Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78691

Hankkeen nimi: Kyberturvalliset ekosysteemit Etelä-Karjala

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2022 ja päättyy 30.9.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lab-ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2630644-6

Jakeluosoite: Yliopistonkatu 36

Puhelinnumero: +358 29 4465000

Postinumero: 53850

Postitoimipaikka: Lappeenranta

WWW-osoite: https://lab.fi/

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tommi Kallonen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Lehtori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tommi.kallonen(at)lab.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0504131518

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

TAVOITTEET
Hankkeen päätavoitteina ovat:
1. Edistää datan jakamiseen perustuvien dataverkostojen kehkeytymistä ja auttaa verkoston yrityksiä rakentamaan
toimintansa kohti reiluun datan jakamiseen perustuvia liiketomintaekosysteemejä.
2. Kehittää datan jakamiseen osallistuvien yritysten kyberturvallisuusosaamista. Tavoitteen saavuttamiseksi hanke:
tunnistaa dataverkostojen yritysten nykyisen osaamistason, analysoi niiden kyberturvallisuuteen liittyvät kehitystarpeet,
suunnittelee kyberturvallisuuden kehitystoimenpiteet, toimintatavat ja infrastruktuurit datan luotettavalle jakamiselle
verkostossa.
TOIMENPITEET
Toimenpiteet koostuvat neljästä työpaketista, joista työpaketissa 1 suoritetaan paikalliselle yrityskentälle suunnattu tutkimus, jossa
kartoitetaan yritysten valmiuksia osallistua datan jakamiseen perustuvaan liiketoimintaan sekä niiden tämän hetkistä
osaamistasoa tietoturvaan liittyen. Työpaketissa 2 kehitetään toimenpiteet, joilla yritysten tietoturvakartoituksessa
esiinnousseisiin ongelmakohtiin pystytään vastaamaan. Työpaketissa 3 kehitetään koulutus ja asiantuntijapalveluita,
joiden avulla yritysten valmiudet toimia turvallisesti datan jakamiseen perustuvassa yhteistyöverkostossa paranevat.
Työpaketissa 3 pilotoidaan työpaketissa 2 kehitettyjä palveluita, koulutuksia ja menetelmiä yritysten kanssa. Työpaketti
4 pitää sisällään tiedottamisen sekä projektin hallinnan.
TULOKSET
Hankkeen tuloksena pk-yritysten kyky tuottaa datan jakamiseen ja yhteiskäyttöön perustuvia tietoturvallisia palveluita
paranee tuoden samalla uusia mahdollisuuksia innovoiviin sähköisiin tuote- ja palveluratkaisuihin. Pitkällä aikavälillä
tämä parantaa paikallisten pk-yritysten toimintamahdollisuuksia kansainvälisillä markkinoilla.

Horisontaalisten periaatteiden osalta hanke pyrkii vaikuttamaan erityisesti paikallisen elinkeinorakenteen kestävään kehitykseen
luoden mahdollisuuksia aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinainen kohderyhmä on paikalliset pk-yritykset Etelä-Karjalassa. Hankkeessa pyritään parantamaan erityisesti paikallisten pk-yritysten edellytyksiä tunnistaa datatalouden mahdollisuudet ja lisätä niiden kykyä toimia tässä ympäristössä turvallisesti

4.2 Välilliset kohderyhmät

•Paikalliset suuryritykset, jotka toimivat samoissa verkostoissa paikallisten pk-yritysten kanssa.
•Tietoturvapalveluita tarjoavat yritykset, jotka voivat tukea yritysverkostoja niiden tietoturva-asioissa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 133 646

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 33 680

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 167 057

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 42 100

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Karjala

Seutukunnat: Imatran, Lappeenrannan

Kunnat: Lemi, Rautjärvi, Luumäki, Savitaipale, Taipalsaari, Ruokolahti, Imatra, Lappeenranta, Parikkala

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Yritysjohdossa, positiivisesta kehityksestä huolimatta, naisia on edelleen toimitusjohtajina ja hallitusten puheenjohtajina hyvin vähän. Listaamattomissa yhtiöissä naisten osuus toimitusjohtajista oli 13 %. Ylimmässä johdossa työskentelevät naiset olivat nuorempia ja korkeammin koulutettuja kuin miehet. (Naiset ja miehet yritysten ylimmässä johdossa: Tilastoselvitys 2020). Toimialana teollisuus on miesvaltaisia. Vuoden 2016 tilaston mukaan (Tilastokeskus) teollisuuden työvoimasta 75% on miehiä. Tilastokeskuksen mukaan kaikista yrittäjistä naisia on jo pitkään ollut noin puolet vähemmän kuin miehiä. Vuoden 2017 tilaston mukaan noin 67 % kaikista yrittäjistä oli miehiä. Tieto- ja viestintätekniikan opiskelijoista korkeakouluissa alle 30% on naisia. Toimintaympäristön analyysi osoittaa, että hankkeessa kohderyhmien edustajina on enimmäkseen miehiä. Tähän halutaan kuitenkin kiinnittää erityistä huomiota, ja naisia kannustetaan osallistumaan hankkeen toimenpiteisiin ja toimintaan.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa sukupuolinäkökulma ei ole keskeisessä roolissa, mutta hanke edesauttaa digi-ja tietoturvaosaamisen, joka on perinteisesti miehinen ala, levittämistä laajemmalle osalle ihmisiä sukupuolesta riippumatta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasaarvon edistäminen. Kaikessa toiminnassa huomioidaan kuitenkin tasa-arvon edistäminen ja esimerkiksi ohjausryhmään valitaan sekä miehiä että naisia.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 5
Hanke tukee digitaalisen yhteistyön lisäämistä ja näin vähentää tarvetta matkustaa. Välillisesti piloteissa kehitetyt toimet ovat skaalattavissa myös muualle.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ei olennaista
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei olennaista
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 1 3
Hanke edistää resurssien tehokasta käyttöä ja näin ollen välillisesti vähentää kasvihuonekaasuja
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei olennaista
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei olennaista
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei olennaista
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 8
Hankkeen toimenpiteet edistävät alueen pkyritysten kestävää kehittämistä. Hankkeessa kehitettävät toimintaperiaatteet ja ohjeistus mahdollistavat prosessien optimointia ja siten edistävät yritysten taloudellista kestävyyttä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 10
Hankkeessa kehitettävät teknologiakonseptit ja ekosysteemi sekä näihin liittyvät mallit ovat julkisia ja mahdollistavat yritysten toimintojen optimoinnin.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Ei olennaista
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Ei olennaista
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei olennaista
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei olennaista
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei olennaista
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei olennaista

9 Loppuraportin tiivistelmä

-