Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78312

Hankkeen nimi: E-urheilun oppimisympäristön kehittäminen

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2021 ja päättyy 30.6.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Tanhuvaaran Säätiö sr

Organisaatiotyyppi: Säätiö

Y-tunnus: 0166930-4

Jakeluosoite: Moinsalmentie 1042

Puhelinnumero: 0400805178

Postinumero: 57230

Postitoimipaikka: Savonlinna

WWW-osoite: http://www.tanhuvaara.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Lappalainen Antti Heikki

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Valmennuskeskuskoordinaattori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: antti.lappalainen(at)tanhuvaara.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358400805178

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on luoda e-urheilun vaatimuksien mukainen oppimisympäristö, joka soveltuu mahdollisimman monipuolisesti pelaamiseen, e-urheiluun ja niihin liittyvien toimintojen toteuttamiseen. Oppimisympäristöä hyödynnetään Huipulle harkitusti – E-urheilun harrastamisesta ammatti-hankeessa (107315), joka pyrkii kehittämään Itä-Suomeen e-urheiluvalmennuksen huippuosaamisen keskittymä, joka tarjoaa muun muassa valmennuskoulutuksen ja valmennuksen palveluita. Hankkeiden toteutus tukee toisiaan ja yhdessä näiden hankkeiden avulla saadaan aktivoitua Etelä-Savon alueella e-urheilun parissa toimivia seuroja ja organisaatioita. Hankkeissa luodaan ympäristö, jossa yhteistyö mahdollistuu ja tiivistyy, mikä puolestaan mahdollistaa e-urheilutoiminnan jatkokehityksen Etelä-Savon alueella.

Hankkeen kautta pyritään luomaan Etelä-Savoon edellytykset ja välineet e-urheiluvalmennuksen ja e-urheilutoiminnan harjoittamiseen huipputasolla. Lisäksi Etelä-Savoon pyritään hankkeen avulla synnyttämään yhteistyöverkostoja e-urheilun parissa toimivien tahojen välille ja sitä kautta tuetaan alueellista e-urheilutoimintaa. Edellytysten ja välineiden avulla tehdään mahdolliseksi uusien harrastusmahdollisuuksien syntyminen e-urheilusta kiinnostuneille henkilöille. Syntyvän tila- ja laitekokonaisuuden avulla pystytään myös harjoittamaan e-urheiluun liittyvää liiketoimintaa yhteistyökumppanien toimesta.

Hanke on osa isompaa kokonaisuutta, jossa kahden hankkeen avulla pyritään synnyttämään Itä-Suomen ja Etelä-Savon alueelle e-urheilutoiminnan keskittymä, joka vastaa harrastus-, valmennus-, tapahtuma-, kehitys- ja verkostotoiminnasta e-urheilun parissa. Hanke, jonka parina tätä tavoitetta edistetään on Huipulle harkitusti – E-urheilun harrastamisesta ammatti-hanke (107315).

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinainen kohderyhmä ovat Etelä-Savon alueen e-urheilutoimijat (valmentajat ja pelaajat) sekä potentiaaliset e-urheilusta kiinnostuneet: Nuorisotoimet, Savonlinnan alueen peruskoulut, ammatillinen oppilaitos, Savonlinnan Lyseon lukio (kilpaurheilulinja), urheiluseurat (Sapko, Stps), tapahtuman järjestäjät ja yritykset. Hankevalmisteluissa on kontaktoitu Sapko ja Savonlinnan kaupunki. Lisäksi hankkeen aikana ja tilan avulla etsitään uusia yhteistyökumppaneita, joilla on kiinnostusta tilan tarjoamia mahdollisuuksia kohtaan. Lisäksi hankkeen varsinainen kohderyhmä on hankepari, jonka toiminta mahdollistuu tämän hankkeen toimenpiteiden avulla.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisiin kohderyhmiin kuuluvat: esr-hankkeen kautta kontaktoidut Itä-Suomen alueen e-urheiluvalmentajat, e-urheiluorganisaatiot ja joukkueet sekä yksittäiset pelaajat. E-urheilusta kiinnostuneiden nuorten vanhemmat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 32 550

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 32 451

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 32 550

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 32 451

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Savonlinnan

Kunnat: Savonlinna

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Moinsalmentie 1042

Postinumero: 57230

Postitoimipaikka: Savonlinna

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
E-urheilun toimintaympäristö koostuu isolta osalta miespuolisista henkilöistä mutta kiinnostus on lisääntynyt myös naispuolisten joukossa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolinäkökulma on huomioitu yhteistyössä esr-hankkeen kanssa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Tämä ei ole päätavoitteena.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 5
Opetusmateriaalit ovat digitaalisia niin ei kuluta luonnonvaroja. Tanhuvaara hyödyntää oppimistilojen energiankulutukseen aurinkopaneleja.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ei vaikutuksia.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutuksia.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutuksia.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutuksia.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei vaikutuksia.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutuksia.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 7
Vaikuttaa tulevaisuuden työpaikkoihin ja kulttuurisesti merkittäviin rakenteisiin vaikuttamista.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 7
Syntyvää oppimisympäristöä voidaan hyödyntää kehitystoimenpiteissä jotka kohdistuvat aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen kuten valmennuskoulutus ja valmennuskoulutusosaaminen. Huomioitu yhteistyössä esr-hankkeeseen.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Ei vaikutuksia.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Ei vaikutuksia.
Tasa-arvon edistäminen 2 2
Syntyy monipuolisempia harrastus- ja oppimisympäristöjä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 5
Luodaan e-urheiluun liittyvä ympäristö joka mahdollistaa toiminnan joka lisää kulttuurista ja yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta.
Kulttuuriympäristö 6 6
Oppimisympäristö mahdollistaa e-urheilukulttuurin kehittymisen Etelä-Savon ja Itä-Suomen alueella.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutuksia.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hanke on osa kahden hankkeen hankepari, joiden avulla pyritään synnyttämään Itä- ja Etelä-Savon alueelle e-urheilutoimintaa (harrastus-, valmennus-, tapahtuma-, kehitys- ja verkostotoiminta). Oppimisympäristöä ei vielä ole ehditty hyödyntämään toisessa e-urheiluhankkeessa eli Huipulle harkitusti – E-urheilun harrastamisesta ammatti-hankkeessa (107315), sillä kyseisen hankkeen valmentajakoulutus käynnistyy vasta syksyllä 2022. Tietoisuutta tilasta ja e-urheiluhankkeista on jo kuitenkin levitetty Itä-Suomen sanomien ja sosiaalisen median kautta. Näkyvyyden avulla pyrimme luomaan Tanhuvaaraan Itä-Suomen e-urheiluvalmennuksen huippuosaamisen keskittymän. Tilan ja ammattitaidon avulla pyrimme myös aktivoimaan Etelä-Savon seuroja ja organisaatioita.

Monipuolisen e-urheilun oppimisympäristön valmistumisen avulla mahdollistamme, Etelä-Savon yhteistyöverkostojen luomisen e-urheilun parissa toimivien tahojen välille ja näin tukea alueellista e-urheilutoimintaa. Tila- ja laitekokonaisuus mahdollistaa yhteistyökumppaneille tilan harjoittaa e-urheiluun liittyvää liiketoimintaa.

Hankkeen tavoitteena oli luoda e-urheilun vaatimuksien mukainen oppimisympäristö, joka soveltuisi monipuolisesti pelaamiseen, e-urheiluun ja niihin liittyvien toimintojen toteuttamiseen. Tässä mielestämme onnistuimme kaikki eri kohderyhmät huomioon ottaen. Hankkeen aikana ei kuitenkaan ehditty kunnolla testaamaan tilaa. Muutama päivä tilan valmistumisen jälkeen tilaan saapui pieni nuorisoryhmä, joka nautti tilan monipuolisuudesta useamman päivän ajan ja kokemukset olivat hyvin positiiviset.