Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78655

Hankkeen nimi: Hallitukset töihin Pohjois-Karjalassa

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2022 ja päättyy 30.9.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Pohjois-Karjalan kauppakamari ry

Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys

Y-tunnus: 0279033-3

Jakeluosoite: Torikatu 21 C

Puhelinnumero: 050 32 777 32

Postinumero: 80100

Postitoimipaikka: Joensuu

WWW-osoite: http://www.pohjoiskarjalankauppakamari.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Toivanen Antti

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: antti.toivanen(at)kauppakamari.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 32 777 32

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Pohjois-Karjalan kauppakamari on järjestänyt yhteensä yli 40 Hyväksytty Hallituksen Jäsen ja Hallituksen puheenjohtaja -koulutusta. Niihin on osallistunut 595 opiskelijaa. Pohjois-Karjalan kauppakamarin toimintasuunnitelmassa vuoden 2022 keskeiset strategiset teemat ovat digitalisaatio, vihersiirtymä, vastuullisuus sekä tekoälyn tuominen yritysten tuotteisiin ja palveluihin. Teemoja käsitellään "Uusille urille" -seminaareissa ja kauppakamarin valiokunnissa. Tulevana vuonna strategian mukaiset teemat on tarkoitus viedä vieläkin syvällisemmin yrityksien liiketoimintamahdollisuuksiin. "Hallitukset töihin Pohjois-Karjalassa" -hankkeen tavoitteena on aktivoida maakunnan pk- ja startup -yritykset ottamaan aktiivinen hallitustyö vieläkin vahvemmaksi osaksi yrityksen vastuullista toimintamallia. Tavoitteena on auttaa yrityksiä tuottamaan uusia innovaatioita digitalisaation, hiilineutraalisuus-tavoitteen, vihersiirtymän tuovan muutoksen sekä globaalin pandemian aiheuttamien markkinamuutoksen näkökulmasta. Nämä näkökulmat ovat useimmissa yrityksissä tiedostettu, mutta toteutusta varten on toimittava täysin uudella tavalla. Hankkeessa kontaktoidaan mm. alueellisten ja kunnallisten elinkeinopalveluiden, elinkeino- ja yrittäjäjärjestöjen, tapahtumien ja suorien yhteydenottojen kautta maakunnan yrityksiä, joilla ei ole ulkopuolisia, riippumattomia hallituksen jäseniä tai joilla on tarvetta uusia tai laajentaa osaamista hallituksessa erityisesti edellä kuvattujen tavoitteiden osalta. Tavoitteena on koko hankkeen aikana tehdä 60:lle alueen yritykselle yritysanalyysi, jossa kuvataan omistajien tahtotila, yrityksen kilpailutilanne ja sen hetkinen strategia. Analyysin kautta rakentuu osaamisprofiili, millaista osaamista yrityksen hallitukseen tulisi saada huomioiden erityisesti digitalisaation ja hiilineutraalisuus-tavoitteen hyödyntäminen yrityksen liiketoiminnassa ja niihin liittyvien innovaatioiden edistämiseksi sekä miten hallitustyö tulisi käynnistää yrityksessä. Hankkeen kautta 30 yritystä ottaa seuraavan kahden vuoden aikana hallitukseensa ulkopuolisia, riippumattomia jäseniä. Hankkeen avulla kehitetään yritysanalyysimalli, jonka kautta voidaan arvioida yrityksen kyvykkyyttä innovaatiotoimintaan ja miten tätä voitaisiin tukea hallitustyön kautta.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat Pohjois-Karjalassa toimivat pk- ja startup -yritykset. Kohderyhmässä huomioidaan erityisesti ns. murrosvaiheessa olevat yritykset, joissa on tulossa esimerkiksi omistajan- tai sukupolvenvaihdos, voimakasta kasvua ja/tai kansainvälistymistä hakevat yritykset tai jotka ovat vaikeuksissa globaalin pandemian takia. Yhtenä kohderyhmänä ovat ne yritykset joiden johto tai omistajat ovat käyneet HHJ -kurssin, mutta joissa ei vielä ole mukana ulkopuolisia hallituksen jäseniä. Kohderyhmäyrityksille palveluita hallitusjäsenten etsinnässä voivat tarjota esimerkiksi Boardman, Director´s Institute ja Hallituspartnerit ry.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisiä kohderyhmiä hankkeessa ovat alueen kunnat, joiden elinvoimaa paremmin menestyvät yritykset vahvistavat sekä yritysten työntekijät ja muut sidosryhmät. On hyvin todennäköistä, että uudistukset johtavat lisäkysyntään investointi- ja kehittämisrahoista alkavalla ohjelmakaudella.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 81 538

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 39 701

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 81 538

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 39 701

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Joensuun, Keski-Karjalan, Pielisen Karjalan

Kunnat: Polvijärvi, Tohmajärvi, Liperi, Outokumpu, Rääkkylä, Kontiolahti, Lieksa, Nurmes, Joensuu, Juuka, Ilomantsi, Heinävesi, Kitee

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeessa ei ole tehty analyysiä. Hankkeen aikana selvitetään analyysivaiheessa myös sukupuolijakauma
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Diversiteetti hallitusten kokoonpanossa on tänään yksi keskeisimpiä voimavaroja. Hanke tukee diversiteetin kasvamista alueen pk-yritysten hallituksissa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole päätavoite, mutta hallitusjäsenyyksiä täytettäessä harjoitetaan positiivista diskriminointia edistäen naisien valintaa hallituksiin.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 9
Luonnonvarojen käytön kestävyys on merkittävä liiketoimintamahdollisuus ja sitä voidaan nopeuttaa hallitustyön kautta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 9
Markkinat ohjaavat kaikkia yrityksiä mittaamaan omaa ekologista jälkeään lähivuosien aikana. Tässä hallituksen strateginen ohjaus voi olla keskiössä muutoksen läpiviemiseksi.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 2
Vaikutus riippuu millaisilla toimialoilla kohdeyritykset toimivat. Yritysten on joka tapauksessa huolehdittava omasta ympäristövastuustaan ja hallituksella on tässä merkittävä rooli.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 2
Vaikutus riippuu millaisilla toimialoilla kohdeyritykset toimivat. Yritysten on joka tapauksessa huolehdittava omasta ympäristövastuustaan ja hallituksella on tässä merkittävä rooli.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 2
Vaikutus riippuu millaisilla toimialoilla kohdeyritykset toimivat. Yritysten on joka tapauksessa huolehdittava omasta ympäristövastuustaan ja hallituksella on tässä merkittävä rooli
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 2
Vaikutus riippuu millaisilla toimialoilla kohdeyritykset toimivat. Yritysten on joka tapauksessa huolehdittava omasta ympäristövastuustaan ja hallituksella on tässä merkittävä rooli
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 6
Systemaattinen hallitustyö vahvistaa yritysten kilpailukykyä ja sitä kautta alueen elinvoimaa pitkällä aikajänteellä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 6
Hallitustyön kautta syntyvä strategia voi merkittävästi auttaa yrityksiä uusien aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä.
Liikkuminen ja logistiikka 0 3
Digitaalisuuden laaja hyödyntäminen vähentää tarvetta liikkua ja tehostaa logistiikkaa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 2
Hallitustyön avulla paremmin menestyvät yritykset synnyttävät lisää verotuloja ja vahvistavat mm. sitä kautta hyvinvointia alueellisesti ja valtakunnallisesti.
Tasa-arvon edistäminen 0 2
Yritysten menestys riippuu jatkossa pitkälti osaavasta henkilöstöstä. Henkilöstön diversiteetti voi olla yksi keskeisimmistä voimavaroista ja hallituksen tehtävänä on edistää tätä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
ei vaikutusta.
Kulttuuriympäristö 0 0
ei vaikutusta
Ympäristöosaaminen 0 9
Jokaisen yrityksen on otettava luontokato ja oma hiilijalanjälkensä huomioon ja liitettävä se osaksi strategiaa. Hallitustyö auttaa tämän laadinnassa ja toteutuksessa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

-