Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78200

Hankkeen nimi: Lisätty todellisuus matkailun edistäjänä – ARMikkeli

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.10.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2472908-2

Jakeluosoite: Patteristonkatu 3 D

Puhelinnumero: +358 40 655 0555

Postinumero: 50100

Postitoimipaikka: Mikkeli

WWW-osoite: http://www.xamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Noora Talsi

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: noora.talsi(at)xamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 40 648 5020

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Lisättyyn todellisuuteen (AR) ja virtuaalitodellisuuteen (VR) pohjautuvia ratkaisuja käytetään yhä enemmän matkailualalla ja matkailijoiden odotukset turistikohteiden digitaalisten palvelujen toteutuksia kohtaan ovatkin kasvaneet viime vuosina. Korkeatasoisten digitaalisten palvelujen luominen matkailutoimijoiden tueksi vaatii monen eri alan, kuten digitaalisten teknologioiden, palvelumuotoilun ja matkailuliiketoiminnan osaamista. Tyypillisesti matkailutoimijat tarvitsevat apua pystyäkseen ottamaan käyttöön uusimpia teknologioita ja hyödyntämään niitä tuottavalla tavalla. Koronaviruskriisin seurauksena matkailuyritysten ja museoiden resurssit ovat kuitenkin aikaisempia pienempiä, vaikka panostuksia digitalisaatioon tarvittaisiin juuri nykyisessä tilanteessa. Mikkelissä on merkittävää erityisesti sotahistoriaan liittyvää kulttuuriperintöä, johon perustuen on paljon potentiaalia uudenlaisille digitaalisille ratkaisuille matkailutoimialan tueksi. Erityisesti lisätyn todellisuuden ratkaisuja ei ole kehitetty tai otettu käyttöön matkailussa.

Hankkeen tavoitteena on tukea matkailutoimijoiden toipumista koronaviruskriisistä edistämällä niiden digitalisaation tasoa ja parantamalla niiden kykyä ottaa käyttöön uusia teknologioita kuten AR ja VR osaksi liiketoimintaansa. Toisaalta hankkeen tavoitteena on edistää lisättyyn todellisuuteen ja virtuaalitodellisuuteen liittyvää TKI-toimintaa myös pidemmällä tähtäimellä kehittämällä uutta ohjelmisto- ja alustaosaamista näiden edistyneiden teknologioiden hyödyntämiseen liittyen. Hankkeen toimenpiteet sisältävät matkailualan eri toimijoiden tarpeiden kartoittamisen edistyneiden digitaalisten teknologioiden hyödyntämiseen liittyen, toimijakohtaisten AR- tai VR-kokeilujen tai muiden edistyneiden digikokeilujen suunnittelun ja toteutuksen sekä AR- ja VR-alustojen aikaisempaa paremman hyödyntämisen ja kehittämisen. Lisäksi tuloksina ovat uusien teknologioiden mahdollisuuksien parempi näkyvyys alueella ja suunnitelma uudeksi liiketoiminnaksi kehitystyön tulosten perusteella.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Mikkelin seudun matkailu- ja museoalan toimijat: yritykset ja julkisen sektorin toimijat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeessa kehitettäviä ratkaisuja käyttävät loppukäyttäjät (matkailijat). Muut eteläsavolaiset matkailu- ja museoalan toimijat. Edistyneiden teknologioiden hyödyntäjät myös muilta aloilta. AR/VR-teknologioihin ja muihin edistyneisiin digiteknologioihin perustuvia ratkaisuja kehittävät yritykset ja korkeakoulut.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 294 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 293 890

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 366 500

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 366 365

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin

Kunnat: Mikkeli

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Patteristonkatu 3

Postinumero: 50100

Postitoimipaikka: Mikkeli

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Toimintaympäristö on analysoitu sukupuolinäkökulmasta. Matkailu- ja museoalat ovat naisvaltaisia aloja, kun taas digitalisaation ja digiteknologioiden kehittämisessä korostuu miesvaltainen tietotekniikka-ala. Samoin yhtenä hankkeen teemana oleva sotahistoria kiinnostaa todennäköisesti enemmän miespuolisia matkailijoita.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa pyritään kehittämään teknologiaa ja kokeiluja, jotka kiinnostavat molempia sukupuolia tasapuolisesti. Hankkeessa mukana olevissa sidosryhmissä on hakemusvaiheessa molempien sukupuolien edustajia tasapuolisesti.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 4
Digitalisaatio ja digitaaliset palvelut lähtökohtaisesti parantavat luonnonvarojen käytön kestävyyttä. Kestävän kehityksen periaatteet otetaan huomioon hankkeen toimintaa suunnitellessa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 3
Digitalisaation edistämisen kautta tuleva positiivinen vaikutus (mm. ajoneuvoliikenteen ja jätteiden väheneminen).
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 3
Edellisessä kohdassa mainitut asiat auttavat myös puhtaan luonnon säilyttämisessä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 1 3
Lievä positiivinen vaikutus tulee mm. ajoneuvoliikenteen ja jätteiden vähenemisen kautta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeessa ei toimita Natura 2000 - ohjelman kohteissa.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 4
Siirtyminen digitaalisten järjestelmien käyttöön auttaa vähentämään fyysisen jätteen määrää.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei varsinaista vaikutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
Mikkelissä on paljon potentiaalia matkailukaupunkina, joka ei ole täysin realisoitunut ja toimijat ovat lisäksi kärsineet koronaviruskriisin vaikutuksista. Nyt ehdotettava hanke auttaa yrityksiä ja julkisia toimijoita toipumaan kriisistä ja edistyneet digikokeilut auttavat merkittävästi kilpailukyvyn kehittämisessä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Hanke tähtää nimenomaan aineettomien, digitaalisten järjestelmien ja palvelujen kehittämiseen.
Liikkuminen ja logistiikka 5 5
Lisätty todellisuus voi olla apuna liikkumisessa ja matkailukohteiden löydettävydessä ja saavutettavuudessa. Virtuaaliset järjestelmät puolestaan vähentävät liikkumisen tarvetta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 7
Paremmat matkailu- ja kulttuuripalvelut lisäävät hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei varsinaista vaikutusta. Tasa-arvonäkökulma otetaan kuitenkin huomioon hankkeen toteutuksessa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 4 4
Digitalisaation myötä matkailu- ja kulttuuripalvelut ja Mikkelin historia tulevat houkutteleviksi eri kohderyhmille, esim. paljon digilaitteita käyttäville nuorille.
Kulttuuriympäristö 8 8
Hanke edistää nimenomaan historiallisten kulttuuriympäristöjen digitalisaatiota, markkinointia ja löydettävyyttä.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei varsinaista vaikutusta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli edistää Mikkelin matkailua uudenlaisten digitaalisten ratkaisujen avulla ja tukea matkailuyrityksiä ja museoita digitalisaation edistämisessä tilanteessa, jossa koronaviruspandemian seurauksena käytettävissä olevat resurssit olivat pienentyneet. Erityisenä teemana oli Mikkelin sotahistoriaan liittyvä kulttuuriperintö, jota tuotiin esiin matkailijoita varten kehittyneiden teknologioiden, erityisesti lisätyn todellisuuden (AR) ja virtuaalitodellisuuden (VR) avulla. Keskeisenä tuloksena oli Päämajakaupunki Mikkeli -sovellus, joka esittelee paikkaperustaisesti Mikkelin sotahistoriallisia kohteita kolmella eri alueella: keskustassa, vanhalla kasarmialueella ja Karkialammen kasarmialueella. Sovellus ja sen sisältö ideoitiin yhdessä näillä alueilla toimivien yritysten ja museoiden kanssa, jotka osallistuivat hankkeeseen sidosryhminä. Mikkelin sotahistoriallisista kohteista koostettiin matkailijoille suunnattua sisältöä, ja niitä havainnollistettiin mm. kuvilla, 360°-kuvilla, videoilla ja äänikerronnalla. Sovellukseen liitettiin myös hankkeessa kehitetyt lisätyn todellisuuden sisällöt.

Toinen hankkeen pääaktiviteeteista oli ottaa käyttöön AR- ja VR-teknologioita ja suorittaa niiden avulla alueen matkailua edistäviä monipuolisia kokeiluja kokeilevan kehittämisen periaatteiden mukaisesti. Kokeilujen aiheet ideoitiin hankkeeseen osallistuvien sidosryhmien kanssa ja pääpaino oli alueen matkailua yleisesti edistävissä kokeiluissa. Toteutettuja kokeiluita olivat mm. Mannerheimin työhuoneen lisätyn todellisuuden kokeilu animoidun hahmon avulla, Mannerheimin salonkivaunu lisätyssä todellisuudessa, Mikkelin ortodoksinen sotilaskirkko lisätyssä todellisuudessa, Mannerheimin salonkivaunun virtuaalitodellisuussovellus ja fotogrammetrian hyödyntäminen historiallisten esineiden 3D-mallintamisessa. Lisäksi sotahistoriateeman ulkopuolelta tehtiin kokeilu luontomatkailun edistämisestä virtuaalitodellisuuden avulla sekä toteutettiin pienempiä kokeiluja ja teknologioiden käyttöönottoja. Hankkeen tuloksia julkaistiin sekä sovellusjulkaisuina että dokumenttimuotoisina julkaisuina. Päämajakaupunki Mikkeli -sovellus ja Mannerheimin salonkivaunun VR-sovellus julkaistiin Mikkelin matkailua edistävinä ilmaissovelluksina eri alustoille tärkeimmissä sovelluskaupoissa. Mikkelin varuskuntahistoriasta kertova ”Mikkeli varuskuntakaupunkina – Varuskuntaelämää Mikkelissä” -teos julkaistiin sekä sähköisesti että painettuina kopioina. Lisäksi julkaistiin hankkeen tuloksia esitteleviä artikkeleja.