Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78584

Hankkeen nimi: Meri-Lapin matkailukohteiden virtuaalikokemusmarkkinointi sekä VR-elämystuote osana turistikohteen palvelutarjoomaa

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 31.10.2021 ja päättyy 30.6.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: LAPPONIA EXPERIENCE OY LTD

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2680605-3

Jakeluosoite: Gummeruksenkatu 7

Puhelinnumero: +358501241

Postinumero: 40100

Postitoimipaikka: JYVÄSKYLÄ

WWW-osoite:

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Salokorpi Esa

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hall.pj.

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: esa.salokorpi(at)salokorpi.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358501241

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Kemi-Tornio alueen matkailun elämyspalveluista tuotetaan AR/VR-laseille katsottavia esityksiä, mitkä ovat tarjolla yrityksen myymälän yhteydessä olevassa virtuaalielämys"kodassa". Projektissa on luodaan toimintamalli, miten Kemi-Tornio alueen yrityksille toteutetaan VR-esitykset ja kuinka näistä muodostuvia virtuaalielämyksiä voidaan tarjota elämystuotteina.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 12 450

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 7 417

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 12 450

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 7 417

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion

Kunnat: Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Lumilinnankatu 15

Postinumero: 94100

Postitoimipaikka: KEMI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Ei merkitystä, todennäköisesti palkattava henkilöstö on joka tapauksessa naisia.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa on hyvä olla mukana molempia sukupuolia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei merkitystä hankkeen kannalta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 6
Osa aroilla alueilla toteutuvasta matkailusta voidaan korvata virtuaalisella
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 5
Konkreettisen matkustamisen tarve voi vähentyä
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 6
Lisää työpaikkoja alueelle
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 5
Digitaalinen elämys
Liikkuminen ja logistiikka 5 5
Matkustamisen tarve voi vähentyä
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 4
Elämys
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 6 7
Arvokas ja arka luonto pääsee esille
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa selvitettiin Meri-Lapin elämysmatkailuyritysten palvelutarjooman markkinointi- ja myyntimahdollisuuksia 3D-VR videoteknologian avulla sekä kokonaan uuden virtuaalisen elämysmatkailutuotteen tuottamisen mahdollisuuksia. Hankkeessa toteutettiin kilpailija- ja markkina-analyysit sekä teknisen tason Proof Of Concept. Tuloksena voidaan todeta, että valitulla teknologialla uudella tavalla immersiivisten audiovisuaalisten tuotteiden tuottaminen on mahdollista kustannuksilla, mitkä ovat asiakasyrityksille kiinnostavia ja hankkeen tuloksia voidaan hyödyntää kaupalliseen vaiheeseen siirtymisessä.