Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78628

Hankkeen nimi: Ilmastoviisas Meri-Lappi

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2022 ja päättyy 30.6.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Suomen metsäkeskus - Finlands skogscentral

Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 2440921-4

Jakeluosoite: Ounasjoentie 6

Puhelinnumero: 0504552529

Postinumero: 96200

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite:

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Sirkka Antti Juhani

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: antti.sirkka(at)metsakeskus.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0504552529

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Ilmastoviisas Meri-Lappi -hankkeella pyritään edesauttamaan alueen kuntien, yritysten ja kuntalaisten käytännön toimia vihreän siirtymän vauhdittamiseksi. Vihreän siirtymän aikaansaamiseksi sekä ilmastonmuutoksen, luontokadon ja muiden elinympäristöjä uhkaavien prosessien hillitsemiseksi tarvitaan suuria muutoksia mm. energian- ja ruoantuotannossa ja -kulutuksessa, rakentamisessa ja liikkumisessa ja liikenteessä. Koronapandemian vuoksi monilla yrityksillä on ollut vaikeuksia reagoida ja sopeutua toimintaympäristön nopeisiin muutoksiin, mutta toisaalta muutokset ovat avanneet uusia liiketoimintamahdollisuuksia vanhoille ja uusille yrityksille.

Ilmastoviisas Meri-Lappi -hankkeessa pääkohderyhmiä ovat kunnat ja pk-yritykset. Hanketta vauhdittavat globaalit hiilineutraalisuustavoitteet, Euroopan Unionin asettamat vihreän siirtymän tavoitteet sekä Suomen valtion asettamat omat tavoitteet. Valmistelussa on otettu huomioon Vähähiilinen Lappi-hankkeessa toteutetussa, kuntien ilmastotyötä koskeneessa haastattelututkimuksessa tehdyt havainnot ja todetut kehitystarpeet.

Kuntien toimintatapoja ja palvelutuotantoa kehitetään vähähiilisemmiksi monipuolisilla hankkeen tukitoimilla. Kuntia kannustetaan liittymään hiilineutraaliutta tavoittelevien kuntien Hinku-verkostoon ja kunta-alan energiatehokkuussopimukseen. Lisäksi arvioidaan vaihtoehtoja kuntien rakentamistoiminnan hiilijalanjäljen pienentämiseksi suunnitteluvaiheessa rakennusmateriaalivalinnoilla ja energiaratkaisuilla sekä selvitetään mahdollisuuksia rakennushankkeiden hiilijalanjäljen kompensoimiseksi paikallisilla toimenpiteillä..

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat Meri-Lapin kunnat sekä mukana olevat pk-yritykset, kuntayhtymät, kuntalaiset ja muut toimijat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisinä kohderyhminä ovat maakunnan kaikki toimijat, jotka työskentelevät samojen tavoitteiden eteen.
Muut Lapin alueen kunnat
Hinku-verkoston jäsenkunnat
Perämerenkaaren jäsenkunnat Suomessa ja Ruotsissa
Soveltuvin osin (ainakin rakennusala) koulutustoimijat

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 271 980

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 258 207

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 302 200

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 286 897

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion, Torniolaakson

Kunnat: Ylitornio, Keminmaa, Tornio, Simo, Tervola, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
LapinLetka suvauskoneella tehty tarkastelu osoittaa, että Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Naisilla ja miehillä on yhtäläiset mahdollisuudet osallistua hankkeen toimintaan ja toteutukseen ja sen tulosten hyödyntämiseen. Hankkeessa tuotettu tiedotus- ja valmennusmateriaali on suunnattu yhtälailla tasavertaisesti sekä miehille että naisille.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, mutta tasa-arvo on huomioitu hankkeen tavoitteissa ja toimenpiteissä. Naisilla ja miehillä on yhtäläiset mahdollisuudet osallistua hankkeen toimintaan ja toteutukseen ja sen tulosten hyödyntämiseen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 10
Pyritään ohjaamaan kuntien hankintoja ja rakentamista niin, että niissä käytetään uusiutuviin luonnonvaroihin perustuvia tuotteita ja palveluja.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 9
Päästövähennyksien kautta pyritään hidastamaan ilmastonmuutosta ja pienentämään sen aiheuttamia riskejä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 5
Rakennushankkeiden paikallisilla kompensaatioilla voi olla vaikutusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 4
Suurimmat vaikutukset kohdistuvat kasvihuonekaasujen vähenemiseen. Kts. kohta ilmastonmuutoksen riskien vähentäminen. Muihin seikkoihin vaikutukset ovat vähäisiä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 4
Kiertotaloutta ja materiaalitehokkuutta edistetään asennemuutoksen, hankintojen ja vähähiilisen rakentamisen toimenpiteiden kautta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 3 10
Kuntia, yrityksiä ja kuntalaisia kannustetaan investoimaan uusiutuvaan energiaan ja voidaan osoittaa myös investointien kannattavuus taloudellisesti.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 1 5
Hanke parantaa alueen yritysten ja kuntalaisten valmiuksia uusiutuvien ratkaisujen kehittämiseen ja hyödyntämiseen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Ei lainkaan.
Liikkuminen ja logistiikka 1 6
Kuntien, yritysten ja kuntalaisten aktivointi vähäpäästöiseen ja kustannustehokkaan liikkumisen ja logistiikan hyödyntämiseen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 5
Aluetalouden vahvistuminen paikallisen elinkeinotoiminnan ja vähähiilisten ratkaisujen tuomien taloudellisten säästöjen myötä edistävät omalta osaltaan hyvinvointia
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei vaikutusta
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei vaikutusta
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta
Ympäristöosaaminen 5 5
Hanke edistää merkittävästi kuntien, yritysten, kuntalaisten ja alueen muiden toimijoiden ympäristöosaamista.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Ilmastoviisas Meri-Lappi hankkeella pyrittiin edesauttamaan alueen kuntien, yritysten ja kuntalaisten käytännön toimia, joita tarvitaan vihreän siirtymän vauhdittamiseksi. Hankkeen valmisteluvaiheessa yhteiskunnassa ja monilla toimialoilla kärsittiin vielä akuutista koronakriisistä. Valmisteluryhmässä nähtiin, että hanke voisi tukea monien toimialojen ja sitä kautta myös julkisen sektorin toipumista koronakriisistä ja samalla vihreän siirtymän edistymistä. Ilmastoviisas Meri-Lappi -hankkeen toteuttamisen kautta kunnat saivat lisäresursseja ja -osaamista ilmastoasioihin liittyvään selvitys- ja kehittämistyöhön. Lisäksi yritysten ja kuntalaisten aktivointiin voitiin panostaa kohdekunnissa erilaisten tapahtumien ja sisältöjen kautta.

Hankkeen päätavoitteet olivat:
- Auttaa hiilineutraaliin yhteiskuntaan tarvittavien muutosten tunnistamisessa jakamalla uusinta tietoa ja hyviä käytäntöjä
- Tukea kuntien strategista johtamista ja toimintatapojen muutosta niin, että ilmastotyö konkretisoituu kuntien eri vastuualueilla tavoitteelliseksi toiminnaksi
- Rakentaa seutukuntatason toimintatapoja ja toimenpiteitä ilmastotyön tehostamiseksi ja juurruttamiseksi alueella
- Parantaa alueen yritysten ja kuntalaisten valmiuksia uusiutuvien ratkaisujen kehittämiseen ja hyödyntämiseen
- Perehdyttää kuntia ja yrityksiä vähähiiliseen rakentamiseen ja arviointityökaluihin
- Synnyttää uusia yhteistyömuotoja ja konkreettisia tutkimus- ja kehitystoimenpiteitä seutukunnan kuntien, yritysten ja TKI-toimijoiden kesken

ILME-hankkeessa käynnistettiin alueellinen ilmastotyö ja sen ympärille luotiin Ilmastoviisas Meri-Lappi viestintäkanavat. Hankkeessa verkostoiduttiin aktiivisesti, esimerkiksi kahdella opintomatkalla ulkomaille sekä kotimaahan. Kuntien ilmastotyöryhmissä mietittiin kuntien strategisia valintoja ja ilmastotyön kehittämistä osana kunnan ydintoimintaa. Lisäksi kuntien kanssa yhteistyössä toteutettiin vähähiilisen rakentamisen pilottiselvitykset kaikille kunnille. Aktivoinitilaisuuksissa kannustettiin yrityksiä ja kuntalaisia investoimaan uusiutuviin ja kestäviin ratkaisuihin.