Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A78795

Hankkeen nimi: ROOPPI- Rakentamisen oppiva oppimisympäristö

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2022 ja päättyy 31.12.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2509747-8

Jakeluosoite: PL222

Puhelinnumero: 0206110200

Postinumero: 90101

Postitoimipaikka: OULU

WWW-osoite: https://www.oamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Rauno Toppila

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI- päällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: rauno.toppila(at)oamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0406888439

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tavoitteet

ROOPPI- hanke tähtää sekä konkreettisen laboratorioinfran toteuttamiseen, sekä rakentamisen infraa kuvaavan digitaalisen ympäristön toteuttamiseen. Erityisesti tietomallipohjaisia (BIM = Building Information Modelling) virtuaalimalleja kehitetään ja hyödynnetään tiedon ja teknologisen osaamisen siirrossa sekä taitojen kasvattamisessa. Näitä toteuttavat kokeilut yritysten kanssa, joissa voidaan tätä toimintamallia jo hyödyntää, ovat jo osittain nykypäivää, mutta vasta vähäisessä määrin. Talo- ja infrarakentamista edesautetaan reaaliaikaisen BIM-mallin päivityksellä etenemään yhteisellä tiedon jakamisella entistä joustavammin ja laadukkaammin. Tässä vaiheessa voidaan hankkeessa sekä tehdä rakenteellisia malleja varsinaisen tietomallin pohjaksi, että esittää niitä konkretian keinoin laboratoriossa. Tavoitteena on toteuttaa rakennusalan laboratorioympäristö, Linnanmaan suurkampusalueelle, jolloin sen käyttämiseen osallistuu mahdollisimman suuri määrä myös ammattikorkeakoulun- ja yliopiston opiskelijoista sekä Pohjois-Suomen alueen rakennusalan yrityksistä.

Toimenpiteet

Hankkeessa sekä investoidaan että käyttöönotetaan rakennuslaboratorion kehitys- ja oppimisympäristöä tukevat hankinnat, jotka tukevat sekä digitalisaation hyödyntämistä rakennus- ja infrarakentamisessa sekä varsinaista konkretiaa kuvaavat oppimisympäristön puitteet. Toimenpiteet on jaettu työpaketteihin seuraavasti:

TP1 projektin hallinnointi ja koordinointi

TP2 Kehitys- ja oppimisympäristön infraan liittyvien hankintojen toteuttaminen ja perehdytys

TP3 kehitysympäristön mallirakenteiden toteutus

TP4 hankkeen viestintä ja kehitys- ja oppimisympäristön markkinointi



Tulokset

Hankkeen tuloksena on rakennuslaboratorion kehitys- ja oppimisympäristön investointien toteutuminen infrastruktuurin ja digitaalisen oppimisympäristön osalta. Investoinnit tukevat rakentamisen digitalisaatiota ja tietomallipohjaista suunnittelua. Ympäristön infrastruktuuria tukevat investoinnit kehittävät myös konkretian ymmärrystä osana tiedon ja teknologiaosaamisen sisältöjä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Kohderyhmänä ovat ammattikorkeakoulun sekä yliopiston rakennus- ja ympäristötekniikan opiskelijat mihin kuuluvat rakennusmestari-, rakennusinsinööri- sekä rakennusarkkitehtiopiskelijat.

ROOPPI- laboratorion osaaminen kartuttaa aluksi lehtorien ja TKI- ryhmien osaamista, minkä kautta osaaminen siirtyy opiskelijoille.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Oppiminen siirtyy välillisesti Pohjois- Suomen alueen yrityksiin sekä rekrytointien, että erilaisten yhteistyöprojektien kautta alueen yrityksille. Välillisenä kohderyhmänä ovat Pohjois-Suomen rakennusklusteri jäsenyrityksineen ja Rakennusmestarien säätiö asiantuntijoineen ja jäsenineen.

Myös suorat projektit yrityksien kanssa edesauttavat sidosryhmien tiedon ja osaamisen kasvattamisessa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 102 099

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 86 881

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 145 856

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 124 116

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun

Kunnat: Hailuoto, Muhos, Tyrnävä, Kempele, Lumijoki, Oulu, Liminka

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Yliopistokatu 9

Postinumero: 90101

Postitoimipaikka: OULU

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Rakennusalalla sukupuolijakauma on on erittäin epätasainen miehien edustaessa yli 90 % alan työntekijöistä. (Sukupuolten tasa-arvo Suomessa 2021 (stat.fi) Alan toimijoiden ja koulutusorganisaatioiden toive on saada enemmän naisia alalle.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimenpiteitä suunnitellessa ja hankkeen viestinnässä huomioidaan sukupuolisensitiivisyys. Oamk on kaikessa toiminnassaan sitoutunut edistämään sukupuolen välistä tasa-arvoa opetuksessa ja muussa toiminnassa. https://www.oamk.fi/opinto-opas/application/files/9115/8642/4977/Tasa-arvosuunnitelma_FINAL_310320.pdf
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 3
Kehitys- ja oppimisympäristön tavoitteena on edistää myös luonnonvarojen kestävää käyttöä rakennusalalla, kun uusia teknologioita ja materiaaleja voidaan testata ja kehittää ja niiden käyttöä voidaan opettaa, jolloin osaaminen siirtyy suoraan toimialalle.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 3
Rakennettu ympäristö kuluttaa noin 40 prosenttia kaikesta Suomessa käytetystä energiasta. Siksi rakennusala on todella merkittävässä roolissa ilmastonmuutoksen torjunnassa. Oppimis- ja kehitysympäristö mahdollistaa uusien asioiden testaamisen, kokeilun ja osaamisen siirron, jotka mahdollistavat ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämistä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 3
Rakennusala on merkittävä kasvihuonekaasujen tuottaja, kun puhutaan rakentamisen, käytön ja purun aikaisista päästöistä. Uudet materiaalit, teknologiat ja toimintamallit ovat avainasemassa muutosta tehdessä. Uusi kehitys- ja oppimisympäristö tarjoaa puitteet myös näiden asioiden edistämiselle.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta Natura 2000-kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 4
Uusilla teknologioilla voidaan vähentää jätteen määrää. Uusi kehitys- ja oppimisympäristö tarjoaa puitteet myös näiden asioiden edistämiselle.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 3
Uusi kehitys- ja oppimisympäristö tarjoaa puitteet näiden asioiden edistämiselle.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 4
Oppimis- ja kehitysympäristö toteutuessaan vahvistaa alueen rakennusalan toimijoiden osaamista ja kilpailukykyä ja auttaa lisäämään alan vetovoimaisuutta opiskelijoiden keskuudessa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 3
Digitaaliset ratkaisut, palvelut ja tuotteet ovat aineettomia. Uusi kehitys- ja oppimisympäristö tarjoaa puitteet näiden asioiden edistämiselle.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Ei vaikutusta
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 1 2
Terveellinen ja ympäristöystävällinen rakentaminen lisää hyvinvointia. Uusi kehitys- ja oppimisympäristö tarjoaa puitteet näiden asioiden edistämiselle.
Tasa-arvon edistäminen 1 2
Rakennusala on perinteisesti hyvin sukupuolittunutta. Oamk on kaikessa toiminnassaan sitoutunut edistämään sukupuolen välistä tasa-arvoa opetuksessa ja muussa toiminnassa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei vaikutusta
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta
Ympäristöosaaminen 2 3
Uusi kehitys- ja oppimisympäristö tarjoaa puitteet näiden asioiden edistämiselle.

9 Loppuraportin tiivistelmä

ROOPPI- rakentamisen oppiva oppimisympäristöhanke koostui kahdesta eri osiosta; investointiosiosta, joka kattaa ROOPPI hankkeessa investoitujen sekä rakennettujen rakenteiden, laitteiden sekä koneiden hankinnat ja kehitysosiosta, joka kattaa hankkeen aikana toteutuneet rakenteiden ja laitteiden suunnittelukustannukset sekä muut hankkeen toteutuksen aikana toteutuneet henkilökustannukset. Tämä ROOPPI- rakentamisen oppiva oppimisympäristöhankkeen loppuraportti käsittää kehityshankkeen kuvauksen.

ROOPPI- rakentamisen oppiva oppimisympäristö kehityshanke toteutettiin osana Oamkin rakennus-, energia- ja talotekniikan osaston laboratorion nk. Oamkin rakennuslaboratorion kehittämistavoitteita. ROOPPI investointihanke sekä samanaikaisesti toteutettu kehityshanke tukivat osaltaan Oamkin rakennuslaboratorion kehittämistavoitetta kohti osaavaa ja oppivaa oppimisympäristöä. Oamkin rakennuslaboratorion kehittämisessä ovat keskiössä opiskelijoiden osallistaminen ja mahdollistaminen niin rakennus- kuin infrainsinöörien-, rakennusmestarien- ja rakennusarkkitehtien opiskelusisältöjen teoriaan pohjautuvien tietojen oppimiseen sekä sisäistämiseen. Tunneilla opeteltujen asioiden ja osaamisen syventämistä unohtamatta. Lisäksi Oamkin ROOPPI kehityshankkeessa tehtyjen, niin opetukseen ja sen kehittämiseen, kuin myös rakennuslaboratorion investointeihin liittyvien suunnittelutöiden myötä opiskelijoille tarjoutuu mahdollisuus soveltaa opittuja asioita käytännössä sekä oppia ja syventää oppimaansa myös käytännön konkreettisen oppimisen kautta.

Toteutettu ROOPPI- rakentamisen oppiva oppimisympäristö -kehityshanke on yksi ja samalla ensimmäinen osa mahdollisessa Oamkin rakennuslaboratorion suunnittelu investointien sekä erilaisten koneiden ja rakenteiden investointihankkeiden sarjassa. Toteutuessaan suunniteltu Oamkin rakennuslaboratorion kehitys- ja investointihankesarja muodostaa kokonaisuuden, joka mahdollistaa Oamkin rakennus-, energia-, ja talotekniikan osaston rakennus- ja infrainsinööri-, rakennusmestari- sekä rakennusarkkitehtiopiskelijoiden opiskelusisältöjen monipuolistamisen sekä ajanmukaistamisen. Tämä aikaansaadaan mm. virtuaali-, itseopiskelu-, sekä monimuoto-opiskelumahdollisuuksien selkeän ja johdonmukaisen oppimisympäristöjen sekä -oppimismenetelmien monipuolistamiseen tähtäävien suunnittelu- ja kehitysinvestointien kautta. Lisäksi rakennuslaboratorion kehitys- ja investointihankkeiden toteutumisen myötä tavoitetaan opetukseen lisää aisti- ja kokemusperäisen opiskelun mahdollisuuksia erilaisten koefasiliteettien kasvun ja lisääntymisen avulla. Koefasliliteettien kasvun ja monipuolistumisen sekä virtuaalisen aisteihin sekä aistihavaintoihin perustuvien mahdollisuuksien avulla tullaan tarjoamaan opetukseen ja siten opiskelijoiden hyödynnettäväksi lisää mahdollisuuksia niin erilaisten kokeiden ja testien tekemiseen kuin pienimuotoisten tutkimustehtävienkin toteuttamiseen.

Kun eri toimissa tai tehtävissä oleville henkilöille rakennetaan luovuuteen kannustava ja innovaatioihin innostava ympäristö löydetään myös erilaisiin tutkimuksellisiin ongelmiin helpommin ratkaisuja sekä erilaisia ongelmanratkaisukeinoja. Tällainen ympäristö tukee siten omalta osaltaan myös erilaista tutkimukseen pohjautuvaa hanketyötä, jolloin Oamkin rakennuslaboratorio tulee mahdollisuuksien mukaan tukemaan niin kansallista kuin kansainvälistäkin tutkimusta ja siten Oamkin rakennuslaboratorio on opetuksellisten sekä oppimiseen liittyen asioiden ohessa tukemassa ja mahdollistamassa myös alueellista TKI työtä, jonka painoarvo tämänhetkisessä Euroopan laajuisessa talous ja työllisyystilanteessa on erittäin merkittävä. Oamkin rakennuslaboratorio tuleekin osaltaan tarjoamaan kasvualustan niille siemenille, jotka hyvin hoidettuna kantavat reaalisen yksityisiltä markkinoilta saatavan kasvun hedelmää.

Oamkin rakennuslaboratorion toimintojen rakenteellisista suunnitteluista suurimmat olivat uusi- sekä maa-ainesmateriaalien tutkimusmontun toteutukseen ja rakentamiseen liittyvät tehtävät sekä erilaisten rakennemallien suunnitteluun liittyvät tehtävät. Rakennemalleja toteutettiin yhteensä neljä kappaletta sisältäen oikeiden pientalojen rakenteiden autenttisia toteutusmalleja niin perustus-, alapohja-, välipohja-, seinä- kuin kattorakenteistakin erilaisia läpivientien toteutusrakenteita unohtamatta. Toteutetut rakennemallit tarjoavat rakenteiden ja erilaisten rakenneratkaisujen havainnollistamisen lisäksi myös monipuolisia mahdollisuuksia tutustua erilaisiin rakennusmateriaaleihin. Lisäksi yhtenä oleellisena rakenteellisena suunnittelutoteutuksena hankkeen aikana suunniteltiin eri maalajien sekä -ainesten säilytykseen sekä raekoko- tai muiden maa-aineksien ominaisuuksien perusteella tapahtuvan jaottelun mahdollistavat varastointiratkaisut, jotka osaltaan mahdollistavat Oamkin rakennuslaboratorion tehokkaamman toiminnan ja tilankäytön sekä lisäksi tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden eri maa-ainesten ominaisuuksiin tutustumiseen ja hyödyntämiseen työskentelyturvallisuutta unohtamatta.

ROOPPI kehityshanke toteutui alkuperäiseen hankesuunnitelmaan peilaten osittain. Kokonaisvaltaisen onnistumisen mahdollisuuksia vesittivät osittain hankkeesta riippumattomat seikat, joita olivat muun muassa seuraavat tekijät: uusiomateriaalien ja -aineksien testausympäristön maarakennusosion suunnittelutyön sekä rakentamisen kustannusten määrittelyn viiveet. Lisäksi hankkeen toteutuksen aloitusajankohta poikkesi hankesuunnitelmassa suunnitellusta alkamisajankohdasta noin 6 kuukautta myöhempään ajankohtaan. Mikäli nämä tekijät olisivat olleet paremmin hallittavissa olisi suunnitteluhankkeelle asetetut tavoitteet pystytty realistisesti saavuttamaan.

Oman osansa suunnittelutöiden aikatauluttamiseen toi lisäksi uusiomateriaalien ja -aineksien testausympäristön pohjarakennussuunnitelmien viivästyminen suunnitellusta aikataulusta. Keväällä 2023 oltiin pitkään siinä tilanteessa, että mahdollinen soveltuva, uusiomateriaalien ja -aineksien testausympäristön pohjarakentamisen osan toteutustapa, ja siten toteutustapatiedon perusteella pitkälti määräytyvä uusiomateriaalien ja aineksien testausympäristön rakentamisen hintatieto puuttui. Tämä tilanne osaltaan viivästytti muiden suunnitelmien sekä hankintojen tekoa, koska tietoa siitä riittävätkö suunnitteluhankkeessa käytettävissä olevat rahat suunniteltuihin hankintoihin puuttuivat. Kun hintatieto varmistui, elettiin alkutalvea 2023 ja tässä tilanteessa edelleen tehdyt suunnitelmat ja siihen käytetty suunnitteluaika ei ehtinyt realisoitua ajallaan rakennuslaboratorioon vastaanotettujen sekä laskutuskelpoisten kone- ja laitehankintojen osalta ennen hankeajan päättymistä.

Kokonaisuudessaan kehityshanke kuitenkin toteutui hyvin ja hankkeen aikana suunnitellut rakenneinvestointisuunnitelmat sekä kone- ja laitehankintasuunnitelmat onnistuivat hyvin ja ne palvelevat niin nykyistä rakennuslaboratorion käyttötarkoitusta kuin ennen kaikkea toimivat hyvänä pohjana sekä alustana tulevaisuudessa rahoitusmahdollisuuksista riippuen tehtäville Oamkin rakennuslaboratorion jatkoinvestoinneille ja -kehityshankkeille.