Hankekoodi: A78334
Hankkeen nimi: Sosiaalipalveluiden evaluaatio kuntapalautteen avulla
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 30.8.2021 ja päättyy 31.12.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: SOCFINDER OY
Organisaatiotyyppi: Mikroyritys
Y-tunnus: 2781645-6
Jakeluosoite: Suurlohjankatu 2
Puhelinnumero: +358452357377
Postinumero: 08100
Postitoimipaikka: LOHJA
WWW-osoite: https://www.socfinder.com
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pulkkinen Hanna
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja.
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: hanna.pulkkinen(at)socfinder.com
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358452357377
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Kuntapalautteen avulla sosiaalipalveluiden palveluntuottajat, jotka ovat julkisia tai yksityisiä toimijoita, voivat kehittää toimintaansa saaden arvokasta tietoa vahvuuksistaan ja kehittämistarpeistaan. Kuntien työntekijät voivat lukea evaluaatioraportteja, jotka on toteutettu määrämuotoisesti, mikä lisää toimintayksiköiden vertailtavuutta. Palveluntuottajat voivat hyödyntää palautetta omavalvontasuunnitelmien teossa, sillä se auttaa reflektoimaan toimintaa. Palaute on hyödynnettävissä niin oman toiminnan kehittämisessä, verkostoyhteistyössä ja palveluiden markkinoinnissakin. Ku,ntapalaute on riippumaton Socfinder-alustasta, sillä palveluntuottajat voivat hyödyntää tietoa ja palautteesta syntyvää raporttia haluamassaan viestintäkanavassa.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 30 710
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 13 787
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 30 710
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 13 787
Maakunnat: Uusimaa
Seutukunnat: Helsingin
Kunnat: Lohja
Jakeluosoite: Suurlohjankatu 2
Postinumero: 08100
Postitoimipaikka: LOHJA
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Palveluntuottajien yksiköitä on ympäri Suomen, palvelun avulla tulee näkyväksi puuttuvat palvelut, joka on tärkeää tietoa sekä kunnille, että palveluntuottajille. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 10 |
Hankkeessa kehitetään digitaalinen palautekanava kunnille koskien heidän kokemuksiaan sosiaalipalveuiden tuottajista, ensimmäisessä vaiheessa sijaishuoltoyksiköistä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 10 |
Digitaalinen palveluhaku vähentää tarvetta fyysiselle liikkumiselle, kun kattavat ja ajantasaiset tiedot sijaishuoltoyksiköistä löytyvät Socfinderista. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Kuntapalaute edistää asiakkaiden ihmisoikeuksia ja palautteessa hyödynnetään teemoja (YK:n Agenda 2030 mukaan): Oikeudenmukaisuus Tasa-arvo Terveydenhuolto Sosiaaliturva Koulutus Syrjimättömyys Yhteiskunnallinen yritys Ihmisoikeudet Humanitaarinen apu Lapset ja nuoret Vammaiset Pitkäaikaistyöttömät Ikääntyneet Maahanmuuttajat Pakolaiset Väkivallan vastainen työ Päihteiden väärinkäytön ehkäisy ja hoito Seksuaalinen itsemääräämisoikeus Kidutuksen ehkäisy ja kuntoutus | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 10 |
Kuntapalautteen avulla kunnat voivat suosia palveluntuottajia, joiden toiminta on tasa-arvoista, yhdenvertaista ja syrjimätöntä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 10 |
Sama kuin edellä sekä mahdollistaa palveluntuottajien tarjota palveluita sosiaalisesta ja kulttuurisesta taustasta riippumatta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 3 | 10 |
Sosiaalipalveluiden tuottajilla on vastuu ympäristöasioista ja ympäristötietoisuuden kasvattamisesta asiakaslapsilleen. Kuntapalaute tuo esiin esimerkilliisä palveluntuottajia, joilla on nämä asiat ovat kunnossa. |
Suomesta puuttuu yhdenmukainen lastensuojelun palveluntuottajia koskeva palautejärjestelmä, minkä vuoksi yksittäisten palveluntuottajien keräämät palautteet eivät ole keskenään vertailukelpoisia. Osa palveluntuottajista käyttää esim. SHQS/ ISO9001 standardoitua laatujärjestelmää, mutta niillä ei ole yleistä kattavuutta. Loimme yhdenmukaisen palautejärjestelmän lastensuojelulaitoksia koskien. Tavoitteena oli julkaista kuntien sosiaalityöntekijöiden ja -ohjaajien arviot lastensuoejelulaitoksista hakukoneessamme. Kyselu toteutettiin THL:n lastensuojelun laatusuositusten ja joukkoälyn eli yhteiskehittämismenetelmillä. Mahdollisimman moni lastensuojelun parissa työskentelevä kunnan tai palveluntuottajan edustaja kommentoi kyselylomaketta. Hanke keskeytettiin, kun selvisi, etteivät lastensuojelulaitokset ole valmiita maksamaan kuntapalautteesta. Hankkeen avulla selvisi, että kunnat toivovat näkevänsä muiden kuntien työntekijöiden arvioita palveluntuottajista, mutta palveluntuottajat eivät ole halukkaita siitä maksamaan.