Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78637

Hankkeen nimi: Kestävää matkailua ja digitaalista vastuullisuusviestintää Pohjois-Lapissa

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2022 ja päättyy 30.9.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Inarin kunta

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0190758-7

Jakeluosoite: Piiskuntie 2

Puhelinnumero: 0400231765

Postinumero: 99800

Postitoimipaikka: Ivalo

WWW-osoite: http://www.inari.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Katariina van Boxtel

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: kehittämiskoordinaattori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: katariina.vanboxtel(at)inari.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400231765

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Yhdessä Lapin kunnat ja matkailualueet ovat ottaneet suunnan kohti kestävää ja vastuullista matkailua. Paljon on jo tehty, mutta vielä on paljon tehtävää.

Hankkeen päätavoitteina on luoda alueelle monipuolista kasvua ja kannattavaa yritystoimintaa, parantaa matkailualueen vetovoimaa ja nostaa profiilia kansainvälisesti kestävänä matkailualueena. Hankkeen alueellisina tavoitteina on koordinoida joulukuussa 2020 päättyneen Leader-rahoitteisen Inarijärven aarteet –hankkeen vastuullisia kehittämisideoita toimenpiteiksi, laajentaa edelleen kestävän matkailun ymmärrystä alueella, kehittää kansainvälistä vastuullisuusviestintää, saada Inari-Saariselkä matkailualue Visit Finlandin Sustainable Travel Finland –destinaatioksi ja saada matkailualueen toimijoiden työkaluiksi oikeanaikaista dataa.

Toimenpiteiden teemat ovat: 1. Yhteistyön voima: verkostoituminen yli maakuntarajojen, ”kisällioppiminen”, 2. Tiedolla johtaminen, 3. Kansainvälinen ja vastuullinen viestintä, 4. Sustainable Visit Finland (STF)-polulle –sparraus, 5. Kestävän matkailun ideat toimenpiteiksi ja 6. Hankehallinnointi. Hanketyötä tehdään työpajatyönä yhteistyössä alueen ja rajat ylittävien yhteistyökumppaneiden kesken.

Hankkeen toimikohderyhminä ovat alueen pienyritykset, kyläyhteisöt sekä matkailun kehittäjät. Toissijaisena kohderyhmänä on vastuullisuutta arvostavat kansainväliset matkailuasiakkaat.

Hankkeelle haetaan rahoitusta Lapin liiton REACT-EU:n EAKR-rahoituksen kautta, ja Inarin kunta myöntää hankkeelle kuntarahoituksen sekä hallinnoi hanketta. Hankeaika on 1.1.2022 - 30.9.2023 ja budjetti on 130 762 euroa. Hankkeeseen rekrytoidaan määräajaksi kokoaikainen hankekoordinaattori. Hanketta on valmisteltu yhdessä Inarijärven aarteet -hankeyritysten ja -kylien kanssa sekä Inari-Saariselkä-matkailualueen yrittäjien kanssa. Hankkeen yhteistyökumppaneina toimivat aluemarkkinointiorganisaatioina Inari-Saariselkä Matkailu Oy ja Jyväskylän Matkailu Oy. Tarpeet pohjautuvat myös Lapin Liiton Lappi-sopimukseen, Kestävää kasvua 2014-2020-rakennerahasto-ohjelmaan, Inarin kunnan strategiaan, Inarin kunnan elinvoimaohjelmaan sekä Inari-Saariselkä matkailustrategiaan ja -vastuullisuusohjelmaan 2021-2024.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat matkailualueen pk-yritykset, alueelliset sidosryhmät ja matkailun kehittäjät. Kyläfoorumeiden kohderyhmänä on paikallisväestö.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välilliset kohderyhmät ovat viestinnän kohderyhmänä kestävästä matkailusta kiinnostuneet kansainväliset matkailijat ja heidän edustajansa (matkanjärjestäjät) sekä kansainvälinen media sekä kestävän matkailun asiantuntijat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 117 686

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 114 977

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 130 762

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 127 752

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Pohjois-Lapin

Kunnat: Sodankylä, Inari, Utsjoki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Piiskuntie 2

Postinumero: 99800

Postitoimipaikka: Ivalo

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen aikana seurataan ja kirjataan sukupuolijakaumaa tapahtumien osalta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke pyritään pitämään tasa-arvoisena.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Kyllä
Hanke pyritään pitämään tasa-arvoisena. Analyysi tehty suvauskoneella.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 2
Kyse on kestävän kehityksen hankkeesta, joten vaikutus tulee olla positiivinen. Hanke pyrkii edistämään tietoisuutta luonnonvarojen käytön kestävyydestä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen hanke ei tähtää/tavoittele
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hanke pyrkii edistämään tietoisuutta. Neutraali vaikutus.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Neutraali vaikutus. Otetaan huomioon.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Neutraali vaikutus. Otetaan huomioon.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 2
Hankkeen yhtenä toimenpiteenä on päästä STF-destinaatioksi, otetaan huomioon positiivisesti.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Otetaan huomioon. Neutraali vaikutus.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 9
Hankkeella on laaja paikallinen vaikutus. Hankkeessa osallistetaan yrityksiä, paikallisia ja toimijoita.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 0
Otetaan huomioon. Markkinointi on tärkeä osa hanketta.
Liikkuminen ja logistiikka 5 4
Hankkeessa vaikutetaan suoraan ja epäsuorasti liikkumiseen ja logistiikkaan. Tärkeä osa matkailuliiketoimintaa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 7
Matkailu luo hyvinvointia. Toisaalta sen vaikutukset voivat olla negatiivisia mikäli kestävän matkailun kehittämistä ei johdeta oikein.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Neutraali vaikutus. Hanke on tasa-arvoa edistävä. Arvio tehty suvauskoneella.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 0
Otetaan huomioon.
Kulttuuriympäristö 0 9
Pohjois-Lapin alue kuuluu saamelaiskulttuurin kotiseutualueeseen, joten yritysten toiminnan vaikutus voi olla huomattava. Hanke sinänsä ei muuta kulttuuriympäristöä.
Ympäristöosaaminen 7 7
Hankkeessa tuodaan ympäristöosaamista infotilaisuuksien kautta alueen toimijoille.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Kestävää matkailua ja digitaalista vastuullisuusviestintää Pohjois-Lapissa -hanke rahoitettiin Lapin liiton REACT-EU:n EAKR-rahoituksen kautta, ja Inarin kunta myönsi hankkeelle kuntarahoituksen sekä hallinnoi hanketta. Hankeaika oli 1.1.2022 - 30.9.2023 ja hankkeen budjetti on 130 762 euroa. Hankkeeseen rekrytoitiin määräajaksi kokoaikainen hankekoordinaattori Miika Leivo.

Kestävää matkailua ja digitaalista vastuullisuusviestintää Pohjois-Lapissa -hankkeen päätavoitteina oli luoda Pohjois-Lapin alueelle monipuolista kasvua ja kannattavaa yritystoimintaa sekä parantaa matkailualueen vetovoimaa ja nostaa profiilia kansainvälisesti kestävänä matkailualueena. Hankkeen alueellisina tavoitteina oli koordinoida joulukuussa 2020 päättyneen Leader-rahoitteisen Inarijärven aarteet –hankkeen vastuullisia kehittämisideoita toimenpiteiksi, laajentaa edelleen kestävän matkailun ymmärrystä alueella, kehittää kansainvälistä vastuullisuusviestintää, saada Inari-Saariselkä matkailualue Visit Finlandin Sustainable Travel Finland –destinaatioksi ja saada matkailualueen toimijoiden työkaluiksi oikeanaikaista dataa.

Toimenpiteiden teemat olivat: 1. Yhteistyön voima: verkostoituminen yli maakuntarajojen, ”kisällioppiminen”, 2. Tiedolla johtaminen, 3. Kansainvälinen ja vastuullinen viestintä, 4. Sustainable Visit Finland (STF)-polulle –sparraus, 5. Kestävän matkailun ideat toimenpiteiksi ja 6. Hankehallinnointi. Hanketyötä tehtiin työpajatyönä yhteistyössä yhteistyökumppaneiden kesken.

Hankkeen kohderyhminä olivat alueen pienyritykset, kyläyhteisöt sekä matkailun kehittäjät. Toissijaisena kohderyhmänä on vastuullisuutta arvostavat kansainväliset matkailuasiakkaat.

Hanketta oli valmisteltu yhdessä Inarijärven aarteet -hankeyritysten ja -kylien kanssa sekä Inari-Saariselkä-matkailualueen yrittäjien kanssa. Hankkeen valmistelussa yhteistyökumppaneina toimivat aluemarkkinointiorganisaatioina Inari-Saariselkä Matkailu Oy (myöhemmin nimenä Lapland North Destinations/LND) ja Jyväskylän Matkailu Oy, mutta hankkeen aikana yhteistyötä tehtiin käytännön syistä lähinnä Lapland North Destinationin kanssa. Hankkeen tarpeet pohjautuivat myös Lapin Liiton Lappi-sopimukseen, Kestävää kasvua 2014-2020-rakennerahastoohjelmaan, Inarin kunnan strategiaan, Inarin kunnan elinvoimaohjelmaan sekä Inari-Saariselkä matkailustrategiaan ja vastuullisuusohjelmaan 2021-2024.

Hankkeen toimenpiteissä ja tavoitteissa onnistuttiin hyvin, vaikkakin alueen toipuminen koronasta oli odotettua paljon nopeampaa mikä osaltaan vaikeutti yritysten osallistumisia hankkeen toimenpiteisiin. Toisaalta ilman hankkeen toimenpiteitä yrityksiltä olisi jäänyt ottamatta luultavasti ensimmäisetkin askeleet vastuullisuuspolulle. Matkailualueen saaminen Sustainable Travel Finland -destinaatioksi oli liian haastava