Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78699

Hankkeen nimi: Työntekijöitä ja matkailijoita Pohjois-Karjalaan 2022-2023

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2022 ja päättyy 31.12.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0927140-5

Jakeluosoite: Siltakatu 2

Puhelinnumero: 013 337 4700 (vaihde)

Postinumero: 80100

Postitoimipaikka: Joensuu

WWW-osoite: http://www.pohjois-karjala.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Räsänen Heli Kirsi Johanna

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: markkinointipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: heli.rasanen(at)pohjois-karjala.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503662597

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

TAVOITTEET:

1)Pohjois-Karjalan maakuntaliitto vastaa hankkeessa osaavan työvoiman tarpeeseen liittyvistä toimenpiteistä. Keskeisenä tavoitteena on alueen yritysten rekrytointiosaamisen ja työnantajamielikuvan kehittäminen sekä osaavan työvoiman rekrytoiminen maakuntaan alueen ulkopuolelta, jotta voidaan varmistaa yritysten toimintakyky, kasvu ja kilpailukyky. Työvoimaa houkutellaan kotimaassa nostamalla esille yrityksiä työnantajina, työllistymistarinoita ja työ- ja uramahdollisuuksia, älykkään erikoistumisen toimialoja, etätyömahdollisuuksia sekä maakunnan elämisen laatutekijöitä. Yritykset kokeilevat alueellisen yhteismarkkinoinnin kautta uusia rekrytointitapoja ja -kanavia sekä kehittävät omaa työnantajamielikuvaansa. Yritysyhdyspinnassa tärkeitä toimijoita hankkeessa ovat alueelliset kehitysyhtiöt ja yhteistyössä hyödynnetään tapahtumia sekä jo olemassa olevia, mutta vähän käytettyjä palveluita rekrytoinnissa. Kansainvälisessä rekrytoinnissa hyödynnetään aiemmissa hankkeissa ja erityisesti ELY-keskuksen alueellisessa valmisteluhankkeessa tehtäviä selvityksiä liittyen KV-rekrytoinnin toimijoiden roolitukseen, työntantajien tarpeisiin sekä toimintamahdollisuuksiin. Tunnistettujen tarpeiden, hyväksi havaittujen toimintamallien ja kohdemaiden sekä muiden työperäiseen maahanmuuttoon syntyneiden ideoiden pohjalta tehdään KV-rekrytointiin liittyviä pilotteja ja kokeiluja sekä jalkautetaan luotu Become Karelian -KV-rekrytointikonsepti yritysten ja toimijoiden käyttöön.


2)VisitKarelia Oy vastaa matkailutoimialan kilpailukyvyn parantamiseen liittyvistä toimenpiteistä. Hankkeen tavoitteena on synnyttää uutta liiketoimintaa ja yhteistyötä eri puolilla maakuntaa sijaitsevien matkailuyritysten välillä sekä lisätä matkailuyritysten liiketoimintaosaamista markkinoinnin ja mediayhteistyön osalta. Lisäksi tavoitteena on tuoda Pohjois-Karjalaa tunnetuksi vastuullisena ja vetovoimaisena matkailukohteena, nostaa alueen imagoa kotimaan matkakohteena ja lisätä alueen houkuttelevuutta erityisesti ruoka- ja elämysmatkailun näkökulmasta.


TOIMENPITEET:

Hanke toteutetaan yhteishankkeena, jossa päätoteuttajana ja hallinnoijana on Pohjois-Karjalan maakuntaliitto ja osatoteuttajana VisitKarelia Oy. Hankkeen toteutusaika on 1.3.2022-31.12.2023.

Hankkeen toteutus on jaettu seuraaviin kahteen työpakettiin (TP):
TP1: yritysten rekrytointiosaamisen ja työnantajamielikuvan kehittäminen sekä rekrytointi kotimaassa ja ulkomailla (toteutusvastuu Pohjois-Karjalan maakuntaliitto)
TP2: kotimaanmatkailun kilpailukyvyn parantaminen (toteutusvastuu VisitKarelia)

TULOKSET:

Työpaketissa 1:
- Pohjoiskarjalaiset yritykset ja työntekijätarinat näkyvät paikallisesti ja valtakunnallisesti kotimaan eri tapahtumissa ja medioissa.
- Yritysten työnantajamielikuva sekä rekrytointiosaaminen kehittyy yhteismarkkinoinnin sekä käytettyjen uusien rekrytointitapojen, -palveluiden ja -kanavien osalta.
- Yritykset saavat valikoituja ammattiosaajia ja asiantuntijoita kohdennetuilla rekrytointihauilla kotimaasta ja ulkomailta entistä helpommin.
- Alueella vierailevat (matkailu ym.) sekä alueelta kotoisin olevat saadaan kiinnostumaan yrityksistä sekä Pohjois-Karjalasta työ- ja asumisalueena.
- Become Karelian alueellinen KV-rekrymarkkinoinnin konsepti jalkautetaan toimijoiden käyttöön.
- KV-rekrypiloista ja kokeiluista saadaan tärkeää tietoa ja kokemusta valittujen toimenpiteiden ja yhteistyömallien toimivuudesta työperäisessä maahanmuutossa.


Työpaketissa 2:
- Matkailuyritykset kehittävät uusia, erityisesti ruokamatkailuun liittyviä yhteistuotteita.
- Matkailuyritysten liiketoimintaosaaminen kehittyy tuotteistamisen, markkinoinnin ja mediayhteistyön osa-alueilla.
- Matkailuyritysten asema kilpailutilanteessa paranee erityisesti kotimaan markkinoilla.
- Pohjois-Karjalan kilpailukyky matkailualueena kehittyy positiivisesti ja toimenpiteet luovat matkailukysyntää vuodelle 2022 sekä pidemmällä aikavälillä.
- TV-ohjelma mahdollistaa pitkän näkyvyyden Pohjois-Karjalalle houkuttelevana matkailu- ja asuinalueena.
- Kampanjadatan kautta saadaan lisää kohderyhmätietoa, jota voidaan hyödyntää jatkossa matkailumarkkinoinnissa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen työpaketti 1 kohdistuu Pohjois-Karjalan yritysten ja innovaatiokeskittymien toimintaedellytysten turvaamiseen ja kilpailukyvyn parantamiseen parantamalla työvoiman saatavuutta. Hankkeen varsinaiseen kohderyhmään kuuluvat pohjoiskarjalaiset yritykset ja muut työnantajat, jotka kehittävät rekrytointiosaamistaan ja työnantajamielikuvaansa sekä rekrytoivat osaajia ja asiantuntijoita. Kohderyhmään kuuluvat erityisesti ne maakunnan toimialojen yritykset, joilla työvoimapula näkyy voimakkaimmin. Toimenpiteitä kohdistetaan näille aloille potentiaalisesti työllistyviin henkilöihin Suomessa ja ulkomailla.

Hankkeen työpaketti 2:n kohderyhmään kuuluvat pohjoiskarjalaiset matkailuyritykset ja matkailualueet. Hankkeen lopputuloksena toteutettava tv-ohjelma ja markkinointikampanjat kohdentuvat valtakunnallisesti VisitKarelian aiemmin toteuttaman Pohjois-Karjalan matkailun kotimaan kohderyhmien ja kärkiviestien määrittely -hankkeen kohderyhmille. Hankkeessa Pohjois-Karjalan osalta merkittävimmiksi kotimaan kohderyhmiksi on määritelty tasapainoa etsivät nautiskelijat, kulttuurin ja luonnon ihailijat sekä aktiiviset ulkoilijat. Näistä ryhmistä erityisesti tasapainoa etsivät nautiskelijat ja kulttuurin ja luonnon ihailijat arvostavat matkakohteen valinnassa vastuullisuutta, kotimaisen yrittäjyyden tukemista ja haluavat yhdistää luontolomaan myös laadukkaita ruoka- ja ravintolaelämyksiä. Näitä kohderyhmiä puhuttelevat myös erilaiset historiasta ja nykypäivästä kerrotut tarinat ja persoonallisuus. Nämä ominaisuudet tekevät määritellyistä kohderyhmistä potentiaalista yleisöä sekä tv-ohjelmalle että toteutettavalle markkinointikampanjalle.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen työpaketti 1:n välillisiä kohderyhmiä ovat alueelta kotoisin olevat aktiiviikäiset ammattilaiset tai valmistuvassa olevat nuoret perheineen, etätöistä tai uudelleenkouluttautumisesta kiinnostuneet henkilöt maakunnan ulkopuolella, tiettyjen ammattiryhmien osaajat kotimaasta ja ulkomailta (kohdennetut rekrytoimenpiteet ja pilotit), alueella työskentelevät kausityöntekijät sekä vierailevat matkailijat. Välillisesti kohderyhmää ovat myös kaikki Pohjois-Karjalan nykyiset asukkaat, joiden kautta vetovoiman ja alueen houkuttelevuuden kehittäminen voi tapahtua kansalaislähtöisesti ja suositteluperusteisesti. Välillisiin kohderyhmiin kuuluvat myös kaikki alueella työvoiman saatavuuteen liittyvät toimijat, jotka toteuttavat KV-rekrytointiin liittyviä kokeiluita yhdessä.

Hankkeen työpaketti 2:n välillisiä kohderyhmiä ovat Pohjois-Karjalan paikalliset asukkaat, jotka vierailevat itse maakunnan eri kohteissa ja vievät sukulaisiaan tai muita vieraitaan tutustumaan maakunnan matkailukohteisiin. Välillisenä kohderyhmänä voidaan nähdä myös Pohjois-Karjalasta asuinpaikkana kiinnostuneet tai alueella yrittäjyydestä haaveilevat sekä mahdollisia yhteistyökumppaneita etsivät henkilöt, yritykset ja muut toimijat. Hankkeen tuloksista hyötyvät välillisinä kohderyhminä myös matkailuyritysten kumppanit ja alihankkijat, kuten alkutuotantoyritykset.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 389 493

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 304 316

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 486 867

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 380 395

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Joensuun, Keski-Karjalan, Pielisen Karjalan

Kunnat: Outokumpu, Nurmes, Lieksa, Joensuu, Kontiolahti, Polvijärvi, Liperi, Rääkkylä, Tohmajärvi, Ilomantsi, Heinävesi, Kitee, Juuka

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen suunnitteluvaiheessa eri toimijoiden kanssa käytyjen haastattelujen, yritys- ja toimijakentän tuntemuksen ja monitoimijaisen yhteistyön kautta Pohjois-Karjalan maakuntaliitolla ja VisitKarelialla on hyvä toimintaympäristön tuntemus.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen kohderyhmissä on huomioitu sekä mies- että naisnäkökulma. Kotimaasta ja ulkomailta rekrytoitavat osaajat voivat olla sekä miehiä että naisia. Hankkeeseen osallistuvissa yrityksissä työskentelee sekä naisia että miehiä ja hankkeen toimintaan osallistuu sekä naisia että miehiä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena on työvoiman ja matkailijoiden saatavuuden parantaminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Hankkeella ei ole arvioitua vaikutusta tähän.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen -2 -1
Hankkeessa joudutaan matkustamaan ulkomaille kv-osaajien rekrytointiin liittyen. Lentäminen aiheuttaa päästöjä ilmakehään.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeella ei ole arvioitua vaikutusta tähän.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hankkeella ei ole arvioitua vaikutusta tähän.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei ole arvioitua vaikutusta tähän.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 3
Ulkomailta tulevat kv-osaajat voivat työllistyä esim. materiaaleja ja erilaisia tuotteita kehittäviin ja valmistaviin yrityksiin Pohjois-Karjalassa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeella ei ole arvioitua vaikutusta tähän.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 9 9
Hankkeen keskeisenä tavoitteena on hakea kasvussa oleviin yrityksiin osaavaa uutta työvoimaa ja parantaa jo olemassa olevan elinkeinorakenteen kehittymistä ja säilymistä sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä. Paikallinen elinkeinoelämä kehittyy monipuolisesti ja kestävästi.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 5
Ulkomailta tulevat kv-osaajat voivat työllistyä aineettomia tuotteita ja palveluja kehittäviin ja tarjoaviin yrityksiin.
Liikkuminen ja logistiikka -2 -1
Hankkeessa joudutaan matkustamaan ulkomaille lentämällä kv-osaajien rekrytointiprosseihin liittyen. Toisaalta hankkeen toimenpiteillä voidaan kannustaa ja houkutella osaajia etätyöhön ja siten vaikuttaa positiivisesti liikkumiseen ja logistisiin tarpeisiin.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 5
Toimijoiden roolituksen selkiyttäminen, yhteistyön kehittyminen sekä nopeammat rekrytointiprosessit edistävät sujuvaa rekrytointia, asettautumista ja elämää Pohjois-Karjalassa.
Tasa-arvon edistäminen 4 3
Hanke edistää tasa-arvoa riippumatta henkilön taustasta (esim. kotimaa ja koulutus kv-rekrytoinnissa).
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 7
Hanke edistää erilaisuuden hyväksymistä,eriarvoisuuden vähentämistä ja monikulttuurisuutta edistämällä ulkomaisen työvoiman tuontia Pohjois-Karjalaan.
Kulttuuriympäristö 4 3
Hanke edistää kulttuuriympäristön monipuolistumista kv-osaajien sijoittumisella Pohjois-Karjalaan ja täällä toimiviin yrityksiin.
Ympäristöosaaminen 2 1
Ulkomailta tulevat kv-osaajat voivat työllistyä ympäristöosaamisen palveluja tarjoaviin yrityksiin.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen keskeisenä tavoitteena oli kehittää alueen yritysten rekrytointiosaamista ja työn-antajamielikuvaa sekä houkutella osaavaa työvoimaa maakuntaan alueen ulkopuolelta. Tavoitteena oli kokeilla uusia rekrytointitapoja ja -kanavia sekä jalkauttaa kansainvälisen rekrytoinnin konsepti yritysten käyttöön. Kolmen yhteisrekrykampanjan aikana toteutettiin yritysten valmennuksia ja rekrykampanjoita, jotka johtivat laadukkaisiin hakemuksiin ja rekrytoin-teihin. Lisäksi tapahtumayhteistyön kautta osallistuvat yritykset pääsivät kokeilemaan uu-denlaista työnantajamarkkinointia suurilla festivaaleilla, mikä toi positiivista näkyvyyttä ja houkutteli kiinnostuneita osaajia.

Hankkeessa syntyi myös ruokamatkailutuotteita ja -palveluita, jotka tuovat esiin alueen monipuolista ruokakulttuuria ja lisäävät matkailuyritysten liiketoimintaosaamista markkinoinnin ja mediayhteistyön osalta. Lisäksi toteutettiin kuusiosainen TV-ohjelma, joka toi merkittävää näkyvyyttä maakunnalle ja lisäsi alueen houkuttelevuutta ruokamatkailun näkökulmasta.

Välittömiä tuloksia hankkeella saatiin monipuolisesti. Kolmen yhteisrekrykampanjan avulla vastattiin alueen yritysten työvoimapulaan, ja yritysten osallistuminen valmennuksiin koettiin hyödyllisenä. Tapahtumayhteistyö festivaaleilla ja KV-rekrytoinnin teemaviikko toivat näkyvyyttä ja kiinnostusta alueelle. TV-ohjelma ja ruokamatkailutuotteet lisäsivät maakunnan tunnettuutta ja vetovoimaa matkailukohteena.

Hankkeen päättymisen jälkeen alueellista imagomainontaa jatketaan ja saatuja kokemuksia hyödynnetään digimarkkinoinnissa ja tapahtumayhteistyössä. Yhteistyötä eri toimijoiden välillä jatketaan työvoiman saatavuuden parantamiseksi, ja Makumatka-TV-ohjelman viestintäpohjaa hyödynnetään myös tulevissa markkinointikampanjoissa. Ruokamatkailutuotteita ja -palveluita on jo markkinoitu aktiivisesti, ja niitä hyödynnetään erityisesti Europen Region of Gastronomy -juhlavuoden tapahtumissa.