Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78731

Hankkeen nimi: Sähikäinen - autoalan oppimisympäristön opetusvälineiden kehittämishanke

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2022 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia

Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos

Y-tunnus: 2109309-0

Jakeluosoite: Urheilukatu 6

Puhelinnumero: +358504611227

Postinumero: 95400

Postitoimipaikka: Tornio

WWW-osoite: http://lappia.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ohenoja Veli Hannu

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kouluttaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: hannu.ohenoja(at)lappia.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447492712

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Autoalan ammatillisessa koulutuksessa on Suomessa huomattavan isot ja kasvavat haasteet vastata ajoneuvoteknologian kehittymisestä aiheutuviin koulutustarpeiden muutoksiin.
Alan tehtaat ja yritykset kaipaavat osaavaa työvoimaa uuden teknologian osaajiksi kiihtyvällä tahdilla muuttuvassa työelämässä.
Hankkeen tarkoituksena on selvittää, suunnitella ja toteuttaa alueen elikeinoelämän kanssa yhteistyössä Ammattiopisto Lappian autoalan huollon ja korjauksen nykyaikainen oppimisympäristö huomioiden sähkötekniikkaan erikoistuneet työkalut.
Lisäksi tavoitteena on kouluttaa oppilaitoksen henkilökunta uusien laitteistojen käyttöön ja luoda toimiva yhteystyö Lapin ammattikorkeakoulun ja ilmatieteenlaitoksen Sodankylän testiradan kanssa TKI-yhteistyöhön koskien autonomisten autojen, komponenttien ja sensoritekniikan testausta.
Hankkeen tuloksena syntyy nykytekniikkaan perustuva autoalan oppimis- ja osaamisympäristö opetuskalustoineen, josta hyötyvät niin opiskelijat kuin paikalliset yritykset.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Kohderyhmänä ovat autoalan opiskelijat ja autokorjaamoalan yritykset.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välilliset kohderyhmät ovat autoliikkeet ja ajoneuvojen valmistajat, oppimisympäristön laitevalmistat ja aiheesta kiinnostuneeet henkilöt ja oppilaitokset.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 39 732

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 33 422

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 49 666

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 41 779

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Kemi-Tornion, Pohjois-Lapin, Itä-Lapin, Rovaniemen, Torniolaakson

Kunnat: Rovaniemi, Kittilä, Keminmaa, Sodankylä, Enontekiö, Kolari, Salla, Tornio, Pelkosenniemi, Ylitornio, Savukoski, Simo, Posio, Muonio, Inari, Pello, Ranua, Tervola, Utsjoki, Kemijärvi, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Suvauskoneella tehdyn analyysin perusteella hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen kohderyhmissä ja toimijoissa on mukana miehiä ja naisia. Hankkeen kaikissa toimenpiteissä toimitaan siten, että naisilla ja miehillä on yhtäläiset mahdollisuudet kehittää omaa osaamistaan erioppimisympäristöissä. Hankkeen ohjausryhmän kokoonpano asetetaan sukupuolten välisen tasa-arvon edistämistavoitteiden mukaisesti. Hanke on sukupuolineutraali.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen toiminta soveltuu sellaisenaan niin naisille kuin miehille. Hankkeen päätavoite palvelee molempia sukupuolia tasapuolisesti. Hankkeessa ei ole erityisiä toimia tasa-arvon edistämiseen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 8 10
Ajoneuvojen hiilineutraalit polttoaineratkaisut vaikuttavat vahvasti luonnonvarojen käyttöön. Autoala pyrkii käyttämään yhä enenemissä määrin kestävän kehityksen linjausta mm. kierrätyksen huomioiminen ajoneuvojen valmistuksessa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 10 10
Ajoneuvojen hiilineutraalit polttoaineratkaisut ovat enenevässä määrin lisääntymässä. Henkilöautopuolella sähköautot lisääntyvät voimakkaasti.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 8 8
Ajoneuvojen hiilineutraalit polttoaineratkaisut ja sähköajoneuvojen käyttöönotto edistää luonnon monimuotoisuutta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 8 10
Ajoneuvojen hiilineutraalit polttoaineratkaisut vähentävät huomattavasti luonnon moninaisuuden rasituksia. v.2030 henkilöautot ovat suunnitelman mukaan täysin hiilineutraaleja.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 9 9
Ajoneuvoteollisuus käyttää yhä enenemässä määrin kierrätysmateriaaleista valmistettuja komponentteja.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 9 10
Ajoneuvojen hiilineutraalit polttoaineratkaisut vaikuttavat hankkeen toimintaan, joihin kuuluu osittain uusiutuvat polttoaineratkaisut ja autonomiset ajoneuvot. Autoala pyrkii käyttämään yhä enenemissä määrin kestävän kehityksen linjausta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 10
Ajoneuvojen hiilineutraalit polttoaineratkaisut vaikuttavat hankkeen toimintaan ja paikallisten autoalan korjaamoiden kestävään kehitykseen. Autoala pyrkii käyttämään yhä enenemissä määrin kestävän kehityksen linjausta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 7 9
Hanke auttaa alan yrityksiä huoltamaan ja korjaamoaan uusia vähäpäästöisiä ajoneuvoja. Näin ollen liikkuminen säästää luontoa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 9
Tietotaito lisääntyy autoalan opiskelijoilla ja autoalan henkilökunnalla.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 8
Autoalalla ei ole kulttuurijakaumaa. Meillä on maahanmuuttaja opiskelijoita, jotka ovat työllistyneet autoalan yrityksiin ja korjaamoihin.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 8 10
Hanke tukee sitä, että opiskelija tuntee oman toimialansa ja työnsä olennaiset ympäristöasiat. Hän osaa soveltaa tietoa myös käytännössä, näitä on mm. raaka-aineiden ja työvälineiden tarkoituksenmukainen käyttö. Hän osaa säästää energiaa, välttää riskit, ehdottaa parannuksia työpaikan käytäntöihin ja opastaa asiakkaita.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Ajoneuvoalan ammatillisessa koulutuksessa Suomessa on huomattavan isot ja kasvavat haasteet vastata ajoneuvoteknologian kehittymisestä aiheutuviin koulutustarpeiden muutoksiin. Alan yritykset kaipaavat osaavaa työvoimaa uuden teknologian osaajiksi kiihtyvällä tahdilla muuttuvassa työelämässä. Hankkeen aikana on rakennettu, suunniteltu ja toteutettu yhteistyössä alueen elinkeinoelämän kanssa koulutuskuntayhtymä Lappian autoalan huollon ja korjauksen nykyaikainen oppimisympäristö huomioiden sähkötekniikkaan erikoistuneet työkalut. Lisäksi tavoitteena on kouluttaa oppilaitoksen henkilökunta uusien laitteistojen käyttöön. Lapin ammattikorkeakoulun ja ilmatieteenlaitoksen Sodankylän testiradan kanssa on saatettu käyntiin TKI-yhteistyö koskien autonomisten autojen, komponenttien ja sensoritekniikan testausta.
Vierailimme muiden koulutuksen järjestäjien luona tutustuen heidän rakentamiinsa vastaaviin oppimisympäristöihin. Näiden avulla olemme päättäneet, minkälaisia nykyaikaisia opetusvälineitä hankimme Koulutuskuntayhtymä Lappian uuteen opetusympäristöön. Niitä voidaan jatkossa päivittää tarpeidemme mukaan.
Opetusympäristö sisältää toimivan tilan mukaan lukien tarvittavat laitteet ja yhteydet. Opetusvälineitä ovat Matrix perussähkön opetustaulut, Matrix ohjelmoitavat robottiautot, 5 kpl simulaattori-opetustauluja, jotka sisältävät auton eri sähköjärjestelmiä ja Lucas Nulen UniTrain tietokonepohjaiset opetusalustat, joiden avulla opetetaan turvallisesti korkeajännitetekniikkaa ja erilaista sensoritekniikkaa.
Opetusympäristö tulee Koulutuskuntayhtymä Lappian autoalan jokapäiväiseen opetuskäyttöön ja myös paikalliset autoalan toimijat tulevat hyödyntämään tilaa ja opetusvälineitä heidän koulutustarpeisiinsa.
Hankkeen tuloksena syntyi nykytekniikkaan perustuva Koulutuskuntayhtymä Lappian autoalan oppimis- ja osaamisympäristö opetuskalustoineen, josta hyötyvät niin opiskelijat kuin paikalliset yritykset. Hanke on saanut hyvää palautetta alueemme alan toimijoilta sekä muilta koulutuksen järjestäjiltä.