Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78455

Hankkeen nimi: Kansainvälisen toimintavalmiuden kehittäminen ja kestävien malminetsintämenetelmien, innovatiivisten laitekokonaisuuksien, sekä osaamisviennin mahdollistaminen

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 27.9.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: PALSATECH GLOBAL OY

Organisaatiotyyppi: Pieni yritys

Y-tunnus: 3146327-8

Jakeluosoite: Verkkokarintie 11

Puhelinnumero: +358442004727

Postinumero: 94900

Postitoimipaikka: KEMI

WWW-osoite: https://palsatech.fi/

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Aho Riku

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: riku.aho(at)palsatech.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358442004727

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen avulla on määrä merkittävästi parantaa Palsatech Global Oy:n henkilöstöresursseja, hankkia tietoa uusilta markkina-alueilta, sekä ennen muuta kehittää yrityksen toimintoja ja palveluita vastaamaan kansainvälisen kaupan vaatimuksia.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 87 420

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 87 420

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 87 420

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 87 420

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion

Kunnat: Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Verkkokarintie 11

Postinumero: 94900

Postitoimipaikka: KEMI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 8, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 10.00, joihin työllistyvät naiset 4.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Yhtiö noudattaa toiminnassaan tasa-arvosuunnitelmaa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Yhtiö noudattaa toiminnassaan tasa-arvosuunnitelmaa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Kyllä
Yhtiö noudattaa toiminnassaan tasa-arvosuunnitelmaa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 8 8
Kestävämpien menetelmien vienti uusille kohdemarkkinoille.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 7 5
Kestävämpien menetelmien vienti uusille kohdemarkkinoille.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 9 9
Ympäristöosaamisen vienti. Toiminnan ympäristövaikutusten arviointi.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 8 8
Ympäristöosaamisen vienti. Toiminnan ympäristövaikutusten arviointi. Digitaalisten tutkimusmenetelmien käytön lisääminen.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 5 3
Ympäristöosaamisen vienti. Toiminnan ympäristövaikutusten arviointi. Digitaalisten tutkimusmenetelmien käytön lisääminen.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 9 7
Jätemäärän väheneminen, kierrätys, sekä digitalisointi.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 5
Uusiutuvalla energialla toimivien ajoneuvojen käyttö.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 9
Metallituotteiden rakentaminen Kemi-Tornio-alueella.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Uudet tuotteet, uudet kohdemarkkinat ja markkinatietoisuus.
Liikkuminen ja logistiikka 7 4
Turhan matkustamisen välttäminen ja etäkokoukset ja tapahtumat. Kestävämpien menetelmien vienti uusille kohdemarkkinoille.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 8
Työergonomiaa lisäävät tuotteet. Uudet metallituotteet keventävät fyysistä työkuormaa.
Tasa-arvon edistäminen 9 9
Tasa-arvon edistäminen työpaikalla tasa-arvosuunnitelman mukaan. Perinteisen sukupuolittuneen työkulttuurin järjestelmällinen purkaminen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 6
Pyrimme kaikessa toiminnassa edistämään yhteiskunnallista ja sosiaalista tasa-arvoa yrityksessämme.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 8 8
Ympäristöosaamisen vienti. Toiminnan ympäristövaikutusten arviointi. Digitaalisten tutkimusmenetelmien käytön lisääminen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen toteutus sujui pääpiirteissään alkuperäisen suunnitelman mukaan. Pääpaino oli vahvasti tiedonhankinnassa, vaikkakin myös yhtiön kehittämiseen liittyviä toimenpiteitä tehtiin kattavasti. Tiedonhankintaa on tehty suunnitellusti matkojen sekä ostopalvelujen avulla. Markkinaselvitykseen liittyvät ulkomaanmatkat aloitettiin loppuvuodesta 2021, ja niitä on onnistuttu tekemään suunnitellusti läpi koko vuoden 2022 ja 2023. Matkoilla on kerätty tietoa palvelutarpeista, keskusteltu mahdollisten asiakkaiden kanssa tulevaisuuden yhteistyömahdollisuuksista ja tutustuttu paikallisiin toimintatapoihin (palvelutarjonnan päivitys/kehitys). Markkinaselvityksen aikana kerätty tieto on huomattavasti parantanut tietojamme kyseisistä markkinoista ja luonut hyvät valmiudet aloittaa seuraavat kehitystoimet kohdemarkkinoilla (palveluiden uudelleen muokkaaminen, kohdistettu myynti, sekä palvelu- ja tuotemyynnin kasvattaminen). Jo hankkeen aikana on onnistuttu myös lisäämään merkittävästi myyntiä kyseisiin maihin. Selvityksen tähän asti tärkeimmät tuotokset ovat: A) Tietokanta ja kartta alan toimijoista kohdemaissa (kadasteri), B) Asiakasrekisteri, C) Paikallisten asiakastarpeiden tunnistaminen, D) Paikallistason lainsäädännön vaikutusarviointi, ja E) lista potentiaalisista kumppaniyrityksistä kohdemarkkinoilla, F) Kattava markkina-analyysi, sekä G) valtava lisäosaaminen organisaatiossa. Nämä yhdessä parantavat toimintamahdollisuuksiamme kyseisillä markkinoilla merkittävästi.