Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78276

Hankkeen nimi: Yhdistetyt kuljetukset osaksi Etelä-Pohjanmaan kestäviä ja älykkäitä toimitusketjuratkaisuja

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Vaasan Yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0209599-8

Jakeluosoite: PL 700

Puhelinnumero: 029 449 8000

Postinumero: 65101

Postitoimipaikka: Vaasa

WWW-osoite: http://www.uwasa.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ala-Harja Hanne Maarit

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yliopiston lehtori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: hanne.ala-harja(at)uwasa.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 29 449 8626

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on parantaa Etelä-Pohjalaisten vientiyritysten kilpailukykyä kestävämpien, älykkäämpien, monipuolisempien ja tehokkaampien toimitusketjujen avulla. Hanke parantaa erityisesti vientiyritysten kilpailukykyä ja valmistavien yritysten sekä kaupan toimijoiden tuonnin kestävää suorituskykyä.


Toimenpiteet toteutetaan kahdessa vaiheessa, joissa ensimmäisessä selvitetään tarpeet ja mahdollisuudet vertaamalla (kansainvälisten) edelläkävijäyritysten toimintatapoja ja vertaamalla niitä Etelä-Pohjalaisten yritysten toimintatapoihin mm. benchmarking-tutkimuksen keinoin sekä kiertotalouden liiketoimintamallien, käyttäjätarpeiden ja digitalisaation osalta.


Toisessa vaiheessa mallinnetaan ja arvioidaan konseptin kestävää suorituskykyä digitalisaation, kiertotalouden ja käyttäjätarpeiden mukaisesti, ensimmäisessä vaiheessa selvitetyillä keskeisillä mittareilla.


Hankkeessa muodostuu road map ja yhdistettyjen kuljetusten palvelukonsepti- ja operointimalli. Osa tuloksina muodostuu kestävän suorituskyvyn kilpailukykytekijöiden vaatimukset toimialoittain (mm. toimitusaika, kustannukset, ketteryys, päästöt, lastausajat ja –paikat, syöttö ja jakelukuljetukset), simulointi- ja arviointimalli konseptin asiakaskohtaisen kestävän suorituskyvyn arvioimiseksi ja automatisoidumpi tiedonkeruu Etelä-Pohjanmaan digitalisaation tason jatkuvan arvioinnin arvioimiseksi.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Etelä-Pohjalaiset vienti- ja tuontiyritykset erityisesti elintarvike- ja metalliteollisuus sekä logistiikkatoimiala ja datatalouden yritykset

4.2 Välilliset kohderyhmät

Vientiteollisuuden alihankintaverkostot, ruokaekosysteemi

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 190 042

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 176 365

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 237 552

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 220 456

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa

Seutukunnat: Suupohjan, Kuusiokuntien, Järviseudun, Seinäjoen

Kunnat: Soini, Vimpeli, Lappajärvi, Karijoki, Kauhajoki, Teuva, Kauhava, Kurikka, Lapua, Alajärvi, Seinäjoki, Ähtäri, Alavus, Isojoki, Ilmajoki, Evijärvi, Isokyrö, Kuortane

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke on sukupuolineutraali
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Pyritään saamaan eri sukupuolen edustajia hankkeeseen
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen digitalisaation edistämisen ja hiilineutraalisuustavoitteen näkökulmasta. Nämä eivät ole ristiriidassa sukupuolten tasa-arvon edistämisen kanssa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 6 3
Edistää merkittävästi luonnonvarojen käytön kestävyyttä
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 7 2
Kuljetusmuotosiirtymän mahdollistaminen vähentää ilmastonmuutoksen riskejä
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 2
Tehokkaampi paluu-, sivuvirtojen ja jätteiden käsittely vähentää luontoon päätyviä vieraita materiaaleja ja tukee monimuotoisuuden säilymistä
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 4 2
Kuljetusmuotosiirtymä ja mm. kapasiteetin kasvattamiseen tähtäävät ratkaisut ja älykkäämmät sovellukset vähentävät kasvihuonekaasuja ja mahdollistavat päästötavoitteisiin pääsemisen
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutuksia
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 6 3
Kestävämmät ja älykkäämmät toimitusketjut vähentävät materiaalin käyttöä ja jätteitä
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 8 2
Konseptisuunnittelun lähtökohtana ovat hiilineutraalien energianlähteiden hyödyntäminen ja niiden osuuden mallintaminen
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 3
Mm. Energiantuotanto, biopolttoaineiden tuotanto, alueellisen operointimallin rakentamisen alueen tarpeita ja osaamista vastaavaksi
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 5
Digitaalisten palvelujen kehittäminen, arviointimallien kehittäminen ja automatisoidumman tiedonkeruun kehittyminen kehittämistyön perustaksi
Liikkuminen ja logistiikka 7 4
Kehittää keskeisesti logistiikkapalveluja- ja prosesseja
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 1 1
Palvelujen ja yritysten kilpailukyvyn kehittyminen edistää alueellista hyvinvointia
Tasa-arvon edistäminen 2 1
Digitaalisten palvelujen ja uusien liiketoimintamallien käyttöönottaminen edistää tasa-arvoa (Esim. yksittäisen kuluttajan mahdollisuus antaa syötteitä)
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
ei erityisiä vaikutuksia
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 5 4
Lisää ympäristöosaamista- ja tietoisuutta

9 Loppuraportin tiivistelmä

Yhdistetyt kuljetukset osaksi Etelä-Pohjanmaan kestäviä ja älykkäitä toimitusketjuratkaisuja -hankkeen yleistavoitteena oli parantaa erityisesti eteläpohjalaisten vientiyritysten kilpailukykyä. Keinoina tähän nähtiin muun muassa kestävämpien, älykkäämpien, monipuolisempien ja tehokkaampien toimitusketjujen kehittäminen, digitalisaation vahvistaminen sekä kiertotalouteen perustuvien liiketoimintamallien kehittäminen.

Selvitystyön lähtökohtana olivat Etelä-Pohjanmaan ja sen yritysten vahvuudet ja tarpeet. Eteläpohjalaisten elintarvike-, teollisuus- ja logistiikkayritysten lisäksi hankkeessa haastateltiin myös rautatieoperaattoreita sekä viranomaisia ja asiantuntijoita. Haastatteluja tehtiin yhteensä yli 40.

Hanke koostui kahdesta vaiheesta ja viidestä työpaketista. Ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin nykytilaa, tarpeita, edellytyksiä ja mahdollisuuksia yhdistettyjen kuljetusten (työpaketti 1), kiertotalouden ja sen liiketoimintamallien (työpaketti 2) sekä digitalisaation (työpaketti 3) osalta. Hankkeen toisessa vaiheessa mallinnettiin ja arvioitiin – ensimmäisessä vaiheessa kerättyjen tietojen pohjalta – konseptin suorituskykyä (työpaketti 4) sekä hahmoteltiin kaikkien edeltävien vaiheiden pohjalta nimenomaan eteläpohjalaisten yritysten tarpeita vastaava yhdistettyjen kuljetusten konseptia ja pohdittiin toimenpiteitä sen toteuttamiseksi (työpaketti 5).

Hankkeen ytimessä oli runkokuljetuksia maanteiltä rautateille siirtävän, ja siten hiilineutraalit runkokuljetukset mahdollistavan yhdistettyjen kuljetusten konseptin luominen osaksi nykyisiä toimitusketjuratkaisuja. Tätä siirtymää tukevat ja kiinnostusta yhdistettyjä kuljetuksia kohtaan lisäävät kansainväliset ja kansalliset strategiat päästövähennystavoitteineen sekä konkreettisemmat logistiikka-alan kehityskulut, kuten polttoaineiden hinnannousu, kuljettajapula sekä ympäristöarvojen ja -näkökulman korostuminen ja muuttuminen selkeäksi kilpailukykytekijäksi.

Yhdistettyjen kuljetusten uudelleenkäynnistämiseksi ja edistämiseksi hankkeessa selvitettiin palvelun kysyntää, potentiaalisia käynnistämis- ja järjestämistapoja, parhaita kansainvälisiä käytänteitä ja niiden soveltuvuutta Etelä-Pohjanmaalle, tarvittavia toimijoita ja heidän roolejaan ja vastuitaan, perustamis- ja käyttökustannuksia, rataverkon ja muun liikenneinfrastruktuurin kehittämistarpeita, kalustovaatimuksia, rautatiemarkkinoiden nykytilaa ja kehityssuuntia sekä liikennepoliittisia tuki- ja toimenpidetarpeita. Lisäksi hankkeessa luotiin yleinen malli maantie- ja yhdistettyjen kuljetusten kustannusrakenteen ja kannattavuuden vertailulle, mallinnettiin vaihtoehtoisia kuljetuskäytäviä teoreettisella tasolla sekä luonnosteltiin mahdollisia reitti- ja pilottihanketarpeita, joita suunnitelmat tarvitsevat konkretisoituakseen.

Selvityksen perusteella yhdistettyjen kuljetusten konsepti kiinnostaa toimijoita koko ajan enemmän. Haasteita ja pullonkauloja on kuitenkin sekä paikallisella että kansallisella tasolla, keskeisimpinä infrastruktuuriin ja rautatiemarkkinaan liittyvät tekijät sekä se, että yhdistettyjen kuljetusten edistäminen ei tällä hetkellä kuulu kenellekään. Esteet ovat ylitettävissä, mutta se vaatii järjestelmällistä ja strategista kehittämisotetta, yhteistä tahtotilaa sekä toimiala- ja sektorirajat ylittävää yhteistyötä.

Hankkeen verkkosivu: https://www.uwasa.fi/fi/tutkimus/hankkeet/yhdistetyt-kuljetukset-osaksi-etela-pohjanmaan-kestavia-ja-alykkaita