Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78792

Hankkeen nimi: Kiehtovat tarinat Rokua Geopark alueen vetovoimatekijöiksi

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2022 ja päättyy 31.12.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Humanpolis Oy

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2389484-4

Jakeluosoite: Valtatie 17

Puhelinnumero: 0401727513

Postinumero: 91500

Postitoimipaikka: Muhos

WWW-osoite: http://www.rokuageopark.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kiuttu Mikko Tapani

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: va. toimitusjohtaja, projektikoordinaattori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mikko.kiuttu(at)humanpolis.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0401727513

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Pohjois-Pohjanmaalla Muhoksen, Utajärven ja Vaalan kunnissa sijaitseva Rokua UNESCO Global Geopark on Suomen ensimmäinen kohdealue UNESCOn kansainvälisessä geotieteiden ja geoparkien IGGP ohjelmassa. Ohjelmaan hyväksytään alueita, joilla on ainutlaatuinen ja kansainvälisesti tarkastellen arvokas geologinen perintö. Geopark-alueiden tavoitteena on vahvistaa alueensa elinvoimaa erityisesti vastuullisen geomatkailun edistämisellä. Geoparkeissa on geologian lisäksi tärkeä tuoda esiin kokonaisvaltaisesti luonnon ja kulttuurin perintöä, jotka ovat kehittyneet tiiviissä vuorovaikutuksessa geologian kanssa.

Rokua Geopark alueelle sijoittuu runsaasti valtakunnallisesti ja kansainvälisestikin arvokasta ja kiehtovaa kulttuuriperintöä, joka alueen matkailupalveluissa on vielä vähän hyödynnetty ja esiin tuotu resurssi. Nyt haettavan hankkeen keskeisenä tavoitteena on Rokua Geopark alueen kiinnostavuuden ja vetovoimaisuuden lisääminen erityisesti kulttuuripainotteisia ja elämyksellisiä sisältöjä etsivien matkailijoiden keskuudessa, ja siten hakea uutta kasvua alueelliseen matkailuliiketoimintaan. Hankkeen tavoitteena on myös parantaa Rokua Geopark alueen valmiuksia vastata Oulu2026 kulttuuripääkaupunkivuoden tuomiin matkailullisiin mahdollisuuksiin ja kehittämistarpeisiin.

Hankkeessa Rokua Geopark alueen tarinoita kootaan tarinatietokannaksi, joka tuo tarinat uudella tavalla yrittäjien, yhdistysten, koulujen ja muiden alueen toimijoiden käyttöön. Tarinoita tuodaan näkyviksi alueen infopisteissä, retkeilyreittien varrella ja digitaalisilla alustoilla. Lisäksi hankkeessa pilotoidaan tarinoiden herättäminen henkiin innovatiivisten virtuaalimallinnuksen ratkaisujen keinoin, sekä pilotoidaan kulttuuriperinnön pelillistäminen alue-esittelyn ja matkailumarkkinoinnin tarpeisiin. Hankkeessa järjestetään alueen matkailutoimijoille tarinallisuuteen keskittyviä työpajoja, joilla edistetään tarinallisuuteen liittyvää osaamista ja tuotteistamista.

Hanke toteutetaan Rokua Geoparkia hallinnoivan Humanpolis Oy:n sekä Kajaanin ammattikorkeakoulun pelialan laboratorion yhteishankkeella.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä ovat kulttuurimatkailijat sekä kotimaiset ja kansainväliset yksilömatkailijat, jotka hakevat matkakohteelta autenttisuutta, paikallisuutta, ympäristötietoisuutta ja elämyksellisiä sekä vastuullisia tapoja tutustua ao. teemoihin. Kohderyhmää ovat myös Rokua Geopark alueen asukkaat, erityisesti nuoret, joille lähiseudun kulttuuriperinnön saavutettavuus paranee, ja perinteisten tapojen rinnalle tuodaan uudentyyppisiä ja kiehtovia tapoja tutustua paikalliseen kulttuuriperintöön.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat Rokua Geopark alueen matkailuyrittäjät ja kotiseututoimijat, jotka hyötyvät omassa toiminnassaan hankkeen toimenpiteistä.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 150 607

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 137 870

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 215 152

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 196 957

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulunkaaren, Oulun

Kunnat: Muhos, Utajärvi, Vaala

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Oulun yliopiston Kasvatustieteiden tiedekunnan Segregaation tila Pohjois-Pohjanmaalla (2013- 2014) -hankkeessa on selvitetty maakunnalle tyypillisen segregaation tunnuspiirteitä koulutuksessa ja työelämässä sekä hyviä käytäntöjä segregaation purkamiseen. Hankkeessa laaditun esiselvitysraportin mukaan Majoitus- ja ravitsemisala työllistää Pohjois- Pohjanmaalla yhteensä 4955 henkilöä(tilastokeskus 2011), joista 3661 naista ja 1294 miestä. Naisten työllisyys alalla oli siis noin 74% ja miesten 26 prosenttia. Matkailuala käsittää muitakin toimialoja kuin majoitus- ja ravitsemistoiminnan, esimerkiksi muu palvelutoiminta, tukku- ja vähittäiskauppa sekä kuljetus- ja varastointitoimialan. Näistä muista aloista vain kuljetus- ja varastointiala työllistää enemmän miehiä kuin naisia. Tästä voidaan päätellä että matkailuala työllistää enemmän naisia kuin miehiä. Elinkeinoelämän keskusliiton maaliskuussa 2013 laatima Naiset ja miehet työelämässä - raportti vahvistaa kuvaa naisten vahvasta osuudesta atkailualalla. Raportin mukaan naisten osuus majoitusravitsemistoiminta -alan työvoimasta vuonna 2012 oli Suomessa noin 70%. Matkailijoiden osalta Visit Finlandin TAK OY:lla teettämän selvityksen mukaan suomeen saapuneista ulkomailla asuneista matkailijoista oli vuonna 2014 45% naisia ja 55% miehiä. Hankkeen toteuttamisalueella tehdyistä tutkimuksista Rokuan matkailijat ja luontomatkailun motiivit -raportti (METLA 2005)kertoo että aiempien selvitysten mukaan Rokualla maastossa tavoitetuista matkailijoista 57% oli naisia ja 43 % miehiä. Työvoima matkailualalla on siis varsin voimakkaasti naispainotteista ja matkailijoiden osuus on alueesta ja aktiviteetista riippuen kohtuullisen tasaisesti jakautunut ainakin koko Suomea tarkasteltaessa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Segregaation tila Pohjois-Pohjanmaalla (2013–2014)Projektin esiselvitys esittää raportissaan: Hyviä käytäntöjä segregaation lieventämiseen Pohjois-Pohjanmaalla ensisijaisiksi keinoiksi opetukseen ja koulutukseen liittyviä toimintamalleja. Tämän hankkeen puitteissa ei kuitenkaan ole rahoitusohjelman (kuuluu ESR -hankkeille) antamia mahdollisuuksia alueen väestön täydennyskoulutukseen miesten osuuden nostamiseksi matkailualalla. Hanke voi korkeintaan edistää (ja edistääkin) tietoisuutta matkailualan antamista työskentelymahdollisuuksista ja sitä kautta pyrkiä innostamaan alueen asukkaita entistä laajemmin tulemaan mukaan matkailualan toimijoiksi.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke ei voi juuri ohjata koulutusta, opetusta tai oppilaanohjausta (merkittävimmät keinot sukupuolten tasa-arvon edistämisessä eri toimialoilla) ja sen mahdollisuudet ohjata ihmisten uravalintoja ovat rajalliset. Hanke tiedottaa matkailualan mahdollisuuksista ja pyrkii sitä kautta saamaan uusia toimijoita mukaan matkailualalle. Sukupuolten tasa-arvon edistäminen ei kuulu hankkeen ensisijaisiin tavoitteisiin johtuen siitä että tämän hankkeen ja rahoitusohjelman puitteissa siihen ei juuri ole merkitykseltään riittäviä keinoja.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 2
Hanke ei suoranaisesti käsittele luonnonvarojen käyttöä. Kuitenkin siinä käsitellään ympäristön muutosta ihmistoiminnan tarpeiden ja seurausten johdosta tarinoiden kautta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 4
Hanke edistää ymmärrystä ihmisen ja luonnon välisestä vuorovaikutuksesta ja siten edistää myös välillisesti ymmärrystä ilmastonmuutoksesta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 2
Hanke edistää ymmärrystä maapallon ja ekosysteemien toiminnasta, niiden yhteyksistä kulttuuriperintöön ja siten edistää myös tietoutta kasvillisuudesta, eliöistä ja luonnon monimuotoisuudesta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 3 2
Hanke lisää ymmärrystä ympäristön menneisyydestä ja nykytilasta niin geologian, elävän luonnon kuin ihmistoiminnan näkökulmista.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 1 1
Hankkeen toiminta-alueella on Natura 2000 alueita, joista osassa sijaitsee myös kohteita hankkeiden toimenpiteille. Hankkeessa tuodaan esiin ympäristön monitasoisia arvoja, ja siinä yhteydessä myös Natura 2000 tietoutta vahvistetaan.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 2
Hanke edistää yleisesti luonto- ja kulttuuriympäristötietoutta ja siten se edistää myös ymmärrystä luonnonvarojen suojelusta ja kulttuuriympäristöistä huolehtimisesta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeella ei ole merkittävää vaikutusta uusiutuvien energianlähteiden käytön suhteen.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Hankkeella on suora vaikutus paikalliseen elinkeinorakenteeseen ja sen kestävään kehittymiseen. Hankkeen toimenpiteet avaavat uusia mahdollisuuksia paikallisille ihmisille asua ja yrittää kotiseudullaan.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 3
Hankkeessa kehitetään tuotoksia digitaalisille alustoille, mutta myös tarjotaan uudenlaisia kokemuksia ja elämyksiä kulttuuriperintöön tutustumiseen. Tuotokset tarjoavat aineettomia palveluita perustuen virtuaalisiin ratkaisuihin sekä mielikuviin ja tuntemuksiin, joita hankkeen tuotosten käyttökokemus nostaa pintaan.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Hankkeella ei ole merkittävää positiivista tai negatiivista vaikutusta liikkumiseen ja logistiikkaan. Toisaalta hanke lisää liikkumista kehittämällä matkailua, mutta toisaalta se tekee mahdolliseksi kohteisiin tutustumisen yhdessä paikassa, ilman liikkumistarvetta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 4
Hanke edistää kohdealueensa matkailutoimijoiden hyvinvointia lisäämällä alueen elinvoimaisuutta ja matkailun intensiteettiä.
Tasa-arvon edistäminen 1 1
Hankkeella ei ole varsinaista vaikutusta sukupuolten väliseen tasa-arvoon. Kuitenkin sukupuolten välinen tasa-arvo huomioidaan hankkeen toimenpiteissä siten, että tuetaan kaikissa toimenpiteissä sukupuolten tasa-arvon toteutumista.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 1 1
Hankkeella ei ole merkittävää vaikutusta yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen yhdenvertaisuuteen. Lähinnä vaikutusta on paikallisen kulttuurin esille tuomisen kautta näyttelyssä ja virtuaalimallissa.
Kulttuuriympäristö 10 10
Hankkeen toimenpiteet nostavat toteutusalueen arvokasta kulttuuriperintöä esiin uusilla tavoilla. Tiedonjakaminen alueen kulttuuriympäristöjen historiasta ja arvoista auttaa myös kulttuuriympäristöjen vaalimisessa ja säilyttämisessä seuraaville sukupolville.
Ympäristöosaaminen 7 5
Hankkeessa tuodaan kulttuuriympäristöjen ohella esiin myös luontoympäristöjä ja -arvoja, ja siten edistetään sekä matkailijoiden että paikallisten toimijoiden tietoisuutta alueen ainutlaatuisista ympäristöistä, ja lisätään erityisesti matkailutoimijoiden osaamista ympäristöjen hyödyntämiseksi matkailupalveluissa kestävällä tavalla.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Rokua Geoparkia hallinnoivan Humanpolis Oy:n ja Kajaanin ammattikorkeakoulun (KAMK) pelialan laboratorion yhteistyössä toteuttamalla hankkeella edistettiin erityisesti Rokua Unesco Global Geopark -alueen kulttuuriperinnön hyödyntämistä ja kulttuurielämysten tuotteistamista Geopark alueen kiinnostavuuden ja vetovoimaisuuden lisäämiseksi. Kohteena ovat erityisesti
kulttuuripainotteisia ja elämyksellisiä sisältöjä etsivät matkailijat. Kulttuurimatkailun tuotteiden ja palvelujen tuotteistamisella haetaan kasvua alueelliseen matkailuliiketoimintaan.

Hankkeen tuloksena syntyi onnistuneesti uusia sisältöjä virtuaalisiin ympäristöihin ja digialustoille, näyttelyihin, tarinatietopankkiin, matkailukohteiden ja luontoreittien varrelle, kulttuurimatkailun liiketoiminnan tueksi sekä matkailumarkkinointiin. Hankkeessa saatuja tuloksia hyödynnetään muun muassa kulttuurimatkailun kehittämiseen sekä alueen eri toimijoiden valmiuksiin tuottaa tapahtumia Oulun kulttuuripääkaupunkivuoden ohjelmaan.

Hanke tavoitti laajasti alueen toimijat ja loi uusia yhteistyöverkostoja. Hankkeen aikana järjestettiin alueen asukkaiden, yhdistysten sekä matkailu- ja kulttuurialan toimijoiden kanssa tapaamisia, työpajoja ja tarinatupia, joissa koostettiin alueen tarinoita ja edistettiin tarinallisuuteen ja kulttuurimatkailuun liittyvää osaamista ja tuotteistamista Rokua Geoparkin alueella.

Hankkeessa toteutetuissa virtuaaliesityksissä, peleissä ja animoiduissa videoissa tuotiin tarinallisuuden kautta esiin alueen erityinen geoperintö, kulttuurihistoria ja maisema-arvot.

Hankkeessa tuotetut tarinat, esitykset ja muut tuotokset toteuttiin siten, että ne ovat saavutettavia ja tarjoavat monipuolisen, elämyksellisen ja hyvän käyttäjäkokemuksen.