![]() |
![]() |
Hankekoodi: A78721
Hankkeen nimi: Logistiikkakeskus TKI- ja oppimisympäristönä
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.7.2022 ja päättyy 31.5.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2472908-2
Jakeluosoite: PL 68 (Patteristonkatu 3 D)
Puhelinnumero: 040 655 0555
Postinumero: 50101
Postitoimipaikka: Mikkeli
WWW-osoite: http://www.xamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tiina Poikolainen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimuspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tiina.poikolainen(at)xamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 702 8517
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Tämän hankkeen tavoitteena on tukea Kouvolan ja koko Kymenlaakson elinvoimaisuutta ja kärkihanke RRTn sekä siihen liittyvän logistiikka-alan kasvua TKI-toiminnan kehittämisen ja panostusten oikean kohdentamisen kautta. Osin EU rahoituksella rakennetun ja open acces periaattella toimivaa terminaalialuetta pitäisi pystyä hyödyntämään mahdollisimman monella eri tavalla ja nähdä nämä mahdollisuudet myös erottautumistekijänä sekä kilpailuetuna. Ilmastonmuutos, päästötavoitteisiin pyrkiminen sekä covid-pandemian aiheuttamat muutokset ovat mahdollisuus rautatierahdinkuljetukselle ja siihen liittyville toiminnoille, uuden liiketoiminnan ja myös digitalisaation eteenpäin viemiselle. Tässä hankkeessa tavoitteena on kartoittaa kohteita, jonne TKI- ja investointipanostuksia tulisi tehdä, jotta yritykset voisivat kehittyä, syntyä kokonaan uusia yrityksiä tai liiketoimintaa. Hankkeen toiminnan tavoitteena on myös edistää keinoja, joilla viedään eteenpäin Kymenlaakson logistiikan hiilineutraaliutta ja vihreää siirtymää sekä vauhditetaan älykkyyttä ja digitalisaatiota.
Kuljetus ja logistiikka-ala työllistävät alueella paljon ihmisiä mutta osaavan työvoiman saatavuuden haaste tulee kasvamaan entisestään tulevaisuudessa. Kymenlaaksossa koulutetaan logistiikka-alan osaajia toisella asteella sekä ammattikorkeakoulussa ja nuorten haluttaisiin myös jäävän ja työllistyvän alueelle. Koulutus ja mielekäs työ vaikuttavat henkilöiden kiinnittymiseen yhteiskuntaan ja tätä kautta vaikuttavat myös hyvinvointiin. Koulutukseen ja työelämään kiinnittyminen ehkäisevät syrjäytymistä sekä yhteisön ulkopuolelle jäämistä. Tässä hankkeessa tavoitteena on selvittää mitä mahdollisuuksia eri oppilaitoksilla olisi hyödyntää RRT-aluetta fyysisenä tai virtuaalisena TKI- ja oppimisympäristönä. Logistiikkakeskuksen mahdollisuudet uudenlaisena oppimisympäristönä tai kehitysalustana voivat nostaa niin RRT-alueen sekä oppilaitosten vetovoimaisuutta ja mahdollistaa erottautumisen muista. Älykkäillä ratkaisuilla luodaan lisäarvoa hankkeessa mukana oleville toimijoille. Esimerkiksi digitaitoiset yritykset voivat jatkokehittää logistiikan lisäarvopalveluita. Verkostoissa toimiminen lisää aineetonta pääomaa eri toimijoille. TKI- ja oppimisympäristöt voivat toimia virtuaalisesti ja tarjota myös aineettomia palveluja. Hanke keskittyy logistiikka-alueen hyödyntämiseen TKI- ja oppimisympäristönä ja tukee näin alan kehittymistä Kymenlaaksossa. Hanke tukee myös kaupunkien strategioita ja elinkeinoelämää.
Hankeen toimenpiteet koostuvat viidestä työpaketista. Kartoitetaan parhaillaan toimivat fyysiset- ja virtuaaliympäristöt ja niiden toimintamallit Xamkissa sekä myös toisen asteen ammatillisen koulutuksen puolelta siltä osin, kun näissä on yhtymäkohtia. Hyödynnetään haastatteluja ja työpajoja, jotta saadaan selville näkemykset ja tulevaisuuden tarpeet koskien TKI- ja oppimisympäristöjä esimerkiksi virtuaalisten ympäristöjen lisäämisen tarve ja miten siihen voidaan vastata. Hankkeessa tutustutaan myös vastaavaan kansainväliseen toimintaan Pohjois-Ranskassa, Lillellessä jossa toimii Center ja Campus Euralogistics. Logistiikka alueella on yritystoimintaa sekä koulutusta ja harjoittelumahdollisuuksia sekä kehittämisprojekteja. Yhteisen toiminnan tavoitteena osaava työvoiman saatavuus alueen yrityksille. Työpaketissa kolme kartoitetaan yritysten tarpeita ja näkemyksiä TKI- panostusten kohdentamiseen ja tulevaisuuden tarpeisiin. Tavoitteena on tuoda myös erilaiset yhteistyömahdollisuudet ja verkostot sekä rahoituskanavat paremmin yritysten tietoisuuteen. Hankkeen lopuksi luodaan kokeileva yhteispilotti hankkeeseen osallistuneiden tahojen kanssa, jossa testataan toimintamallia käytännössä. Aiheena esimerkiksi innovaatiot logistiikassa.
Hankkeen tuloksena tunnistetaan logistiikkakeskuksen ja siihen liittyvien toimintojen tarjoamat mahdollisuudet eri sidosryhmille TKIn ja opetuksen näkökulmasta tarkasteltuna. Tunnistetaan alueellinen osaaminen ja vahvuudet mutta myös kehittämiskohteet ja rajapinnat eri asteiden opiskelijoiden, yritysten ja tutkimuslaitosten välillä ja miten kaikki osapuolet saisivat yhteistyöstä lisäarvoa. Hankkeen tuloksena on selvitetty alueet, joille tulisi tehdä TKI-panostuksia sekä investointeja, jotta alueen yritysten ja oppilaitosten elinvoimaisuus ja vetovoima kasvaisivat. Tuloksena syntyy verkostomainen toimintamalli, jota voidaan hyödyntää kilpailuedun synnyttämisen työkaluna ja elinvoiman kasvattajana. TKI-panostusten kasvun ja oikean kohdentamisen kautta alueen elinvoimaa voidaan parantaa.
Hankkeen varsinaista kohderyhmää ovat maakunnassa ja etenkin RRT-alueen läheisyydessä jo toimivat yritykset sekä logistiikka-alaan sidoksissa olevat yritykset ja palveluntarjoajat. Kohderyhmää ovat myös alueen eri asteiden oppilaitokset opiskelijoineen ja henkilökuntineen, joita hyödyttäisi oppimisympäristöjen kehittäminen, lisääntynyt TKI-toiminta ja yritysyhteistyö. Myös eri alojen tutkimuslaitoksilta toivotaan kiinnostusta aluetta ja siihen liittyviä toimintoja kohtaan sekä lisääntynyttä yhteistyötä alueen yritysten ja TKI-toimijoiden kanssa esimerkiksi yhteishankkeiden kautta, jolloin he kuuluvat kohderyhmään.
Hanke tukee TKI- ja osaamisen kehittämisen näkökulmasta kansainvälisen mittapuun mukaisen modernin logistiikkakeskuksen rakentumista ja Kouvolan asemaa TEN-T ydinverkossa.
Välillisen kohderyhmänä voidaan pitää muualle sijoittuneita yrityksiä, joilla on yhteyksiä alueelle tai sen yrityksiin tai ne ovat kiinnostuneet sijoittumaan uudelle logistiikka-alueelle. HaminaKotka satamaa voidaan pitää myös välillisenä kohderyhmänä ja hankkeessa voidaan tehdä yhteistyötä myös satamaan ja siihen liittyvien toimijoiden kanssa.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 76 902
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 38 474
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 109 860
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 54 962
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kotkan-Haminan, Kouvolan
Kunnat: Kouvola, Hamina, Kotka
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 6 |
Hankkeen toimenpiteissä huomioidaan kestävän kehityksen arvopohja. Hankkeen toimenpiteillä on vähäinen välitön vaikutus luonnonvarojen käytön kestävyyteen. Hankkeen tavoitteden toteutuessa ja tulosten konkretisoituessa TKI-työllä ja sen tuloksilla voi olla suuri päästöjä vähentävä vaikutus. Hanke kohdistuu logistiikka-alaan, jossa rahdin kuljettaminen aiheuttaa runsaasti co2 päästöjä. Ympäristönäkökulmasta tarkasteltuna pitkien matkojen rahdinkujetusta tulisi siirtää maanteiltä rautateille mahdollisuuksien mukaan. Hanke tukee RRT-alueen hyödyntämistä ja intermodaalisuuden lisäämistä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 6 |
Liikenteen päästöjen alentamisella vaikutetaan vähentävästi ilmastomuutoksen riskeihin. Raskas liikenne aiheutti 29 % kaikista tieliikenteen päästöistä Kymenlaaksossa vuonna 2017. Raskaassa liikenteessä keskeisessä roolissa ovat rekkojen energiatehokkuuden parantamisen lisäksi toimitusketjut, logistiikka ja reittien valinnat (Hiilineutraali Kymenlaakso 2040, 2019). Hankkeen toimenpiteet tukevat kehitystä, jolla tavoitellaan keinoja vaikuttaa ilmastonmuutokseen. arvontuottoa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 2 |
Ei välittömiä vaikutuksia kasvillisuuteen, eliöihin ja luonnon monimuotoisuuteen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 2 |
Ei välittömiä vaikutuksia | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei tunnistettuja yhteyksiä | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 6 |
Pakkausten vähentäminen ja jätelogistiikan sekä kiertotaulouden ratkaisut ovat keskeisessä asemassa kun mietitään TKI-panostusten kohdentamista | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 6 |
Kuljetusmuodon, käyttövoiman, kuljetusyksikön ja pakkausten valinnalla sekä kierrätyksellä voidaan vähentää kuormitusta ympäristölle ja päästä tavoitteissa kohti hiilineutraalisuutta. Edellä mainitut asiat ovat suuressa roolissa logistiikkaratkaisuja suunniteltaessa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 8 |
Hankkeen toimenpiteillä luodaan parempia toimintaedellytyksiä alueella jo toimiville yrityksille, sinne mahdollisesti sijoittuville yrityksille sekä alueen oppilaitoksille ja tutkimuslaitoksille. TKI-panostusten kasvun ja oikean kohdentamisen kautta alueen elinvoima kasvaa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 8 |
Älykkäillä ratkaisuilla luodaan lisäarvoa hankkeessa mukana oleville toimijoille. Esimerkiksi digitaitoiset yritykset voivat jatkokehittää logistiikan lisäarvopalveluita. Verkostoissa toimiminen lisää aineetonta pääomaa eri toimijoille. TKI- ja oppimisympäristöt voivat toimia virtuaalisesti ja tarjota myös aineettomia palveluja. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 4 | 8 |
Hanke keskittyy logistiikka-alueen hyödyntämiseen TKI- ja oppimisympäristönä ja tukee näin alan kehittymistä Kymenlaaksossa. Hanke tukee myös kaupunkien strategioita ja elinkeinoelämää. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 1 | 5 |
Koulutus ja mielekäs työ vaikuttavat henkilöiden kiinnitymiseen yhteiskuntaan ja tätä kautta vaikuttavat myös hyvinvointiin. Koulutukseen ja työelämään kiinnittyminen ehkäisevät syrjäytymistä sekä yhteisön ulkopuolelle jäämistä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Hanke ei ole tasa-arvo hanke | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Ei tunnistettavia vaikutuksia | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei tunnistettavia vaikutuksia | ||
Ympäristöosaaminen | 3 | 7 |
Ympäristöosaaminen kuuluu kaikille aloille ja yrityksiin riippumatta toimialasta. Logistiikka-alalla on kova paine vähentää ympäristöön kohdistuvaa kuormitusta. Uusien teknologioiden kehittäminen ja testaaminen vievät alaa eteenpäin ja kasvattavat osaamista. Hanke toteutetaan ympäristönäkökulmat huomioiden. |
-