Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78738

Hankkeen nimi: Sähikäinen - autoalan oppimisympäristön opetusvälineiden investointihanke

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2022 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia

Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos

Y-tunnus: 2109309-0

Jakeluosoite: Urheilukatu 6

Puhelinnumero: +358504611227

Postinumero: 95400

Postitoimipaikka: Tornio

WWW-osoite: http://lappia.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ohenoja Veli Hannu

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kouluttaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: hannu.ohenoja(at)lappia.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447492712

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Autoalan ammatillisessa koulutuksessa on Suomessa huomattavan isot ja kasvavat haasteet vastata ajoneuvoteknologian kehittymisestä aiheutuviin koulutustarpeiden muutoksiin. Alan tehtaat ja yritykset kaipaavat osaavaa työvoimaa uuden teknologian osaajiksi kiihtyvällä tahdilla muuttuvassa työelämässä.

Hankkeen tavoitteena on hankkia Ammattiopisto Lappian huoltoon ja korjaukseen autoalan oppimis- ja -osaamisympäristöön nykyaikaiset oppimisvälineet. Tarkoituksena on keskittyä opetustarvikkeiden hankinnassa nykyteknologian omaavien ajoneuvojen huolto- ja korjaustoimintaan, sekä sähköiseen vianetsintään ja niiden vikojen säätämiseen ja korjaukseen. Yhteistyössä paikallisten yritysten kanssa ja heidän tarpeet huomioon ottaen rakennamme sähkötekniikkaan erikoistuneen oppimisympäristön nykyaikaisilla ajoneuvojen sähkötekniikkaan erikoistuneilla työkaluilla.

Hankkeen tuloksena syntyy nykytekniikkaan perustuva autoalan oppimis- ja osaamisympäristö opetuskalustoineen, josta hyötyvät niin opiskelijat kuin paikalliset yritykset.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Kohderyhmänä ovat autoalan opiskelijat ja autokorjaamoalan yritykset.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välilliset kohderyhmät ovat autoliikkeet ja ajoneuvojen valmistajat, oppimisympäristön laitevalmistat ja aiheesta kiinnostuneeet henkilöt ja oppilaitokset.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 109 718

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 107 086

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 156 740

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 152 980

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Kemi-Tornion, Pohjois-Lapin, Itä-Lapin, Rovaniemen, Torniolaakson

Kunnat: Rovaniemi, Kittilä, Keminmaa, Sodankylä, Enontekiö, Kolari, Salla, Tornio, Pelkosenniemi, Ylitornio, Savukoski, Simo, Posio, Muonio, Inari, Pello, Ranua, Tervola, Utsjoki, Kemijärvi, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Autoalalla ei ole sukupuolijakaumaa. Kaikki työt pystyy tekemään suokupuoleen katsomatta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Autoalalla ei ole sukupuolijakaumaa. Kohderyhmässä on mukana miehiä ja naisia. Hanke tähtää siihen, että naisilla ja miehillä on yhtäläiset mahdollisuudet kehittää omaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristön mahdollisuuksia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Autoalalla ei ole sukupuolijakaumaa. Kaikki työt pystyy tekemään suokupuoleen katsomatta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 8 10
Ajoneuvojen hiilineutraalit polttoaineratkaisut vaikuttavat vahvasti luonnonvarojen käyttöön. Autoala pyrkii käyttämään yhä enenemissä määrin kestävän kehityksen linjausta mm. kierrätyksen huomioiminen ajoneuvojen valmistuksessa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 10 10
Ajoneuvojen hiilineutraalit polttoaineratkaisut ovat enenevässä määrin lisääntymässä. Henkilöautopuolella sähköautot lisääntyvät voimakkaasti.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 8 8
Ajoneuvojen hiilineutraalit polttoaineratkaisut ja sähköajoneuvojen käyttöönotto edistää luonnon monimuotoisuutta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 8 10
Ajoneuvojen hiilineutraalit polttoaineratkaisut vähentävät huomattavasti luonnon moninaisuuden rasituksia. v.2030 henkilöautot ovat suunnitelman mukaan täysin hiilineutraaleja.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 9 9
Ajoneuvoteollisuus käyttää yhä enenemässä määrin kierrätysmateriaaleista valmistettuja komponentteja
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 9 10
Ajoneuvojen hiilineutraalit polttoaineratkaisut vaikuttavat hankkeen toimintaan, joihin kuuluu osittain uusiutuvat polttoaineratkaisut ja autonomiset ajoneuvot. Autoala pyrkii käyttämään yhä enenemissä määrin kestävän kehityksen linjausta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 10
Ajoneuvojen hiilineutraalit polttoaineratkaisut vaikuttavat hankkeen toimintaan ja paikallisten autoalan korjaamoiden kestävään kehitykseen. Autoala pyrkii käyttämään yhä enenemissä määrin kestävän kehityksen linjausta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 7 9
Hanke auttaa alan yrityksiä huoltamaan ja korjaamoaan uusia vähäpäästöisiä ajoneuvoja. Näin ollen liikkuminen säästää luontoa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 9
Tietotaito lisääntyy autoalan opiskelijoilla ja autoalan henkilökunnalla.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 8
Autoalalla ei ole kulttuurijakaumaa. Meillä on maahanmuuttaja opiskelijoita, jotka ovat työllistyneet autoalan yrityksiin ja korjaamoihin.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 8 10
Hanke tukee sitä, että opiskelija tuntee oman toimialansa ja työnsä olennaiset ympäristöasiat. Hän osaa soveltaa tietoa myös käytännössä, näitä on mm. raaka-aineiden ja työvälineiden tarkoituksenmukainen käyttö. Hän osaa säästää energiaa, välttää riskit, ehdottaa parannuksia työpaikan käytäntöihin ja opastaa asiakkaita.

9 Loppuraportin tiivistelmä

-