Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78780

Hankkeen nimi: Liikettä, hyvinvointia ja valmennuksen laatua digitalisaation avulla

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2022 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Suomen Urheiluopiston Kannatusosakeyhtiö

Organisaatiotyyppi: Muu oppilaitos

Y-tunnus: 0202512-1

Jakeluosoite: Kaskelantie 10

Puhelinnumero: +358505771027

Postinumero: 19120

Postitoimipaikka: Vierumäki

WWW-osoite: http://www.vierumaki.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tuominen Minna Marika

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehittämispäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: minna.tuominen(at)vierumaki.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358504333316

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on kehittää uusia toimintamalleja ja liiketoimintaa liikkumiseen ja urheiluun keskittyvien digitaalisten ratkaisujen ympärille. Hankkeen aikana pyritään yhdistämään olemassa olevat digitaaliset ratkaisut ja sovellukset Vierumäen tuottamiin liikunta- ja urheilusisältöihin erilaisten kohderyhmien tarpeita tukevaksi palvelukokonaisuudeksi. Koronan vaikutuksista johtuen harrastaminen on entisestään polarisoitunut ja hankkeessa pyritäänkin digitaalisten alustapalveluiden avulla innostamaan ja ohjaamaan omaehtoisen liikunnan harrastamista ja myös tavoitteellista urheilutoimintaa laaja-alaisesti elinkaaren eri vaiheissa. Samalla kun hankkeen aikana haetaan ratkaisuja yleisesti lasten ja nuorten liikkumisen lisäämiseen mm. pelillistämisen keinoin, niin tavoitteena on myös hyödyntää ja kehittää digitaalisia työkaluja ja sisältöjä tavoitteellisesti urheilevien arjessa. Palvelukokonaisuuksien hyödyntämisestä syntyvällä tiedolla voidaan jatkossa edelleen kehittää valittujen alustojen toiminnallisuuksia ja sisältöjä ja lisätä siten ratkaisujen vaikuttavuutta eri kohderyhmän arjessa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisina kohderyhminä ovat lapset ja nuoret sekä työikäiset. Hankevaiheessa kohderyhmät rajautuvat valituissa lajeissa liikuntaa harrastaviin sekä työikäisten osalta pilottivaiheeseen valittavien yritysten henkilöstöön.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä hyötyjiä ovat työhyvinvointiratkaisujen kehittämiseen osallistuvat yritykset työhyvinvoinnin ja siihen yhdistyvät tuottavuuden kasvun myötä.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 59 040

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 59 040

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 59 040

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 59 040

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Päijät-Häme

Seutukunnat: Lahden

Kunnat: Heinola

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeessa on tehty ko. analyysi. On tunnistettu, että liikunnan harrastamisessa on osittain sukupuolipainotusta. Esimerkiksi pojat pelaavat perinteisesti tyttöjä enemmän jääkiekkoa ja tanssiharrastuksen parissa on suhteessa enemmän tyttöjä kuin poikia. Hankkeen avulla madalletaan kynnystä lajikokeiluihin sukupuolesta riippumatta. Lapsia, nuoria ja aikuisia kannustetaan hakeutumaan monipuolisen liikunnan pariin elinkaaren jokaisessa vaiheessa riippumatta henkilön sukupuolesta. Tavoitteena on innostaa mm. lajikokeiluihin ja luoda uudenlaisia mahdollisuuksia liikkumiseen. Palveluiden saatavuus on kaikille yhtäläinen.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa tehtävissä toimenpiteissä huomioidaan tasavertaisuuden näkökulmat.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 8 10
Teknologian käyttöönotolla ja digitaalisten palveluiden hyödyntämisellä on ympäristön kuormitusta vähentävä vaikutus.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 10 10
Teknologian käyttöönotolla ja digitaalisten palveluiden hyödyntämisellä on ympäristön kuormitusta vähentävä vaikutus.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei vaikutusta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 4 4
Teknologian käyttöönotolla ja digitaalisten palveluiden hyödyntämisellä on ympäristön kuormitusta vähentävä vaikutus.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
Hankkeen toimilla tuetaan organisaatioiden innovaatioedellytyksiä ja -osaamista
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Hankkeessa kehitetään uusia, innovatiivisia toimintamalleja ja digitaalisia ratkaisuja.
Liikkuminen ja logistiikka 7 7
Teknologian käyttöönotolla ja digitaalisten palveluiden hyödyntämisellä on ympäristön kuormitusta vähentävä vaikutus, mm. autoilun tarpeen väheneminen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 7
Digitaalisten hyvinvointipalveluiden kautta ihmisten hyvinvoinnin edistäminen.
Tasa-arvon edistäminen 3 3
Kaikessa hankkeessa tehtävissä toimenpiteissä huomioidaan tasavertaisuuden näkökulmat.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 8 8
Ympäristönsuojelu ja ympäristön laadun parantaminen sisällytetään kaikkeen hankesuunnitteluun ja toteutukseen kestävän kehityksen periaatteen mukaisesti.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tarkoitus oli lisätä urheiluopiston digitaalisten sisältöjen ja palveluiden saatavuutta sekä käytettävyyttä urheilun ja liikkumisen palveluissa. Hankkeen tavoite oli kehittää uusia toimintamalleja ja liiketoimintaa liikkumiseen ja urheiluun keskittyvien digitaalisten ratkaisujen ympärille. Tavoitteena oli myös yhdistää olemassa olevat digitaaliset ratkaisut ja sovellukset urheiluopiston tuottamiin liikunta- ja urheilusisältöihin erilaisten kohderyhmien tarpeita tukevaksi palvelukokonaisuudeksi. Tavoitteena oli lisäksi saada lisää tietoa ja kokemuksia pelillistämisen mahdollisuuksista.

Toimenpiteiksi valittiin
1) selvittää urheiluopiston valmennus- ja koulutusmateriaalien nykytila ja kehitystarpeet
2) toteuttaa virtuaalinen liikuntaseikkailupeli sen selvittämiseksi voitaisiinko mobiilipelialustalla lisätä omaehtoista liikunnan harrastamista ihmisen elinkaaren eri vaiheissa.
3) kartoittaa markkinatutkimuksen avulla liikunta-alan ammattilaisten ja liikuntapalveluja käyttävien ihmisten tarpeita digitaalisten palveluiden ja sisältöjen osalta ja
4) rakentaa yhteistyössä Suomen Jääkiekkoliiton kanssa uusi kokonaisvaltainen palvelualusta jääkiekkoseuroille, valmentajille, urheilijoille ja joukkueen taustahenkilöille.

Odotettuina tuloksina olivat digitaalisten sisältöjen määrän ja käytön lisääntyminen, laadun paraneminen ja saatavuuden helpottuminen. Hankkeesta odotettiin saatavan merkittäviä käyttäjäkokemuksia virtuaalipelialustojen hyödyistä ja haasteista liikkumisen lisäämiseksi. Markkinatutkimuksen odotettiin lisäävän tietoa digisisältöjen tarpeista, jakelusta ja sisällöistä. Yhteistyöstä Suomen Jääkiekkoliiton kanssa odotettiin saatavan kokemuksia ja näkemyksiä Suomen Urheiluopiston roolista digitaalisten sisältöjen tuottajana.