Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78525

Hankkeen nimi: eSmart Machines – Sähköisten älykkäiden liikkuvien työkoneiden ja hyötyajoneuvojen TKI- ja demonstraatio testbed investoinnit

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Tampereen ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 1015428-1

Jakeluosoite: Kuntokatu 3

Puhelinnumero: 0294 5222

Postinumero: 33520

Postitoimipaikka: Tampere

WWW-osoite: https://www.tuni.fi/fi/tutustu-meihin/tamk

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mika Ijas

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yliopettaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mika.ijas(at)tuni.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0504471189

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Investointihankkeen päätavoitteena on toteuttaa ja kehittää Pirkanmaalle sähköisten älykkäiden liikkuvien työkoneiden ja hyötyajoneuvojen osaamiskeskittymää kokoava verkottunut TKI- ja demonstraatio testbed.

Pirkanmaalla on merkittävän paljon älykkäiden työkoneiden sektorilla toimivia yrityksiä, jotka vastaavat omasta liiketoiminnan kehittämisestään sekä korkeakouluja ja alan tutkimusta. TKI-toiminnot ja -ympäristöt ovat tällä hetkellä hajallaan, siiloutuneita ja osittain puutteellisia sekä pk -yritysten ulottumattomissa. Sektorin digitalisaatio ja sähköistyminen sekä tuotteiden ja tuotannon vähähiilisyys ja energiatehokkuus ovat keskeisiä markkinoilla menestymisen avaintekijöitä, joiden nopea käyttöönotto ja soveltaminen vahvemmalla alueellisella pk-yritysten sekä tutkimus- ja koulutusorganisaatioiden TKI-yhteistyöllä yhteisissä TKI-ympäristöissä nähdään tehokkaina keinoina tuoda kohdennettuja elvytysvaikutuksia erityisesti pk-sektorin toimijoille.

Hankkeen konkreettiset osatavoitteet ovat:

Tavoite 1. Sähköisten älykkäiden liikkuvien työkoneiden ja hyötyajoneuvojen TKI- ja demonstraatio testbedin toteuttaminen.

Tavoite 2. Ympäristö, joka mahdollistaa kattavat demonstraatiot sähköisten älykkäiden liikkuvien työkoneiden ja hyötyajoneuvojen TKI- ja demonstraatio testbed -tyyppisesti.

Hanke jakautuu kolmeen toimenpiteeseen:
Toimenpide 1. TAMK:n investoinnit.
Toimenpide 2. TKI- ja demonstraatiotestbedin digitaalisten toimintaedellytysyten luominen (TAUn investoinnit). I Toimenpide 3. TAMK ja TAU:n investointien integrointi.

Hankkeen laitteilla toteutetaan ” eSmart Machines – Sähköisten älykkäiden liikkuvien työkoneiden ja hyötyajoneuvojen TKI- ja demonstraatio testbed” -kehittämishankkeen tavoitteita, ja sen edellytys on myös tämän investointihankkeen toteutuminen. Hankkeen tulokset dokumentoidaan. Esim. demonstraatioiden kuvaukset ja testbed -ympäristöt dokumentoidaan kirjallisesti ja ne jaetaan hankkeen verkkosivuilla. Selvityksiä pyritään julkaisemaan myös kansallisissa julkaisusarjoissa (vähintään 2 julkaisua) ja kansainvälisesti (tavoite on 1 englanninkielinen julkaisu).

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat:

Pirkanmaalaiset työkone- ja hyötyajoneuvotoimijat eli

Pirkanmaalaiset uutta teknologiaa tuottavat pk-yritykset

Pirkanmaalaiset koulutusorganisaatiot

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat:

Koulutus- ja tutkimusorganisaatiot

Alan järjestöt
Alalla jo työskentelevä henkilöstö, eli siis yritykset, ei yksittäiset henkilöt

Välillinen kohderyhmä voi halutessaan osallistua samoihin toimenpiteisiin kuin varsinainen kohderyhmä, mutta välillisen kohderyhmän määrittelyn vuoksi on todennäköistä, että he eivät ole niin kiinnostuneita esimerkiksi yksittäisistä, geneerisistä demoista vaan ennemmin hankkeen geneerisistä lopputuloksista, joita heille viestitään esimerkiksi hankkeen verkkosivujen tai sosiaalisen median kautta.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 234 150

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 214 013

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 334 500

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 305 733

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Lounais-Pirkanmaan, Etelä-Pirkanmaan, Tampereen, Luoteis-Pirkanmaan, Ylä-Pirkanmaan

Kunnat: Nokia, Kangasala, Tampere, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Ruovesi, Vesilahti, Lempäälä, Valkeakoski, Orivesi, Urjala, Mänttä-Vilppula, Punkalaidun, Parkano, Virrat, Pirkkala, Akaa, Ylöjärvi, Sastamala, Juupajoki, Pälkäne, Kihniö

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen valmistelussa ja vastuuhenkilöissä on ollut naisia. Ala on kuitenkin enimmäkseen miesvaltainen. Kattavaa toimintaympäristön analyysia sukupuolinäkökulmasta on kuitenkin vaikea tehdä ennen hankkeen käynnistämistä, sillä ennakkoon ei vielä tiedetä varmasti, ketkä kaikki osallistuvat hankkeen aikana toimenpiteisiin. Sukupuolinäkökulmaa on tästä huolimatta tarkasteltu aktiivisesti jo valmisteluvaiheessa. Hankkeessa pyritään tunnistamaan toimenpiteitä, joilla hanke voidaan tehdä houkuttelevaksi kaikille. Hankkeen markkinointi on sukupuolineutraalia, lähestyttävää ja helposti saavutettavaa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen valmisteluvaiheessa tutustuttiin Tasa-arvon valtavirtaistaminen kehittämisohjelmissa ja projekteissa -oppaaseen (TEM, 2011). Tätä käytetään pohjana, kun hankkeen toteutusvaiheen viestintää suunnitellaan ja tiedotusta pyritään kohdentamaan siten, että naisten osuus on riittävä. Tunnistetaan alan tuottama haaste tässä. Hankkeessa toimitaan siten, että tasapuoliset osallistumismahdollisuudet ja syrjimättömyys toteutetaan. Tämä edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Ohjausryhmään kutsutaan mahdollisuuksien mukaan edustajia huomioiden parhaan mukaan sukupuolinäkökulmat ja muu diversiteetti. Hankkeen markkinointi on sukupuolineutraalia, lähestyttävää ja helposti saavutettavaa. TAU ja TAMK työstävät Gender Equality Planeja, joka tulee jatkossa muodostamaan TKI-toiminnan sukupuolitavoitteille raamit. Tässä määritellään tarkkaan mm. tasapuoliset osallistumismahdollisuudet siten, että syrjintää ei toteuteta ja jatkossa GEP ohjaa hanketoimintaa EU-hankkeissa. Ohjausryhmään diversiteetti tarkoittaa sitä, että ohjausryhmään pyritään saamaan mukaan myös naisia ja tähän kiinnitetään huomiota, mutta ohjausryhmä valitaan vasta hankkeen myönteisen päätöksen jälkeen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ei vaikutusta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ei vaikutusta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei vaikutusta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 0
Hanke keskittyy erityisesti kehittämään elinkeinorakennetta paikallisesti.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Ei vaikutusta.
Liikkuminen ja logistiikka 10 0
Hanke keskittyy liikkumiseen ja logistiikkaan.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Ei vaikutusta.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei vaikutusta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

-