Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78656

Hankkeen nimi: Talvimatkailun ja tapahtumatuotantojen uusi kasvusuunta

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2022 ja päättyy 31.12.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Joensuun kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0242746-2

Jakeluosoite: PL 59

Puhelinnumero: 0132677111

Postinumero: 80100

Postitoimipaikka: 80101 Joensuu

WWW-osoite: https://www.joensuu.fi/

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Markku Pyykkönen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: markkinointijohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: markku.pyykkonen(at)joensuu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503405826

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Talvimatkailun ja tapahtumatuotantojen uusi kasvusuunta -hankkeen on määrä elvyttää koronasta kärsineitä matkailun ja tapahtumatuotannon aloja uusille kasvu-urille Joensuun seudulla sekä tasoittaa niiden sesonkivaihtelua ympärivuotisemmaksi. Hankkeessa rakennetaan Joensuuhun uusi talvimatkailun konsepti, joka kokoaa erilaisten palvelujen tarjoajat yhden valtakunnallisesti markkinoitavan sateenvarjon alle. Hankkeessa toisaalta myös synnytetään Joensuun seudulle uutta tapahtumatuotantoalan yritystoimintaa sekä kokousten ja kongressipalveluiden tuotantoklusteri, sillä uutta matkailun kasvua haetaan kokousten ja kongressien järjestämisestä ja niihin liittyvästä matkailusta.

Tavoitteena on, että hankkeen päätyttyä Joensuun matkailutalvi on huomattu laajalti eri puolilla Suomea ja Joensuu on nostanut selkeästi profiiliaan talvimatkailukohteena. Joensuun Laulurinne muodostuu matkailupalvelutarjonnaltaan monipuoliseksi talvimaailmaksi, joka kiinnostaa kotimaan matkailijoita eteläisestä Suomesta ja lähimaakunnista. Yöpymis- ja matkailijamäärissä tavoitellaan havaittavaa nousua talvilomaviikkojen (vk 8-10) aikana verrattuna tilastoihin ennen hanketta. Asiakastutkimuksesta havaitaan positiivinen yllättyneisyys Joensuun talvimatkailutarjontaan.

Hankkeen tavoitteena on myös, että Joensuu löydetään merkittävien kokousten ja konferenssien järjestämispaikaksi entistä useammin, täältä löytyy korkeatasoinen tapahtumatuotanto-osaaminen ja siihen liittyvät tukipalvelut. Joensuuhun syntyy kokous- ja kongressituotannon klusteri, johon lukeutuvat käytännön tapahtumatuotanto, tilat, majoitustoiminta, joukkoliikenne, ravitsemispalvelut, muut matkailulliset palvelut, tekninen kuvan- ja äänenvälitys sekä maksuliikenne. Klusteri on uudella tavalla organisoitunut sekä hakemaan että toteuttamaan suuria kokous- ja kongressitapahtumia Joensuussa.

Talvimatkailukonseptiin aktivoidaan mukaan monipuolinen kattaus palveluntarjoajia ja niiden tuotteistusta ja palveluprosesseja parannetaan valmennuksen avulla. Matkailukohdetta markkinoidaan valtakunnallisesti. Talvimaailma rakennetaan Joensuun Laulurinteelle talvilomaviikoiksi, kävijämäärät lasketaan ja toteutetaan kävijätutkimus jatkokehityksen tueksi.

Hankkeen avulla pyritään synnyttämään yksi uusi tapahtumatuotantoalan yritys Joensuuhun. Kysynnän selvittämiseksi tehdään markkinatutkimus ja potentiaalinen uusi yrittäjä saatetaan liiketoiminnan alkuun muun muassa yritysvalmennuksen avulla. Tapahtuma- ja kokousmatkailukentän alueellinen toimijaklusteri organisoidaan ja voimautetaan uudella tavalla, minkä seurauksena Joensuussa ollaan entistä valmiimpia hakemaan ja toteuttamaan suuria konferenssituotantoja.

Liikkumisen suhteen hankkeessa aktivoidaan joukkoliikennetoimijoiden kanssa kampanjoita vähäpäästöisten matkustusmuotojen suosimiseksi. Osallistuvien paikallisten yritysten palveluiden digitaalisia palveluprosesseja ja tuotteistuksen tasoa parannetaan. Kokoustuotannot muuttuvat livekohtaamisista hybridimuotoon, joten hanke auttaa muun muassa kuvan- ja äänenvälityksen toimijoita vastaamaan digitalisoituvan maailman vaatimuksiin.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Tapahtumatuotannon ammattilaiset, majoitusliikkeet, kokoustilojen ylläpitäjät, ravitsemisliikkeet, matkailusta hyötyvät palveluyritykset, kokous- ja esitystekniikka-alan yritykset.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Kuljetusala, maksuliikennepalvelut, kokous- ja vapaa-ajan matkailijat, asukkaat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 238 190

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 224 713

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 297 738

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 280 892

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Joensuun, Pielisen Karjalan

Kunnat: Liperi, Lieksa, Kontiolahti, Nurmes, Joensuu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Rantakatu 20

Postinumero: 80100

Postitoimipaikka: Joensuu

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeessa ei ole tehty toimintaympäristön analyysiä sukupuolinäkökulmasta käsin.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimenpiteet ovat sukupuolineutraaleja eli kohdistuvat sukupuoleen katsomatta hankkeen kohderyhmiin. Hankkeessa edistettävät alat, eli tapahtuma-ala ja matkailuala, eivät kumpikaan ole erityisen mies- eikä naisvaltaisia. Hanke toteutetaan huomioimalla sukupuolten tasa-arvo.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena on pk-yritysten liiketoimintamahdollisuuksien kehittäminen ja alueen matkailutarjonnan parantaminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 4
Hankkeen toiminnassa suositaan digitaalisten palvelujen ja toimenpiteiden toteutusta. Hanke edistää paljolti aineettomien palveluiden kehittämistä eikä sisällä tavaroihin tai laitteisiin investointia.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 4
Hanke edistää matkailua, joka aiheuttaa päästöjä, mutta kaikessa hankkeen toiminnassa pyritään ilmastoystävällisyyteen, kuten joukkoliikenteen suosimisessa matkailussa. Hanke edistää merkittävästi myös digitaalista kuvan- ja äänenvälitystä erityisesti kokoustuotantojen saralla.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 1
Hankkeen kohteena ei ole kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus muuten kuin laajasti ajatellen ilmastovalintojen kautta. Hankkeen toiminnassa huomioidaan kestävän kehityksen edistäminen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 1 2
Hankkeen toimenpiteiden ei katsota suoraan vaikuttavan pinta- tai pohjavesiin tai maaperään. Logistiikkaan liittyvät hankkeen toimenpiteet tehdään mahdollisimman ilmastoystävällisesti.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hanke ei lity Natura 2000-ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 3
Hankkeen toiminnassa suositaan digitaalisten palveluiden ja toimenpiteiden toteutusta. Hanke tarjoaa aineettomia palveluita alueen pk-yrityksille ja toimijoille. Hankkeessa mukana olevien tahojen osalta huomioidaan ilmastoystävällisyys ja materiaaliviisaus.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 1
Kaikessa hankkeen toiminnassa pyritään ilmastoystävällisyyteen, mutta mukana olevien toimijoiden osalta hankkeen vaikutusmahdollisuudet uusiutuvien energianlähteiden käyttöön ovat hyvin rajalliset.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 8
Hanke keskittyy alueen pk-yritysten liiketoimintamahdollisuuksien ja vuoropuhelun vahvistamiseen matkailu- ja tapahtuma-alalla ja pyrkii löytämään molempia aloja hyödyttävän uuden kehityssuunnan.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 9
Sekä matkailu- että tapahtuma-ala, joita hankkeessa edistetään, tuottavat nimenomaan aineettomia palveluita ja elämyksiä.
Liikkuminen ja logistiikka 4 4
Hankkeessa edistettävät toimet synnyttävät liikkumista ja logistiikkaa alueelle ja alueelta pois. Hankkeen toimissa suositaan joukkoliikennettä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 6 8
Hanke pyrkii edistämään hyvinvointia matkailun sekä tapahtumien muodossa. Molemmat synnyttävät uusia elämyksiä, oppimista ja vuorovaikutusta ihmisten välillä. Pk-yritysten liiketoimintamahdollisuuksien edistämisellä pyritään myös taloudellisen hyvinvoinnin parantamiseen.
Tasa-arvon edistäminen 1 1
Hankkeen toimenpiteet ovat sukupuolineutraaleja, mutta hankkeen toteutuksessa huomioidaan sukupuolten tasa-arvo.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 3
Hankkeen toimenpiteet ovat yhteiskunnallisesti ja kulttuurisesti neutraaleja, joten yhdenvertaisuus toteutuu sen kautta. Matkailun myötä hanke edistää myös kulttuurien välistä kanssakäymistä.
Kulttuuriympäristö 8 8
Matkailun edistämisen toimet perustuvat hyvin vahvasti oman alueemme kulttuuriperintöön, yhteiseen kulttuuriomaisuuteemme ja toimijoiden osaamiseen.
Ympäristöosaaminen 3 3
Kaikessa hankkeen toiminnassa pyritään päästöjen minimointiin, kuten suosimalla joukkoliikennettä ja tekemällä aktiivisia toimia sen edistämiseksi.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Talvimatkailun ja tapahtumatuotantojen uusi kasvusuunta -hankkeen tavoitteena ja tarkoituksena oli:

- Elvyttää koronasta kärsineitä matkailun ja tapahtumatuotannon aloja uusille kasvu-urille
- Tasoittaa matkailun sesonkivaihtelua ympärivuotisemmaksi
- Rakentaa uusi talvimatkailun konsepti
- Koota talvimatkailun toimijat yhteen valtakunnallisesti markkinoitavan "sateenvarjon" alle
- Synnyttää Joensuun alueelle uutta tapahtumatuotantoalan yritystoimintaa
- Kasata Joensuun alueen kokous- ja kongressipalveluiden tuotantoklusteri
- Joensuun matkailutalven laaja-alainen huomio eri puolilla Suomea
- Joensuu on nostanut profiiliaan talvimatkailukohteena
- Joensuu löydetään aiempaa enemmän merkittävien kokousten ja konferenssien järjestämispaikaksi
- Organisoitunut toimijaklusteri on entistä valmiimpi hakemaan ja toteuttamaan suuria kokous- ja konferenssituotantoja
tulevaan seminaariin.

Talvimatkailun ja tapahtumatuotantojen uuden suunnan hankkeen tavoitteena oli strateginen elvytysmatka koronaviruksen aiheuttamien haasteiden keskelle. Pyrkimyksenä oli nostaa esiin Joensuun potentiaalia sekä talvimatkailukohteena että kokous- ja konferenssipaikkana, vastaten näin matkailualan dynaamisiin muutostarpeisiin.

Tämä monitahoinen hanke käsitti toimenpiteitä matkailun sesonkivaihtelun tasaamiseksi, uuden talvimatkailukonseptin luomiseksi ja Joensuun aseman vahvistamiseksi valtakunnallisesti. Lisäksi hankkeen tavoitteena oli synnyttää uutta tapahtumatuotantoalan yritystoimintaa sekä kasata kokous- ja kongressipalveluiden tuotantoklusteri alueelle.

Hankkeen ensimmäinen työpaketti, Joensuun talvi, keskittyi erityisesti Laulurinteen Lumipuiston kehittämiseen. Tapahtuman kävijämäärän lähes saavutettu tavoite osoitti sen vetovoiman. Toisessa työpaketissa, Kokoustuotannot, pyrittiin puolestaan lisäämään Joensuun houkuttelevuutta kokous- ja konferenssipaikkana. Vaikka varsinaista tuotannollista toimijoiden klusteria ei syntynytkään suunnitellusti, hanke edisti silti alueen palveluiden kokoamista sähköiseksi esitteeksi ja kokeili uudenlaisia yhteistyömalleja eri toimijoiden välillä.

Hankkeen kokonaisuus heijastaa matkailualan strategista sopeutumista muuttuviin olosuhteisiin ja tarpeisiin.