Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78728

Hankkeen nimi: Materiaalivirtamurroksen ja Suupohjan kuljetuskäytävän potentiaali

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.7.2022 ja päättyy 30.9.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Vaasan Yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0209599-8

Jakeluosoite: PL 700

Puhelinnumero: 029 449 8000

Postinumero: 65101

Postitoimipaikka: Vaasa

WWW-osoite: http://www.uwasa.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ala-Harja Hanne Maarit

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yliopistonlehtori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: hanne.ala-harja(at)uwasa.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 29 449 8626

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Globaalit materiaalivirrat ovat murroksessa ja toimitusketjujen kilpailukykytekijät ovat muuttumassa. Materiaalivirtojen ja energiamurroksen ohella myös mm. komponenttipula vaikuttaa kuljetuskustannuksiin ja -reitteihin.

Hankkeen tavoitteena on Etelä-Pohjanmaan kaupan ja teollisuuden kilpailukyvyn turvaaminen ja materiaalivirtamurroksen mahdollisuuksien tunnistaminen ja niiden jalostaminen liiketoimintamahdollisuuksiksi. Hankkeessa selvitetään Suupohjan radan kuljetuskäytävän potentiaali puun ja puutuotteiden, lannoitteiden, metallin, biotuotteiden ja sellun osalta.

Toimenpiteet toteutetaan neljässä työpaketissa, joista ensimmäisessä kartoitetaan Etelä-Pohjanmaalle ja EteläPohjanmaalta suuntautuvien materiaalivirtojen nykytila. Toisessa työpaketissa selvitetään, mikä olisi vallitsevissa maailmankaupan sekä kustannus- ja päästötason mukaisissa tilanteissa kannattava kuljetusmäärä arvioiden mm.
tuotekuljetusten mahdollisuudet. Menetelminä käytetään mm. operaattoreiden haastatteluja ja hankkeessa kehitettävää laskentamallia.

Kolmannessa työpaketissa selvitetään Suupohjan ratakäytävän nykyisten ja potentiaalisten toimijoiden digitalisaation nykytila ja luodaan toimitusketjudigitalisaation visio, joka perustuu sekä maatie-, rautatie- että merikuljetusketjun toimijoiden tarpeiden selvittämiseen ja sovittamiseen yhteiseksi tahtotilaksi. Tavoitteena on toimitusketjun tehokkuuden parantaminen ja oikean tiedon jakaminen keskeisille toimijoille niin, että toimitusketjuissa oleva hukka saadaan minimoitua.

Neljännessä työpaketissa verrataan valitun tuotteen/raaka-aineen toimitusketjun ja sen paluuvirtojen suorituskykyä nykytilaan ja vaihtoehtoiseen kuljetuskäytävään.

Työpakettien tuloksena muodostuvat materiaalivirta-analyysit, kustannus-hyötyanalyysit eri skenaarioille sekä alueellinen toimitusketjun kattava digitalisaation visio.

Hankkeeseen sisältyy sukupuolinäkökulman valtavirtaistamisen tarkastelu.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Etelä-Pohjanmaan yritykset. Näitä yrityksiä ovat muun muassa kaupan, logistiikan ja teollisuuden alan yritykset.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Ylimaakunnalliset yritykset, alueellisesta ja kansallisesta huoltovarmuudesta vastaavat toimijat

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 158 655

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 114 836

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 198 320

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 143 546

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa

Seutukunnat: Suupohjan, Kuusiokuntien, Seinäjoen, Järviseudun

Kunnat: Lappajärvi, Lapua, Vimpeli, Alajärvi, Kauhava, Soini, Karijoki, Kauhajoki, Seinäjoki, Teuva, Ähtäri, Kurikka, Alavus, Ilmajoki, Isojoki, Evijärvi, Isokyrö, Kuortane

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: PL 700

Postinumero: 65101

Postitoimipaikka: Vaasa

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
ei liity erityisesti sukupuolten tasa-arvon edistämiseen
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa tehtäviin haastatteluihin sisällytetään logistiikka-alan sukupuolten valtavirtaistamiseen liittyvä teema esim. yrittäjyyteen ja työntekemiseen liittyvien mahdollisuuksien tarkastelu ja valtavirtaistamissuunnitelma.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
ei liity erityisesti sukupuolten tasa-arvon edistämiseen

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 4
Materiaalivirta-analyysin avulla voidaan poistaa hukkaa toimitusketjuista ja hyödyntää paremmin kierrätysvirtoja
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 3 5
Hanke tuottaa laskelmia ilmastonmuutosta hillitsevien ratkaisujen tueksi ja auttaa yrityksiä optimoimaan ilmastomuutosta vähentävästi
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 2
Hanke tarkastelee olemassa olevien kuljetuskäytävien hyödyntämismahdollisuuksia, joten monimuotoisuutta mahdollisesti vähentäviä ratkaisuja ei tarvita.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 5
Tavoitteena on, että ilmastonmuutosta aiheuttavien päästöjen määrä vähenee ja siten hankkeella on positiivinen vaikutus kasvihuonekaasujen vähentämisessä
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
ei välittömiä eikä välillisiä vaikutuksia
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 6 3
Hankkeen avulla yritysten jätteiden määrään ja niiden hyödyntämismahdollisuuksiiin kiinnitetään huomiota ja kehitetään kiertotalouteen ja kierrätykseen perustuvia liiketoimintamalleja ja jakeiden jalostusasteen nostamista
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 6 2
Hankkeessa keskeistä on eri energiamuotojen ja niiden saatavuuden tarkastelu eri mittareilla
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 3
Hankkeessa tavoitellaan elinkeinorakenteen monipuolistamista selvittämällä ja viestimällä materiaalivirtamurroksen mahdollistamista liiketoimintamahdollisuuksista
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 5
Liiketoimintamahdollisuuksien ja kiertotalouden mukaisten palveluliiketoimintamallien mahdollisuuksien esiintuominen on hankkeen keskeinen toimenpide
Liikkuminen ja logistiikka 6 4
Hankkeella tavoitellaan sekä resurssitehokkaampaa ja vähäpäästöisempää logistiikkaa, mutta toisaalta materiaalivirtojen lisääntymistä siten, että systeeminäkökulmasta tarkasteltuna kokonaistonnikilometrien määrä vähenee
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 1
epäsuoria vaikutuksia elinkeinoelämän kehittymisen kautta hyvinvointiin ja palveluihin
Tasa-arvon edistäminen 2 1
Hankkeessa toimitaan sukupuolineutraalisti ja selvitetään ja viestitään valtavirtaistamisen tilannetta
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
ei välittömiä eikä välillisiä vaikutuksia
Kulttuuriympäristö 0 1
ei välittömiä vaikutuksia, välillisenä vaikutuksina raidelogistiikan vaikutukset kaupunkirakenteeseen
Ympäristöosaaminen 5 4
Hanke vahvistaa ympäristöosaamista- ja tietoisuutta osallistuvien yritysten, sekä hankeviestinnän avulla. Hankkeessa tunnistetaan ja selvitetään vaihtoehtoisten ratkaisujen ympäristövaikutuksia

9 Loppuraportin tiivistelmä

Globaalit materiaalivirrat ovat murroksessa ja toimitusketjujen kilpailukykytekijät ovat muuttumassa. Materiaalivirtojen ja energiamurroksen ohella kuljetuskustannuksiin ja -reitteihin vaikuttaa esimerkiksi komponenttipula.

Materiaalivirtamurroksen ja Suupohjan kuljetuskäytävän potentiaali (MurSu) -hankkeen yleistavoitteena oli Etelä-Pohjanmaan kaupan ja teollisuuden kilpailukyvyn turvaaminen ja materiaalivirtamurroksen mahdollisuuksien tunnistaminen ja niiden jalostaminen liiketoimintamahdollisuuksiksi. Hankkeen keskeisen osan muodostavat globaalien kriisien – varsinkin koronan ja viimeisimpänä Ukrainan sodan – ja kehityskulkujen aiheuttamat muutokset materiaalivirroissa sekä toimitusketjuissa, sekä näiden muutosten jäljittäminen, esiintuominen sekä muutosten potentiaalin kartoittaminen.

Hanke kohdentui Suupohjan kuljetuskäytävään ja erityisesti 113 kilometriä pitkään, Seinäjoelta Kaskisten satamaan ulottuvaan Suupohjan rataan, jonka hyödyntäminen ja mahdollisuudet eri tavaralajien kuljettamisessa ovat hankkeen keskiössä. Huonokuntoinen Suupohjan rata vaatii kuitenkin mittavaa peruskorjausta ja sen liikennöinti on ollut viime vuosina lopetusuhan alla useaan otteeseen. Vaatimattomista liikennemääristä johtuen peruskorjaukselle ei ole nähty perusteluja, ja rataa on ylläpidetty erillisellä lisärahoituksella. Viime vuosina kuljetusmäärät ovat kuitenkin kasvaneet, eikä rataa luokitella enää vähäliikenteiseksi, Tilanne ei ole silti kestävä: radan heikko kunto ja epävarmuus sen tulevaisuudesta vaikeuttavat kuljetusten määrän kasvua, joka taas olisi keskeinen edellytys radan peruskorjaamiselle.

Hanke koostui neljästä työpaketista. Ensimmäisessä työpaketissa kartoitettiin Etelä-Pohjanmaan ja erityisesti Suupohjan kuljetuskäytävän materiaalivirtojen nykytila ja tarkasteltiin radan potentiaalia kuljetuskäytävänä. Tämä tapahtui tarkastelemalla muun muassa Kaskisten sataman vienti- ja tuontitilastoja, Suupohjan radan varren yrityksiä, Kaskisten sataman takamaa-alueen kuljetuspotentiaalia sekä länsirannikolle suunniteltujen tehdasinvestointien logistisia tarpeita. Tällä hetkellä Suupohjan radan kuljetukset ovat puukuljetuksia, merkittävin potentiaali löytyy puolestaan länsirannikon mahdollisista tehdasinvestoinneista.

Toisessa työpaketissa keskityttiin kuljetusvolyymeihin ja tuotekuljetusten potentiaaliin, sekä vertailtiin Suupohjan radan ja sille vaihtoehtoisen kuljetuskäytävän, radan kanssa rinnakkain kulkevan Kantatie 67:n, kannattavuutta eri liikennemääräskenaarioissa. Vertailun näkökulma oli yhteiskunnallinen ja se tehtiin rataan ja tiehen kohdistuvien investointien kautta. Kustannusvertailua tehtiin niin perusparannus-, ylläpito-, päästö- ja onnettomuuskustannusten kuin julkisen talouden näkökulmastakin.

Kolmannessa työpaketissa selvitettiin Suupohjan ratakäytävän toimijoiden eli sataman, maantie- ja rautatieliikenteen sekä yritysten osalta digitalisaation nykytila. Tarkastelussa havaittiin, että yrityksen koolla, henkilöstömäärällä ja liikevaihdolla on vahva positiivinen korrelaatio digitalisaation valmiustasoon ja kypsyysasteeseen. Sekä suuret että pienet yritykset voivat edistää digitalisaatiota, mutta ne kohtaavat erilaisia haasteita ja mahdollisuuksia. Tärkeintä on tunnistaa omat vahvuudet ja heikkoudet ja rakentaa strategia, joka sopii yrityksen kokoon ja toimialaan.

Neljännessä työpaketissa luotiin toimintolaskennan periaatteilla kustannusmalli rautatien ja maantien tavaraliikenteelle. Mallin avulla voidaan arvioida kuljetuspalvelun kustannuksia sekä ostajan että operaattorin näkökulmasta, ja se mahdollistaa tavaraliikenteen yhteysvälikohtaisten kustannusten sekä liikennemäärien ennustamisen, mikäli vuotuiset kuljetustarpeet ovat tiedossa. Mallia hyödynnettiin maantie- ja rautatiekuljetusten kustannusten laskemiseen eri skenaarioiden mukaisille kuljetusmäärille.

Hankkeessa haastateltiin eteläpohjalaisten elintarvike-, teollisuus- ja logistiikkayritysten lisäksi myös rautatie- ja satamaoperaattoreita sekä viranomaisia ja asiantuntijoita. Haastatteluja tehtiin yhteensä yli 40.

Hankkeen verkkosivu: https://www.uwasa.fi/fi/tutkimus/hankkeet/mursu-materiaalivirtamurroksen-ja-suupohjan-kuljetuskaytavan-potentiaali