Hankekoodi: A78409
Hankkeen nimi: REDU - tekniikan pajat -investointiosio
Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet
Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.3.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Lapin liitto
Hakijan virallinen nimi: Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0973110-9
Jakeluosoite: Korvanranta 50
Puhelinnumero: 0207984000
Postinumero: 96300
Postitoimipaikka: Rovaniemi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tarmo Aittaniemi
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tarmo.aittaniemi(at)redu.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400726219
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on kehittää tämän päivän osaamistarpeita vastaava digitalisaatiota ja robotiikkaa hyödyntävä oppimisympäristö, jossa Lapin koulutuskeskus REDUn toimialat toimivat yhteistyössä työelämän kanssa. Uudistuvan teollisuuden strategian (TEM 2021) mukaan Suomi tarvitsee koronasta elpymiseen ja teollisuuden kehittymistä varten uusia digitaalisuutta hyödyntäviä innovaatioita. Digitaalisilla ratkaisuilla halutaan tukea sekä alueen yrityksien tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa että opiskelijoiden yksilöllistä opiskelua ja mahdollistaa opiskelun monipaikkaisuus aiempaa paremmin, sillä korona-aikana opiskelu siirretään välillä nopeastikin etäopetukseen. Hankkeessa haetaan ratkaisuja yrityksien koronasta elpymiseen esimerkiksi opiskelijayhteistyönä tehtävien uusien prototyyppien kehittämisen ja korkeakoulujen kanssa toteutettavan tutkimus- ja kehittämistoiminnan kautta. REDUn tekniikan pajan oppimisympäristöt mahdollistavat myös opiskelijoiden opintojen etenemisen turvaamiseen uusissa digitaalisissa oppimisympäristöissä. Työelämä tarvitsee uusia ratkaisuja, jotta työtä ja työvoimaa on Lapissa saatavilla myös koronaepidemian hellittäessä. Työelämälle halutaan tarjota oppilaitosyhteistyössä mahdollisuuksia kehittää tuotteitaan ja toimintaansa oppilaitoksen uusissa oppimisympäristöissä opiskelijalähtöisesti. Hankkeen aikana pilottiyrityksien kanssa testataan ympäristöjen toimivuutta ja mallinnetaan työelämäyhteistyön uusia mahdollisuuksia kehitetyissä oppimisympäristöissä. Hanke toteutetaan ”REDU – tekniikan paja toimintaan” -ESR-hankkeen hankeparina, jolloin uudet oppimisympäristöt saadaan heti yhdistettyä opetukseen ja sen kehittämiseen.
Lappi-sopimuksen toimeenpanosuunnitelmassa Lapin tavoitteeksi on asetettu mm. vetovoimaisten koulutusmahdollisuuksien tarjoaminen sekä tulevaisuuden työn muutoksiin ja digitalisaatioon valmistautuminen. Hanke vastaa alueelliseen sekä Lapin koulutuskeskus REDUn tarpeeseen toteuttaa opetusta nykyaikaisissa oppimisympäristöissä, joissa digitalisaation avulla opetus voidaan toteuttaa paikasta riippumatta. Lähtökohtana hankkeessa on rakentaa uusi oppimisympäristö ja kehittää opetusta tämän päivän osaamistarpeita ja yrityksien innovointi- ja kehittämisyhteistyötarpeita vastaavaksi. Digitaaliset oppimisympäristöt yhdistettynä robotiikkaan ja 3D-mallinukseen tuovat monelle alalle uusia mahdollisuuksia suorittaa valinnaisia tutkintojen osia monialaisesti ja avata uudenlaista yritysyhteistyötä. Hankkeen toimenpiteet koostuvat neljästä työpaketista: 1) robotiikkasolun hankinnoista ja toimintakäyttöön saattamisesta, 2) robotiikkasolun vaatimien muutostöiden selvittämisestä ja tutustumismatkasta valitun toimittajan luokse ja 3) hallinnolliset toimenpiteet.
Hankkeen tuloksena luodaan REDUn toimialoille fyysisen ja digitaalisen ympäristön yhdistävä nykyaikainen oppimisympäristö REDU - tekniikan paja, jossa huomioidaan digitaaliset ja robotiikkaratkaisut ja niiden monialainen käyttö eri toimialoilla ja yrityksien kanssa tehtävässä yhteistyössä. Hankkeessa pilotoidaan 3D-mallinnusta ja 3D-tulostustekniikoita uusissa oppimisympäristöissä puu-, metalli-, sähkö- ja IT-aloilla. Uudet oppimisympäristöt vastaavat työelämän osaamisvaatimuksiin ja ovat edellytys sille, että opiskelijat saavuttavat opintojensa aikana työelämän tarpeita vastaavat digitaaliset taidot. Robotiikan avulla opiskelijat voivat toteuttaa yritysten kanssa projekteja, joissa opiskelijat tekevät yrityksille tuotteiden prototyyppejä oppimisympäristössä. Uudet ympäristöt tuovat myös uuden mahdollisuuden suorittaa näyttöjä, mikäli opiskelija ei muutoin saa työelämälähtöistä oppimispaikkaa. Oppimisympäristöt hyödyttävät siis sekä alueen yrityksiä että opiskelijoita.
REDUn vetovoima kiinnostavana yhteystyökumppanina kasvaa yrityksien näkökulmasta, kun oppilaitoksessa on tarjolla nykyaikaisia tämän päivän tarpeisiin vastaavia oppimisympäristöjä, joissa yritys voi tehdä tuotekehitystä ja tutkimusta yhdessä opiskelijoiden, oppilaitoksien (myös korkeakoulut) ja toisten yritysten kanssa. REDUn tekniikan pajassa yritykset voivat myös käydä testaamassa laitteita ja niiden ominaisuuksia omia investointejaan varten. Digitaalisten ratkaisujen avulla opintoihin voi osallistua eri puolilta maakuntaa, mikä lisää alueellista osaamista ja tasa-arvoisuutta. Digiympäristöissä huomioidaan myös saavutettavuus ja ympäristöistä rakennetaan mahdollisimman helppokäyttöisiä. Oppimisympäristöt mahdollistavat uusien innovaatioiden kehittämisen yrityksen ja oppilaitoksen yhteistyönä. Kokonaisuudessaan vaikutetaan Lapin kiinnostavuuteen opiskelun, työllistymisen, yritystoiminnan ja kansainvälisenkin yhteistyön näkökulmista. Hanke vastaa Lapin kansainvälistymisen ja älykkään erikoistumisen strategian 2018-2022 prioriteettiin 2 kehittämällä ammatilliseen koulutukseen uusia muotoja digitaalisuudella ja uusien teknologioiden avulla. Pitkällä aikajänteellä investointiosion laitehankinnat ja oppimisympäristöt lisäävät opiskelijoiden digitaitoja ja erilaisten ohjelmistojen ja robotiikan käyttöä opiskelussa ja työssä. Uudet digitaaliset oppimisympäristöt, ohjelmistot ja robotiikka vauhdittavat yrityskumppaneiden koronasta elpymistä. Opiskelijat saavat täysin uutta osaamista ja digitaalisuuden avulla lisätään myös kansainvälisiä yhteyksiä sekä rohkaistaan opiskelijoita yrittäjyyteen. Digitaalisten oppimisympäristöjen ja robotiikan hyödyntäminen osana perinteisiä tuotteen valmistusmenetelmiä nopeuttaa T&K&I-ketjua, luo kokonaan uusia tuotantomenetelmiä ja pienentää raaka-ainehävikkiä, mikä on myös uudistuvan teollisuuden strategian kulmakiviä.
Alueen yritykset, Lapin koulutuskeskus REDUn puu-, metalli-, sähkö-, IT-alojen opiskelijat ja opetushenkilöstö, Lapin yliopiston ja Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijat ja opettajat.
Korkeakoulut ja muut alueen oppilaitokset, kunnat, potentiaaliset koulutukseen hakeutujat Suomessa ja ulkomailla.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 299 758
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 292 681
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 428 226
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 418 116
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Rovaniemen, Tunturi-Lapin, Itä-Lapin, Pohjois-Lapin
Kunnat: Ranua, Sodankylä, Kolari, Kittilä, Rovaniemi, Kemijärvi
Jakeluosoite: Jokiväylä 9
Postinumero: 96300
Postitoimipaikka: Rovaniemi
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 2 |
3D-tulostuksen materiaalina käytetään puu- ja kierrätyskuituja ja vältetään uuden jätteen synty tulostusprosessissa. Hankkeessa mukana olevat yritykset ja opiskelijat vievät laajemmalle työelämään tietoa ja osaamista uusiutuvien materiaalien käytöstä erilaisten 3D-tulostettavien kappaleiden valmistuksessa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 1 |
Ei vaikutusta tai vaikutus vähäinen liittyen opiskelun saavutettavuuteen vähemmällä liikkumisella paikasta toiseen. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
3D-tulostuksen materiaalina käytetään puu- ja kierrätyskuitua. Tulostusprosessissa robotti tulostaa kappaleen suoraan mallin mukaan, jolloin ei tuotannossa ei synny niin paljon jätettä. Isolla robotilla voidaan tulostaa isoja kappaleita samoilla kustannuksilla, kuin pienellä 3D-tulostimella. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 4 | 4 |
Hankkeessa testataan pilottiyritysten kanssa uusien oppimisympäristöjen ja robosolun toimintaa opiskelijoiden ja työelämän yhteistyönä. Tulevaisuudessa mahdollisuudet työelämäyhteistyöhön kestävällä tavalla kasvavat, kun laitteet ja ympäristöt otetaan käyttöön ja pilottien aikana saatuja tuotteita esitellään yritystoimijoille. Opiskelijat saavat tarvitsemaansa osaamista ja työnantajat uutta osaamista omaavia tulevia työntekijöitä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 3 | 2 |
Tuotteiden valmistusprosessissa edetään digitaalisesti mahdollisimman pitkälle, jolloin tuotekehityksessä ei synny sivujätteitä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 2 |
Vaikutus vähäinen, mutta tehotietokoneen avulla 3D-tulostusrobotin ohjelmointia voi tehdä kevyemmälläkin tietokoneella ilman liikkumista robottisoluun. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 5 |
Hankkeessa kehitetään oppimisympäristöä sekä perinteisesti nais- että miesvaltaisilla aloilla lisäämällä digitaalisia ratkaisuja ja robotiikkaa opetukseen ja kehitetään alojen opiskelijoiden yhteistyötä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 6 |
Robosolun ympäristössä mahdollistuu myös esim. näyttöjen tekeminen työelämäyhteistyössä, vaikka opiskelijalla ei olisi vielä valmiuksia mennä itsenäisesti työelämäjaksolle. Oppivelvollisuusiän laajenemisen myötä saadaan paremmat valmiudet vastata opiskelijoiden yksilöllisiin tarpeisiin, mikä lisää koulutuksen tasa-arvoa. Tulevaisuudessa hankittua oppimisympäristöjä voidaan hyödyntää myös muiden alojen yhteistyössä esim. matkailualan ja tekniikan alojen yhteistyössä. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 1 | 1 |
3D-tulostuksessa materiaalina käytetään ekologisia puu- ja kierrätyskuituja ja lisätään opiskelijoiden osaamista kiertotaloudesta ja tuotteiden valmistuksesta ympäristölle kestävästi esim. tekstiilialalla digitointipöydän ja avatar-ohjelman avulla vanhojen vaatteiden muodistamisessa uuteen käyttöön. |
Hankkeen tavoitteena oli kehittää tämän päivän osaamistarpeita vastaava digitalisaatiota ja robotiikkaa hyödyntävä
oppimisympäristö, jossa Lapin koulutuskeskus REDUn toimialat toimivat yhteistyössä työelämän kanssa.
Tämä investointihanke toteutettiin "Digimpi REDU – tekniikan pajasta osaamista opetukseen ja työelämään” hankeparina.
Laitteiston julkistamistilaisuus järjestettiin 29.3.2023 klo. 13:00. Laiteen vihkivät käyttöön OKM ylijohtaja Pertti Lempinen.
Laitteistokokonaisuutta pääsee katsomaan: https://my.matterport.com/show/?m=bkamUNyfsG9
Toteutettu laitehankinta oli ensimmäinen laitekokonaisuus Suomessa, missä yhdistyy 3D tulostus ja koneistus samassa laitekokonaisuudessa.
Nyt hankittu robottisolu keskitetään mahdollistaa suurten komposiittikappaleiden valmistuksen. Oulun yliopiston (UOULU), Rovaniemen koulutuskuntayhtymä REDU:n, Savonia-ammattikorkea koulun, Itä-Suomen yliopiston (UEF) sekä LUT-yliopiston kanssa käynnistettiin yhteisen hankkeen suunnittelu, missä tavaoitteena on valtakunnallisesti yhdistää eritoimijoiden erikoisympäristöt vahvaksi osaamiskeskittymäksi. Alueemme yritysten lisäksi Finnish Additive Manufacturing Ecosystem (FAME) -ekosysteemi, Suomen hitsausteknillinen yhdistys SHY Ry ja Suomen pikavalmistusyhdistys FIRPA Ry ja siihen liittyvät yritykset ovat keskeinen osa kohderyhmää.
Laitekanta mahdollistaa myös monialaisen yhteistyön alueemme koulutusorganisaatioiden kesken.