Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78473

Hankkeen nimi: DMC -toimintamallilla kansainväliseen kasvuun

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 31.8.2021 ja päättyy 31.12.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: FINLAND DMC OY

Organisaatiotyyppi: Pieni yritys

Y-tunnus: 3219901-8

Jakeluosoite: PL 14

Puhelinnumero: +358 40 738 4261

Postinumero: 57101

Postitoimipaikka: SAVONLINNA

WWW-osoite:

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Lappalainen Riina

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hallintojohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: riina.lappalainen(at)saimaaholiday.net

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 40 738 4261

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Finland DMC Oy aloittaa uutta liiketoimintaa käynnistämällä DMC-toimintamallin mukaista palvelua tuomalla lisäarvoa kansainvälisille matkanjärjestäjille sekä matkailijoille.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 57 060

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 57 060

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 57 060

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 57 060

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Savonlinnan

Kunnat: Rantasalmi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Porosalmentie 313

Postinumero: 58900

Postitoimipaikka: RANTASALMI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 4, joihin työllistyvät naiset 3

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 3.00, joihin työllistyvät naiset 3.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Sukupuolinäkökulma huomioidaan yrityksen uusissa rekrytoinneissa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolinäkökulma huomioidaan yrityksen uusissa rekrytoinneissa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole hankkeen päätavoite

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
Kehittämishankkeella on merkittäviä välillisiä työllisyysvaikutuksia konseptin ja toimintamallin rakentuessa useamman yrityksen tuotteista ja palveluista rakentuvassa verkostossa, mm. matkailuun liittyviä palveluita tarjoavat yritykset, esimerkiksi hotellit, kylpylät, taksi- ja bussiyritykset, risteily-yrittäjät, paikalliset elämyspalveluiden tuottajat, ravintolat ja muut matkaileville kuluttajille tyypillisesti palveluitaan tarjoavat paikalliset yritykset. Liikevaihdolliset vaikutukset näkyvät alueilla nopeasti matkustajamäärien kasvaessa kansainvälisillä asiakkailla.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Finland DMC Oy:n tavoitteena oli hankkeen myötä aloittaa DMC-toimintamalliin (Destination Management Company) perustuva liiketoiminta, jonka ytimessä on suomalaisen matkailualan palveluntuottajien yksittäisten palveluiden konseptointi helposti ymmärrettäviksi ja ostettaviksi palvelupaketeiksi sekä näin tuotettujen palvelupakettien välittäminen ulkomaalaisille matkailualan ammattimaisille toimijoille, pääasiassa ulkomaisten matkanjärjestäjien ja alan muiden yritysten myytäväksi, näiden omille kuluttaja-asiakkaiden kohderyhmilleen. Hankkeen avulla saatiin rekrytoitua hankkeeseen vetäjä, joka johdatti hyvin alkuun yhdessä konsulttien kanssa DMC-toimintamallin ja aloitettua DMC:n tuotteiden palvelumuotoilu sekä konseptointi, joita päästään jatkokehittämään uusille tuotteille sekä hyödyntämään, kun toimintaa lähdetään laajentamaan maantieteellisesti. Hankkeen avulla osaan maista saatiin toteutettua markkinatutkimuksia potentiaalisten kansainvälisten markkinoiden selvittämiseksi. Markkinointistrategia ja brändityö saatiin alkuun ja sen kehittäminen jatkuu toiminnan kehittyessä.