Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78697

Hankkeen nimi: Heinäveden sataman kehittämistoimenpiteet luontomatkailun kehitykseen

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2022 ja päättyy 31.12.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Heinäveden kunta

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0164308-3

Jakeluosoite: Kermanrannatie 7

Puhelinnumero: 0401844000

Postinumero: 79700

Postitoimipaikka: Heinävesi

WWW-osoite: http://www.heinavesi.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Maarika Kasonen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kunnanjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: maarika.kasonen(at)heinavesi.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405505811

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen aikana kehitetään Heinäveden satama-aluetta investoinneilla ja kehittämistoimenpiteillä. Yhdessä ne kehittävät palveluja ja luovat alustan jatkotoimenpiteille kehittämistoimien sekä investointien näkökulmasta.

Ensinnäkin hankkeen tavoitteena on Heinäveden sataman palveluvarustuksen ja toimintaympäristön parantaminen investoinneilla alueen matkailu- ja virkistyskäytön lisäämiseksi. Näillä investoinneilla luodaan pohjaa alueen matkailupalvelujen jatkokehittämiselle ja luontomatkailubrändin vahvistamiselle. Toiseksi hankkeen tavoitteena on sataman fyysisen ympäristön ja infrastruktuurin jatkokehittämisedellytysten vahvistaminen luomalla niitä koskeva jatkokehittämissuunnitelma.

Kolmanneksi hankkeen tavoitteena on sataman palvelujen sesonkiliiketoiminnan kehittämisedellytysten vahvistaminen mm. laatimalla toteutettavuusselvitys ja liiketoiminnan kannattavuuslaskelmat paviljongille ja majoitusinvestoinneille, sekä edistämällä alueen luontomatkailutuotteen luomista ja brändäystä. Hankkeen aikana kehitetään matkailua ja virkistyskäyttöä edistäviä palveluja ja matkailutoimijoiden yhteistyöverkostoja. Neljänneksi tavoitteena on, että satama-alueen kehittämisestä muodostuu kuntalaisten ja alueen yritysten yhteinen tahtotila, jonka muodostumista edistetään osallistavilla sekä viestintä- ja markkinointitoimenpiteillä.

Hankkeen toimenpiteet toteutuvat seuraavien työpakettien avulla:
1) Matkailua ja virkistyskäyttöä palvelevat investoinnit,
2) Sataman fyysisten palvelujen kehittämisen vaiheistettu suunnitelma,
3) Heinäveden sataman matkailua ja virkistyskäyttöä palveleva kehittäminen,
4) Osallistaminen, viestintä ja markkinointi.

Hankkeen tuloksena Heinäveden satama-alueen palveluvarustusta, infrastruktuuria ja fyysistä ympäristöä on kehitetty viihtyisämmäksi sekä matkailu- ja ohjelmapalvelujen tarjoamista paremmin mahdollistavaksi. Sataman fyysisen ympäristön ja infrastruktuurin jatkokehittämistä on edistetty laatimalla vaiheistettu kehittämissuunnitelma. Sataman alueen liiketoimintaedellytyksiä on selvitetty , ja on luotu kehittämisalusta myös jatkokehittämistä varten. Hankkeen viestinnällä, osallistavilla toimenpiteillä ja aluemarkkinoinnilla on tavoitettu kohderyhmiä ja yhteistyötahoja sekä edistetty alueen luontomatkailubrändin kehittämistä.

Tämän projektin tehtävänä on toteuttaa suunnitelman työpaketit 2-4 - kehittäminen ja rinnakkaishankkeella toteutetaan projektin työpaketti 1

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaista kohderyhmää ovat Heinäveden ja lähialueen asukkaat, vapaa-ajan asukkaat, alueen yritykset ja Pohjois-Karjalaan suuntaavat matkailijat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisen kohderyhmä muodostavat Heinäveden lähikuntien asukkaat sekä matkailu-, ravitsemus- elämys-, virkistys- ja asiantuntijapalveluiden tuottajat Heinävedellä ja lähialueella sekä laajemmin Saimaan vesialueella.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 100 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 38 714

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 125 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 48 392

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Joensuun

Kunnat: Heinävesi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hanke on sukupuolineutraali hanke. Satama-alueen toiminnallisuuden ja palvelujen kehittämisedellytysten parantaminen palvelee tasapuolisesti kaikkia alueen asukkaita ja matkailijoita.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toiminnassa ja tiedottamisessa huomioidaan tasa-arvoisuus. Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena on kehittää satama-alueen matkailuliiketoimintaa, toiminnallisuutta ja käyttöä infran kehittämisen myötä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 6
Ei merkittävää vaikutusta sataman ja lähialueen metsä/puu/kasvillisuudelle. Investointi toteutetaan pääsääntöisesti nykyisten jo olemassa olevien rakenteiden päälle.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 3
Materiaalien valinnassa huomioidaan mm. puun käyttö. Materiaalien valintakriteereissä on huomioitu kestävän kehityksen näkökulmia.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 2
Kyseessä on istutusalue, joka ennallistetaan investoinnin jälkeen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 1 1
Tehtävässä investoinnissa ei vaikutusta pinta- tai pohjavesiin. Hanke toteutetaan pääsääntöisesti kuivalla maalla ja kohdealue on varsin pieni.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 6
Tuetaan ja uusitaan satama-alueen jätehuoltoa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 3 7
Haetaan energiatehokkaita ratkaisuja valaistukseen ja energian varastointiin hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan uusituvia energiaratkaisuja.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 6
Satama-alue edistää ja luo alustaa kestävän kehityksen mukaiselle virkistyssatamalle.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 4
Investointi ja kehittämistoimenpiteet mahdollistavat uusien tuotteiden ja palvelujen kehittämistä.
Liikkuminen ja logistiikka 3 5
Investoinnin myötä sataman käytettävyys paranee.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 4
Hankkeen toimenpiteet luovat viihtyisyyttä ja hyvinvointia lisäämällä luontokokemuksia, sekä edistämällä luontomatkailua ja palvelujen kehittämistä
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Investoinnilla ja kehittämisellä ei vaikutusta
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 3
Satama-alue on kaikille käyttäjille avoin ympäristö.
Kulttuuriympäristö 2 3
Heinäveden sataman sijainti Heinäveden reitin kansallismaiseman sekä Kermajärven luonnonsuojelualueen läheisyydessä luovat osaltaan edellytyksiä alueen luontomatkailubrändin kehittämiseen ja paikalliskulttuurin esille nostamiseen. Hankkeen toimenpiteet luovat lisää edellytyksiä alueen kulttuurimatkailun kehittämiseen yhteistyössä mm. Valamon luostarin sekä Saimaan vesialueen satamien, matkailutoimijoiden ja palveluntuottajien kanssa.
Ympäristöosaaminen 4 6
Hankkeen toimenpiteet vahvistavat kestävän matkailun ja virkistysalueiden konseptimallin luomista

9 Loppuraportin tiivistelmä

Kehittäminen (TP2-TP4):
Sataman fyysisten palvelujen kehittämisen vaiheistettu suunnitelma; investointien toteutus ja jatkokehittämisen suunnitelma, investointien työmaaprosessien valvonta.
Investointien ja markkinoinnin osalta toteutettu suunnitelma, johon sitoutettiin laajasti sekä sataman käyttäjät, että muut asiasta kiinnostuneet mukaan. Projektipäällikkö toimi sataman rakennustyömaan valvojana ja käytännön töiden organisoijana. Jatkokehittämisen suunnittelua tuki toteutettu Bencmarking- matka Saksaan. Hankkeessa kerättiin palautetta ja toiveita palvelurakenteeseen liittyen yleisöltä hankkeen eri vaiheissa yhteisissä tilaisuuksissa, web- kyselyillä ja henkilökohtaisilla haastatteluilla. Yleisötilaisuuksien painopiste on ollut hankkeen alkuvaiheen ohella merkittävissä taitekohdissa, ja tilaisuuksia on pyritty yhdistämään muiden toimijoiden kanssa, jotta tavoitettavuus paranee.

Jatkosuunnitelmassa tärkeää on löytää kestävä rahoituspohja tarvittaville jatkoinvestoinneille (ravintolatoiminta, saunamaailma, lainelaavu- tai muu kevyt majoitus). Kahvilatoimintaan ja välinevuokraukseen on saatu sitoutuneet yrittäjät, mutta heillä yksin ei ole resursseja suuriin investointeihin. Jatkosuunnittelussa onkin tavoitteena löytää kunnan ja yrittäjien välille yhteistyömalli, jolla jatkoinvestointeja voidaan toteuttaa. Hankkeessa on toteutettu aluesuunnitelmat jatkoinvestointeja ajatellen ja lisäksi uuden ravintolarakennuksen arkkitehtipiirrokset rakennuslupaa varten.
Heinäveden sataman matkailua ja virkistyskäyttöä palveleva kehittäminen; luontomatkailubrändin ja alueellisen yhteistyöverkoston kehittäminen, saavutettavuuden parantaminen (välineet), kannattavuusselvitys Paviljongin rakentamiselle + yrittäjän hakeminen. Yritysten valmiuksien parantaminen (asiantuntijapalvelut liiketoiminnan tueksi)

Toimenpiteet:
Visit Heinävesi – aineisto on luotu Heinäveden matkailulle yhdenmukaiseksi uudeksi brändi- ilmeeksi. Aineistoon kuuluvat uudet logot ja graafinen ohjeistus sekä soveltamisohjeet eri materiaaleihin.
visitheinavesi.fi -verkkosivusto on rakennettu tukemaan matkailumarkkinointia ja kokoamaan yhteen eri toimijoiden hajanaista viestintää nykyaikaiselle, yhteiselle alustalle. Sivustolla mahdollistetaan verkkomyynti ja parannetaan yritysten sekä yhdistysten näkyvyyttä verkossa.
Matkailuesitteissä, kylteissä ja muissa materiaaleissa noudatetaan uutta Visit -ilmettä. uudella ilmeellä on toteutettu esite, messurekvisiittaa, jaettavaa mainosmateriaalia ja sataman kyltitykset. opasteet, esitteet ja muut välineet
Hankkeessa on sitoutettu paikallisia toimijoita yhteiseen tuotekehittämiseen, ja verkostomaisen palvelutarjonnan kehittämiseen myös ympärivuotisesti, hyödyntäen sataman ja Pääskyvuoren vetovoimaa. Laajalla joukolla eri toimijoita on järjestetty yhteinen tapahtumakokonaisuus, Satama OPEN (10.6.2023). Kylien esiin tuomiseksi on käyty keskusteluja mm. Kerman alueen, Pohjois-heinäveden ja Kypärä-Viitalahden alueen edustajien kanssa. Kyläesittelyin pyritään tuomaan paikallisia ihmisiä ja retkeilyn mahdollisuuksia myös kylissä laajemman yleisön tietoon.
Osallistumisen tukeminen on hankkeessa viety uudelle tasolle: Asukkaat ja vapaa-ajan asukkaat on otettu hankkeen alusta saakka mukaan ideoimaan, äänestämään ja kertomaan ajatuksiaan sataman tulevasta ilmeestä ja toiminnoista, esitetyistä brändi- ilmeen vaihtoehdoista, tulevan luontomatkailukonseptin kehittämisestä ja asiakasryhmistä, joihin halutaan panostaa. Osallistumisen välineeksi perinteisten asukasiltojen ja tilaisuuksien oheen luotiin hankkeelle interaktiivinen verkkosivusto heinissatama.fi ja sen tueksi FB Heinissatama. Verkossa suunnitelmia sai kommentoida ja tehdä ehdotuksia koko suunnitteluprosessin ajan. Rakentamisen ajan sivusto somekanavineen on toiminut ajantasaisena ilmoituskanavana.
Jatkokehittämisselvityksen perusteella todettiin, ettei alkuperäisen suunnitelman mukaiselle paviljonkirakennukselle sellaisenaan ole tarvetta. Selvitysten perusteella kannattavammaksi tulee toteuttaa uusi ravintola-vuokraamo-hileasemarakennus nykyisen vanhan hileasema- saunarakennuksen tilalle, jossa todettiin merkittäviä rakenteellisia vaurioita. Vanhaa rakennusta ei kannata alkaa remontoimaan.

Investoinnit osana kehittämistä (TP1)- toimenpiteet
Toteutettu turvamääräysten mukainen matkaparkki 10 matkailuajoneuvolle yhdessä tarvittavan huoltorakennuksen (WC- suihkutilat, pyykkitila ja pikkukeittiö) kanssa, telttailuun ja vapaa-ajan viettoon soveltuva nurmipintainen alue koirapuiston paikalle. Matkailuajoneuvojen yöpymispaikoille on esteetön pelastustie. Pelastustien rakentaminen mahdollistaa myös yrittäjävetoisten majoitusyksiköiden toteuttamisen ja telttailualueen laajentamisen jatkossa (esim. aitat, konttisviitit, lasi-iglut tai muut vastaavat) vielä rakentamatta jäävälle alueelle. Huoltorakennus palvelee sekä veneilijöitä, mökkiläisiä, tapahtumatoimintaa, että matkaparkin käyttäjiä
Tehty vanhaan huoltorakennukseen pienet muutokset ja parannukset (WC ja saunatilojen toimivuus, vuokraamotoiminta). Uimakopit siistitty. Kehittämisosaan liittyen tilattu arkkitehtisuunnitelma maisemakuvallisesti arvokkaana suojellun rakennuksen uusimisesta lähivuosina. Uuteen rakennukseen voi sijoittua jatkossa vuokraamo, hileasema sekä kahvila-ravintola. Sauna siirtyisi uuden huoltorakennuksen yhteyteen, jolloin saunojien viihtyisyys paranee (pois liikenneväylän vierestä).
Toteutettu riittävä määrä veneilijöille ja mökkiläisille pysäköintitilaa myös trailereille ja veneiden talvivarastointiin, ranta-alueen siisteyttä ja yhdenmukaisuutta parannettu venepaikoille sijoitettavilla yhdenmukaisilla pienvenerantureilla (16 kpl).

Toteutettu kalastajia palveleva riittävän jyrkkä veneenlaskuluiska, sekä sen viereen sijoitettu betoniponttonilaituri. Laituri toimii veneilijöille apulaiturina ja palvelee caravan- aluetta uimalaiturina, myöhemmin mahdollisuus hyödyntää esim. avantouintipaikan laiturina talvisin. Vanhaa, isommille veneille sopivaa luiskaa on lisäksi levennetty ja lisätty turvakaide lastausalueelle.

Hileasemalle hankittu uusi hilekone, joka asennetaan myöhemmin, kun seuraavan kerran vanha kone vaatii isompaa korjausta, tai jos päätetään rakentaa uusi hileasematila, johon kone voidaan asentaa. Hileasema koettiin tärkeäksi palveluksi, jonka toiminta on tavalla tai toisella pyrittävä varmistamaan keskeytyksettä.
Hankittu veneilijöitä ja karavaanareita palveleva septityhjennyslaite, jossa lisäksi pilssivesien tyhjennysmahdollisuus. Karavaanialueelle toteutettu toiveiden mukaan lisäksi ns. ajokaivo septityhjennystä varten, ja juomavesipiste molempiin päihin aluetta.

Toteutettu sähköautojen latausasema kahdelle ajoneuvolle ja tarvittavat varaukset latausasemien lisäämiseksi, myös veneilijöitä ajatellen. Polttoainejakeluasemalla ei taustaselvityksen mukaan ollut edellytyksiä yrittäjävetoiselle toiminnalle, joten siitä tässä hankkeessa luovuttiin. Sähköistys tukee lisäksi fossiilisia polttoaineita paremmin kestävän kehityksen mukaista luontomatkailun kehittämistä. Alustavia keskusteluja on kuitenkin käyty mahdollisesta yrittäjävetoisesta investoinnista polttoainejakeluun lähitulevaisuudessa, mikäli ravintolan uudisrakennus toteutuu.

Turvallisuutta parannettu kameravalvontalaittein (4 kameraa ja tallennin) ja energiatehokkaan valaistuksen avulla (kaikki aluevalaisimet muutettu led -tekniikalle), sekä sähköisesti lukittavilla laituriporteilla. Ajoväyliä on levennetty kohtaamisriskien vähentämiseksi, sekä rakennettu alueen läpi kulkeva huolto/pelastustie.
Investoinneissa huomioitu jatkorakentamisen mahdollisuudet (uusi kahvila, majoitustilaa) esim. sähköpääkeskuksen ja liittymäkoon suurentamisella ja asentamalla maastotöiden yhteydessä riittävät varaukset ja maanalaiset putket myös tulevaa majoitus- tai muuta yritystoimintaa ajatellen.

Laajennettavan sähköpääkeskuksen yhteyteen sijoittuu uusi katettu ’Rantaparlamentti’ – INFO- ja oleskelualue tuomaan viihtyisää oleskelutilaa ja tietoa alueen toiminnasta / yrityksistä ja matkailukohteista. Valvonta- ja lukituslaitteiden ohjaustauluja varten on tehty lämmin sähköpääkeskustila.
Hankkeessa keskeisenä teemana on kestävyys. Maastonmuotoilutöistä saatava materiaali on kierrätetty mahdollisimman tarkkaan osaksi uusia rakenteita (kivipengerrykset, telttailutasanteet). Uusi huoltorakennus on toteutettu käytetyistä merikonteista, joka ei tarvitse raskasta perustusta, ja voi sellaisenaan toimia myös ympärivuotisessa käytössä.

Viherympäristö: Toteutettu maastonmuotoilut ja pengerrykset paikalta maastonmuotoilutöistä saaduilla maa-aineksilla. Alueelle tehty toiveiden mukaisesti laajat pysäköintitilat, oleskelu-, leikki- ja telttailutilaa. Pintatöissä huomioitu alueen helppohoitoisuus ja myös viihtyisyys istuttamalla kotimaisia puulajeja ja pääosin helppohoitoisia pensaita alueiden jakajaksi.