Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78727

Hankkeen nimi: PREMIUM – erityisen erottuvat elintarvikkeet

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2022 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Seinäjoen Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2539767-3

Jakeluosoite: Kampusranta 9

Puhelinnumero: 0201243000

Postinumero: 60320

Postitoimipaikka: Seinäjoki

WWW-osoite: http://www.seamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mäki Taru Ursula

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: tutkimus- ja kehittämispäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: taru.maki(at)seamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 40 8304105

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Etelä-Pohjanmaa on Suomen Ruokaprovinssi, vahva ja monipuolinen ruokamaakunta. Elintarvikealaa hallinnoivat isot edelläkävijät ja suunnannäyttäjät. Perässä tulevat PK-yritykset ja erityisesti mikrokokoiset elintarvikeyritykset ja jatkojalostajat.

Premium- ja luksustuotteiden merkitys on kasvanut etenkin elintarvike- ja juomaostoksissa ja ruoan laatu on kuluttajille aikaisempaa tärkeämpää. Samalla kilpailu elintarviketuotteiden välillä on kiristynyt. Kuluttajan tarpeiden ja halujen ymmärtäminen ja niiden soveltaminen tuotekehitykseen on elintarvikkeiden ja juomien menestymisen avain. Uusien, erityisesti mikro- ja PK-yrityksissä kehitettyjen elintarvikkeiden epäonnistumisprosentti on korkea, sillä kuluttajaa ei kuunnella riittävästi tuotekehityksen eri vaiheissa. Kuluttajat harvoin johtavat uusien tuotteiden kehittämisprosessia. Heidät otetaan mukaan vasta jo kehitetyn tuotteen loppuhyväksyntään tai kun tehdään viimeisiä pieniä parannuksia tuotteeseen ennen sen lanseerausta. Kuluttajat ovat usein mikro- ja PK-yritysten elintarvikkeiden tuotekehitysprosessin alihyödynnetty voimavara. Elintarvikealan pienten toimijoiden on siis löydettävä käyttöönsä ne parhaat keinot, joilla omasta tuotteesta saadaan kuluttajan silmissä kilpailijan tuotteista erityisen erottuva.

PREMIUM-hanke tuo ratkaisuja Etelä-Pohjanmaan ruoka-alan mikro- ja PK-yritysten kokemiin haasteisiin. Se tapahtuu kehittämällä ruoka-alan yritysten osaamista nostaa maakunnassa tuotettujen elintarvikkeiden ja juomien tasoa korkean lisäarvon premium-tuotteiksi kuluttajaymmärryksen syventämisen avulla.

Hankkeen päätavoitteena on parantaa eteläpohjalaisten mikro- ja PK-kokoisten ruoka-alan yritysten kilpailukykyä. Osatavoitteena on synnyttää uutta liiketoimintaa ja kasvua maakunnan ruoka-alalla. Tavoitteisiin päästään lisäämällä yritysten ymmärrystä erityisesti X, Y-ja Z-sukupolvien kuluttajatarpeista ja ostotottumuksista, nostamalla yritysten osaamista korkean lisäarvon tuotteiden kehittämisessä sekä vahvistamalla aktiivisen kuluttajan roolia elintarvikkeiden tuotekehitysprosessissa digitaalisia ratkaisuja hyödyntämällä.

Hankkeen tavoite jakautuu kolmeen osatavoitteeseen:

PREMIUM-yritysyhteisön luominen

Kuluttajan osallistaminen premium-tuotteiden tuotekehitysprosessiin ja kuluttajaymmärryksen lisääminen SeAMK kuluttajapaneelin avulla

Premium-tuotteiden kehittäminen PREMIUM-polulla ja kerätyn tiedon vieminen mikro- ja PK-yritysten käyttöön

Hankkeen toimenpiteet jakaantuvat viiteen työpakettiin:

TP 1. PREMIUM-yhteisön perustaminen ja tuotteiden laatuvaatimukset
TP 2. Premium-tuotteen kehittäminen
TP 3: Premium-tuotteiden markkinointi ja myynti
TP 4: Hankkeen viestintä ja vaikuttaminen
TP 5. Hankkeen hallinnointi

Hankkeen tuloksena syntyy eteläpohjalaisille ruoka-alan mikro- ja PK-yrityksille toimintamalli premium-tuotteiden kehittämiseksi. Toimintamalli syventää yritysten kuluttajaymmärrystä ja vahvistaa aktiivisen kuluttajan roolia osana tuotekehitystä. Hankeen toimenpiteet tukevat erityisesti maakunnan ruoka-alan mikro- ja PK- toimijoiden kilpailukyvyn kasvua ja uuden liiketoiminnan syntymistä, yritysten osaamisen tason nostamista sekä kuluttajan aktiivista roolia ja huomioimista yrityksen toiminnoissa.

Hankkeen tuloksista viestitään aktiivisesti ja niitä levitetään laajasti mm. hankkeen tapahtumasivun, julkaisujen, uutiskirjeen, podcastien, tilaisuuksien ja työpajojen sekä oppaan kautta. Materiaalit sekä tuloksena oleva toimintamalli ovat vapaasti saatavissa ja hyödynnettävissä hankkeen jälkeen.

Yritysten ja kuluttajien väliseen tiiviiseen yhteistyöhön ja vuoropuheluun perustuva premium-tuotteiden kehittämisen toimintamalli vaikuttaa positiiviesti Etelä-Pohjanmaan mikro- ja PK-kokoisten ruoka-alan yritysten kasvuun ja kilpailukykyyn vahvistamalla yritysten kykyä mukautua muuttuneeseen markkinatilanteeseen ja kuluttajan toiveisiin.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Varsinaisia kohderyhmiä ovat eteläpohjalaiset ruoka-alan mikro- ja PK-yritykset, jotka haluavat kehittää tuotteitaan ja nostaa niiden jalostusastetta. Kohderyhmä sisältää pääasiassa tuottajia, elintarvikkeita prosessoivia yrityksiä sekä REKO-myyjiä.

Seuraavat eteläpohjalaiset yritykset ja organisaatiot ovat todistetusti osoittaneet kiinnostuksensa hankkeesta:

Tukkutalo Heinonen Oy
Korvalaanen Oy
Ryeday Oy
Hunajakukka Tmi
Mallaskoski Oy
Pure Garden Oy
Namitupa Oy Freca Sales Ab
Tunnelmari Tmi
Woimahunaja Tmi
Ravintola Juku Oy / Juku Sushi Market valmisruoat
Honkajoen Panimo Oy
Mehiläistarhaaja Jemina Jussila / Vallin Maatila
Rintalanmäen Marja / Mäki-Joupin tila
Nams Bakery Oy
Martta&Bertta-tuote/Hortahanska (luonnontuotteiden keruuväline)
Kurikan Kotipirtti

REKO Seinäjoki
SeAMK Maakuntakorkeakoulu
Into Seinäjoki Oy
Leader Suupohja

4.2 Välilliset kohderyhmät

Aluekehitystä ja yrittäjyyttä edistävät organisaatiot: Nämä toimijat ovat hankkeen tiiviitä yhteistyökumppaneita. Ne pystyvät myös hyödyntämään hankkeesta saatua tietoa ja välittämään sitä eteenpäin omille asiakasryhmilleen ja verkostoilleen. Esim. Into Seinäjoki Oy, Maakuntakorkeakoulu, Leader Suupohja ja muut elinkeinotoimijat kuten Etelä-Pohjanmaan 18 kuntaa.

Koulutusorganisaatiot (amk ja yliopistot): Hankkeen tulokset hyödyttävät erityisesti ruoka-alan koulutusohjelmissa opiskelevia henkilöitä, jotka saavat uutta tietoa, opinnäytetyön tai projektiopintojen aiheita. Koulutusorganisaatiot vaikuttavat hankkeen tuloksiin mm. jakamalla ja välittämällä tietoa, käyttämällä hankkeessa tuotettua tietoa koulutusmateriaaleissaan, tutkimuksissaan tai yritysten kehittämisen apuna.

Jakelukanavat: Nämä toimijat saavat tietoa alueen ruoka-alan toimijoista, uusista tai kehitteillä olevista tuotteista sekä kohtaavat toimijoita hankkeen aikana. Jakelukanavat esim. Eepeen Osuuskauppa ja muut, voivat saada uusia tuotteita valikoimiinsa pystyäkseen vastaamaan asiakkaidensa toiveisiin.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 127 232

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 127 232

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 159 040

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 159 040

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa

Seutukunnat: Kuusiokuntien, Suupohjan, Järviseudun, Seinäjoen

Kunnat: Lapua, Lappajärvi, Kurikka, Seinäjoki, Teuva, Kauhajoki, Kauhava, Alajärvi, Karijoki, Soini, Vimpeli, Ähtäri, Evijärvi, Isojoki, Alavus, Isokyrö, Ilmajoki, Kuortane

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen sukupuolivaikutusten arviointi tehtiin verkosta löytyvän Suvaus-koneena avulla. Tulosten mukaan hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toiminnot kohdennetaan tasapuolisesti kaikkiin sukupuoliin.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen. Hankkeella voi olla myönteisiä vaikutuksia tähän.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 3
Luonnonvarojen käytön kestävyys ei ole hankkeen keskipisteenä.Tuotekehityksen ja viestinnän kautta voidaan vaikuttaa myönteisesti kestävyyteen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 3
Yritysten ilmastotietoisuuden lisääminen vaikuttaa vähitellen ilmastonmuutokseen riskejä vähentäen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 2
Luonnon monimuotoisuus ei ole hankkeen keskipisteessä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 2
Hanke voi pitkällä aikavälillä vaikuttaa positiivisesti elintarvikeyritysten kasvihuonekaasujen pienenmiseen.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hanke on tältä osin neutraali.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 4
Yritysten pakkauskehitys voi vaikuttaa tähän indikaattoriin myönteisesti.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hanke on tältä osin neutraali.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 2 4
Kestävän kehityksen periaatteiden parempi hallinta luo yrityksille kilpailukykyä eri tavoin.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 1 2
Tuotekehityksellä voi olla vaikutusta aineettomien tuotteiden tai palvelujen kehittämiseen.
Liikkuminen ja logistiikka 1 1
Hanke on tältä osin lähes neutraali.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 6
Hanke pyrkii vahvistamaan elintervikeyrityten kilpailukykyä. Kilpailukyvyn vahvistaminen lisää alueellista hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 2 3
Tasa-arvo ei ole hankkeen päätavoite, mutta hankkeen tulosten kautta voidaan edistää tasa-arvon toteutumista.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 4
Hankkeessa pyritään mm tiedonvälityksen kautta lisäämään elintarvikeyritysten tietoisuutta vihreästä siirtymästä ja kestävistä tuotantoratkaisuista.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hanke on tältä osin neutraali.
Ympäristöosaaminen 3 5
Työpajojen kautta alueen toimijoiden ympäristöosaaminen voi parantua.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa parannettiin eteläpohjalaisten mikro- ja PK-kokoisten ruoka-alan yritysten kilpailukykyä sekä tavoiteltiin uuden liiketoiminnan ja kasvun kehittymistä ruoka-alalla. Tavoitteiden saavuttamiseksi hankkeessa lisättiin Etelä-Pohjanmaalla toimivien mikro- ja PK-kokoisten elintarvikeyritysten ymmärrystä erityisesti X, Y- ja Z-sukupolvien kuluttajatarpeista ja ostotottumuksista, nostettiin yritysten osaamista korkean lisäarvon tuotteiden kehittämisessä sekä vahvistettiin aktiivisen kuluttajan roolia elintarvikkeiden tuotekehitysprosessissa digitaalisia ratkaisuja hyödyntäen.

Hanke jakaantui viiteen työpakettiin, joiden avulla varmistettiin tavoitteiden toteutuminen. Ensimmäisessä työpaketissa perustettiin PREMIUM-yhteisö ja käytiin läpi korkean lisäarvon elintarvikkeiden vaatimuksia. Työpaketin tuloksena perustettiin kuluttajien valitsemana kymmenen premium-tuotteen kehittämisestä kiinnostuneen pienen eteläpohjalaisen yrityksen yhteisö (PREMIUM-polku), sekä saatiin tietoa kehitteillä olevista, uusista ja innovatiivisista elintarvike- ja juomatuotteista. Myös hankkeen toimenpiteisiin osallistuvien yritysten osaamistaso premium-tason elintarvikkeisiin vaadittavista tekijöistä nousi työpaketissa toteutetun työpajan myötä.

Toisessa työpaketissa selvitettiin eri kuluttajasukupolvien toiveita ja kulutustottumuksia premium-tason elintarvikkeista, sekä lisättiin ruoka-alan mikro- ja pk-yritysten ymmärrystä kuluttajien tarpeista ja parannettiin osaamista vastata niihin tulevaisuudessa. Työpaketin tuloksena perustettiin X-, Y- ja Z- sukupolvien edustajista koostuva SeAMK PREMIUM-kuluttajapaneeli. Sen avulla lisättiin yritysten kuluttajaymmärrystä ja premium-tuotteistamisosaamista, sekä aktivoitiin kuluttajia osallistumaan tuotekehitykseen entistä enemmän. Myös yritysten erottuvan pakkauksen kehittämisosaaminen nousi järjestetyn työpajan avulla. Työpaketin tuloksena käynnistettiin myös PREMIUM-polulle valitun 10 tuotteen asiantuntijavetoinen kehittäminen kohti korkeaa lisäarvoa ja erityistä erottuvuutta.

Kolmannessa työpaketissa pyrittiin kuluttajilta saadun tiedon avulla nostamaan yritysten premium-tuotteiden myynti- ja markkinointitaitoja. Työpaketissa kehitettiin PREMIUM-polulle kuluttajapaneelin äänestämää kymmentä tuotetta tai tuoteideaa kohti premium-tasoa kuluttajapalautteen sekä asiantuntijoiden ohjaamina. Työpaketin tuloksena syntyi 10 reseptiikaltaan tai markkinointiviestinnältään paranneltua ja erottuvaa tuotetta. Myös yritysten osaaminen B2B-välisessä kaupankäynnissä ja yhteydet jakelukanaviin, kuluttajiin ja ruoka-alan verkostoihin paranivat järjestettyjen tilaisuuksien ja tapahtumien myötä.

Neljännen työpaketin tavoitteena oli saattaa hankkeessa hankittu ja tuotettu premium-tuotteen kehittämiseen liittyvä tieto mahdollisimman laajasti Etelä-Pohjanmaan ruoka-alan mikro- ja PK-yritysten käytettäväksi. Työpaketin tuloksena syntyi sähköinen opas korkean lisäarvon premium-tuotteen kehittämiseen kuluttajaa kuunnellen, sekä muita monipuolisia hankkeen toimenpiteistä ja yritysten onnistumisista viestiviä toteutuksia. Viidennessä työpaketissa hallinnoitiin ja johdettiin hanketta vastuullisesti ja määrätietoisesti, jotta varmistettiin hankesuunnitelman ja hyvien käytänteiden mukainen toteutus.

Hanketta toteutettiin koko Etelä-Pohjanmaan maakunnan alueella. Kohderyhmänä olivat mikro- ja PK-kokoiset elintarvikeyritykset sekä jalostavat maatilat.

10 Esimerkkihanke

Viranomainen on merkinnyt hankkeen esimerkkihankkeeksi