Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78734

Hankkeen nimi: Pohjoista vahvuutta elintarvikealan oppimisympäristöillä -investointiosio

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2022 ja päättyy 31.10.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0973110-9

Jakeluosoite: Korvanranta 50

Puhelinnumero: 020 7984000

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.redu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ulla-Maija Poranen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tuntiopettaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: ulla-maija.poranen(at)redu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 688 6266

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa kehitetään REDUn elintarvikealan oppimisympäristöä. Hankkeen tavoitteena auttaa Lapin elintarvikealan yrityksiä kehittämään toimintaansa ja hyödyntämään opiskelijoiden osaamista jo opiskeluaikana. Osaavat työntekijät ovat yrityksen suurin kasvun edellytys ja Lapin koulutuskeskus REDUssa elintarvikealan opiskelijat saavat monipuolisesti kokemusta erilaisista elintarvikkeiden valmistuksen perustehtävistä, leipomopuolelta sekä lihanjalostuksesta. Parantamalla REDUn elintarvikealan oppimisympäristöjä voidaan kehittää työelämäyhteistyötä tarjoamalla oppimisympäristöjä työelämän käyttöön oppilaitoksen kanssa. Hankkeessa investoidaan ratapakkauskoneeseen, annostelukoneeseen sekä kylmäkuivauskoneeseen. Samalla päivitetään REDUn elintarvikealan oppimisympäristöä ja laaditaan ohjeet työelämän ja oppilaitoksen yhteistyötä varten. Oppimisympäristön hankinnat palvelevat REDUn elintarvikealan osaamisalojen ja luonto- ja ympäristöalan yhteistoimintaa. Laitehankintojen tavoitteena on kehittää yrityksen ja opiskelijoiden osaamista koko tuotantoprosessiketjusta. Työelämätietoisuuden ja lappilaisen elintarvikealan erityispiirteiden tunnistamisen sekä oppimisympäristöjen ja koulutuksen kehittämisen avulla voidaan vastata Lappi-sopimuksessakin esiin nostettuihin vaatimuksiin elinkeinoelämän ja osaamisen kehittämisestä.

Yrityksissä tuotekehitys nähdään usein aikaa vievänä ja työläänä prosessina, vaikka sen avulla yritys voisi lisätä kasvupotentiaaliaan. Yritykset voivat testata REDUn elintarvikealalle hankittavia laitteita ja sitä kautta aktivoitua investoimaan laitteisiin myös itse. Tuotekehityspilotit oppilaitosympäristössä mahdollistavat yrityksen sisäisen kehittämisen ja kasvuinnokkuuden. Hankkeen tavoitteena on auttaa Lapin elintarvikeyrityksiä löytämään uudistumisen ratkaisuja. Elintarvikeala on yksi Lapin veturitoimialojen imussa kasvavista aloista, jota oppilaitosyhteistyötä kehittämällä voidaan tukea. Näin hanke auttaa osaltaan vastaamaan myös Lapin älykkään erikoistumisen strategian prioriteetteihin osallistumalla arktisen toimintaympäristön kehittämiseen.

Oppilaitoksen oppimisympäristöissä yritykset voivat tehdä tuotekehitystyötä opiskelijayhteistyönä, ja opiskelijat saavat suoran kytköksen työelämään sekä kokemusta erilaisista työtehtävistä. Lapin elintarvikeala muodostuu pienistä keskenään hyvinkin erilaisista yrityksistä, jotka tarvitsevat täsmäosaajia. Työelämäyhteistyön tiivistämisen kautta vauhditetaan yrityksien erityistarpeisiin liittyvän ammatillisen osaamisen kehittämistä. Opiskelijayhteistyö palvelee yrityksiä, jotka voivat tarjota opiskelijoille työelämässä oppimisen paikkoja. Oppilaitoksen ja työelämän yhteistyötä tiivistämällä parannetaan alueellisen kyvykkyyden positiivista kehityskulkua Lapissa, mutta myös muualla Pohjois-Suomessa. REDU on Lapin suurin ammatillisen koulutuksen järjestäjä, jonka roolina on yhdessä muiden koulutuksenjärjestäjien kanssa vastata osaavan työvoiman tuottamiseen ja Lapin kilpailukyvyn ylläpitoon. REDUn ympäristöissä on yritykselle edullisempaa ja tehokkaampaa. REDU voi palvella mikroyrityksiä paremmin, kun oppimisympäristöihin hankitaan nykyaikaista laitteistoa.
Hankeparin (kehittämis- ja investointiosiot) toimenpiteet muodostuvat kolmesta työpaketista.

TP 1 Elintarvikealan oppimisympäristön investoinnit (investointiosio)
- Oppimisympäristön kehittämiseen liittyvät työelämäyhteistyötä ja osaamisen kehittämistä tukevat investoinnit: ratapakkauskone, Freeze dryer eli kylmäkuivauskone ja annostelukone. Hankinnat suunnitellaan ja toteutetaan oppilaitoksen ja työelämän tarpeita vastaavaksi (esim. koko, energiankulutus, tuotantomäärät jne.).
- Hankkeen aikana laitteet saatetaan toimintakuntoon ja sijoitetaan päivitettyyn oppimisympäristöön ja niitä testataan yrityksien kanssa. REDUn henkilöstö perehtyy laitteiden käyttöön ja perehdytystä annetaan osallistuville opiskelijoille, yrityksille ja muille laitteita käyttäville henkilöille.
- Investointien tuloksena syntyy päivitetty elintarvikealan oppimisympäristö, jossa työelämä toimii entistä tiiviimmin yhteistyössä oppilaitoksen kanssa.

TP 2 Työelämäyhteistyön kehittäminen (kehittämisosio)
- Hankkeeseen haetaan mukaan yrityksiä elintarvikealalta (5). Lisäksi uusia yhteistyökumppaneita saadaan viestinnän ja oppimisympäristön esittelytilaisuuden kautta.
- Osallistuvien yritysten kanssa toteutetaan 1-2 pilottia tuotekehityksestä ja 1-2 tuotantoprosessin kehityksestä uudistetussa oppimisympäristössä. Opiskelijat pääsevät mukaan pilotteihin työelämän kanssa.
- REDUn elintarvikealan ja luonto- ja ympäristöalan yhteistyönä toteutetaan retkimuonien valmistamisen pilotti Freeze Dryerilla. Myös tähän pilottiin etsitään mukaan yrityskumppani.
- Yhteensä pilotteja toteutetaan hankeaikana 2-5. Tuloksena osallistuvien yrityksien kanssa on testattu laitteiden toimivuutta tuotekehityksen ja tuotantoprosessien kehityksessä ja yritykset käynnistävät uusia tuotekehitysprosesseja.
- Pilottien aikana mallinnetaan yhteistyö ja prosessit tulevaisuutta varten. Tuloksena syntyvät perehdytysohjeet ja muut ohjeet toimivat jatkossa oppimisympäristön käytössä eri toimijoiden kanssa.
- Hankkeen lopuksi järjestetään oppimisympäristön esittelytilaisuus alan yrityksille. Tilaisuus on yksi keino uusien kumppanuuksien muodostamiselle ja herättää yrityksien kiinnostusta investointeja kohtaan.

TP 3 Hallinnointi ja viestintä (kehittämisosio)
- Hankekokonaisuuden hallinnointi ja investointien toteuttaminen asianmukaisella tavalla.
- Monikanavaisen viestinnän kautta viestitään elintarvikealan koulutusmahdollisuuksista, investoinneista ja hankkeen aikana tehdyistä tuotekehityksen ja tuotantoprosessin kehityksen piloteista.
- Tuloksena syntyy 1-2 videota, joilla viestitään onnistuneesta työelämäyhteistyöstä ja opiskelijanäkökulmasta uudistetussa oppimisympäristössä. Videoiden ja muun viestinnän avulla on saatu mukaan uusia kumppaniyrityksiä alueelta.

Hankkeen tuloksena REDUn elintarvikealan oppimisympäristöön on hankittu kolme uutta laitetta. Uudistetussa oppimisympäristössä on pilotoitu yritysyhteistyötä tuotekehityksessä sekä tuotantoprosessin kehittämisessä viiden yrityksen kanssa sekä oppilaitoksen toimialojen välisenä yhteistyönä. Pilottien aikana luodaan selkeät ohjeet siitä, kuinka oppilaitos-yritys-yhteistyötä voidaan tehdä elintarvikealalla ja viestitään monikanavaisesti yhteistyöstä ja onnistumisista. Viestinnän avulla tavoitetaan uusia yrityksiä, joiden kanssa voidaan tehdä yhteistyötä tulevaisuudessa sekä alalle saadaan uusia opiskelijoita. Selkeä oppimisympäristö helpottaa myös erityisen tuen opiskelijoiden, maahanmuuttajien ja heterogeenisten oppilasryhmien opiskelua. Hankkeen vaikutuksena opiskelijamäärä elintarvikealalla kasvaa ainakin viidellä opiskelijalla. Pitkän aikavälin tuloksena REDUn elintarvikealan koulutuksen ja työelämäyhteistyön kehittäminen jatkuu hankkeen luomien mahdollisuuksien avulla. Alueen yrittäjien ymmärrys REDUn tarjoamista elintarvikealan yhteistyömahdollisuuksista on kasvanut ja oppilaitoksen tarjontaa osataan hyödyntää aiempaa enemmän. Oppilaitosyhteistyön kautta yritykset aktivoituvat hankkimaan vastaavia koneita, jolloin vaikutus leviää. Uuden teknologian käyttö kytkeytyy myös energiatehokkuuteen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Lapissa ja muualla Pohjois-Suomessa toimivat elintarvikealan mikroyritykset ja pk-yritykset.
REDUn elintarvikealan opiskelijat ja opetushenkilöstö.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Laajemmin elintarvikealan toimijat ja yritykset Suomessa, korkeakoulut ja muut elintarvikealan oppilaitokset, peruskoulujen opinto-ohjaajat ja elintarvikealan koulutuksesta kiinnostuneet henkilöt yleisesti.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 110 175

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 107 843

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 157 393

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 154 061

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa, Lappi

Seutukunnat: Itä-Lapin, Pohjois-Lapin, Tunturi-Lapin, Torniolaakson, Kemi-Tornion, Rovaniemen, Oulunkaaren, Koillismaan

Kunnat: Muonio, Posio, Tornio, Keminmaa, Ylitornio, Ranua, Kittilä, Salla, Kolari, Simo, Sodankylä, Ii, Utajärvi, Pelkosenniemi, Rovaniemi, Taivalkoski, Savukoski, Inari, Enontekiö, Pello, Tervola, Kemijärvi, Utsjoki, Kuusamo, Pudasjärvi, Vaala, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Jänkätie 1

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Elintarvikeala on hyvin naisvaltainen. Uusimmassa alkavassa elintarvikealan opiskelijaryhmässä on vain yksi miespuolinen osallistuja. Liha-alalla tilanne on kuitenkin päinvastainen ja liha-ala koetaan "miesten alaksi".
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Uusien oppimisympäristöjen kehittäminen nostaa alan vetovoimaisuutta sukupuolesta riippumatta ja toisaalta uudet laitteet voivat nostaa myös naisvaltaisina pidettyjen alojen kiinnostusta miespuolisten opiskelijoiden silmissä. Myös naisia halutaan kannustaa liha-alalle siinä missä miehiä elintarvikealalle ylipäätään. Modernit oppimisympäristöt ja tiivis työelämäyhteistyö voivat auttaa potentiaalisten opiskelijoiden kiinnostusta hakeutua elintarvikealan koulutukseen ja työhön.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, mutta se huomioidaan hankkeessa. Uudistetut oppimisympäristöt tukevat kaikkien osallistumista opiskeluun ja tarjoavat mielekkäitä mahdollisuuksia naisille opiskella perinteisesti miesvaltaisena pidetyilä aloilla ja päinvastoin.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 4
Oppimisympäristöihin hankittujen laitteiden avulla voidaan vaikuttaa esim. tuotekehityksessä jalostusasteen nostoon ja sivuvirtojen parempaan hyödyntämiseen, mikä lisää raaka-aineiden kestävää käyttöä. Lisäksi koneet annostelevat ja pakkaavat tuotteet materiaalia säästäen, jolloin pakkaushävikki vähenee.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ei merkittävää vaikutusta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei merkittävää vaikutusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei merkittävää vaikutusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei merkittävää vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 4
Oppimisympäristöihin hankittujen laitteiden avulla voidaan vaikuttaa esim. tuotekehityksessä jalostusasteen nostoon ja sivuvirtojen parempaan hyödyntämiseen, mikä lisää raaka-aineiden kestävää käyttöä. Lisäksi koneet annostelevat ja pakkaavat tuotteet materiaalia säästäen, jolloin pakkaushävikki vähenee.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 6
Lapin elitarvikealan yritykset ovat pitkälti pieniä ja mikroyrityksiä, joissa tarvitaan hyvin erilaista erityisosaamista. Yrityksien pieni koko vaikuttaa mm. osaamisen kehittämisen osallistumiseen sekä investointeihin. Investoimalla uusiin laitteisiin voidaan tukea myös alueen yrityksiä tekemään investointeja ja kehittämään toimintaansa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Ei vaikutusta.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Ei merkittävää vaikutusta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 1 4
Välillisenä vaikutuksena vaikutetaan myös hyvinvoinnin edistymiseen, kun pienet yritykset saavat oppilaitosyhteistyön kautta tukea innovointiin, investointeihin ja osaamisen kehittämiseen.
Tasa-arvon edistäminen 2 4
Elintarvikealan vetovoimaa parannetaan investoimalla laitteisiin, joilla kehitetään REDUn oppimisympäristöä. Ala on naisvaltainen, paitsi liha-alan osalta, joka on perinteisesti miesvaltaisempi ala. Nykyaikaisten oppimisympäristöjen ja toimivien tiiviiden työelämäkumppanuuksien kehittämisen avulla nostetaan erityisesti miesten, mutta yleisesti kaikkien sukupuolten kiinnostusta alan koulutusta ja työtä kohtaan.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei merkittävää vaikutusta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa kehitettiin REDUn elintarvikealan oppimisympäristöä. Hankkeen tavoitteena oli auttaa elintarvikealan yrityksiä kehittämään toimintaansa yhdessä elintarvikealan opiskelijoiden kanssa. Hankkeessa investoitiin kuuteen eri koneeseen; pakkauskone, annostelukone, pakastekuivain, raekone, pikapakastin ja kalapuikkomuotoilija. Alan yritykset (7 kpl) testasivat koneita ja tekivät tuotekehitystä uudistetussa oppimisympäristössä. Elintarvikealan opiskelijat osallistuivat tuotekehitykseen yritysten kanssa. Testauksen tuloksena yksi yritys investoi samanlaiseen koneeseen lähitulevaisuudessa. Yrityksissä tuotekehitys nähdään usein aikaa vievänä ja työläänä prosessina, vaikka sen avulla yritys voisi lisätä kasvupotentiaaliaan. Monilla pienyrittäjillä ei ole resursseja kehittää tuotteitaan yksin, vaan he tarvitsevat monipuolista tukea. Hankkeen tavoitteena oli auttaa elintarvikealan yrityksiä löytämään uusia ratkaisuja. Hankeaikana kehitettiin uusia reseptejä, tuotteita, tuotantomenetelmiä ja testattiin tuotteiden turvallisuuteen ja laatuun liittyviä tekijöitä. Tuotekehityspilotit auttoivat yrityksiä löytämään oppilaitosympäristön tuotekehityspaikaksi ja tiivistivät yhteistyötä työelämän kanssa. Oppimisympäristön hankinnat palvelevat REDUn elintarvikealan ja muiden osaamisalojen yhteistoimintaa. Laitehankintojen tavoitteena oli kehittää yrityksen ja opiskelijoiden osaamista koko tuotantoprosessiketjusta.
Hankkeen aikana opiskelijat saivat kokemusta tuotekehittämisestä ja pääsivät tutustumaan ruokatehtaan toimintaan. Uusilla investoinneilla REDU voi palvella yrityksiä paremmin ja oppilaitosympäristö tarjoaa yrityksille edullisen tuotekehitysympäristön.

Hankeparin (kehittämis- ja investointiosiot) toimenpiteet muodostuivat kolmesta työpaketista.
TP 1 Elintarvikealan oppimisympäristön investoinnit (investointiosio)
Oppimisympäristön kehittämistä tukevat investoinnit: pakkauskone, annostelukone, pakastekuivain, raekone, pikapakastin ja kalapuikkomuotoilija. Hankinnat suunniteltiin ja toteutettiin oppilaitoksen ja työelämän tarpeita vastaavaksi. Hankkeen aikana laitteet sijoitettiin päivitettyyn oppimisympäristöön ja niitä testattiin yrityksien kanssa. REDUn henkilöstöä perehdytettiin laitteiden käyttöön. Investointien tuloksena syntyi päivitetty elintarvikealan oppimisympäristö, jossa työelämä toimii entistä tiiviimmin yhteistyössä oppilaitoksen kanssa.
TP 2 Työelämäyhteistyön kehittäminen (kehittämisosio)
Hankkeessa tehtiin yhteistyötä uusien (6) ja vanhojen (1) yritysten kanssa. Yritykset ottivat itse yhteyttä ja hakeutuivat yhteistyökumppaneiksi. Yritysten kanssa toteutettiin 1-5 tuotekehityspilottia yrityksen tarpeista ja tavoitteista riippuen. Uusia yhteistyökumppaneita löytyi oppimisympäristön esittelytilaisuuksien Avoimet ovet-tapahtumien kautta, jotka järjestettiin 15.6.2023 ja 25.10.2023.

TP 3 Hallinnointi ja viestintä (kehittämisosio)
Hankekokonaisuuden hallinnointi ja investointien toteutettiin asianmukaisella tavalla. Hankkeesta viestittiin eri kanavissa kuten sosiaalisessa mediassa, lehdessä ja nettisivuilla. Tuloksena syntyi 4 videota, yksi mainosvideo Redu elintarvikkeesta ja opetusvideo (3 osaa) pakkauskoneen käytöstä, kalvon ja työkalun vaihdosta.