Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78682

Hankkeen nimi: Niiralan terminaaliraiteiston kunnostus 2022

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.2. Pk-yritysten kannalta tärkeiden liikenne- ja logistiikkayhteyksien parantaminen (vain Itä- ja Pohjois-Suomessa)

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2022 ja päättyy 31.12.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Tohmajärven kunta

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 1919717-3

Jakeluosoite: Järnefeltintie 1

Puhelinnumero: 040 1054000

Postinumero: 82600

Postitoimipaikka: Tohmajärvi

WWW-osoite: http://www.tohmajarvi.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Oskari Mähönen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: kuntatekniikan päällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: oskari.mahonen(at)tohmajarvi.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 1054239

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tohmajärven Niiralassa sijaitsevalla teollisuusalueelle on rakentunut viimevuosina elinvoimainen yritysten ekosysteemi. Alueen on tuotannollista, logistiikan, palvelualan ja välivarastoinnin yritystoimintaa.
Tämän teollisen ekosysteemin tarpeet ja alueen logistinen kehittyminen vaatii investointeja terminaaliraiteisiin. Terminaaliraiteet omistaa Tohmajärven kunta ja niitä hallinnoi Kiinteistö Oy Värtsilän Teollisuustie 5, josta on osaomistus Tohmajärven kunnalla.

Tohmajärven kunta on teettänyt ulkopuolisella asiantuntijalla raiteiden kuntotarkastuksen toukokuussa 2021, jonka perusteella arvioitiin uuden terminaaliraiteiden kunnostuksen tarpeellisuus ja laajuus.
Terminaaliraiteiston kunnostussuunnitelman, kasvavien tavaravirtojen, tulevien investointisuunnitelmien, yritysten liiketoiminnan kasvun, saavutettavuuden sekä raiteistolla työturvallisen operoinnin takaamiseksi, koko raidekapasiteetti Niiralan teollisuusalueella tulee saattaa voimassa olevien raideliikennettä koskevien määräysten mukaiseen kuntoon. Näin taataan alueella toimiville yrityksille turvallinen työympäristö, sujuva liikkuminen sekä saadaan monen vuoden korjausvelka kurottua minimiin.

Tämän investointihankkeen tavoitteena on toteuttaa raideosuuksien korjaus siten, että se tukee liiketoiminnan kehittymistä Niiralan teollisuusalueella ja mahdollistaa yritysten suunnittelemat lisäinvestoinnit. Raiteiden kunnostus varmistaa alueella toimivien rata/vaihtotyöoperaattoreiden työturvallisuuden, takaa tuotteiden toimitusvarmuuden, ohjaa tavaravirtoja hiilineutraalimpiin kuljetusmuotoihin ja lisää logistiikkayhteistyötä.

Kyseessä on olemassa olevan infrastruktuurin kehittämistoimenpide, jolla ratkaistaan logistiikkaan ja tuotantoon liittyviä ongelmakohtia. Toimenpiteet edistävät pk-yritysten markkinoille pääsyä ja saavutettavuutta. Kunnostuksen myötä terminaaliraiteisto paranee osittain B₂- ja C- rataluokkaan ja pitkällä tähtäimellä alueen raidekapasiteetin tavoitetaso on koko raiteistolla C-rataluokka.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen toimenpiteet kohdistuvat Tohmajärven kunnan omistamaan terminaaliraiteistoon, mutta hyödyt kohdentuvat alueella jo toimiville ja alueelle sijoittuville pk-yrityksille.

Kohderyhmän voidaan katsoa olevan alueen yrityksistä rakentunut ekosysteemi ja yritysverkostot laajemminkin.

Yritykset, joihin kohdistuu raiteiston kunnostuksen suorat vaikutukset: Cemagro Oy, FoxRail Logistics Oy, VR, Pitamus Oy, Idän Metsäkone Oy.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä on Niiralan ja Värtsilän alueen asukkaat, koska investointi parantaa terminaaliraiteistoa ja koko alueen turvallisuutta.

Välillisesti investointi hyödyttää alueen majoitus- ja ravintolatoimintaa, alueelle mahdollisesti uusien yritysten ja sitä kautta uusien työpaikkojen syntymisen kautta.

Yritykset, joihin kohdistuu raiteiston kunnostuksen välilliset vaikutukset: Itähuolinta Oy, Nurminen Logistics Oyj, Jänisjoen tuvat, Majatalo Raja, Cafe Elja, VR-Transpoint, PeuraTrans Oy ja muut sopimusliikennöitsijät sekä paikalliset kunnossapito- ja rakennusyritykset.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 420 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 418 371

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 600 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 597 673

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Keski-Karjalan

Kunnat: Tohmajärvi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Teollisuustie 5

Postinumero: 82675

Postitoimipaikka: Niirala

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Tässä investointihankkeessa toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta ei ole tarpeellinen.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Tässä investointihankkeessa ei ole tarpeellista huomioida sukupuolinäkökulmaa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Tässä investointihankkeessa ei tavoitella sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumista.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 3
Hankkeessa välilliset vaikutukset kohdistuvat uusitun raidekapasiteetin parempaan käyttöasteeseen ja sitä kautta voidaan tavaravirtoja ohjata maantieliikenteestä rautateille, joka on luonnonvarojen käytön kannalta hiilineutraalimpi vaihtoehto.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 5
Ilmastonmuutoksen aiheuttamat säävaihtelut voivat olla riski/ uhka heikkokuntoiselle raidekapasiteetille.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeella ei ole vaikutuksia kasvillisuuden, eliöiden tai luonnon monimuotoisuuteen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 5
Toimenpiteillä on vaikutusta alueellisesti hulevesien imeytymiskyvyn osalta, kun kunnostetun raiteiston sepelöinti uusitaan ja kasvillisuutta rataosuuksilla poistetaan. Kasvavan raidekapasiteetin myötä raideliikenteen tavarakuljetukset lisääntyvät.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta Natura 2000- ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta materiaalitehokkuuteen tai jätteiden käsittelyyn.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta uusiutuvan energialähteiden käyttöön.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Hanke mahdollistaa alueelle merkittävät yritysten investoinnit sekä parantaa alueen saavutettavuutta, yritysten toimintaedellytyksiä sekä saavutettavuutta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Hankkeella ei ole aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen.
Liikkuminen ja logistiikka 10 10
Kyseessä on olemassa olevan infrastruktuurin kehittämistoimenpide, jolla ratkaistaan liikenteeseen ja logistiikkaan liittyviä ongelmakohtia. Pk-Yritykset voivat kehittää omaa liiketoimintaa ja toteuttaa suunnitteilla olevat lisäinvestoinnit. Toimenpiteiden kautta tehostetaan eri kuljetusmuotojen tehokasta yhdistelyä sekä logistiikkayhteistyötä. Alueelle luotu ekosysteemi kasvaa ja kehittyy.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta hyvinvoinnin edistämiseen.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta tasa-arvon edistämiseen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta yhteiskunnalliseen aja kulttuurilliseen yhdenvertaisuuteen.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta kulttuuriympäristöön.
Ympäristöosaaminen 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta ympäristöosaamiseen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa raiteistolle tehdyt kunnostus- ja uusimistyöt koostuivat seuraavista kokonaisuuksista:
- Vanhoista ratapölkyistä uusitiin merkittävä osa hajavaihtona.
- Ratapölkkyjen hajavaihtoalueilla nykyistä tukikerrosta täydennettiin raidesepelillä.
- Tasoristeyksien kohdat uusittiin kokonaan raidesepeliksi syvyyteen kv - 450 mm, Larb16.
- Ojien puhdistus, näkemäalueiden raivaus, jätkänpolkujen rakentaminen
- Raiteiston tuenta tukemiskoneella

Tavoite kunnostamis- ja uusimistyön jälkeen oli, että hajavaihdetuilla raideosuuksilla päällysrakenne paranee C-rataluokkaan ja vaihdetut pölkyt kestävät yli 30 vuotta. Jäljelle jääviä vanhoja rakenteita (vaihtamattomia pölkkyjä) voidaan uusia sopivina työkokonaisuuksina määrävälein, että raiteiston käyttökuntoisuus säilyy. Hankkeen tavoite saavutettiin. Raiteisto on kaikilta osiin turvallisesti liikennöitävässä kunnossa, raiteistoon kohdistuva korjausvelka on olennaisesti pienentynyt ja lisäksi raiteisto mahdollistaa akselipainon kasvattamisen tarvittaessa.