Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78659

Hankkeen nimi: Kestävää kasvua Ylä-Savon matkailuun

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2022 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Iisalmen kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 9086071-6

Jakeluosoite: Pohjolankatu 14 (PL 10)

Puhelinnumero: 017 27231

Postinumero: 74100

Postitoimipaikka: Iisalmi

WWW-osoite: http://www.iisalmi.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Heilio Eija Hanna Maria

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: yritysasiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eija.heilio(at)iisalmi.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0406305527

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen päätavoitteena on matkailuyritysten ja -toimijoiden laadun kehitystyö sekä eri yritysten ja toimijoiden välisten tuotepakettien kokoaminen myytäviksi, laadukkaiksi kokonaisuuksiksi. Tavoitteena on koota yhteen kattavia, kestävän kehityksen periaatteiden mukaisia palvelukokonaisuuksia sisältäen matkailuyritysten tuotteiden lisäksi kaupan ja palvelualojen tarjontaa sekä alueen kulttuurihistoriaan ja luontoon liittyviä kohteita. Hankkeen tavoitteena on myös Iisalmi ja tienoot -matkailutoimijoiden yhteistyön tukeminen, tiivistäminen ja kannustaminen. Sen avulla haetaan verkostolle sopivia myynti- ja markkinointikanavia sekä edelleen kehitetään yhteistä verkkokauppaa.

Toimenpiteiden kohderyhmänä ovat alueen kaikki matkailutoimialaan kuuluvat tai siihen liittyvät yritykset, toimijat ja tapahtumajärjestäjät.
Hankkeen toimenpiteet koostuvat seuraaviin teemoihin liittyvistä työpaketeista:
1. Tuotekehitys ja paketointi
2. Iisalmi ja tienoot -yritysryhmän kehitystyön tukeminen
3. Strategisen kehitystyön tukeminen
4. Kehitystyötä tukevat pienimuotoiset investoinnit.

Hankkeen tuloksena toimenpiteisiin mukaan lähteneiden matkailuyritysten konsepti ja strategia ovat selkeytyneet. Matkailuyritysten ja -toimijoiden ymmärrys laadun osa-alueista on parantanut ja laatutyötä on alettu systemaattisesti tehdä osana päivittäistä toimintaa. Matkailutoimijoiden ymmärrys kestävän kehityksen toimenpiteistä on parantunut yhdessä luodun vastuullisen matkailun ja vastuullisuusviestinnän pelikirjan myötä. Matkailuyritysten omien tuotteiden ja seudun yhteisten tuotepakettien ostettavuus ja löydettävyys paranee kotimaanmarkkinoilla. Englanninkielinen verkkokauppa ja yhteisistä tuotepaketeista tehdyt kieliversiot parantavat seudun löydettävyyttä kansainvälisten vieraiden ja matkailijoiden parissa. Kohteiden opasteiden kehittäminen helpottaa alueen tarjontaan tutustumista sekä kotimaan että kv-asiakkaiden silmissä ja parantaa saavutettavuutta. Kulttuurimatkailun tuotteistamisella kasvatetaan seudun
matkailijamäärää ja parannetaan yhteistyötä Lakeland2 -toimijoiden kanssa. Näin mahdollistetaan pitkällä aikavälillä hankkeeseen osallistuvien yritysten sekä koko matkailutoimialan liiketoiminnan kasvu ja elinvoimaisuuden
vahvistuminen koko Ylä-Savon seudulla.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Toimenpiteiden varsinaisena kohderyhmänä ovat alueen kaikki matkailutoimialaan kuuluvat tai siihen liittyvät yritykset, toimijat ja tapahtumajärjestäjät. Kohderyhmänä on ennen kaikkea Iisalmi ja tienoot –matkailubrändin alla toimivat lähes 40 matkailualan yritystä ja toimijaa, jotka ovat sitoutuneet alan kehittämiseen ja yhteistyöhön.
Hankkeen pääasiallisena toiminta-alueena on Ylä-Savo eli Iisalmi, Kiuruvesi, Lapinlahti, Sonkajärvi ja Vieremä. Toiminta ulottuu mahdollisesti joiltakin osin myös Pielaveden ja Rautavaaran alueille.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisenä kohderyhmänä ja hyötyjänä ovat alueen teolliset kärkiyritykset, jotka vuosittain tuovat alueelle vierailulle tuhansia omia asiakkaitaan ja yhteistyökumppaneitaan. Liikematkailu on alueen matkailuyrityksille hyvin merkittävä tulonlähde ja parantuneen, kansainväliset kriteerit täyttävän palvelutarjonnan kautta kärkiyritykset pystyvät nykyistä paremmin hyödyntämään lähialueen yritysten tuottamia palveluja.

Lisäksi hyötyjinä ovat alueiden kuntalaiset ja matkailijat (kotimaiset ja kansainväliset), koska heidän viihtyvyytensä ja alueella oleva palvelutaso paranee. Koko Ylä-Savon ja alueen kuntien yleisimago paranee hankkeen myötä ja se houkuttelee alueelle uusia yrityksiä ja asukkaita.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 200 784

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 195 823

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 250 980

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 244 778

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Koillis-Savon, Ylä-Savon

Kunnat: Sonkajärvi, Rautavaara, Kiuruvesi, Lapinlahti, Pielavesi, Vieremä, Iisalmi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Pohjolankatu 14

Postinumero: 74100

Postitoimipaikka: Iisalmi

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Matkailutoimialalla ei ole havaittavissa yrittäjien painottumista jommankumman sukupuolen edustajiin. Hankkeen kohderyhmään kuuluu molempien sukupuolten edustajia ja matkailuyritykset ovat perheyrityksiä, jolloin perheen molemmat puolisot ovat yrittäjäroolissa. Usein toiminnassa on mukana myös useammankin sukupolven edustajia samasta perhepiiristä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimenpiteet kohdistuvat tasapuolisesti molempien sukupuolten edustajiin. Hankkeen toimenpiteiden kautta alueen asukkaiden ja alueella vierailevien matkailijoiden saatavilla olevat palvelut kehittyvät ja eri kohderyhmien tarpeisiin voidaan paremmin tarjota juuri heille räätälöityjä palveluita ja palvelukokonaisuuksia. Näitä kohderyhmiä voivat olla eri sukupuolia edustavat ryhmät, mutta myös esimerkiksi lapsiperheet, ikäihmiset tai eri mielenkiinnon kohteiden mukaan muodostuneet asiakasryhmät.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen toimenpiteisiin osallistuu molempien sukupuolten edustajia, mutta toimenpiteillä itsessään ei tavoitella tasa-arvovaikutuksia.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 8
Hankkeessa ei suoranaisesti tehdä luonnonvarojen käyttöön liittyviä toimenpiteitä, mutta välillisesti matkailuyritysten toiminnalla voi olla merkittäviäkin vaikutuksia luonnonvarojen kestävään hyödyntämiseen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 5
Hankkeessa ei suoranaisesti ole tähän aiheeseen liittyviä toimenpiteitä, mutta välillisesti matkailuyritysten toiminnalla voi olla vaikutuksia ympäristön kasvillisuuden tai luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 5
Matkailuyrittäjät hyödyntävät ympäröivää luontoa toiminnassaan mm. veneilyn, uintipaikkojen, luonnossa liikkumisen muodossa, joten vastuullinen toiminta matkailijoiden kanssa edesauttaa näiden luonnonympäristöjen säilymistä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 2
Osana yrityksen toiminnan kehittämistä voidaan pohtia myös materiaalitehokkuutta (ostot) sekä jätehuoltoon liittyviä asioita.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 2
Osana yrityksen toiminnan kehittämistä voidaan pohtia myös erilaisia energiankäyttöön liittyviä kehittämis- ja investointitarpeita.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 0
Hankkeen toimenpiteet parantavat alueen elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä ja tarjoavat sekä alueen asukkaille että tänne saapuville matkailijoille entistä parempaa palvelutarjontaa kestävästi toteutettuna.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 0
Matkailupalvelujen tuotteistamisessa nousee jatkossa kestävän kehityksen arvojen huomioiminen entistä suurempaan merkitykseen ja hankkeen toimenpiteissä tämä on huomioitu keskeisesti.
Liikkuminen ja logistiikka 0 5
Taloudellista kestävyys näkyy yrittäjän toiminnassa siten, että logistiset ja liikkumiseen liittyvät ratkaisut on mietitty sekä yrityksen toiminnan että asiakkaan osalta mahdollisimman järkevästi. Tämä parantaa sekä toiminnan taloudellista kannattavuutta että vaikutuksia ympäristöön.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 5
Kehittämistoimenpiteillä on vähintäänkin välillinen vaikutus yrittäjien jaksamiseen ja toiminnan uudistumiseen ja sitä kautta myös henkilöstön osaamiseen ja työtyytyväisyyteen. Paikallisesti hankkeen toimenpiteet edistävät alueen pitovoiman kehittymistä paremman palvelutarjonnan muodossa.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 2
Toimenpiteet voivat pitää sisällään jossain määrin erityisryhmien palveluihin liittyvien asioiden ja saavutettavuuden huomioimista matkailuyritysten toiminnassa.
Kulttuuriympäristö 8 0
Alueen kulttuuriympäristöistä muodostetaan hankkeessa matkailutuotteita ja -tuotepaketteja ja linkitetään ne osaksi alueen muuta matkailupalvelujen tarjontaa.
Ympäristöosaaminen 5 5
Kestävän kehityksen teemojen esiinnostaminen matkailuyritysten toiminnassa on mukana hankkeen toimenpiteissä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Kestävää kasvua Ylä-Savon matkailuun -hankkeen päätavoitteena oli parantaa seudun matkailuyritysten ja -toimijoiden keskinäistä yhteistyötä, vastuullisesti tuotettujen tuotteiden ja palveluiden tuotekehitystä sekä Iisalmi ja tienoot -markkinointiryhmän verkostoitumista. Kohdealueina olivat Iisalmi, Kiuruvesi, Lapinlahti, Sonkajärvi, Rautavaara ja Vieremä. Jokaisella näistä kunnista on vahvaa kulttuurihistoriaa ja puhdas luonto, joiden huomioiminen matkailupalveluiden tuotekehityksessä on erityisen tärkeää, samalla sen vahvistaessa yrityksen kestävää kasvua ja vastuullisuutta.

Hanke järjesti eri teemoista työpajoja ja valmennuksia, jotka kaikki tukivat vastuullisuutta. Näissä yritykset saivat vinkkejä ja ohjeita omien tuotteiden tai yhteisten tuotepakettien kokoamiseksi. Toteutuneet työpajat käsittelivät mm. yhteismarkkinointia ja verkostoitumista, digitaalista asiakaspolkua -JOHKU verkkokaupassa, tarinallistamisen hyötyjä, Sustainable Travel Finland ja vastuullisen viestinnän askelia ja kulttuurimatkailun hyödyntämistä. Työpajojen jälkeen tuotekehitystyötä jatkettiin hankkeen toimesta yrityskohtaisina keskusteluina ulkopuolisten palveluntuottajien ja projektipäällikön toimesta.

Hankkeen yhtenä tärkeänä toimenpiteenä pidettiin tuotteista ja palveluista järjestettyjä tuotetestauksia. Tuotetestaajiksi kutsuttiin ostajia, aiheen asiantuntijoita, oppaita ja toisen matkailuhankkeen henkilöstö. Heiltä saatiin arvokasta palautetta, ja palautteissa oli myös konkreettisia ajatuksia. Hankkeen toimenpiteissä oli mukana yli 30 matkailualalla toimivaa yritystä ja toimijaa sekä tuotettiin 15 uutta tuotetta.

Teemoihin pohjautuvat Kulttuurimatkailureittien kokoaminen oli laaja kokonaisuus, jota tehtiin ostopalveluna yhteistyössä Ellare Oy kanssa, ja alihankkijoina toimivat Tarinakone Oy ja SalmiPlatform Oy, pitkäjänteisesti vuoden ajan. Projektin alkuvaiheessa Ellare ideoi ja toteutti Ylä-Savon seudulle uusia kulttuurimatkailureittejä hankehenkilöstön sekä paikallisten kulttuuritoimijoiden kanssa. Kulttuurimatkailua käsiteltiin toimeksiannossa laajasti taiteilijoista maisemiin, luontoon liittyviin tarinoihin sekä henkilöhahmoihin. Yhdistävänä tekijänä kulttuuriperintö. Ydintarinoita olivat luomassa usean eri kunnan kulttuurin parissa työskenteleviä henkilöitä Tarinakoneen Anne Kalliomäen johdolla. Kuusi Ylä-Savon tarinareittiä julkaistiin www.outdooractive.fi nettialustalla ja Lapinlahden Taidekatu -Muusan matkassa -tarina julkaistiin Salmi AR-sovelluksessa. Uutta näissä reiteissä on eri teemoittain tarinamuodossa ääniaudiomuotoiset kohde-esittelyt sekä reittien kulkeminen useamman kunnan läpi. Reitit ja tarinat ovat maksuttomaksi kuunneltavissa ja luettavissa.

Syksyllä 2022 toteutui Iisalmi ja tienoot -markkinointiryhmän strateginen suunnittelu vuoteen 2025 jäsenten yhteisellä työpajalla Nordic Marketing Finland Oy:n johdolla. Jäseniä Iisalmi ja Tienoot -markkinointiryhmässä on 39 (tilanne elokuu -23). Lisäsi Matkailuyrittäjän pieni vastuullisuusopas kokoaa vastuullisuuden asioita yhdelle esitteelle, josta yritykset halutessaan saa ensi askeleet vastuulliseen viestintään. Nuorisokeskus Metsäkartano, Rautavaara, saikin ensimmäisenä Iisalmi ja tienoot jäsenenä Sustainable Travel Finland -merkin Visit Finlandilta toukokuussa 2023.

Pohjois-Savon Lakeland2 -hankkeen toimesta seudulla vieraili kaksi kertaa kansainvälisiä matkanjärjestäjiä tutustumassa savolaiseen kulttuuriin ja kulttuuriperintöön. Neljä matkailuyritystä kokosi olemassa olevista palveluistaan seudulle kiertomatkapaketin, joka käännettiin englanniksi. Nämä tuotepaketit pohjautuvat seudun vahvuuksiin ja noudattavat Visit Finlandin ohjeistuksia.

Hankkeen toimenpiteet ja tulokset jäävät hyödynnettäväksi seudun matkailuyritysten, matkailijoiden, kuntien ja kulttuurimatkailun toimijoille. Hankkeessa toteutetun tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 18–65 –vuotiaiden mannersuomalaisten miesten ja naisten mielikuvia Ylä-Savosta kotimaan matkailukohteena, vastauksia saatiin 800 kpl. Tutkimuskysely tehtiin heinäkuussa 2022. Saadut vastaukset auttavat yrityksiä ja yritysryhmää kohderyhmä markkinoinnissa sekä tunnettavuuden lisäämisessä. Toteutuneita tuotteita ja Ylä-Savon Tarinareittien sisältöjä voidaan käyttää markkinoinnissa vielä vuosien päästä, koska ne rakentuivat olemassa oleviin kohteisiin ja seudun kulttuuriperintöön.