Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78733

Hankkeen nimi: eTEMA - Elämysteknologiaa matkailuyrityksille

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2022 ja päättyy 28.2.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2528792-5

Jakeluosoite: Jokiväylä 11

Puhelinnumero: 040 647 7231

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: https://www.lapinamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kestilä Sini-Maaria

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Asiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: sini.kestila(at)lapinamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 703 0678

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hanke perustuu Elämysteknologiaa matkailuun -hankkeessa tehtyyn selvitykseen. Selvityksessä on noussut esille, että pk- ja mikro- yrittäjillä on halua ja tahtoa käyttää elämysteknologiaa tuotteissa, mutta ei osaamista. Tämän hanke on siis täysin lähtöisin elinkeinon tarpeesta ja pyrkii tuomaan helpotusta varsinkin matkailuyrittäjille, joilla ei ole suuria resursseja käytettävissään. Elämysteknologiaa matkailuun - hankkeessa nousi esille, että elämysteknologiatuotteen kehittämisessä voi ketterästi hyödyntää mm. olemassa olevia teknologioita kuten sosiaalista mediaa, internetsivuja eli ns. low-tech:ä. Tässä hankkeessa on tarkoitus, että matkailuyrittäjät pääsevät oppimaan, miten teknologioita käytetään matkailutuotteissa ja -palveluissa.

Päätavoitteena on parantaa matkailuyrittäjien osaamista elämysteknologioiden hyödyntämisessä matkailutuotteissa ja -palveluissa. Tavoitteena on tuottaa digitaalinen opas, jota matkailuyrittäjä voi käyttää matkailutuotteiden ja -palvelujen kehittämisessä. Hankkeessa tehdään matkailuyrittäjille räätälöity koulutus elämysteknologian hyödyntämisestä omissa tuotteissa ja palveluissa. Koulutuksessa esitellään teknologioita, jotka ovat helposti saavutettavissa: some, QR-koodi, nettisivut, videot yms. Koulutuksen sisältö koostuu webinaareista ja työpajoista. Webinaarit koostuvat asiantuntijaluennoista, jotka tallennetaan. Työpajoissa matkailuyrittäjät pääsevät käytännössä kokeilemaan elämysteknologiaa hyödyntävän matkailutuotteen kehittämistä.

Hankkeen tuloksena kootaan matkailuyrittäjille suunnattu digitaalinen opas elämysteknologisen tuotteen tai palvelun kehittämisen tueksi

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinainen kohderyhmä on matkailualan pk- ja mikroyritykset, jotka sijaitsevat Lapin alueella. Valitun kohderyhmän tarve on suurin osaamisen parantamiseen siinä, miten elämysteknologiaa voidaan käyttää matkailutuotteissa ja -palveluissa.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat korkeakoulut ja matkailu- sekä IT-opiskelijat. Hankkeella edistetään Lapin AMK:n TKI- toiminnan kehitystä ja toimenpiteillä tuotetaan Lapin AMK:lle sisältöä, jota voidaan hyödyttää koulutuksessa ja TKI-toiminnassa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 54 720

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 54 720

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 68 400

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 68 400

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Kemi-Tornion, Pohjois-Lapin, Itä-Lapin, Rovaniemen, Torniolaakson

Kunnat: Rovaniemi, Kittilä, Keminmaa, Sodankylä, Enontekiö, Kolari, Salla, Tornio, Pelkosenniemi, Ylitornio, Savukoski, Simo, Posio, Muonio, Inari, Pello, Ranua, Tervola, Utsjoki, Kemijärvi, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Jokiväylä 11

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen suunnittelun aikana on tehty sukupuolivaikutusten arviointi mm. Lapin Letka -hankkeen suvauskoneen avulla. Sen mukaan hanke edistää naisten ja miesten asioita tasapuolisesti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke edistetään kaikkien sukupuolten asioita tasapuolisesti.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeessa näkökulma on huomioitu, mutta sukupuolten tasa-arvon edistäminen ei ole hankkeen päätavoite

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 2
Hankkeen toimenpiteissä koulutetaan matkailuyrittäjiä hyödyntämään tuotteissaan ja palveluissaan teknologoita, joilla voidaan edistää luonnonvaroja säästävää matkailua.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 2
Hankkeen toimenpiteissä koulutetaan matkailuyrittäjiä hyödyntämään teknologoita tuotteiden ja palvelujen tuottamisessa. Hankkeessa edistetään kestävien ja vähähiilisten tuote- ja palveluratkaisujen kehittämistä, joilla on vaikutusta ilmastonmuutoksen riskien vähentämseen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
Hankkeessa tuetaan Lapin pk- ja mikroyritysten liiketoiminnan ja tuote- ja palvelukehityksen edistämistä. Hankkeen toimenpiteet ovat ajankohtaisia ja lähtöisin matkailuyrittäjien tarpeista kehittää osaamista elämysteknologsten ratkaisujen hyödyntämisestä matkailutuotteissa. Lapin palvelutarjonta monipuolistuu kestävästi
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 9
Hankkeessa vahvistetaan Lapin matkailuyrittäjien osaamista kehittää aineettomia tuotteita ja palveluita elämysteknologiaa hyödyntäen. Hankkeessa annettujen työkalujen avulla matkailuyrittäjien osaaminen paranee pidemmällä aikavälillä.
Liikkuminen ja logistiikka 2 2
Hankkeessa tuottettava koulutus parantaa myös matkailutuotteiden saavutettavuutta teknologisilla ratkaisuilla. Yritykset voivat uusien teknologioiden käyttöönoton myötä parantaa yhteistyötä alueen muiden toimijoiden kanssa esim. kuljetusyritykset.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 2
Matkailupalvelujen tuottaminen kohderyhmille, jotka eivät voi esimerkiksi matkustaa (etämatkailu)
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 1 1
Matkailuyrittäjät voivat markkinoida ja kertoa tuotteistaan monipuolisemmin (video, some kieliversiot) näin tuotteet ovat laajemman kohderyhmän saavutettavissa. Osaaminen elämyksen tuottamiselle eri kulttuureista tuleville kohderyhmäläisille paranee.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

eTEMA – Elämysteknologiaa matkailuyrityksille sai alkunsa Elämysteknologiaa matkailuun -hankkeessa tehdyn selvityksen pohjalta. Selvityksessä nousi esille, että pk- ja mikro- yrittäjillä on halua ja tahtoa käyttää elämysteknologiaa tuotteissa, mutta ei tarvittavaa osaamista. Hankkeen sisältö oli lähtöisin elinkeinon tarpeesta ja pyrki tuomaan helpotusta varsinkin pienille matkailuyrittäjille, joilla ei ole suuria resursseja käytettävissään. Hankkeen sisältö rakennettiin konkreettisten toimenpiteiden pohjalta, joihin kuului webinaareja ja työpajoja. Hankkeessa matkailuyrittäjät pääsivät oppimaan ja kokeilemaan, miten elämysteknologiaa hyödyntävä tuote rakennetaan.

Päätavoitteena oli parantaa matkailuyrittäjien osaamista elämysteknologioiden hyödyntämisessä matkailutuotteissa ja
-palveluissa. Tavoitteena oli tuottaa digitaalinen opas, joka toimii myös koulutuksena, jota matkailuyrittäjä voi käyttää matkailutuotteiden ja -palvelujen kehittämisessä. Koulutuksessa esiteltiin teknologioita, jotka ovat helposti saavutettavissa: some, QR-koodi,nettisivut, videot yms. Lisäksi siinä ohjataan, millä tavoin näitä kannattaa hyödyntää, jotta tuloksena on toimiva elämysteknologiaa hyödyntävä matkailutuote.

Digitaalisen oppaan sisältö koostuu webinaaritallenteista, tehtävänannoista sekä konkreettisista tehtävistä. Sen voi suorittaa koulutuksen omaisesti järjestyksessä tai vain poimia tarvittavat kohdat. Digitaalinen opas on julkaistu Lapin yrityskoulutuskalenterissa nimellä Elämysteknologiaa matkailuun -opas.