Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78136

Hankkeen nimi: Innovatiivinen palvelukonsepti pk-yritysten kansainvälisen ekosysteemin edistämiseksi

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.7.2021 ja päättyy 30.11.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: MINSKA GROUP OY

Organisaatiotyyppi: Pieni yritys

Y-tunnus: 3003068-1

Jakeluosoite: Linnankoskenkatu 28 / Huone 211

Puhelinnumero: +358400570131

Postinumero: 06100

Postitoimipaikka: VANTAA

WWW-osoite: www.minska.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ellilä Outi

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: outi(at)minska.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358400570131

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa luodaan kansainvälistä, innovatiivista, kaupallistamiskonseptia pohjoismaisille pk-yrityksille kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 100 420

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 60 476

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 100 420

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 60 476

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Uusimaa

Seutukunnat: Helsingin

Kunnat: Vantaa

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Katriinantie 3 D 25

Postinumero: 01740

Postitoimipaikka: VANTAA

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankesuunnittelussa on huomioitu toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta. Yrityksen omistaja on nainen sekä henkilökunta. Naiselta vaaditaan oletuksena enemmän suhteessa kuin mieheltä jotta sama uskottavuus säilyy. Yrityksemme tavoitteena on lisätä työpaikkoja, 50 %/50 % naisia ja miehiä. Eri sukupuolten läsnäolo rauhoittaa työympäristöä sekä antaa yritykselle mahdollisuuden hyödyntää molempien sukupuolten ajattelutavan parhaan tuloksen saavuttamiseksi ajatellen loppukäyttäjää. Loppukäyttäjäryhmästä löytyy sekä miehiä että naisia jonka vuoksi palvelukonseptissa tulee huomioida molemmat sukupuolinäkökulmat.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolinäkökulmat on huomioitu hankkeessa sekä yrityksen jatkuvassa toiminnassa. Hanke on innovatiivinen ja siinä työskentelee eri sukupuolen edustajia, jolloin saadaan hyödynnettyä molempien osapuolten ajattelutapa hankkeen aikana ja sen lopputulokseen. Toimintamalleissa arvioidaan vaikutusta sukupuolten tasa-arvon kannalta. Yrityksemme toimintamallit tukevat yhdenvertaisuutta eikä muuta toimintamallia hyväksytä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen mutta tämä ja sen myötävaikutus on huomioitu hankesuunnitelmassa sekä hankkeen toteutuksessa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 6 7
Yritys tekee kaikkien tuottajien suhteen tarkan vastuullisuusselvityksen, jossa tarkastetaan tuottajien vastuullisuus luonnovarojen käytön ja kohtelun suhteen. Tuottajaksi ei valita yhtään sellaista yritystä, jonka toimintamallit eivät ole luontoa kunnioittavia. Koko yrityksen ideologia perustuu hyvien valintojen tekemiseen sekä yksilön itsensä, että ympäristön kannalta. Välittömänä vaikutuksena yrityksen nykyaikainen digitaalinen työympäristö vähentää mm. paperin ja muun materiaalin tarvetta jonka myötä saadaan positiivinen vaikutus hiilijalanjälkeen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 6
Hankkeen keskiössä on ilmastonmuutoksen kannalta ns. hyvien valintojen tekeminen, kuten kasvipohjaisen ruokavalion lisääminen. Tämä vähentää liha- ja maitotalouden kulutusta, mikä itsessään vähentään ilomastonmuutoksesta aiheutuvia riskejä maapallolla. Minska sijoittaa myös 2 % tuotemyyntinsä verottomasta liikevaihdosta Hiilennielu-projektin metsiin, joiden tehtävänä on tukea ilmastonmuutoksen hillintää, kasvattaa luonnollisia hiilinieluja ja ylläpitää ainutlaatuisen luontomme monimuotoisuutta. Hankkeessa oleva reittioptimointi pyritään dynaamisoimaan ja kiertotalous vähentävät mm. päästöjä ilmastossa ja parantaa ekosysteemiä, joka pienentää ilmastonmuutoksen riskitekijöitä. Henkilöstöä pidetään aktiivisesti ajantasalla.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 6
Hankkeen keskiössä on luonnon kunnioittaminen kaikilla tavoilla yksittäisen kuluttajan valinnoista tuottajan tekemiin valintoihin saakka tuotantoketjussaan. Näissä kaikissa korostuu valinnat, jotka kunnioittavat luontoa ja biodiversiteettiä. Kaikkien tuottajien tuotantotavat tarkastetaan näiden asioiden osalta. Minska sijoittaa myös 2 % tuotemyyntinsä verottomasta liikevaihdosta Hiilennielu-projektin metsiin, joiden tehtävänä on tukea ilmastonmuutoksen hillintää, kasvattaa luonnollisia hiilinieluja ja ylläpitää ainutlaatuisen luontomme monimuotoisuutta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 1 5
Hankkeen keskiössä on kannustaa ihmisiä lisäämään kasvisten osuutta ruokavaliossaan, millä on vaikutus viljelyn ja tuotantotapojen puolesta pinta- ja pohjavesien, maaperän sekä kasvihuonekaasujen vähenemiseen. Minska sijoittaa myös 2 % tuotemyyntinsä verottomasta liikevaihdosta Hiilennielu-projektin metsiin, joiden tehtävänä on tukea ilmastonmuutoksen hillintää, kasvattaa luonnollisia hiilinieluja ja ylläpitää ainutlaatuisen luontomme monimuotoisuutta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 3
Hankkeella on välillinen vaikutus Natura 2000 -kohteiden hyvinvointiin ja luonnon monimuotoisuuden vähenemiseen. Hankkeessa kannustetaan ihmisiä parempiin ja ekologisempiin valintoihin niin ruokavalion kuin elintapojenkin puitteissa. Hankkeessa myös toimitaan ainoastaan sellaisten tuottajien kanssa, jotka omalta osaltaan toimivat vastuullisesti luonnonvarojen osalta. Kun saamme ihmisiä siirtämään kulutustaan tämänkaltaisten yritysten tuotteisiin, kasvatamme kestävää kehitystä tukevien ratkaisujen kysyntää maailmalla ja vaikuttamme tämän kautta koko luonnon monimuotoisuuteen. Minska sijoittaa myös 2% tuotemyyntinsä verottomasta liikevaihdosta Hiilennielu-projektin metsiin, joiden tehtävänä on tukea ilmastonmuutoksen hillintää, kasvattaa luonnollisia hiilinieluja ja ylläpitää ainutlaatuisen luontomme monimuotoisuutta. Hankkeella ei ole negatiivista välitöntä vaikutusta luonnonsuojelualueisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 3
Kierrätämme kaiken mahdollisen materiaalin ja kaikki toimituksemme ovat muovittomia. Digitalisointi: uudet digitaaliset, nykyaikaiset työskentely- ja toimintamallit vähentävät käytettävää materiaalia ja tätä myötä syntyvää jätettä, vaikutus yltää aina loppukäyttäjään asti.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 1 4
Vastuullisuustarkastuksemme yksi teema toimittajien osalta on vihreän energian käyttö. Emme ole ehdottomia sen suhteen ja vaadi toimittajiamme vaihtamaan eko-sähköön tuotantolaitoksissaan ja tehtaissaan saman tien, mutta mikäli toimittajalla on käytössä muu kuin eko-sähkö, teemme heidän kanssaan toimintasuunnitelman asian korjaamiseksi. Mitä enemmän kasvamme ja saamme brändiarvoamme kasvatettua, sitä tiukemmaksi voimme kriteerimme asettaa. Tämän avulla teemme työtä satojen ellei tuhansien tuottajien energiavalintojen eteen. Teemme myös sisältöyhteistyötä vihreää sähköä tarjoavan toimijan kanssa ja kannustamme loppukuluttajia vaihtamaan sähkönsä eko-sähköön erilaisien kampanjamateriaalien avulla. Hankkeen kiertotalous, resurssien tehostaminen ja materiaalitehokkuus edistävät kestävää kehitystä joka luo uutta liiketoimintamahdollisuutta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 0
Valitsemme vientihankkeemme tuottajiksi ainoastaan suomalaisia, pohjoismaalaisia ja baltialaisia toimittajia. Kyseessä on nimenomaan suomalaisen, paikallisen pientoimittajan toiminnan tukeminen tarjoamalla heille uudenlainen vientikanava tuotteilleen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 5
Yksi päätavoite hankkeessa on aineettomien palveluiden kehittäminen, kehitettävät palvelualustat edistävät vähähiilisyyttä ja taloudellista kannattavuutta. Palvelualustan kautta tarkoituksen aon luoda uusia tehokkaampia toimintamalleja, jotka digitalisation myötä edistävät toimijoiden taloudellista pitkäjänteistä kestävyyttä ja vahvistaa vähähiilisempää yhteiskuntaa.
Liikkuminen ja logistiikka 6 4
Hankkeen tarkoituksena on optimoida logistisia reittejä niin, että kuljetusten päästöt minimoidaan. Tämä tehdään konkreettisesti niin, että tuottajien tuotteet kuljetetaan keski-Eurooppaan yksittäisten kuljetusten sijaan optiomoiduilla yhteiskuljetuksilla, joissa käytetään hyväksi vajaakapasiteettikuljetuksia. Yrityksen varastot sijoitetaan myös optimaalisesti kuljetusreittien osalta niin, että logistiikan osalta päästöt minimoidaan. Tästä toiminnasta ensimmäinen konkreettinen esimerkki/valinta oli Suomen pilotin varaston sijoittaminen Suomeen, vaikka palvelu olisi ollut halvempaa toteuttaa Tallinnassa. Emme kuitenkaan nähneet millään tavoin ekologisesti kestäväksi kuljettaa pääosin Suomessa tuotettuja tuotteita ensin Tallinnaan ja sieltä uudestaan Suomeen loppukuluttajalle. Kannustamme ja ohjaamme tuottajia ja toimittajia käyttämään vihreää sähköä taikka ekosähköä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 8
Yrityksen koko toimintaideologia on rakennettu ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ympärille. Koko Minskan ajatus lähtee yksilön hyvinvoinnin lisäämisestä, jonka vaikutus leviää myös ympäristöön. Tuemme yksilön hyvinvointia erilaisin terveyttä edistävin tuottein avulla, tarjoamme kuluttajille ilmaiseksi hyvinvointia lisäävää sisältöä (esim. erilaisia urheiluun, hyvinvointiin ja mielenhallintaan liittyviä ohjattuja tunteja) sekä satoja kasvipohjaisia reseptejä, jotka tukevat yksilön terveyttä ja hyvinvointia. Minskan koko ideologia on auttaa ihmisiä tekemään parempia valintoja yksi ateria, teko ja ajatus kerrallaan. Hankkeen tavoitteena on myös työllisyyden lisääminen, niin yrityksemme sisällä kuin asiakasyrityksissä.
Tasa-arvon edistäminen 3 0
Yritys on naisyrittäjän perustama ja naisjohtoinen yritys, jonka avulla puretaan peristeisiä sukupuolikäsityksiä työelämässä. Yritys suhtautuu kaikissa rekrytoinneissaan, prosesseissaan ja toimintatavoissaan kaikkien sukupuolten tasa-arvoiseen kohteluun erittäin vakavasti ja pyrkii toiminnallaan edistämään kaikkien sukupuolien tasapuolista kohtelua. Hanke tehdään sukupuoleen, ikään tai kansalaisuuteen katsomatta, täysin yhdenvertaisesti.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 6 5
Yritys pyrkii rekrytoinneissaan ja toiminnassaan tukemaan erilaisuutta ja monikulttuurisuutta. Yrityksen tavoitteena on myös sijoittaa tulevaisuudessa merkittävä osuus sen tuotoista eriarvoisuuden vähentämiseen liittyviin hyväntekeväisyyshankkeisiin, esim. lasten ja nuorten, vähävaraisten jne tukemiseksi. Hanke tehdään täysin yhdenvertaisuuden periaatteita noudattaen, hankkeella ei ole negatiivista vaikutusta yhteiskunnalliseen tai kulttuuriseen yhdenvertaisuuteen. Hankkeessa keskitytään selvittämään asiakkaiden kansainvälistymiseen liittyviä tarpeita ja toimivuutta sovelluskehityksen näkökulmasta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeella ei suoraa vaikutusta muttei myöskään negatiivista.
Ympäristöosaaminen 6 0
Hankkeen tarkoituksena on kouluttaa sekä tuottajia/toimittajia että loppukuluttajia ympäristötietoisuuden ja ekologisuuden osalta parempiin valintoihin. Tämä näkyy konkreettisesti vastuullisuustarkastuksessamme, jossa valikoimme tuottajiksemme ainoastaan sellaiset toimittajat, jotka sitoutuvat kanssamme samoihin vastuullisuuskriteereihin ympäristön osalta. Loppukuluttajille tämä konkretisoituu tuotteilla, joissa vastuullisuusasiat ovat puolestamme tarkastettu. Kun saamme siirrettyä kysyntää tämänkaltaisiin tuotteisiin, on vaikutus suuri. Koulutamme myös sisältöjemme osalta loppukuluttajia tekemään parempia valintoja ympäristön kannalta niin ruokavalionsa, kuluttamisen kuin asumiseenkin liittyvien palveluiden osalta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

-