Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78761

Hankkeen nimi: Joroinen - vihreän teknologian ja kestävän matkailun edelläkävijä

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 15.8.2022 ja päättyy 31.12.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Joroisten kunta

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0207112-8

Jakeluosoite: Lentoasemantie 130

Puhelinnumero: 0407514777

Postinumero: 79600

Postitoimipaikka: Joroinen

WWW-osoite: http://www.joroinen.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tyrväinen Joonas

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yritysasiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: joonas.tyrvainen(at)joroinen.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0407514777

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen avulla tehdään kolme erilaista selvitystyötä.

Kehittämissuunnitelmat:
1. VT5-satama-lentokenttä-Kotkatharju: Kehittämissuunnitelman tavoitteena on luoda edellytyksiä uudelle yritystoiminnalle alueella. VT5-risteysalueelle haetaan monipuolisesti eri toimialojen yrityksiä. Lentokentän alueelle haetaan hankeselvitysten perusteella TKI- ja digitalisaatiotoimijoita. Sataman ja Kotkatharjun alueelle matkailutoimijoita.
2. Huutokosken green tech -alue: Huutokosken alueelle luodaan toimintaedellytyksiä aurinkoenergian tuotantoon sekä datakeskuksen sijoittumiselle alueelle.
3. Lentopaikka (lentomenetelmäselvitys, remote controlled airport): Lentopaikan kehittämisen tavoitteena on luoda toimintaedellytyksiä markkinaehtoiselle lentotoiminnalle.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä olisi yritykset, joiden toimialana on vihreä energia, digitalisaatio sekä kestävän matkailun kehittäminen. Hankkeen avulla tehtyjen selvitysten myötä kunta tarjoaisi edellytyksiä kehittää yllä mainittuja toimialoja sekä olisi itse aktiivisena toimijana alueiden kehittymisessä (maa-alueiden omistus pääasiassa kunnalla). Hankkeen kohderyhmänä toimisi kestävän matkailun osalta myös kansalliset ja kansainväliset matkailijat sekä paikalliset kolmannen sektorin toimijat.

Lisäksi hankkeen kohderyhmäksi selvitetään ilmailualaan yrityksiä, jotka voisivat tarjota mm. koneiden kausisäilytykseen ja huoltoon liittyviä palveluita. Sekä mahdollinen lentotaksitoiminta.

Alueen kokonaiskehittämisen osalta hankkeen kohderyhmänä ovat myös alueella jo olemassa olevat matkailutoimijat sekä mahdolliset muut ohjelma- ja matkailupalvelua tuottavat yritykset.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisistä kohderyhmistä merkittävimmät ovat Pohjois-Savon viennin osalta kärkipäässä olevat kansainväliset yritykset, jotka hyötyisivät merkittävästi lentoliikenteen uudelleenkäynnistymisestä. Varkauden lentoasemalta lennettiin viimeiset reittilennot vuonna 2013. Kenttä suljettiin 2016 Finavian toimesta eli kentältä loppui AFIS lennontiedotuspalvelut. Kesällä 2016 kenttä avautui yleisilmailua varten valvomattomana lentopaikkana. Lentopaikka suljettiin tammikuussa 2020, jonka jälkeen kunta haki uudelleen lentopaikkalupaa. Lupa myönnettiin kesäkuussa 2022.
Välillisesti hankkeen kohderyhmänä selvitetään mahdollisen datakeskuksen hukkalämmön osalta paikallisia alkutuotannon yrityksiä. Aurinkoenergian osalta välillisenä kohderyhmänä ovat kaikki energiaa käyttävät tahot.

Matkailun osalta välillistä kohderyhmää ovat ensisijaisesti kotimaan matkailijat. Lähialueella toimivien kansainvälisen liiketoiminnan matkailuyrittäjien osalta Kotkatharjun alue tarjoaa myös lisäarvoa em. majoituspaikkojen palvelutarjontaan.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 150 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 149 028

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 187 500

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 186 285

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Varkauden

Kunnat: Joroinen

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka: Joroinen

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Tehty toimintaympäristön analyysi "suvauskoneella". Toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta sisältää ohjausryhmään, projektityöryhmään ja hankkeen kohderyhmään tehdyt arvioinnit. Analyysin perusteella hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa. Toimenpiteessä pyritään huomioimaan tasapuolisesti mies- ja naisnäkökulma. Hankkeen kohderyhmässä on tasapuolisesti molempien sukupuolien edustajia. Hankkeen toiminnassa huomioidaan sukupuolinäkökulman valtavirtaistaminen. Hankkeessa käytetään THL:n ohjetta tasa-arvon edistämisestä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen toimenpiteet eivät ole sukupuolisidonnaisia.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 4
Vihreän energian lisääntyminen, hukkalämmön hyödyntäminen hankkeen suunnitelmakauden jälkeisten investointien osalta
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 3 3
Vihreä energia
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hanke ei lisää ekologisen kestävyyden kuormitusta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Vihreän energian lisääminen ja hukkalämmön hyödyntäminen vähentää kasvihuonekaasujen tuottoa. Tulokset toteutuvat vasta hankekauden jälkeen.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Selvityshankkeessa ei tuoteta uusiutuvia energialähteitä, mutta investointien seurauksena uusiutuvien energialähteiden käyttö lisääntyy.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei aiheudu ympäristöä kuormittavia materiaaleja tai jätteitä
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Selvityshankkeessa ei tuoteta uusiutuvia energialähteitä, mutta investointien seurauksena uusiutuvien energialähteiden käyttö lisääntyy.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 3
Hankkeen avulla tuetaan paikallisen elinkeinorakenteen kehittymistä. Tulokset realisoituisivat vasta varsinaisen hankekauden jälkeen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 3 3
Luontoliikunta ja hyvinvointi
Liikkuminen ja logistiikka 4 4
Selvitystyönjälkeisten investointien myötä vaikutukset liikkumiseen ja logistiikkaan olisivat merkittävät. Lentoliikenne, joukkoliikenteen kehitysmahdollisuudet, VT5-risteysalueen saavutettavuus, alueen käyttämättömän potentiaalin hyödyntäminen. Potentiaalien on mahdollista realisoitua vasta hankkeen jälkeen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Luonto ja ympäristö, vihreä energia, palveluiden saavutettavuus. Tulokset vasta hankekauden jälkeisten investointien ja toimenpiteiden myötä.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 3
Joukkoliikenteen kehittäminen
Kulttuuriympäristö 5 5
Alueella myös mm. Karhulahden museo, minkä edut huomioidaan kehitystyössä.
Ympäristöosaaminen 3 3
Vihreän energian kehittäminen, vähähiilisen liikenteen kehittäminen, mahdollisen datakeskuksen hukkalämmön hyödyntäminen. Tulokset saavutettavissa vasta mahdollisten investointien myötä, jotka toteutuisivat pääasiassa hankekauden jälkeen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Joroinen - vihreän teknologian ja kestävän matkailun edelläkävijä -hanke tuotti hankesuunnitelman mukaisesti seuraavat kolme kokonaisvaltaista kehittämissuunnitelmaa:
1. Logistisesti loistava - Joroinen 2030 -nimisen Master Planin yhtenäiselle alueelle valtatie 5, Joroisten satama, Varkauden lentopaikka ja Kotkatharjun ulkoilu- ja matkailualue
2. Varkauden lentopaikan kehittämissuunnitelman 2023
3. Aurinkoenergia, hukkalämpö ja datakeskus - green tech -selvityksen.
Muita lopputuotoksia olivat ulkoilureittisuunnitelma sataman ja Kotkatharjun yhdistävälle Saimaan reitille sekä Kotkatharjun alueen markkinointisuunnitelma. Hankkeen tuotoksiin voi tutustua Joroisten kunnan verkkosivuilla: joroinen.fi/hanketoiminta.

Master Planissa valtatien 5, sataman, lentopaikan ja Kotkatharjun kehittäminen nivotaan yhteen maantieteellisesti ja temaattisesti saavutettavuuden, tunnettuuden ja yritystoiminnan lisäämiseksi. Master Plan huomioi Kotkatharjun alueen kehittämisen ulkoilualueesta monenlaisia elämyksiä ja myös matkailupalveluja tarjoavaksi alueeksi. Master Plan ja lentopaikan kehittämissuunnitelma tukevat toisiaan.

Alkuperäinen suunnitelma Huutokosken green tech -selvityksestä muuttui kahdesta syystä: datakeskukselle kaavoitettu alue meni aurinkoenergiatuotantoon, ja sijainti olisi ollut ongelmallinen mahdollisen datakeskuksen tuottaman lämmön hyötykäytössä. Hankkeessa määriteltiin uusi potentiaalinen sijainti datakeskukselle kirkonkylän kupeeseen. Koska aurinkoenergiatoimijat löysivät Joroisten potentiaaliset tuotantoalueet oma-aloitteisesti, green tech -suunnitelma sisältää myös energiakartan. Se sisältyy hankkeen ja kunnan teknisen toimen laatimaan yhdessä laatimaan strategiseen suunnitelmaan Joroisten maankäytön kehityskuva 2040, uusiutuva energia.