Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78402

Hankkeen nimi: LuePeli - Innolla lukemaan

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 26.10.2021 ja päättyy 30.12.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: EDUDUO OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 3163958-7

Jakeluosoite: Huuhkajankatu 6

Puhelinnumero: +358505820633

Postinumero: 37140

Postitoimipaikka: NOKIA

WWW-osoite: www.eduduo.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Vänskä Mira

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mira.vanska(at)eduduo.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358505820633

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

LuePeli innostaa lapset lukemaan suomalaisten lastenkirjailijoiden kirjoja pelin avulla.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 33 200

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 33 200

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 33 200

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 33 200

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen

Kunnat: Nokia

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Huuhkajankatu 6

Postinumero: 37140

Postitoimipaikka: NOKIA

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Lukutaidon heikkenemistä Suomessa on todettu kaikkien lasten ja nuorten, mutta erityisesti poikien osalta. Lukuinnostusta lisäävän pelin kehittäminen edistää sukupuolten tasa-arvoa, koska se innostaa myös poikia enemmän lukemisen pariin.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Kirjoja on valittu molempia sukupuolia ajatellen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Tasa-arvon esistäminen ei ole päätavoite, mutta se on hankkeen lisäarvo.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 5
Pelin tekeminen digitaaliselle alustalle vähentää paperin käyttöä huomattavasti, koska pelin käyttäjien ei tarvitse käyttää monisteita tehtävien tekemiseen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 0
Paperin käyttö vähenee huomattavasti eli turha paperijäte vähenee.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Peli innostaa lukemisen pariin sekä kehittää sanavarastoa, lukutaitoa ja tuottaa näin ollen pitkäaikaisia hyötyjä lapsille ja nuorille.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 10
Lukeminen kehittää aivoja ja oppiminen paranee. Näin ollen hyvinvointi lisääntyy.
Tasa-arvon edistäminen 10 10
Peli lisää lasten tasa-arvoa, koska kaikkien kodeissa ei kannusteta lukuharrastuksen pariin. Koulussa tätä peliä käyttäen lukutaidollinen tasa-arvo lisääntyy.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 9 10
Kirjojen lukeminen lisää yhdenvertaisuutta ja tämä peli auttaa innostamaan lukemisen pariin.
Kulttuuriympäristö 10 10
Kirjallisuuskulttuuri on katoamassa, kun lapset eivät enää ole kiinnostuneita lukemisesta. Peli tuo kirjat lähemmäs lapsia ja motivoi lukemaan.
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Kehitimme yhdessä teknologiayrityksen kanssa LukuTähden, joka innostaa lapsia ja nuoria kirjojen pariin. LukuTähti on pelillinen alusta, jossa kilpaillaan lukemalla kirjoja ja vastaamalla niihin liittyviin kysymyksiin. Opettajat pääsevät tarkastelemaan oppilaiden luettuja kirjoja sekä oikeinvastausprosentteja eli pelistä on hyötyä suomen kielen ja kirjallisuuden opettamisessa ja arvioinnissa.