 5
Digitaalisuus on tullut vahvasti perinteisen kohtaamisen ja liikkumisen rinnalle.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 7
Yhteiskehittäminen ja verkostoituminen yrityskiihdyttämöön osallistumisen yhteydessä lisää hyvinvointia. Uudet innovaatiot parantavat hyvinvointia ja poistavat koronan tuomia esteitä.
Tasa-arvon edistäminen 4 5
Yritysten välinen yhteistyö vahvistuu, mikä lisää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa yrityselämässä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 4
Hanke tasa-arvoistaa maaseudulla toimivien yritysten mahdollisuutta innovaatioiden kehittämiseen.
Kulttuuriympäristö 4 5
Hankkeeseen osallistuvien yritysten kautta voi syntyä lisää hyvinvointiin, kulttuuriin ja kulttuuriympäristöön sekä ympäristöosaamiseen liittyvää liiketoimintaa.
Ympäristöosaaminen 4 4
Hankkeessa otetaan huomioon viherryttämiseen liittyvien innovaatioiden kehittäminen. Rohkaistaan materiaalien uusiokäyttöön innovaatioissa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa perustettiin aikavälillä 1.5.2021 - 31.12.2023 yrityksille ja yrittäjyyttä suunnitteleville yrityskiihdyttämö, jonka tavoitteena oli uusien tuote- tai palveluinnovaatioiden kehittäminen kannattavaksi liiketoiminnaksi sekä jo toiminnassa olevien yritysten valmentaminen kasvupolulla. Digitaaliset työkalut olivat vahvasti mukana hankkeen toiminnassa: sparrauksissa, työpajoissa, kisaosallistumisissa ja yritysten verkostoitumisissa, tällä tavoin toimiminen verkkoympäristössä tehtiin osallistujille tutuksi.

Hankkeessa tuettiin alueen uusia innovaatioita kokonaisvaltaisesti eri tarpeet huomioiden. Uusien innovaatioiden kehittäjiä ja yrityksiä kannustettiin osallistumaan kilpailuihin ja sparrattiin niihin valmistautumisessa.

Tulokset olivat erinomaisia. Hanke onnistui tavoittamaan yli 60 kappaletta orastavaa innovaatiota ja tukemaan usean etenemistä kohti kannattavaa liiketoimintaa. Kohdealueen näkökulmasta hanke sai aikaan nousujohteisen StartUp-kulttuurin. Hankkeen päättymisen jälkeen on tulossa toimintaan merkittävä sisällöllinen ja alueellinen laajentuminen uudella hankkeella, joka pohjautuu VAU!HAUTOMO hankkeen kokemukseen ja hankkeessa löydettyihin kehityskohteisiin.