Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78767

Hankkeen nimi: SÄLLI-investointi

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2022 ja päättyy 31.12.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos

Y-tunnus: 0210010-1

Jakeluosoite: PL 72, Maliskyläntie 2

Puhelinnumero: 040 142 8600

Postinumero: 85500

Postitoimipaikka: NIVALA

WWW-osoite: http://www.jedu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kaartinen Anne Maarit

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektikoordinaattori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anne.kaartinen(at)jedu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 1577 387

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Suomessa ja koko maailmassa on vuoden 2020 alusta lähtien eletty koronaviruspandemian varjossa. Ympäri maailmaa on jouduttu tekemään Laajamittaisia sulkutoimia pandemian leviämisen ehkäisemiseksi. Rajoitusten keskiössä on erityisesti matkustamisen ja lähikontaktien välttäminen sekä kokoontumisrajoitusten noudattaminen, mikä on asettanut haasteita yritysten toiminnalle.

Rajoitukset ja ihmisten liikkumisen vähentyminen ovat näkyneet myös autohuolloissa asiakasmäärien vähentymisenä. Koronasta toipumisen haasteita on lisännyt myös sähköisten ajoneuvojen lisääntyminen autokannassa. Vuoden 2022 tammi-huhtikuussa ladattavien ajoneuvojen osuus ensirekisteröinneistä oli 34 % ja alkuvuonna 2022 ulkomailta käytettynä tuoduista ajoneuvoista 45 % oli ladattavia. Sälli-hankkeen avulla pyritään vastaamaan näihin haasteisiin tuottamalla tietoa ja osaavaa työvoimaa ajoneuvohuoltojen tarpeeseen.

Pohjois-Pohjanmaalla tieliikenne on alueen toiseksi suurin ilmastopäästöjen aiheuttaja, tieliikenteen osuus kokonaisilmastopäästöistä on 22 %. Lisäksi polttomoottorikäyttöisten hyötyajoneuvojen käyttökustannukset ovat kasvaneet merkittävästi viimeisen vuoden aikana, ja sen seurauksena Pohjois-Pohjanmaan logistiikka-alan yritysten liiketoiminnan kannattavuus on merkittävästi heikentynyt. Hankkeen tavoitteena on edistää vihreää siirtymää ja parantaa yritysten kilpailukykyä hankkimalla Pohjois-Pohjanmaan alueelle sähkökäyttöisten hyötyajoneuvojen koulutusinfraan tarvittavat ajoneuvot, perävaunut, latausasemat ja korjaamolaitteet.

Tuloksena alueelle saadaan ammattitaitoisia henkilöitä sähkökäyttöisten ajoneuvojen kuljettaja-, huolto- ja korjaustehtäviin. Tämän lisäksi hankittavat ajoneuvot ja niihin liittyvät latauslaitteet toimivat tutkimusalustana myöhemmissä hankkeissa. Jatkohankkeissa pilotoidaan ja demonstroidaan sähkökäyttöisten hyötyajoneuvojen soveltuvuutta Pohjois-Pohjanmaan alueelle. Tämän lisäksi jatkohankkeissa kerätään vertailukelpoista tietoa sähkökäyttöisten hyötyajoneuvojen energiatehokkuudesta.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

- Logistiikka- ja autoalan yritykset (Posti, DB Schenker, Kaukokiito, Wetteri Oy)
- JEDUn ja Centrian opiskelijat

4.2 Välilliset kohderyhmät

- Perävaunuvalmistajat, huolto-organisaatiot, latausverkoston toimijat

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 26 040

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 20 514

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 37 200

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 29 306

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Ylivieskan, Nivala-Haapajärven, Haapavesi-Siikalatvan

Kunnat: Kalajoki, Siikalatva, Merijärvi, Pyhäjärvi, Kärsämäki, Ylivieska, Reisjärvi, Alavieska, Sievi, Oulainen, Haapavesi, Nivala, Haapajärvi, Pyhäntä

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Naisten osuus kuljetusalojen työvoimasta on EU-maissa keskimäärin 22 %, maantiekuljetusalalla luku on 14 %. Pohjoismaissa kuljetusalojen työvoimasta 15 % on naisia, raskaan kaluston kuljettajista 5 % (EU-komissio, Ruotsiin tilastokeskus SCB, TYA) Koulutuskeskus JEDUn kuljetusalaa opiskelevista 23 % on naisia, syksyllä 2022 aloittaneessa ryhmässä naisten osuus on 45 %.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimenpiteet eivät kohdistu tietyn sukupuolen edustajiin, kaikki sukupuolet ovat edustettuina tasapuolisesti.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on edistää vihreää siirtymää ja parantaa yritysten kilpailukykyä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 7 7
Uusiutuvan energian hyödyntäminen ja energiatehokkaat ratkaisut
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 7 7
Liikenteen päätöjen vähentäminen
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 4
Paikallisten päästöjen vähentyessä luonto elpyy
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 5
Polttoaine- ja öljyvuotojen määrät vähenevät
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei ole suoria vaikutuksia Natura-ohjelman kohteisiin. Hankkeessa pyritään kaikessa kestävän kehityksen arvojen mukaiseen toimintaan.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 7
Fossiilisten polttoaineiden käyttö vähenee, ajoneuvot kierrätetään eri tarkoituksiin
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 7
Energiaa tuotetaan aurinkopaneelien avulla
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 8
Hankkeen toimet edesauttavat uuden energiatehokkaan tekniikan käyttöönottoa ja parantavat yritysten kannattavuutta
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 7
Kehitetään vähäpäästöisiä palveluita
Liikkuminen ja logistiikka 8 10
Polttomoottorikäyttöiset ajoneuvot korvautuvat sähkökäyttöisillä
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 1 3
Paikallisten päätöjen väheneminen kaupunkialueella parantaa hyvinvointia
Tasa-arvon edistäminen 1 3
Hanke huomioi lähtökohtaisesti tasa-arvoisesti naiset ja miehet. toimenpiteet suunnataan tasapuolisesti sekä miehille että naisille.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 1
Hankkeella ei ole suoria vaikutuksia yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen yhdenvertaisuuteen
Kulttuuriympäristö 0 1
Hankkeella ei ole suoria vaikutuksia kulttuuriympäristöön
Ympäristöosaaminen 2 5
Energiatehokkuustietoisuuden lisääntyminen sekä yrityksissä että oppilaitoksissa lisää ympäristöosaamista

9 Loppuraportin tiivistelmä

SÄLLI-investointi -hankkeen alkaessa Suomessa ja koko maailmassa oli eletty COVID-19-pandemian asettamien rajoitusten mukaan, mikä asetti haasteita yritysten toiminnalle, ja näkyi mm. autohuolloissa asiakasmäärien vähentymisenä.

Lisäksi osana vihreää siirtymää pyritään vähentämään liikenteen aiheuttamia kasvihuonepäästöjä. Yksi keino päästöjen vähentämiseksi on siirtyä päästöttömiin ajoneuvoihin, kuten sähköautoihin. Koronasta toipumisen haasteita on lisännyt myös sähkökäyttöisten henkilö- ja hyötyajoneuvojen tarjonnan lisääntyminen ja kasvanut määrä myös liikenteessä. Tämä asettaa uusia haasteita energianjakelulle (latausinfra), kuljettajien asenteille ja osaamiselle sekä sähköautojen huollolle ja korjaamiselle.

Hankkeen avulla pyrittiin osaltaan vastaamaan näihin haasteisiin. Hankkeen aikana Koulutuskeskus JEDU:lle investoitiin sähkökäyttöisten ajoneuvojen koulutusinfraan tarvittavat ajoneuvot, perävaunut, latausasemat ja korjaamolaitteet: sähkörekka, sähkökäyttöinen pakettiauto ja kaksi sähkökäyttöistä henkilöautoa sekä ajoneuvojen lataamiseen, huoltamiseen ja korjaamiseen liittyvät laitteet ja työkalut. Jatkossa investoinnit toimivat osana kuljetus- ja ajoneuvoalojen oppimisympäristöjä, jotka mahdollistavat ammattitaitoisen henkilöstön kouluttamisen alueelle sähkökäyttöisten ajoneuvojen kuljettaja-, huolto- ja korjaustehtäviin.

Investoidut hyötyajoneuvot toimivat myös tutkimusalustana myöhemmissä hankkeissa. Jatkohankkeissa pilotoidaan ja demonstroidaan sähkökäyttöisten hyötyajoneuvojen soveltuvuutta Pohjois-Pohjanmaan alueelle sekä kerätään vertailukelpoista tietoa sähkökäyttöisten hyötyajoneuvojen energiatehokkuudesta.